Nekromanti Avrättningar

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Vilka avrättningsmetoder har egenteligen olika länder i Neotech? Är det fortfarande elektriska stolen, arkebusering, giftinjektion och halshuggning eller har det kommit till några nya sätt? (Hoppas starkt på Rista Blodörn)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Elektriska stolen lär vara ganska utagerad. Inom militära/drakoniska sammanhang - arkebusering. I vissa drakoniska samhällen, halshuggning. Annars lär giftinjektion vara både mest humant, smartast och billigast.

/RipperDoc
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Borde inte halshuggning vara billigare då det bara är att fälla en sylvass femkilos stålklinga med 35 graders lutning över nacken? Det är ju bara avv tvätta av den så kan den användas igen, gift kan bara användas en gång även om det behöver vara särskilt dyrt. Personligen tycker jag nog att det är mest humant att bli halshuggen, det går på mindre än en tiondels sekund medans giftinjektion innebär en fem minuters pina när lungorna kollapsar och sådant.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Till att börja med så är faktiskt hjärnan vid liv i upp till en halvminut efter en halshuggning, såvida inte smärtchocken vid halshuggningen stänger av hjärnan och gör offret medvetslöst. Humant är det dock inte.

Avrättning medelst giftinjektion sker normalt med ett kraftigt narkosmedel. Man är aldrig medveten inför den efterföljande giftinjektionen.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Man ska kanske ta den psykologiska aspekten som en avgörande faktor också. Jag skulle nog personligen hellre sövas ned och därefter giftmördas, än att giljotineras för allmän åskådning. För det finns väl ingen mening med att halshuggas inom stängda dörrar?

/MovinGalt - förespråkar stening
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
haha, det gör ju definitivt halshuggning alternativt hängning till den minst kostsamma dödsstraffmetoden, den är rentav inkomstgivande då man skulle kunna ta betalt för biljetter för att få se avrättningen (går väl visserligen med övriga metoder också). Och det är en annan fråga, betalar tv-stationer dyra pengar för att köpa TV-licenser för avrättningar och i sådana fall vad kostar dessa?

Kanske till och med finns TV-stationer som är speciallicerade på att just sända avrättningar eller övrigt döds-relaterat...

Channel Death! Don't be bored to Death
Executions from around the world

Givetvis bör en sådan kanal inte vara i något Public Service-utbud utan kosta en massa pengar.

/Seinet Wintermute - Skulle inte det vara roligt att titta på?
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Re: Hur kan man veta det?

Krille.

Hur kan man veta att hjärnan funkar upp till 30 sek efter huvudet åker av?

För mig låter det inte trovärdigt.


Halshuggning är inte humant. Inget dödsstraff är väll direkt humant. Men det som känns mest humant är nog giftspruta då du inte utsätts för giftet direkt utan först ett starkt lugnande medel. Därefter injiceras ett starkt sövande medel. Först därefter sätts ett starkt gift in som avslutar lung och hjärt verksamheten. Vet inte om det är ett muskel eller nervgift men hur som helst så känns det lite bättre.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hur kan man veta det?

"Hur kan man veta att hjärnan funkar upp till 30 sek efter huvudet åker av?"

Det tar ungefär så lång tid innan hjärnan slocknar av syrebrist.

Utöver det så satt en morbid fransk läkare med vid ett antal giljotinavrättningar och studerade hur länge huvudet fortfarande reagerade efteråt, så det finns en klase empiri på den punkten också.
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Re: Hur kan man veta det?

Ok.
Men även om det rör sig om elektriska impulser så lär väl knappast den stackare som råkar ut för halshuggningen vara vid medvetande efter själva akten, eller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hur kan man veta det?

Varför inte? Med tillräckligt med endorfiner i blodet och tillräckligt vass klinga så finns risken att smärtan vid avhuggningen inte är så hemsk. I så fall ser jag inget teoretiskt hinder för att man skulle kunna vara vid medvetande fram tills dess att syrebristen släcker hjärnan. Folk har varit vid medvetande efter mer massivt trauma än så.
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Re: Hur kan man veta det?

Hmm...jag tror jag vet vad du menar men jag har svårt att se nåt mer massivt trauma än att bli av med huvudet.

Vad kan vara mer traumatiskt än så? Ok om du går av på mitten så förlorar du ju sjukt mycket vävnad, blod etc men då känns det mer logiskt att du skulle kunna överleva en sån grej då din hjärna och ditt hjärta är intakt.
Visst är hjärnan intakt vid en halshuggning men jag tror ändå att skadeeffekten och traumat är större och därmed stängs allt av. Utom just kanske elektriska impulser i hjärnan.

Personligen så tror jag att det kanske är 1 på 100.000 eller nåt som för det första skulle ta smärtchocken utan att svimma/stänga av/dö direkt. Men jag vet inte, känns inte som att nån av oss kommer att få ett riktigt bevis heller :gremtongue:

Men Krille, tror du då att om man kunde fixa syre tillförsel till hjärnan inom 30 sekunder skulle den halshuggne då kunna leva längre? Om det nu bara är syrebristen man dör av?
Okej, nu snackar jag sci-fi men du förstår säkert vart jag är på väg...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hur kan man veta det?

"Hmm...jag tror jag vet vad du menar men jag har svårt att se nåt mer massivt trauma än att bli av med huvudet."

Det beror på definitionen av trauma. Visst är det en hemsk upplevelse att tappa huvudet, men det skadas faktiskt inte så mycket vävnad. Jämför det med att någon får sitt ben avslitet av en mina - då talar vi plötsligt om bra mycket mer förstörd vävnad, och det är förstörd vävnad som är definitionen på trauma.

"Men Krille, tror du då att om man kunde fixa syre tillförsel till hjärnan inom 30 sekunder skulle den halshuggne då kunna leva längre? Om det nu bara är syrebristen man dör av?"

Ett kortare tag, ja. Sedan är hjärnan en enorm näringsslukare också, så den kommer att behöva näringstillförsel förr eller senare, annars dör hjärnan av svält.

Till viss del så gör man detta redan idag vid större hjärtoperationer. Stannar hjärtat så stannar blodcirkulationen, och därmed så drabbas hjärnan av syrebrist och dör. Vid en större hjärtoperation, där man behöver stanna hjärtat, så kopplar man ofta in aortan på en hjärt-lung-maskin, som syresätter blodet och pumpar runt det i kroppen, inklusive upp till hjärnan.

I teorin så är det säkert möjligt att göra samma sak på ett avhugget huvud. Av förståeliga (etiska) skäl så är det ingen som har försökt.
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Re: Besegrad!

Hmm...okej.

Well, jag kanske får ta och erkänna mig besegrad :gremwink:

En cool tanke som slår mig är ju givetvis det som dom gör i Robocop 2 (för övrigt en rätt kass rulle).

Där tar de ju en snubbes hjärna och för in i ett stort exoskelett, eller ska vi kanske säga en liten mech? :gremwink:

Det kanske inte ligger så långt bort i framtiden då...tekniskt sett dvs.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
död men levande - levande död ?

Omvänt finns det ju, enligt en välkänd skröna, en höna/tupp som skulle tas bort och lades på huggkubben. När huvudet föll av efter hugget levde kroppen vidare ett bra tag, sprang omkring på hönsgården med de andra hönsen, innan den slutligen självdog (efter ett bra tag) ?

Det har sagts att det var ett så kallat "dåligt" hugg med yxan som gjorde det, eftersom hugget inte kapade bort hela hjärnan från hönset....? :zeppelinare:
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Det är ingen skröna [ANT]

Det är en fullt verklig effekt. Ibland när man nackar höns (oavsett hurdant hugget blir) blir de sprattliga och "springer" iväg. I själva verket är det ganska okontrollerade ryckningar som yttrar sig företrädesvis i att benen börjar springa.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Det är ingen skröna [ANT]

Det är en fullt verklig effekt. Ibland när man nackar höns (oavsett hurdant hugget blir) blir de sprattliga och "springer" iväg. I själva verket är det ganska okontrollerade ryckningar som yttrar sig företrädesvis i att benen börjar springa.
Precis. Det lär vara samma sak den där franske läkaren observerade också. I vilket fall tror jag aldrig attt vi kommer at tfår reda på om man verkligen är medveten efter giljontinering. Visst kan vi gissa eller spekulera, men det går nog inte veta förens den dag vi kan halshugga någon och sedan lyckas få denne att överleva. Inte ens då lär vi vet säkert. Nåja, det kanske inte är någon forskning som det kommer läggas massivt med pengar på, hoppas jag :gremlaugh:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,915
Location
The Culture
Ett citat

I teorin så är det säkert möjligt att göra samma sak på ett avhugget huvud. Av förståeliga (etiska) skäl så är det ingen som har försökt.
Citat som tydligen är från Iain M Banks nya bok (som jag inte läst ännu):

The Archimandrite Luseferous, warrior priest of the Starveling Cult of Leseum9 IV and effective ruler of one hundred and seventeen stellar systems, forty-plus inhabited planets, numerous significant artificial immobile habitats and many hundreds of thousands of civilian capital ships, who was Executive High Admiral of the Shroud Wing Squadron of the Four-Hundred-and-Sixty-Eighth Ambient Fleet (Det.) and who had once been Triumvirate Rotational human/non-human Representative for Cluster Epiphany Five at the Supreme Galactic Assembly, in the days before the latest ongoing Chaos and the last, fading rumbles of the Disconnect Cascade, had some years ago caused the head of his once-greatest enemy, the rebel chief Stinausin, to be struck from his shoulders, attached without delay to a long-term life-support mechanism and then hung upside down from the ceiling of his hugely impressive study in the outer wall of Sheer Citadel - with its view over Junch City and Faraby Bay towards the hazy vertical slot that was Force Gap - so that the Archimandrite could, when the mood took him, which was fairly frequently, use his old adversary's head as a punchball.

/tobias
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Jag pratade om mest humana, inte minst kostsamma. Mest lönande är väl gladiatorkamper då istället...

/MovinGalt
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Hur kan man veta det?

Enligt US Army svimmar man inom 3-8 sekunder, och dör på 30-40. Detta vid (avancerad) strypning. Alltså torde halshuggning vara något liknande. Även om jag tror att man svimmar väldigt snabbt av chocken + syrebristen. Och fråga mig inte hur de har fått reda på det här...

/MovinGalt
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Hur kan man veta det? (ANT)

Men är det inte så att smärtsignaler måste gå till ryggmärgen först? Och det går ju inte om nacken är kapad.
 
Top