AW: Andor

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag vet inte, jag tycker att Bad Batch är maximal mängd barn-tv i Star Wars. Upplägget är kompetent, men i slutänden är det ändå barnprogram, betydligt mer så än någonsin Clone Wars eller ens Rebels.
Visst att serien också riktar sig till barn, men den hanterar även vuxna teman etc. Det utspelas folkmord, extrem fascism och för mig annat än barnslig ondska i serien. Sen att den också riktar sig till barn gör inte serien för mig till barn-tv, men så kanske jag är barnslig då och jag har inga problem med det.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Andor-serien är ju bra på flera sätt - manus, karaktärer, skådisar, foto och moralisk gråskala. Men kanske är seriens främsta kvalitet världsbygget. Det utvecklar hela franchisen. Serien fördjupar istället för att upprepa.
Du satte ord på det jag letat efter. Detta är mitt problem med Kenobi, Book of Boba och till viss del även Mando.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Du satte ord på det jag letat efter. Detta är mitt problem med Kenobi, Book of Boba och till viss del även Mando.
Ja, i de andra serierna känns det ofta som att Disney+ försöker trycka det mest välbekanta i ansiktet på oss som tittar. Eller bara låna mer från redan ganska slitna inspirationskällor (typ De sju samurajerna och gamla västern-filmer). Det räcker ju inte. Om Skywalker-sagan över huvud taget ska berättas igen behöver vinkeln vara någon annan än den välbekanta. Kanske att Luke står närmre den mörka sidan än vad som tidigare visats. Eller Darth Vader i mer moralisk gråskala.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Och Rise of Skywalker lär ju ha lidit en del tack vare The Last Jedi, sen tycker jag personligen att både episod VIII och IX var hemskt dåliga.
Jag gick i kikade på en av mina favoritscener i The Last Jedi (och kanske alla Star Wars filmer...) vilket är stridsscenen i tronrummet. Liksom hela filmen är scenen kontroversiell, där mycket kritik har riktats mot dolkar som försvinner, vakter som "medvetet" missar hjältarna när de hugger med sina vapen och så vidare. Det finns en Youtubare som jag gillar, Jill Bearup, som är en stuntkvinna och som ofta pratar om stridsscener i filmer.

Var jag försöker komma åt i min derailing av den här Andor-tråden är att jag tycker du borde kolla in den här videon om du får tid över!

 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,305
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gick i kikade på en av mina favoritscener i The Last Jedi (och kanske alla Star Wars filmer...) vilket är stridsscenen i tronrummet. Liksom hela filmen är scenen kontroversiell, där mycket kritik har riktats mot dolkar som försvinner, vakter som "medvetet" missar hjältarna när de hugger med sina vapen och så vidare. Det finns en Youtubare som jag gillar, Jill Bearup, som är en stuntkvinna och som ofta pratar om stridsscener i filmer.

Var jag försöker komma åt i min derailing av den här Andor-tråden är att jag tycker du borde kolla in den här videon om du får tid över!

Jag gillar den stridsscenen själv och tycker det finns många bra scener i filmen. Det är själva berättelsen, hur en del karaktärer agerar samt att jag har svårt att se de tre sista filmerna som en trilogi. Detta då filmerna knappt hänger ihop gällande händelseförlopp etc.

Jag har tyvärr all tid i världen(nästan) och kommer se klippet du rekommenderar. Vill dock bara säga innan att jag inte alls har något emot de som gillar den nya trilogin i allmänhet och kanske då ”The Last Jedi” i synnerhet, jag önskar att jag kunde gilla dem också och är avundsjuk på alla som älskar den nyaste trilogin.

Återkommer när jag sett klippet :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag gick i kikade på en av mina favoritscener i The Last Jedi (och kanske alla Star Wars filmer...) vilket är stridsscenen i tronrummet.
Jag gillar inte hur överstiliserad den är.

Däremot tycker jag mycket om duellen i första filmen, särskilt för att det märks så tydligt hur ingen av de inblandade är särskilt bra på det - det är uppenbart att Luke skulle ta Kylo Ren utan att ens svettas.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag gillar inte hur överstiliserad den är.

Däremot tycker jag mycket om duellen i första filmen, särskilt för att det märks så tydligt hur ingen av de inblandade är särskilt bra på det - det är uppenbart att Luke skulle ta Kylo Ren utan att ens svettas.
Jag älskar hur överstiliserad den är 😅

Eftersom du nämde scenen från första filmen så var jag tvungen att gå se den igen på tuben, jag gillar den också. Dock fick kommentarerna mig att inse att det är tur att inte randos är manusförfattare. Den här kommentaren är typiskt sådant jag avskyr.

Untitled.png

Extremt mycket Marvel.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Jag ligger långt efter i tv-tittandet (därav trådnekromantin) men senaste veckan har jag plöjt igenom Andor. Såg sista avsnittet ikväll. Och jösses. Läst ikapp tråden och instämmer totalt i hyllningskören.

BRILJANT!

Kanske min favoritserie på åratal.

Lite som om mina favoritförfattare Guillou och Le Carré skrivit Star Wars ihop.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Jag ligger långt efter i tv-tittandet (därav trådnekromantin) men senaste veckan har jag plöjt igenom Andor. Såg sista avsnittet ikväll. Och jösses. Läst ikapp tråden och instämmer totalt i hyllningskören.

BRILJANT!

Kanske min favoritserie på åratal.

Lite som om mina favoritförfattare Guillou och Le Carré skrivit Star Wars ihop.
Kom ikapp igår! Instämmer med de flesta här:

Härligt att slippa den normala inaveln, se andra settings än de vanliga trötta i världsbygget, bra manus och hjältar och skurkar med rejäl gråskala (skurkarna påminner lite om de i serien Hunters). Lite gråtrist vardagsliv på båda sidor också fick man se.

Serien fördjupar konflikten och jag gillade särskilt att man förstår hur Imperiet mer eller mindre förslavar planeter och plundrar på resurser, med folkmord/fördrivningar/drakoniska lagar/straff etc som följd, vilket inte riktigt framgått tidigare så vitt jag förstått.

PS det enda som "ryckte" mig ur fiktionen var faktiskt de där AK-47:orna. Märkligt val.
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Andor bevisade för mig att det är bättre att ha nya skådespelare som spelar gamla roller än att återskapa de gamla skådespelarnas utseende med AI.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Andor bevisade för mig att det är bättre att ha nya skådespelare som spelar gamla roller än att återskapa de gamla skådespelarnas utseende med AI.
Medhåll men ??. Finns det någon sådan karaktär i serien som jag nu inte minns?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Genevieve O'Reilly har vid det här laget spelat Mon Mothma mycket mer än den usprungliga skådisen, och hon började långt före den här serien. :)
Bortklippta scener i e3 räknas inte
Så då är det väll bara rouge one hon spelat rollen?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Aha, var det Mon Mothma som åsyftades? Nåja, det känns som ett gränsfall i sammanhanget givet att skådisen faktiskt haft rollen förr. Hennes framträdande i Rogue One är väl minst lika betydande som det i Return of the Jedi.

Oavsett är det ett ofog med digitala kopior, jag kan inte komma på något fall där jag egentligen tycker att det blivit särskilt bra.
 
Top