AW Threats

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har börjat spelleda en play-by-post kampanj i AW för en spelare (Simon). Vi har gjort det här en massa gånger förut. Men skillnaden för mig nu, är att jag verkligen försöker följa regelbokens SL-instruktioner till punkt och pricka. Det är ju lättare också att göra det när man inte spelar live vid bordet utan har tid att tänka efter. Än så länge är vi bara kort in i session 1. I instruktionerna för first session (2ed) står det att man ska börja fundera på threats redan nu, och göra området man spelar i till ett landskaps-threat, gruppen RP reser med som Brutes, lägga in en Affliction i gruppen osv (sid 102). Det blir sjukt många threats redan från början.

Det som slår mig nu är att jag alltid höftat reglerna för threats, och kanske inte riktigt förstått hur man ska använda dem. Jag hade jättegärna hört hur andra har använt olika threats-typer. Det är inte heller tydligt för mig, på ett generellt plan, hur impulsen översätts till vad jag ska säga vid bordet. Så tacksam för input, erfarenheter och ideér av alla slag!

Huvudpersonen är en Koloni (medvetande med tre mänskliga kroppar) som reser med Folket - ett gäng nomader som handlar med främst sin kunskap) De är beskrivna som extremt kompetenta och lojala, men misstänksamma mot främligar. De delar absolut inte med sig av sin kunskap. Förr i tiden leddes Folket av Sanning - men hon gav sig av okända skäl upp i bergen för att finna svar och är nu borta. Folket ser jag som Brutes: Family. Men det är oklart för mig hur impulsen "close ranks, protect their own" ska användas i spel.

Ledaren för Folket, Onkel har en av Kolonins kroppar som rådgivare. Han är ju då en Warlord: Dictator. Impuls: "to control". (eller?) Samma sak här. Osäker på hur det ska leda till moves, även om det så klart ger mig tankar om hur han kan spelas.

Kalisz-dalen de reser genom har jord som gör att allt som odlas förvrids och muteras. Jag tror att det är Breeding pit med impulsen: "to generate badness". Den här känns enklare, folk de träffar (som bor här) ska vara förvridna. Här finns märkliga djur och växter. Monster skapas ur marken.

Svårare är att hitta en Affliction för Folket. Jag är rädd att trampa på den beskrivning som gjorts, dvs att de är kompetenta, seriösa och självförsörjande. Men funderar på om deras senaste handel i Södra bergen lett till att en hittills okänd smitt följt med nomaderna på resan. Disease, med impulsen "to saturate (förstöra på svenska?) a population" (Någon som har tips på "rolig" sjukdom?)

I ena kanten av dalen finns Sotskogen, med många nedbrända träd och Skuggbestar, Sotögon och Svarta Flin (olika typer av monster??). För några månader sedan försvann barnet Rakel här. Jag tror skogen är en slags aspekt av malströmmen (eller finns malströmmen i jorden i dalen?). Tror det är en Mirage med impulsen "to entice and betray people". Kanske är bestarna helt enkelt människor som lurats in i skogen och förvridits av hägringarna som då bildats i deras hjärnor?

Den försvunna flickans föräldrar Amman och Dio kommer troligtsiv bilda en kult. De har precis blivit kontaktade av Rakel i sina drömmar (fast det är ju Sotskogen som kontaktar dem). Tror de är Brutes, Cult med impulsen "to victimize and incorporate people". Incorporate är ju enkelt, de får fler medlemmar. Men victimize?

Och vad gör man med rena monster? Det finns ju ingen threat-typ för dem?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Alltså är det inte bara vanlig prepp fast formaliserad?
Det är ju så jag brukar hantera AW, att köra på och strunta i allt jag inte riktigt förstår. Men nu insåg jag pinsamt nog att jag felöversatt flera begrepp, som när jag tog mig tid att slå upp dem blev mycket tydligare, tex afflictions. Min tro är att AW nog är skrivet för att inte bara formalisera "vanligt jävla rollspel" utan att det faktiskt försöka skapa något specifikt - en viss typ av upplevelse. Och det är väl det som jag med det här experimentet (följa boken till punkt och pricka) försöker testa - och lära mig av. Och då måste jag förstå hur det är tänkt, istället för att bara luta mig på min erfarenhet. Och för att det här är kul så klart!! :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Det är ju så jag brukar hantera AW, att köra på och strunta i allt jag inte riktigt förstår. Men nu insåg jag pinsamt nog att jag felöversatt flera begrepp, som när jag tog mig tid att slå upp dem blev mycket tydligare, tex afflictions. Min tro är att AW nog är skrivet för att inte bara formalisera "vanligt jävla rollspel" utan att det faktiskt försöka skapa något specifikt - en viss typ av upplevelse. Och det är väl det som jag med det här experimentet (följa boken till punkt och pricka) försöker testa - och lära mig av. Och då måste jag förstå hur det är tänkt, istället för att bara luta mig på min erfarenhet. Och för att det här är kul så klart!! :)
Det klart det är så, att det är tillför att skapa en viss sorts upplevelse, på samma vis som prepp i Trollbabe är formaliserad eller hur ex jag valde att formalisera min prepp i RQ. Bara så det är klart, med "vanligt jävla rollspel" har jag aldrig menat att man ska spela som man alltid gjort och utgå från erfarenhet och inte regeltext. Istället är vad jag försökt stryka under att perspektiven på spelandet i många spel som säg, Primetime Adventures, inte är speciellt annorlunda än vilket rollspel som helst och att de oftast är mycket mer funktionella om de spelas som vanliga rollspel där du för den karaktärens talan och agerar med denna utifrån dennas intresse. Så mer själva spelandet, sen är ju reglerna helt annorlunda, och det jag menar med "vanlig prepp formaliserad" att det som är är ju världen runt om som formaliseras av reglerna. Men har inte läst ditt dolda-del än men gör det och återkommer här eller via messenger/discord. :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
"Saturate" betyder "mättas i" (alltså spridas så mycket det bara går), inte "förstöra".

Annars tycker jag det är viktigt att komma ihåg att en impuls inte är en agenda. Kulten behöver inte alltid sträva efter att utsätta och inkorporera folk, men i krisläge är det hur den agerar – de som inte kan inkorporeras i ingruppen blir en utgrupp som man gör till offer. Således kan även helt resonabla och vänliga individer ha hotimpulser, eftersom det handlar om vad de gör i utsatt läge.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det här är lite intressant att läsa. Jag försökte ju spelleda AW en gång och fick lite halvt panik innan jag till slut gav upp och struntade i de flesta av prepp-reglerna och bara körde efter instinkt. Kände att jag inte spelade AW efter regelboken, men att spelet helt enkelt var för komplext för att jag skulle orka med/klara av det. Så jag gick ju i lite motsatt riktning än vad OP gör i den här tråden.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det här är lite intressant att läsa. Jag försökte ju spelleda AW en gång och fick lite halvt panik innan jag till slut gav upp och struntade i de flesta av prepp-reglerna och bara körde efter instinkt. Kände att jag inte spelade AW efter regelboken, men att spelet helt enkelt var för komplext för att jag skulle orka med/klara av det. Så jag gick ju i lite motsatt riktning än vad OP gör i den här tråden.
Jag har nog spellett precis som du de flesta gångerna, och det funkar ju bra. Tycker också det sätter fingret på hur lite instruktioner som snabbt blir "för mycket".
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
"Saturate" betyder "mättas i" (alltså spridas så mycket det bara går), inte "förstöra".

Annars tycker jag det är viktigt att komma ihåg att en impuls inte är en agenda. Kulten behöver inte alltid sträva efter att utsätta och inkorporera folk, men i krisläge är det hur den agerar – de som inte kan inkorporeras i ingruppen blir en utgrupp som man gör till offer. Således kan även helt resonabla och vänliga individer ha hotimpulser, eftersom det handlar om vad de gör i utsatt läge.
Tack!
Och just det ja. Att tänka vad en front gör när den pressas och blir utsatt gör ju det väldigt mycket tydligare. Grymt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ska kanske vara tydlig med att den input jag mest är intresserad av är exempel på hur ni använt och tolkat threats (fronter) i era kampanjer.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Nu blir det här lite off från din egen tanke, men måste ta det i min egen riktning om jag ska kunna säga något tror jag.

Vi tar den sista först, Amman och Dio, föräldrarna skulle jag ta som Brutes, family, de vill sluta sig samman och stänga andra ute och växa... de litar inte på någon annan av Folket och är högsta grad misstänksamma. Låt oss kalla hotet : Familjen

Familjen har redan växt, de talar inte högt om det, men de har fler barn, de har andra som sluter sig till dem, släktingar och vänner. Alla missnöjda med Folkets sätt att hantera att deras dotter är saknade. Rakel är död sedan länge men det är något Amman och Dio håller hemligt, de använder denna lögn om deras hopp för att hon skulle vara vid liv för att så missnöje och splittring hos Folket.

Sen lista med namn för de som ingår i familjen.

Stakes då, för mig är det intressantaste här, kommer detta orsaka en splittring? Och om så... jag undrar om familjen kommer växa sig stark nog för att bryta sig loss från folket? jag undrar vad de om så kommer ta med sig, både i meningen kunskap samt medlemmar?

Och sist, placerar den på In, en front från insidan helt enkelt.

Sen också några moves kanske:
De sprider propaganda och lögner likväl som sanningar.

De korrumperar och stjäl kunskap för att placera sina egna medlemmar i en bättre position

De stjäl andras barn och lämnar dem i sotskogen och skyller på Folket och Onkel.

Orkar inte tänka på ett custom move här, men något kan säkert dyka upp under spel sen när jag börjar agera som familjen och se hur de verkar…

Sen kör vi Sotskogen då:
Sotskogen, nedbrända träd. Tätt stående så en inte ser långt framför sig, ständig doft av aska och brand överallt. Det spirar saker här och var, men oftast högst tillfälligt och litet. Vi säger såklart att det är landscape och jag tycker själv utifrån vad du sagt innan att det är en furnace, det klickar också väl med att det brinner och är förstörelse på platsen.... impulse: consume things helt enkelt.

I skogen lever missbildade varelser och rökliknande monstrositeter, men de har namn, de har en kultur, de samtalar med varandra genom vinden som rör sig mellan träden. De hjälper skogen och vet om dess impuls och behov, och kanske livnär de sig på det också? Kanske är skogens konstanta behov något som krävs för att sotskogen inte ska växa? Låt säga så, skogen brinner än med osynliga lågor och vad varelserna i den gör är att hålla den i schack, kontrollera dess tillväxt, ibland tillåter de den att växa okontrollerat åt något håll, ibland dämpar de den, allt utifrån vad de ser för saker som kan konsumeras och blidka skogens tillväxt...

Sen listar vi namnen på monstren, kanske att de heter saker som skugga, sot, svart, rök, glöd, flamma, osv... fundera kort över vilka de är och hur de kan se ut, de är delar av hotet med andra ord...

Moves:
Att förtära det som ännu inte bränts som är inom dess kontroll

Att infiltrera och söka efter det som ännu inte bränts utanför dess kontroll (genom att skicka någon av dess tjänare)

Att lura till sig fler tjänare, de som saknar hopp och mening, ge dem evigt liv fritt från plågor och utan risk....

Sen rent konkret när skogen växer så:

Skära av vägen för någon/något

Omringa någon/något

Sen om vi vill något custom move kanske:

När du går i sotskogens utkanter, slå +weird

7-9 välj 1
10+ väl 2

Du aktar dig för att inte bli märkt av sot
Du aktar dig för att inte skapa ljud som ekar in i sotskogen
Du finner ett spår efter det du söker, ställ MC en fråga om det du söker som hen måste svara på


Sen som front: helt klart en front som hotar från utsidan väl? Så in i området kring Out, och kanske med en tydlig pil mot folket... det här gödslet skulle vara en fantastisk tillgång för att dämpa tillväxten och låta skogen vila....

Ska vi ha klockor för dem så är väl det lämpligt med mängd splittring som familjen lyckas sprida samt en med vad de är villiga att ta till för metoder för att sprida den...

och för skogen en klocka för sotskogens frihet, hålls den i schack är den låg men om den inte matas och kontrolleras av någon, varelserna i den eller andras å kommer den bli allt vildare och växa ut likt långa tentakler av eld och sot från skogen till andra platser och sluka annat... till slut kommer allt stå i lågor

Åh. Glömde stakes för skogen. Hmm. Jag är nyfiken på om den någonsin kommer mättas helt? Jag är nyfiken på om vad den kommer sluka tills dess att den okontrollerat kastar sig ut över sin omgivning eller till slut stannar av i sin tillväxt. Jag är nyfiken om någon av Sotskogens tjänare kommer bryta sig loss och finna en annan mening eller vila? Jag är nyfiken på om någon mer kommer finna sitt kall och börja tjäna sotskogen?


----

Typ så skulle min prepp se ut för de två sakerna, kanske finns det mer hot att placera utifrån och inifrån och utifrån? Kanske är de samma eller hör ihop? Osv. Lite ovant med AW 2s fronter bara, just att det är riktning. Gillade den gamla mer. Där hade Familjen hamna under Fear och Sotskogen under Hunger.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag har aldrig använt fronter/threats när jag spellett AW och dess derivat. Jag har alltid bara utgått från en relationskarta med rollpersonerna, deras gäng, vänner och fiender, deras relationer till varandra och andra, och där lagt in även utomstående hot, och sedan sett var konflikter uppstår, vad jag kan peta i för att saker ska hända, sådana här RP-SLP-RP-trianglar som rekommenderas ofta. Den här mekaniseringen av fronter/threats har jag mest uppfattat som ett hinder. Nog att det går att titta på dem för att få lite idéer till saker som kan hända, men jag ser dem just som den sortens resurs, precis som listan på SL-moves. Jag skulle inte vilja vara tvungen att använda dem formellt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker att "threats som potential" gör mycket för att göra spelvärlden lite mer stabil och mindre balls-to-the-walls crazy än "alla agerar på sin threat impulse hela tiden". Att du ger någon typen "Cannibal" betyder inte att personen är en kannibal – det betyder att hens impuls att söka mättnad och överflöd är av en sådan art att hen skulle kunna bli kannibal för att uppfylla den om omständigheterna kräver det. Hottypten "Family", vars impuls är "close ranks and protect one's own", beter sig inte så hela tiden, utan just när den hamnar i en utsatt situation – det vill säga, det kan vara en helt normal familj, vänkrets eller liknande.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Spelet är i full gång och jag tänkte posta de första Hoten jag gjort, med hjälp av Christoffer.

Hot
Rakel lever
  • Typ: Villfarelse
  • Impuls: Styra Folkets handlingar och val
  • Beskrivning och medlemmar: Tanken att Rakel lever. Att för lite gjordes för att hitta henne - att hon offrades för att minimera risker. Att fler som henne, barn som gått vilse lever i Sotskogen, och kan hittas. Att Rakel vill hem igen. Att Onkel hindrar henne.
  • På spel: Kommer Folket ge sig in i Sotskogen för att leta efter Rakel? Kommer Onkel ställa till svars för att Rakel “offrades”? Kommer Rakel, som hon är nu, komma tillbaka till Folket?
  • Relaterade hot: Rakels familj som sprider dessa lögner. Rakel själv - eller den monstrositet hon nu blivit, som en del av Sotskogen.
  • Nedräkning:
  1. Minnesritual för Rakel
  2. Hot mot Onkel (skrivna på natten, på hans trailer?)
  3. NPCs ger sig ut för att leta efter Rakel
  4. Onkel attackerad
  5. Ockulta ritualer för att kalla Rakel till sig
  6. Rakel anländer

Rakels familj
  • Typ: Gäng, familj
  • Impuls: Skydda sig själva, stänga andra ute
  • Beskrivning och medlemmar: Suv, Orvan, Amman och Dio.
En grupp i Folket som tror att Onkel offrade Rakel för Folket. De vet att Rakel är död men sprider ryktet att hon lever. I slutändan vill de se Onkel avsatt. De har också börjat åkalla Sotskogen för att få tillgång till Malströmmens krafter.
  • På spel: Kommer Onkel avsättas? Kommer Familjen bryta sig loss från Folket? Kommer Familjen få krafter av malströmmen/ Sotskogen?
  • Relaterade hot: Rakels familj som sprider dessa lögner. Rakel själv - eller den monstrositet hon nu blivit, som en del av Sotskogen.
  • Nedräkning:
  1. Lockar till sig varelser från Sotskogen och föder dem med värdefulla saker från Folket.
  2. Sprider rykten om att Onkel sålde Rakel till Sotskogen för att få fri lejd och säkerhet.
  3. Rekryterar SLP
  4. Kidnappar ett annat barn och sätter ut det i Sotskogen. Skyller sen på Onkel.
  5. Försöker avsätta Onkel och sätta Suv på tronen.
  6. Lämnar Folket

Sotskogen
  • Typ: Landskap, brännugn
  • Impuls: Konsumera saker och personer
  • Beskrivning och medlemmar: Sotskogen brinner med osynlig eld och hungrar efter allt människan sätter värde på, som är av värde i människors ögon: personer, platser av värde, teknologi. Skogen expanderar och vill sluka allt. Men varelser i det matar skogen och håller det lugnt, begränsar det. Varelserna kallas sotflingor och de är är: Sot, Skugga, Rök, Glöd, Flamma.
I Sotskogen finns också en varelse som tagit Rakels form, men svärtad och bränd. Hon är skogens avatar.
  • På spel: Kommer Sotskogen förtära Kalisz-dalen? Kommer skogens flamma slockna?
  • Relaterade hot: -
  • Handling: När du rör dig i närheten av Sotskogen slå Weird. Träff, välj 2. 7-9 välj 1. Miss, Berätta en hemlighet du avslöjar för Sotskogen.
    • Du märks inte av sot och begär.
    • Du finner spår efter det du söker.
    • Du väcker inte sotflingornas uppmärksamhet.

Titanians pilot
  • Typ: Grotesk, perversion
  • Impuls: Se världen brinna, kaos, ödelägga mänsklig civilisation.
  • Beskrivning och medlemmar: Udo Schiffer var en mecha-pilot i det stora kriget. Hans kropp och sinne perverterades och förvreds för att kunna hantera den enorma dödsmaskinen som han kopplades till, en titania av klass TA (Totales Aussterben). Under Förintelsekriget döpte han sin titania till Das Kammerjägerin, nu förkortat till Jägerin.
Jägerin sover i ruinerna. Är gjord av grönskimrande metall och knuten till Udos huvud. Den har kvar ett flertal kraftiga kärnvapenspetsar, väldiga kanoner och en mängd andra vapen.
Udo är övertygad om att all mänsklighet bör utrotas - vi förtjänar inte att leva, så som vi behandlat varandra och jorden. Ingen ny civilisation får födas! Han var tryggt förvissad om att så redan var fallet, tills Kass och de andra Spjutspetsarna försökte klättra uppför titanians sida.
Udo är beväpnad med en kompositbåge och har tillgång till minor.
På spel: Kommer Das Jägerin åter att skövla dalen och rensa den på allt liv?
  • Relaterade hot: -
  • Handling:
    • När är du attackerar Udo slå +skadan du tillfogar honom för att se hur Das Jägerins automatisk skyddssystem reagerar. 10+ Attack riktat mot allt liv i en femtio meters radie omkring Uno med tung kulspruta (skada 3). 7-9 Attack riktat mot allt liv nära Udu, med tung kulspruta (skada 3). Miss Aktiverat kraftfält som skjuter bort allt liv omkring Udo (Skada 0) och ger Udo rustning 3.
    • När du låter Udo se tecken på att civilisationen är på väg att återuppstå, avancera hans nedräkning ett steg. Udo kan acceptera små hjordar av djurliknande människor, men vill inte se byar eller städer, och absolut inte teknologiska framsteg.
    • När du försöker bryta dig in i Das Jägerin eller när du öppnar skallen nära den, slå +Weird. (ofärdigt move)
  • Nedräkning:
  1. Udo undersöker närliggande bosättningar med sin kikare genom att smyga sig fram. Med sig har han en larmsändare som gör att drönare från Das Jägerin kan komma till undsättning. Finns två drönare, grönskimrande och utrustade med kraftfält och kulsprutor.
  2. Udo skickar sina drönare för att utrota SLP:er, antingen som färdas i dalen eller en hel bosättning.
  3. Udo kopplar upp Das Jägerins nätverk som länkar den till satelliter och sändarbaser i området. Titanian får koll på allt som rör sig i dalen och sänder information direkt in i Unos huvud.
  4. Udo upptäcker Hammerdorf och skickar en drönare med giftgas som sprider ett giftmoln över samhället och dödar de flesta.
  5. Udo startar Das Jägerins automatiska skyddssystem som bombar allt som definieras som mänskligt liv inom en radie av femhundra meter.
  6. Udo smälter åter samman med Das Jägerin och kopplar upp den till 100% för att börja utrota allt liv i dalen.

Kalisz-dalen
  • Typ: Landskap, avelsgrop
  • Impuls: Föda fram hemskheter
  • Beskrivning och medlemmar: Dalen var en gång blomstrande. Nu tycks den suga ner saker i sin sand. Växterna är skimrande, lila, slemmiga. Maten som odlas är förgiftad.
  • På spel: Kommer det födas fram liv som är medvetet och intelligent. Kommer malströmmen födas som fysiskt liv?
  • Relaterade hot: -
  • Handling: När du äter eller dricker något här ute, slå +Hård. 10+ Du mår illa och kräks men klarar dig okej. 7-9 Ta 1 skada (ap) nu och 1 skada (ap) senare. Miss ta 3 skada nu (ap) och 3 skada (ap) senare.

Hammersdorf och svälten
Typ:
Impuls:
Beskrivning och medlemmar: Samhälle de är på väg till.
På spel:
Relaterade hot: Agnieszka den Röde styr samhället.
Handling:

Agnieszka den Röde
Typ:
Impuls:
Beskrivning och medlemmar: Hammersdorfs nya ledare.
På spel:
Relaterade hot: -
Handling:
 
Top