Det är en svår fråga och inte helt lätt att bedöma. Ska filmen bedömas även efter story? Eller hur banbrytande humorn var? Eller bara hur mycket man skrattade när man såg den? Eller hur bra den duger för omtitt? Vissa filmer är ju hysteriskt roliga första gången men tappar sedan stinget.
Det finns många komedier som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, exempelvis Vampyrernas natt, Dr. Strangelove, Moderna tider, The big Lebowski, Dum och dummare, Hot Shots 2, Life of Brian, Mupparnas julsaga, En ding ding ding ding värld, typ det mesta med Helan och Halvan. Och många många fler.
Men jag tror att det bästa sättet för mig att utnämna den bästa komedin någonsin är att gå efter hur mycket jag skrattade första gången jag såg den OCH hur bra den är för omtitt, det vill säga att jag fortfarande skrattar mycket och ofta varje gång jag sätter på den. Och i sådana fall så måste nog vinnaren faktiskt vara Batman 1966, det vill säga den med Adam West. Den är verkligen hysteriskt kul varje gång jag ser den! Och bara jag hör repliker som "Hand me down…the shark…repellent…Batspray!" och “Some days you just can't get rid of a bomb!” får mig nästan alltid att fnissa.