Nekromanti Bäst berättande?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Okej: jag skall se en TV-serie. Jag vet inte vilken, ännu. Vad jag vill ha är högkvalitativt historieberättande. Jag vill ha en TV-serie där man chockas av twisterna, gråter av sorgescenerna och förundras av hur författarna kan göra en scen som tjänar fem olika syften samtidigt. Jag vill helt enkelt se det bästa som TV-dramaturgin har att erbjuda. Jag vill se den tekniskt mest imponerande dramaturgin. Jag skiter i skådespeleriet, i genren, i specialeffekterna och så vidare. Jag vill se en duktig historieberättare i arbete.

Vad bör jag titta på?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Verkligheten suger

Det vanliga vardagliga livet med verkligheten som berättare
Nej, definitivt inte. Verkligheten suger ur dramasynpunkt. De flesta scenerna fyller ingen funktion alls, det förekommer långa transportsträckor som skulle kunna klippas bort helt, karaktärer introduceras utan att presenteras ordentligt och dialogen är så dålig att man skulle kunan tro att den är improviserad av personer utan träning i skådespeleri.

/tobias, ryter till
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Den bästa tv-serien -- ur de flesta synvinklar, inklusive dramaturgin -- är Vita huset. Men lyssna även på Krilles tips, det är riktigt bra.

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Okej, det var faktiskt ganska så svårt - de flesta faller på att man inte bryr sig så mycket om karaktärerna och rycks med.

Det finns dock några få, få undantag och nu ska vi se om de är något för dig.
The Shield handlar om en grupp poliser som ska ta hand om gängrelaterad brottslighet i ett område av Los Angeles. Tyvärr är de korrupta, så de kanske inte alltid hamnar i de bästa situationer. Inom gruppen finns det olika roller, som den som anser att ändamålen helgar medlen, den som skiter i ändamålen och gruppens samvete (stackars stackars Lem...).
Det är en bra show, jag och de som tittat på den med mig har börjat bry sig om huvudpersonerna (åter igen, stackars stackars Lem...)
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DOHXl8GMdrc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/DOHXl8GMdrc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>


Storuggla, första förslaget
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
West Wing faller på att den blir faller i kvalitet ju högre siffra som säsongen har, och att man egentligen inte bryr sig om karaktärerna, vilket visas ypperligt i Sam/Will-switchen de gör.


Storuggla, det är bara fitz som man bryr sig om
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Six Feet Under är solklart bäst. Det fina är att man helt slipper känslan av att "nu vet jag vad som kommer sägas härnäst" som så lätt infinner sig i andra serier. Karaktärerna pratar på riktigt, istället för att slänga ur sig fyndiga oneliners eller genom att ha en sån där käck jargong som de i Vita Huset (missförstå mig rätt, jag älskar Vita Huset och dess konstlade dialoger, men det är mer en uppvisning i en mycket särpräglad sätt att prata än vad det är ett naturtroget historieberättande).

Six Feet Under har inte karaktärer - det har människor; de säger dumma saker och beter sig korkat emellanåt, men det hela är mycket väl berättat med många nyanser som sammanbinder de många olika trådarna och livsödena. Det är också ett berättande som verkligen tar ut svängarna på sina håll. Drömlika sekvenser blandas med rå diskbänksrealism och de mest vardagliga små relationsbråken går hand i hand med de stora filosofiska frågorna om liv och död.

Du hittar inte samma spetsiga berättande som i Lost - det finns exempelvis inga riktiga cliffhangers i Six Feet Under - men det har gott om allt annat.

---

Jag skulle också vilja rekommendera Angels of America, som var något av det mest storslagna berättande jag någonsin sett. Men det gällde mest under det första och kanske det andra avsnittet, sedan changserade det något. Men kolla första avsnittet ändå - det har verkligen allt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Jag föreslår Lost, men å andra sidan är ju jag något av ett CP.


//Krank, som återgår till att se om säsong 1
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med; Six Feet Under är verkligen allt som du säger...

En annan lite oväntad pärla är Big Love... månggifte, mormoner och en story som faktiskt påminner om Gudfadern... Med en bra Bill "game over man, game over!" Paxton i huvudrollen som bigamisten som sakta men säkert dras tillbaka in den sekt han är förutbestämd att leda... Harry Dean Stanton är för övrigt sjukt bra som TVs läskigaste "skurk": The Prophet.

Sen gillar jag "bagatellerna" Weeds, Dexter och den coola Life on Mars.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Dexter är iaf den bästa serien som jag sett, någonsin, om man inte räknar med Firefly, men det är ingen riktig serie, för den är gudomlig.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Big Love var jag på vippen att köpa häromdagen. Skall nog göra det idag, jag har trots allt semester den här veckan :gremsmile:

Vad det gäller bagateller gillade jag första säsongen av Desperate Housewives, som om inte annat hade bra parallella plotlines som de sydde ihop och drog isär, samt mycket sköna twists som inte var så förutsägbara.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Borde kolla igenom den med. HBO har hållt en hög nivå på sina serier den senaste tiden. Hoppas True Blood blir något man vill följa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
hallogallo said:
Carnivale säger jag.
Seconded.

Also, thirded , fourthed and, possibly, fifthed.

En av världens bästa serier, nånsin, som tyvärr lades ner för att publiken helt enkelt var för korkad.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Carnivale har ju jag på skiva, tror jag. Lånade den av nå'n som jag sedan aldrig träffade igen.
 
Top