Nekromanti Avlägg rapport!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det är dags för Krilles årliga höststress!

Under det gångna året så har en klase med olika projekt annonserats här på rollspelsmakarforumet. Hur har det gått med dem? Har det blivit något? Finns det minsta risk att jag kan få dela ut en kvalitetsstämpel? Eller har Troberg ätit upp allting i sin Dogma-utmaning?

Skriv gärna ett svar med projektnamnet som ämne och en kort beskrivning om vad som har hänt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Terone

Ah, jag tänkte väl att det var dags för en sådan här tråd snart igen. :gremsmile:

Terone skulle varit klart nu, egentligen. Nästa deadline var till jul, men inte heller den kommer jag att kunna hålla. Däremot har jag snart lämnat spånings/skapande-fasen, och ska börja skriva på allvar. Jag har bestämt mig för hur dokumentet ska vara upplagt, till exempel. Både reglerna och världen är i stort sett klara, förutom att det mesta bara existerar som korta anteckningar än så länge. Sedan saknas det ett gäng äventyr också, som jag håller på att spånar på för närvarande. Nu siktar jag på att få spelet klart till nästa sommar, men vi får se hur det blir med det. Lita på att jag kommer att hålla er uppdaterade. :gremsmile:

Den som är nyfiken hänvisar jag till hemsidan, men det finns inget nytt där. Jag bestämde mig för att fokusera på skrivandet och skapandet istället för att fixa förhandstittar.


/Dimfrost
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Stormvarning

Det här är än så länge ett väldigt ungt projekt som befinner sig i spånings- och kladdskrivarfasen. Det är främst jag och en kille till som använder Stormvarnings wiki som arbetsforum.

Spelvärldens övergripande koncept är klart, och vi arbetar främst med att få fram de ramar som styr spelandet och skeendena i den centrala regionen. Alltså organisationer och personer, maktförhållanden och andra relationer.

Parallellt så arbetar jag på ett system för superkrafter till T10-systemet, som ska användas i spelet. Kruxet där är att jag tenderar att samtidigt tänka på hur de världsspecifika förmågorna ska se ut och fungera och vad som skulle fungera som mer generella superregler till T10.

Man är mycket välkommen att titta in på wikin, som finns på http://www.foxtail.nu/stormvarning och blanda sig i om man känner sig sugen. Innehållet där är tämligen ostrukturerat efter som vi som sagt spånar järnet. Ett lite tips är dock berättelsesidan, där det finns en trevlig exempelberättelse.

/Simon
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Generica

Eller har Troberg ätit upp allting i sin Dogma-utmaning?
Muhaha! Jag slukar allt!

Skriv gärna ett svar med projektnamnet som ämne och en kort beskrivning om vad som har hänt.
Har kommit ut i en betaversion, men har tillfälligt tagit semester från det då jag jobbat mig lite trött på det och behövde omväxling (vilket blev min kommande Buffy-kampanj Razor Ridge). Det är dock inte på långa vägar när bortglömt, det har bara en tillfällig paus.

Finns det minsta risk att jag kan få dela ut en kvalitetsstämpel?
Det beror på hur kräsen du är...
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Grå Tider

Grå Tider är en fantasyspel i lätt steampunk-miljö som annonserats lågmält på forumet förut. Titeln syftar på en värld där magin är i konflikt med teknologin och en pågående industriell revolution utgör slagfältet, samtidigt som världen befolkas av de varelser som gör fantasy fantastiskt.

Tråden kommer lägligt (tackar Krille :gremwink: ), eftersom projektet gått upp i en högre växel idag, i och med att det görs som ett gymnasieprojekt och första tiden som är avsatt för detta i skolan är imorgon.

Just i detta nu arbetar undertecknad på en uppsättning grundregelmekanismer som bygger på gruppens (tre personers) erfarenheter och fördomar angående rollspelskonstruktion (huvudsakligen mina, iofs).

Det skrevs ett gammalt inlägg om spelvärlden här en gång i tiden, som säkert kan vara matnyttig läsning för den som är intresserad, då världen som beskrivs inte har ändrats drastiskt ännu.

Pontus, schreibt weiter...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Amenvafan! [lite OT]

Det är dags för Krilles årliga höststress!
Nu vågar jag inte göra en sökning, men hur "årliga" är de här trådarna egentligen? Jag tycker att de ploppar upp en gång var tredje-fjärde månad, ungefär. Vilket förstås ökar stressen enormt, men... tja, jag har iaf inte åstadkommit ett endaste skit sedan din senaste stresstråd, och om den nu kom för ett helt år sedan så överväger jag att lägga ner alla mina ambitioner till rollspelsskapande helt och hållet, för så som jag känner det var det ju inte alls länge sedan den var uppe.

Så... jag vågar faktiskt inte göra en sökning. Var det ett helt år sedan du postade en sådan här tråd sist, eller spökar du bara?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Årlighet

"Nu vågar jag inte göra en sökning, men hur "årliga" är de här trådarna egentligen?"

Rätt så oregelbundna och egentligen inte årliga alls. Den förra var i november 2003, och den innan dess var i maj 2003, och sen kan jag inte hitta fler. Jag tror att det här är den tredje, faktiskt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Höstdimma

Stora planen var att trycka runt jul.

Det var innan jag köpte den stora tidstjuven Memoir 44 och började jobba. Det blir nog inget tryck före jul.

Behöver rita 20-25 illustrationer kanske, putsa texten något. Och hitta en eller ett par spelledare som vill testköra spelet så jag får veta hur det funkar när någon annan än konstruktören spelleder.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
ett färdigt och tre nästan

<font size="4"> DHRPG </font size>

Det enda spel som jag gjort färdigt och dessutom gjort färdiga äventyrsförslag till är Dagens Huvudnyheter RPG, det är ett spel där du spelar dig fram till vad äventyret handlar om. Man spelar reportrar och man spelar nyheten, ett slags samberättarspel kanske.

här hittar du den


På samma ställe hittar du ett supliment , frivilliga regler och två uppsättningar av ävetyrsförslag.


<font size="4"> Vingar över Haga </font size>

Ligger och skräpar, har högar av ofullbordade teckningar och världsbeskrivningar och andra texter.. en kort serie finns på planeringssatdeiet. Det som krävs är att jag för över det till digitalt och att jag gör tecknigarna färdiga. Det kommer jag att göra, det tycker jag att jag är skylldig till.

här hittar du websidan till den


<font size="4"> Touche RPCG </font size>

Har passerat betastadiet och gått över till goldenbeta, för att snart kunna omvandlas till ett Touche RPCG 1.0. Vad är då detta? Jo det är kortspelet som jag hastade ur mig då jag pysslade med en annan tråd.

betan hittar du här

några bilder här


<font size="4"> La commedia guerra & combatolito </font size>

funderar och pysslar

del ett av tre
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Illertass' projekt

Terra draconis har tyvärr inte kommit alls så långt saom jag hade hoppats. Egentligen trodde jag att jag vid det här laget skulle haft färdiglay-outade regler och färdig text till världsbeskrivningen (version 2 - ett snäpp mer romerskt). Tyvärr har jag haft av en fruktansvärd lay-outsvacka men nu är jag i gång och lay-outar reglerna och skriver om världsbeskrivningen efter min , bland mina bekanta berömda, tvådiskskrasch. Jag hoppas på att det ska finnas ett i text klart Terra draconis i slutversion i år. Allt finns i mitt huvud nu efter mycket speltest.

Dock har jag under tiden hunnit engagera en konstnär till en karta och spotta ur mig ett gäng noveller från Terra draconis miljö. Novellerna finns dels att finna på samma ställe som spelet och på The Project (bland artiklarna).

Mustelas fabler skulle fått sig en liten ansiktslyftning men ovanstående lay-outsvacka slig sig även på det spelet men jag har färdiga idéer till hur jag ska ändra själva textupplägget en del i spelet.

Utöver det har jag ett antal äventyrsidéer till båda spelen som jag ska skriva ned någon dag så jag kan publicera dessa. Jag ska också ta mig i kragen och höra av mig mtill några vänliga själar som kanske kan plita ned en eller annan illustration för lite mindre pengar per kvadratcentimeter än vad imperiekartan kommer kosta mig.

Under svackorna med arbetet med Mustelas fabler och Terra draconis har också en annan större idé till spelmiljö fått fotfäste i hjärnan...
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,232
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
och tre till

har iofs fler färdiga dogmaprojekt.. av dem rekomenderar jag nog bara
ZhaXahZ

/jag har förstått att några inte förstått charmen och idén bakom.. och defenetivt inte symetrin ...




.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Geographica Britannia

(märk väl att det så kallade arbetsnamnet inte är detsamma som i tråden på Rävsvansforumet, det är för att det är just det - ett arbetsnamn)

"Nya" Geographican till Västmark har iallafall delvis hamnat på elektroniskt papper. Ett par lösa skisstexter om Wales, briganter, Irland och övriga Britannien ligger och skräpar i min gamla Enigmakatalog, som var arbetsnamnet på mitt keltofila fantasyrollspel med ett system baserat på en T10 innan jag upptäckte Västmark i all dess prakt. Ett eget strids- och magisystem surrar såklart också därinne i huvet, men Västmark gör jobbet till Geographican utmärkt.

Däremot har jag fått äckliga idéer som går utanför mina avgränsningar. Jag tänker fortfarande inte vara historiskt korrekt, men jag tänker rippa från historien. Geographica Brittanica kanske kan bli en äkta Britannica och inte bara en del av Britannia. Det är trots allt bara två områden jag dissat så långt, skotska höglanden och södra england.

Jag ska reda ut ett par saker först, såsom Warmachinefigurer och lite Sverokarbete, men om en eller ett par veckor max börjar det seriösa skrivandet. Allt annat som är viktigt i mitt liv... äsch, vad säger jag, inget är särskilt viktigt i mitt liv, men en del åker till Island och jag är arbetslös. Det finns tid.

Min dröm är att ha modulen klar för tryck när jag muckar, för då ramlar det in en klumpsumma i storleksordningen 20000:-. Storleksmässigt så är Lemuria en klar förebild.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Kräsenhet

Ungefär så här kräsen.
Aha, då är jag för tillfället rökt eftersom jag inte har någon värld och antagligen inte kommer att ha någon klar det närmaste året. Det är iofs inte klart heller, men det kommer.

Nåja, jag får väl hitta på min egen kvalitetsstämpel...

Jag tilldelar mig själv, för lysande insatser med Generica, Trobergs Hero of the Roleplaying Community Amazing Übercool Badge of Great Honor for Excessive Genious and Massive Greatness Above and Beyond the Call of Duty!

Ha! Slå den!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Millennium & Omertà

Om det verkligen var ett år sedan den förra stressen så har jag kommit ut med en helt ny och omarbetad version av Millennium, men det var nästan ett år sedan nu.

Annars har jag gjort mindre nytta än jag brukar. Jag har skrivit lite halvfärdiga småsaker och arbetar fortfarande vidare i långsam takt på gangsterrollspelet Omertà. Det har aldrig varit närmare. Nu känner jag i alla fall att jag har samlat nästan all information jag behöver så att jag kan börja skriva ihop de högar med anteckningar som ligger här och där. Reglerna är i alla fall fortfarande klara, om än inte helt organiserade.

/tobias
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Alea

ALEA
Jodå, det har inte varit mycket väsen och inte mycket har hänt. Ominstalltioner av datorer och jobb har satt många käppar i hjulen. Men nu när den långa regniga hösten snart är här så börjar det hända lite. Vad som är närmast är en ny hemsida där Alea kan få växa fritt. På gång är även en uppdatering av reglerna, som ni antagligen snart kommer märka av här på forumet, samt den utlovade modulen om korstågen. Båda är planerade att bli klara en snöig dag. Där emellan kommer antagligen lite smått och gott komma uppoppandes på den nya hemsidan.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Daimonion

Jepp, som jag skrev till en nisse på ett tyskt rollspelsforum: As regards my rpg-project, it goes by the name of Daimonion and, as told before, is set in an 18th century fantasy world. The genre of the games is "fantasy horror", closest related to Call of Cthulhu and Kult. As both these games, Daimonion is quite cosmological, since the condition of mankind is described as more or less completely dependent on the struggles between three opposite powers in the invisible universe, represented by the categories of Light (Hena/Pleroma - Heaven), Chaotic Darkness (Nahiro/Bythos - Hell) and Rational Darkness (Khatonia - The Goddess of Creation and Destruction). The game, hence, offers a lot of demon slashing but also struggles with occult secret societies that overflow the world and which through murders and conspiracies threatens to overturn the remaining traces of light in the visible universe.

Spelet har med viss framgång körts på CalCon i vintras och på SydCon nu i somras. Åtskilliga dokument ligger för närvarande ute bland polarna för korrekturläsning. Nätpublicering sker under tidig höst.

Äventyrsskrivare, hör av er!
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Magneter & Mirakel

Eftersom projektet inte är så gammalt, så har det hänt väldigt mycket. Jag har lagt grunden för världen och strukturerat upp hur jag vill ha det. Jag har också börja fundera på enklare regelsystem att utgå ifrån och även skapat lite metaplottar och mer detaljerade beskrivningar av isolerade företeelser. Det finns en del utkast att titta på hemsidan, men det är just utkast och inget annat. Jag ska ha det klart till dogmautmaningen, men det borde inte ta så jättelång tid att göra klart från nuläget. Jag kanske har kommit halvvägs eller lite längre.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Inte gjort ett smack av något av mina projekt.

Under sommaren har all tid på det där magiska sättet - ni känner igen det, va? - bara försvunnit iväg.
Får se om det blir något nu under hösten. Jag har ambition och lust, men det är tveksamt om det lyckas sammanfalla med inspiration, tid och ork. Kanske tar mig i kragen och formulerar ett R10-system, iaf.

Jag är nog att betrakta som tillbaka på forumet nu. Hej, allihopa!

Rasmys
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Tellakhas

Arbetet med Tellakhas går sakta framåt.
Det är ett lite annorunda fantasyrollspel i en exotisk värld utan alver, dvärgar och orcher.

Igår speltestade jag stridsreglerna och nu ska jag nog börja skissa lite på illustrationer. Eller så skriver jag kanske lite mer på samhällskapitlet eller naturkapitlet.

Reglerna har inspirerats av GURPS, T10-systemet och lite av vad jag sett av Generica. Rent allmänt har diskussionerna på forumet påverkat spelet ganska mycket.

Förutom en massa illustrationer och/eller stämningstexter så måste jag skriva färdigt själva huvudtexten. Fast jag har kommit ganska långt på den.
Det som fattas i den är:
Beskrivning av djur, natur och växter.
Beskrivning av olika religiösa ceremonier
Prislistor mm
Regler för allmänt jox som inte hamnar under strid eller ”magi”
Beskrivning av typiska platser i Tellakhas
En bättre sammanfattning av spelvärldens hemligheter

Det som är mer eller mindre klart är:
Introduktionskapitlet till spelet (men det kan ändras eftersom att spelet kan ändras)
Reglerna för att göra rollpersoner
Alla egenskaper (fast de behöver mer enhetliga skalor)
Historiekapitlet (men det ska flikas in lite mer myter där)
Kapitlet om samhället (men jag ska beskriva världens grupperingar tydligare)
En väldigt rak på sak beskrivning av världens geografi (men den ska tryckas in i naturkapitlet istället)
Stridsregler (men dom behöver förenklas lite)
Ett introduktionsäventyr (fast det bara halvskrivet, men speltestat)

Sen så behöver all text ses över.
Layout har jag gjort lite utkast på.
Sen så behövs det kanske ett bättre namn på spelet. Jag är själv lite skeptisk mot spel med rena fantasinamn.

Till sist ska jag övertyga hela världen om att spelet är bäst helt enkelt :gremgrin:

Edit: Glömde rubriken...
 
Top