Bäst komedi någonsin

God45

#PrayersForBahakan
Vilken är det? Är det Monty Pythons galna värld? Är det en annan film?

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Det är en svår fråga och inte helt lätt att bedöma. Ska filmen bedömas även efter story? Eller hur banbrytande humorn var? Eller bara hur mycket man skrattade när man såg den? Eller hur bra den duger för omtitt? Vissa filmer är ju hysteriskt roliga första gången men tappar sedan stinget.

Det finns många komedier som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, exempelvis Vampyrernas natt, Dr. Strangelove, Moderna tider, The big Lebowski, Dum och dummare, Hot Shots 2, Life of Brian, Mupparnas julsaga, En ding ding ding ding värld, typ det mesta med Helan och Halvan. Och många många fler.

Men jag tror att det bästa sättet för mig att utnämna den bästa komedin någonsin är att gå efter hur mycket jag skrattade första gången jag såg den OCH hur bra den är för omtitt, det vill säga att jag fortfarande skrattar mycket och ofta varje gång jag sätter på den. Och i sådana fall så måste nog vinnaren faktiskt vara Batman 1966, det vill säga den med Adam West. Den är verkligen hysteriskt kul varje gång jag ser den! Och bara jag hör repliker som "Hand me down…the shark…repellent…Batspray!" och “Some days you just can't get rid of a bomb!” får mig nästan alltid att fnissa.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Bäst som i "Högsta filmmässiga hantverk" går nog till Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb. Fantastiskt bra film (Kubrick trots allt) och fantastiskt rolig, när jag såg den på Cinemateket kunde jag inte sluta skratta och hade ont i magen.

Bäst komedi som den komedi som den komedi jag gillar mest som film går till The Big Lebowski. Kanske inte den "roligaste" filmen (även om den är väldigt kul) men herregud, hela stämningen är makalös och jag älskar allt med den.

Bäst komedi som i roligast går nog till Hot Fuzz. Skämten är rappa, geniala och så citerbara. Det är en film där inte en sekund är tråkig, samtidigt som den också är väldigt bra som film.

Kungfetti

Veteran
There's something about Mary. Jag vet inte om den åldrats med behag eller inte, men jag och en kompis såg den på matiné med en massa barn och deras föräldrar som nog väntat sig något helt annat och vi var de enda i salongen som skrattade. Men då skrattade vi så vi grät.

Annars är Walk hard - The Dewey Cox Story en stark kandidat. Både till roligaste filmen, men också bästa musikfilmen någonsin.

God45

#PrayersForBahakan
Det är en svår fråga och inte helt lätt att bedöma. Ska filmen bedömas även efter story? Eller hur banbrytande humorn var? Eller bara hur mycket man skrattade när man såg den? Eller hur bra den duger för omtitt? Vissa filmer är ju hysteriskt roliga första gången men tappar sedan stinget.

Det finns många komedier som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, exempelvis Vampyrernas natt, Dr. Strangelove, Moderna tider, The big Lebowski, Dum och dummare, Hot Shots 2, Life of Brian, Mupparnas julsaga, En ding ding ding ding värld, typ det mesta med Helan och Halvan. Och många många fler.

Men jag tror att det bästa sättet för mig att utnämna den bästa komedin någonsin är att gå efter hur mycket jag skrattade första gången jag såg den OCH hur bra den är för omtitt, det vill säga att jag fortfarande skrattar mycket och ofta varje gång jag sätter på den. Och i sådana fall så måste nog vinnaren faktiskt vara Batman 1966, det vill säga den med Adam West. Den är verkligen hysteriskt kul varje gång jag ser den! Och bara jag hör repliker som "Hand me down…the shark…repellent…Batspray!" och “Some days you just can't get rid of a bomb!” får mig nästan alltid att fnissa.
Batman 66 är SÅ BRA!

It happened at sea. C for Catwoman!

Doktor Laser

Warrior
Oj, knivig fråga med många olika vinklar att svara utifrån. Jag gör det enkelt för mig och svarar med den som jag kan se hur många gånger som helst, och ha lika roligt åt varje gång:
O Brother, Where Art Thou?

Sedan finns det så klart filmer jag garvat hårdare åt, men som inte är lika jämnt genombra.

luddwig

Lawful evil
Enligt Filmtipset har jag gett betyg 5 till fem komedier: The Big Lebowski, En fisk som heter Wanda, Monty Pythons galna värld, Monty Pythons Life of Brian samt O brother, Where Art Though?. Just idag skulle jag säga att Wanda är bäst, men det varierar med dagsformen.