Re: Hur kan man veta det?
"Hmm...jag tror jag vet vad du menar men jag har svårt att se nåt mer massivt trauma än att bli av med huvudet."
Det beror på definitionen av trauma. Visst är det en hemsk upplevelse att tappa huvudet, men det skadas faktiskt inte så mycket vävnad. Jämför det med att någon får sitt ben avslitet av en mina - då talar vi plötsligt om bra mycket mer förstörd vävnad, och det är förstörd vävnad som är definitionen på trauma.
"Men Krille, tror du då att om man kunde fixa syre tillförsel till hjärnan inom 30 sekunder skulle den halshuggne då kunna leva längre? Om det nu bara är syrebristen man dör av?"
Ett kortare tag, ja. Sedan är hjärnan en enorm näringsslukare också, så den kommer att behöva näringstillförsel förr eller senare, annars dör hjärnan av svält.
Till viss del så gör man detta redan idag vid större hjärtoperationer. Stannar hjärtat så stannar blodcirkulationen, och därmed så drabbas hjärnan av syrebrist och dör. Vid en större hjärtoperation, där man behöver stanna hjärtat, så kopplar man ofta in aortan på en hjärt-lung-maskin, som syresätter blodet och pumpar runt det i kroppen, inklusive upp till hjärnan.
I teorin så är det säkert möjligt att göra samma sak på ett avhugget huvud. Av förståeliga (etiska) skäl så är det ingen som har försökt.