AW Threats

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,527
Location
Malmö
Jag har börjat spelleda en play-by-post kampanj i AW för en spelare (Simon). Vi har gjort det här en massa gånger förut. Men skillnaden för mig nu, är att jag verkligen försöker följa regelbokens SL-instruktioner till punkt och pricka. Det är ju lättare också att göra det när man inte spelar live vid bordet utan har tid att tänka efter. Än så länge är vi bara kort in i session 1. I instruktionerna för first session (2ed) står det att man ska börja fundera på threats redan nu, och göra området man spelar i till ett landskaps-threat, gruppen RP reser med som Brutes, lägga in en Affliction i gruppen osv (sid 102). Det blir sjukt många threats redan från början.

Det som slår mig nu är att jag alltid höftat reglerna för threats, och kanske inte riktigt förstått hur man ska använda dem. Jag hade jättegärna hört hur andra har använt olika threats-typer. Det är inte heller tydligt för mig, på ett generellt plan, hur impulsen översätts till vad jag ska säga vid bordet. Så tacksam för input, erfarenheter och ideér av alla slag!

Huvudpersonen är en Koloni (medvetande med tre mänskliga kroppar) som reser med Folket - ett gäng nomader som handlar med främst sin kunskap) De är beskrivna som extremt kompetenta och lojala, men misstänksamma mot främligar. De delar absolut inte med sig av sin kunskap. Förr i tiden leddes Folket av Sanning - men hon gav sig av okända skäl upp i bergen för att finna svar och är nu borta. Folket ser jag som Brutes: Family. Men det är oklart för mig hur impulsen "close ranks, protect their own" ska användas i spel.

Ledaren för Folket, Onkel har en av Kolonins kroppar som rådgivare. Han är ju då en Warlord: Dictator. Impuls: "to control". (eller?) Samma sak här. Osäker på hur det ska leda till moves, även om det så klart ger mig tankar om hur han kan spelas.

Kalisz-dalen de reser genom har jord som gör att allt som odlas förvrids och muteras. Jag tror att det är Breeding pit med impulsen: "to generate badness". Den här känns enklare, folk de träffar (som bor här) ska vara förvridna. Här finns märkliga djur och växter. Monster skapas ur marken.

Svårare är att hitta en Affliction för Folket. Jag är rädd att trampa på den beskrivning som gjorts, dvs att de är kompetenta, seriösa och självförsörjande. Men funderar på om deras senaste handel i Södra bergen lett till att en hittills okänd smitt följt med nomaderna på resan. Disease, med impulsen "to saturate (förstöra på svenska?) a population" (Någon som har tips på "rolig" sjukdom?)

I ena kanten av dalen finns Sotskogen, med många nedbrända träd och Skuggbestar, Sotögon och Svarta Flin (olika typer av monster??). För några månader sedan försvann barnet Rakel här. Jag tror skogen är en slags aspekt av malströmmen (eller finns malströmmen i jorden i dalen?). Tror det är en Mirage med impulsen "to entice and betray people". Kanske är bestarna helt enkelt människor som lurats in i skogen och förvridits av hägringarna som då bildats i deras hjärnor?

Den försvunna flickans föräldrar Amman och Dio kommer troligtsiv bilda en kult. De har precis blivit kontaktade av Rakel i sina drömmar (fast det är ju Sotskogen som kontaktar dem). Tror de är Brutes, Cult med impulsen "to victimize and incorporate people". Incorporate är ju enkelt, de får fler medlemmar. Men victimize?

Och vad gör man med rena monster? Det finns ju ingen threat-typ för dem?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,527
Location
Malmö
Alltså är det inte bara vanlig prepp fast formaliserad?
Det är ju så jag brukar hantera AW, att köra på och strunta i allt jag inte riktigt förstår. Men nu insåg jag pinsamt nog att jag felöversatt flera begrepp, som när jag tog mig tid att slå upp dem blev mycket tydligare, tex afflictions. Min tro är att AW nog är skrivet för att inte bara formalisera "vanligt jävla rollspel" utan att det faktiskt försöka skapa något specifikt - en viss typ av upplevelse. Och det är väl det som jag med det här experimentet (följa boken till punkt och pricka) försöker testa - och lära mig av. Och då måste jag förstå hur det är tänkt, istället för att bara luta mig på min erfarenhet. Och för att det här är kul så klart!! :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,277
Location
Umeå
Det är ju så jag brukar hantera AW, att köra på och strunta i allt jag inte riktigt förstår. Men nu insåg jag pinsamt nog att jag felöversatt flera begrepp, som när jag tog mig tid att slå upp dem blev mycket tydligare, tex afflictions. Min tro är att AW nog är skrivet för att inte bara formalisera "vanligt jävla rollspel" utan att det faktiskt försöka skapa något specifikt - en viss typ av upplevelse. Och det är väl det som jag med det här experimentet (följa boken till punkt och pricka) försöker testa - och lära mig av. Och då måste jag förstå hur det är tänkt, istället för att bara luta mig på min erfarenhet. Och för att det här är kul så klart!! :)
Det klart det är så, att det är tillför att skapa en viss sorts upplevelse, på samma vis som prepp i Trollbabe är formaliserad eller hur ex jag valde att formalisera min prepp i RQ. Bara så det är klart, med "vanligt jävla rollspel" har jag aldrig menat att man ska spela som man alltid gjort och utgå från erfarenhet och inte regeltext. Istället är vad jag försökt stryka under att perspektiven på spelandet i många spel som säg, Primetime Adventures, inte är speciellt annorlunda än vilket rollspel som helst och att de oftast är mycket mer funktionella om de spelas som vanliga rollspel där du för den karaktärens talan och agerar med denna utifrån dennas intresse. Så mer själva spelandet, sen är ju reglerna helt annorlunda, och det jag menar med "vanlig prepp formaliserad" att det som är är ju världen runt om som formaliseras av reglerna. Men har inte läst ditt dolda-del än men gör det och återkommer här eller via messenger/discord. :)
 

Svarte Faraonen

Alternative sexual archetype ('fastest mario')
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,045
Location
Värnhem, Malmö
"Saturate" betyder "mättas i" (alltså spridas så mycket det bara går), inte "förstöra".

Annars tycker jag det är viktigt att komma ihåg att en impuls inte är en agenda. Kulten behöver inte alltid sträva efter att utsätta och inkorporera folk, men i krisläge är det hur den agerar – de som inte kan inkorporeras i ingruppen blir en utgrupp som man gör till offer. Således kan även helt resonabla och vänliga individer ha hotimpulser, eftersom det handlar om vad de gör i utsatt läge.
 

Genesis

一人ぼっちの夜
Joined
17 Aug 2000
Messages
12,272
Location
Göteborg
Det här är lite intressant att läsa. Jag försökte ju spelleda AW en gång och fick lite halvt panik innan jag till slut gav upp och struntade i de flesta av prepp-reglerna och bara körde efter instinkt. Kände att jag inte spelade AW efter regelboken, men att spelet helt enkelt var för komplext för att jag skulle orka med/klara av det. Så jag gick ju i lite motsatt riktning än vad OP gör i den här tråden.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,527
Location
Malmö
Det här är lite intressant att läsa. Jag försökte ju spelleda AW en gång och fick lite halvt panik innan jag till slut gav upp och struntade i de flesta av prepp-reglerna och bara körde efter instinkt. Kände att jag inte spelade AW efter regelboken, men att spelet helt enkelt var för komplext för att jag skulle orka med/klara av det. Så jag gick ju i lite motsatt riktning än vad OP gör i den här tråden.
Jag har nog spellett precis som du de flesta gångerna, och det funkar ju bra. Tycker också det sätter fingret på hur lite instruktioner som snabbt blir "för mycket".
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,527
Location
Malmö
"Saturate" betyder "mättas i" (alltså spridas så mycket det bara går), inte "förstöra".

Annars tycker jag det är viktigt att komma ihåg att en impuls inte är en agenda. Kulten behöver inte alltid sträva efter att utsätta och inkorporera folk, men i krisläge är det hur den agerar – de som inte kan inkorporeras i ingruppen blir en utgrupp som man gör till offer. Således kan även helt resonabla och vänliga individer ha hotimpulser, eftersom det handlar om vad de gör i utsatt läge.
Tack!
Och just det ja. Att tänka vad en front gör när den pressas och blir utsatt gör ju det väldigt mycket tydligare. Grymt.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,527
Location
Malmö
Ska kanske vara tydlig med att den input jag mest är intresserad av är exempel på hur ni använt och tolkat threats (fronter) i era kampanjer.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,277
Location
Umeå
Nu blir det här lite off från din egen tanke, men måste ta det i min egen riktning om jag ska kunna säga något tror jag.

Vi tar den sista först, Amman och Dio, föräldrarna skulle jag ta som Brutes, family, de vill sluta sig samman och stänga andra ute och växa... de litar inte på någon annan av Folket och är högsta grad misstänksamma. Låt oss kalla hotet : Familjen

Familjen har redan växt, de talar inte högt om det, men de har fler barn, de har andra som sluter sig till dem, släktingar och vänner. Alla missnöjda med Folkets sätt att hantera att deras dotter är saknade. Rakel är död sedan länge men det är något Amman och Dio håller hemligt, de använder denna lögn om deras hopp för att hon skulle vara vid liv för att så missnöje och splittring hos Folket.

Sen lista med namn för de som ingår i familjen.

Stakes då, för mig är det intressantaste här, kommer detta orsaka en splittring? Och om så... jag undrar om familjen kommer växa sig stark nog för att bryta sig loss från folket? jag undrar vad de om så kommer ta med sig, både i meningen kunskap samt medlemmar?

Och sist, placerar den på In, en front från insidan helt enkelt.

Sen också några moves kanske:
De sprider propaganda och lögner likväl som sanningar.

De korrumperar och stjäl kunskap för att placera sina egna medlemmar i en bättre position

De stjäl andras barn och lämnar dem i sotskogen och skyller på Folket och Onkel.

Orkar inte tänka på ett custom move här, men något kan säkert dyka upp under spel sen när jag börjar agera som familjen och se hur de verkar…

Sen kör vi Sotskogen då:
Sotskogen, nedbrända träd. Tätt stående så en inte ser långt framför sig, ständig doft av aska och brand överallt. Det spirar saker här och var, men oftast högst tillfälligt och litet. Vi säger såklart att det är landscape och jag tycker själv utifrån vad du sagt innan att det är en furnace, det klickar också väl med att det brinner och är förstörelse på platsen.... impulse: consume things helt enkelt.

I skogen lever missbildade varelser och rökliknande monstrositeter, men de har namn, de har en kultur, de samtalar med varandra genom vinden som rör sig mellan träden. De hjälper skogen och vet om dess impuls och behov, och kanske livnär de sig på det också? Kanske är skogens konstanta behov något som krävs för att sotskogen inte ska växa? Låt säga så, skogen brinner än med osynliga lågor och vad varelserna i den gör är att hålla den i schack, kontrollera dess tillväxt, ibland tillåter de den att växa okontrollerat åt något håll, ibland dämpar de den, allt utifrån vad de ser för saker som kan konsumeras och blidka skogens tillväxt...

Sen listar vi namnen på monstren, kanske att de heter saker som skugga, sot, svart, rök, glöd, flamma, osv... fundera kort över vilka de är och hur de kan se ut, de är delar av hotet med andra ord...

Moves:
Att förtära det som ännu inte bränts som är inom dess kontroll

Att infiltrera och söka efter det som ännu inte bränts utanför dess kontroll (genom att skicka någon av dess tjänare)

Att lura till sig fler tjänare, de som saknar hopp och mening, ge dem evigt liv fritt från plågor och utan risk....

Sen rent konkret när skogen växer så:

Skära av vägen för någon/något

Omringa någon/något

Sen om vi vill något custom move kanske:

När du går i sotskogens utkanter, slå +weird

7-9 välj 1
10+ väl 2

Du aktar dig för att inte bli märkt av sot
Du aktar dig för att inte skapa ljud som ekar in i sotskogen
Du finner ett spår efter det du söker, ställ MC en fråga om det du söker som hen måste svara på


Sen som front: helt klart en front som hotar från utsidan väl? Så in i området kring Out, och kanske med en tydlig pil mot folket... det här gödslet skulle vara en fantastisk tillgång för att dämpa tillväxten och låta skogen vila....

Ska vi ha klockor för dem så är väl det lämpligt med mängd splittring som familjen lyckas sprida samt en med vad de är villiga att ta till för metoder för att sprida den...

och för skogen en klocka för sotskogens frihet, hålls den i schack är den låg men om den inte matas och kontrolleras av någon, varelserna i den eller andras å kommer den bli allt vildare och växa ut likt långa tentakler av eld och sot från skogen till andra platser och sluka annat... till slut kommer allt stå i lågor

Åh. Glömde stakes för skogen. Hmm. Jag är nyfiken på om den någonsin kommer mättas helt? Jag är nyfiken på om vad den kommer sluka tills dess att den okontrollerat kastar sig ut över sin omgivning eller till slut stannar av i sin tillväxt. Jag är nyfiken om någon av Sotskogens tjänare kommer bryta sig loss och finna en annan mening eller vila? Jag är nyfiken på om någon mer kommer finna sitt kall och börja tjäna sotskogen?


----

Typ så skulle min prepp se ut för de två sakerna, kanske finns det mer hot att placera utifrån och inifrån och utifrån? Kanske är de samma eller hör ihop? Osv. Lite ovant med AW 2s fronter bara, just att det är riktning. Gillade den gamla mer. Där hade Familjen hamna under Fear och Sotskogen under Hunger.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,142
Location
Fallen Umber
Jag har aldrig använt fronter/threats när jag spellett AW och dess derivat. Jag har alltid bara utgått från en relationskarta med rollpersonerna, deras gäng, vänner och fiender, deras relationer till varandra och andra, och där lagt in även utomstående hot, och sedan sett var konflikter uppstår, vad jag kan peta i för att saker ska hända, sådana här RP-SLP-RP-trianglar som rekommenderas ofta. Den här mekaniseringen av fronter/threats har jag mest uppfattat som ett hinder. Nog att det går att titta på dem för att få lite idéer till saker som kan hända, men jag ser dem just som den sortens resurs, precis som listan på SL-moves. Jag skulle inte vilja vara tvungen att använda dem formellt.
 

Svarte Faraonen

Alternative sexual archetype ('fastest mario')
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,045
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker att "threats som potential" gör mycket för att göra spelvärlden lite mer stabil och mindre balls-to-the-walls crazy än "alla agerar på sin threat impulse hela tiden". Att du ger någon typen "Cannibal" betyder inte att personen är en kannibal – det betyder att hens impuls att söka mättnad och överflöd är av en sådan art att hen skulle kunna bli kannibal för att uppfylla den om omständigheterna kräver det. Hottypten "Family", vars impuls är "close ranks and protect one's own", beter sig inte så hela tiden, utan just när den hamnar i en utsatt situation – det vill säga, det kan vara en helt normal familj, vänkrets eller liknande.
 
Top