Nekromanti Slumpade stadsäventyr till Eon IV

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Jag har fnulat ihop en äventyrsgenerator för stadsmiljö till Eon IV. Fyra kolumner (äventyrsplats, handling, sidohandling och skurk) med 1T100 på varje. Kom gärna med kommentarer. Är det någon kolumn som borde läggas till? Eller några poster som borde bort/till/förändras?

Tack till gänget bakom Fallen Reich för idén.

https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Inte för att det kanske gör så mycket men tror det finns risk för lite märkliga kombinationer t.ex.

Fiskebåt
Två gatugäng utpressar en handlare utan att veta om varandra
En provinshärskare är på besök och stöter på RP
Korrupt general i legionen

Allt går ju att böja så det passar in men, men annars så finns det många roliga och inspirerande punker.
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Trevligt, alltid roligt med lite inspiration, enu bättre när den är kopplat till eon :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Det här är bra. Det hade varit ännu bättre om huvudhandling bytts ut mot "uppdrag". Många av handlingarna känns som spännande fonder till ett äventyr utan att direkt kunna översättas till de klassiska beståndsdelarna "vad förväntas rollpersonerna göra", "för vems räkning", "i syfte att".

Exempel: "starkt drogpåverkade personer ställer till ofog för stadsvakten" känns som något som rollpersonerna kommer bevittna och inte så mycket mer.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Celledor;n196129 said:
Inte för att det kanske gör så mycket men tror det finns risk för lite märkliga kombinationer t.ex.

Fiskebåt
Två gatugäng utpressar en handlare utan att veta om varandra
En provinshärskare är på besök och stöter på RP
Korrupt general i legionen

Allt går ju att böja så det passar in men, men annars så finns det många roliga och inspirerande punker.
Det blir lite knepigt ibland, men det blir ju mer kreativt för spelledaren och minnesvärt för spelarna om man tvingas klämma in allt kan man tänka. :)

I exemplet ovan kan ju generalen spela ut gatugängen mot varandra för att de skall lämna dörren öppen för hans eget gäng med korrupta legionärer. Handlaren är bara en i mängden av handlare som utpressas, och har samlat ihop ett antal andra handlare på sin fiskebåt för att diskutera saken. RP anlitas av dem för att stoppa gänget, men stöter av misstag på ena gänget precis när en provinshärskare är på plats. Härskarens livvakter kanske blandar sig i om de upplever att situationen blir hotfull. Och så vidare...

Tre solar;n196151 said:
Det här är bra. Det hade varit ännu bättre om huvudhandling bytts ut mot "uppdrag". Många av handlingarna känns som spännande fonder till ett äventyr utan att direkt kunna översättas till de klassiska beståndsdelarna "vad förväntas rollpersonerna göra", "för vems räkning", "i syfte att".

Exempel: "starkt drogpåverkade personer ställer till ofog för stadsvakten" känns som något som rollpersonerna kommer bevittna och inte så mycket mer.
Tack så mycket.

Har du några idéer hur man kan göra om kategorierna för att göra det bättre? Jag vill gärna ha det så öppet som möjligt så spelarna kan spela både råskinn från slummen och aristokrater från hovet med samma slumpar. SL måste konvertera det hela en del ändå tänker jag, stats till skurkarna och så vidare.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Celledor;n196129 said:
Inte för att det kanske gör så mycket men tror det finns risk för lite märkliga kombinationer t.ex.

Fiskebåt
Två gatugäng utpressar en handlare utan att veta om varandra
En provinshärskare är på besök och stöter på RP
Korrupt general i legionen

Allt går ju att böja så det passar in men, men annars så finns det många roliga och inspirerande punker.
Det här kommer bli grunden för nästa episka rollspelsäventyr till Eon tror jag. Kommer slå diamantäpplet så hårt så folk bara slänger sina gamla böcker.
 

Naqser

Veteran
Joined
24 Aug 2016
Messages
36
Mundo;n196169 said:
Det här kommer bli grunden för nästa episka rollspelsäventyr till Eon tror jag. Kommer slå diamantäpplet så hårt så folk bara slänger sina gamla böcker.
Du menar de kastar sina Harry Potter och LotR böcker, köper Eon och börjar spela?

OT: Den här listan skulle vara skoj att testa.
En annan aspekt jag just kom på om den är att den kunde användas till skrivtävlingar.

En kompis i staterna deltar i en skrivtävling där en genre och objekt delas ut som deras korta text måste vara och innehålla. Sedan har de ett begränsat antal ord att använda för sin berättelse.

kunde mycket väl se en liknande tävling för äventyrsskapande. Slå på listan, skapa ett äventyr utgående från det med X antal sidor och minst Y antal handouts.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Naqser;n196598 said:
En annan aspekt jag just kom på om den är att den kunde användas till skrivtävlingar.

En kompis i staterna deltar i en skrivtävling där en genre och objekt delas ut som deras korta text måste vara och innehålla. Sedan har de ett begränsat antal ord att använda för sin berättelse.

kunde mycket väl se en liknande tävling för äventyrsskapande. Slå på listan, skapa ett äventyr utgående från det med X antal sidor och minst Y antal handouts.
Hm... Det där lät ju rätt kul. Man kanske skulle kunna ha en ettbladsscenariotävling någon gång om helmgastarna tycker det låter kul.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Tjusigt. Säg till om du vill att jag ska modifiera min SLP-generator om du vill köra det som ett Pythonskript.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Guran89;n196737 said:
Tjusigt. Säg till om du vill att jag ska modifiera min SLP-generator om du vill köra det som ett Pythonskript.
Gör't! Vore skoj om det fanns som webapp eller till och med i telefonen. Fallen Reichs är ju rätt snygg, men det behöver ju inte göras vackert, det räcker med att trycka på en knapp för att få ett scenario.

http://www.fallen.se/the-story/page/668/100-million-scenarios
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Khan;n196848 said:
Gör't! Vore skoj om det fanns som webapp eller till och med i telefonen. Fallen Reichs är ju rätt snygg, men det behöver ju inte göras vackert, det räcker med att trycka på en knapp för att få ett scenario.

http://www.fallen.se/the-story/page/668/100-million-scenarios
Håller ju på att lära mig lite Swift. Kanske vore ett bra första projekt. Blir ju dock bara till iOS i så fall.
 
Top