Nekromanti Avlägg rapport!

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
...Et Omega (plus lite annat)

Huvudfokus ligger för tillfället på att få ihop ...Et Omega. Det bibliskt mytologiska [under-katastrofen] rollspelet... :gremsmirk: Och det är i stort sett färdigskrivet, det enda som saknas är ett introscenario (har strukturen, ska bara skriva ner det), en himlans massa illustrationer och layout. Men det trillar in en och annan illustration då och då och än är det inte dundertidskris, så det ska nog lösa sig...

Har även börjat översätta ...Et Omega till engelska, eftersom jag fick ett ryck och fick för att jag skulle göra det. (?) Hade tänkt använda t10-systemet här istället, så det ska bli intressant att se hur det hela artar sig...

---

Förutom ...Et Omega är det däremot ganska segt. Tillbehören Eldfeber och I Est Magica till spelet MYTH är på gång (där Eldfeber saknar kanske två kapitel och IEM har hinnit kanske en fjärdedel av sin resväg).... Det går långsamt, men det går framåt. Jihoo.

---

Det enda ajg egentligen saknar är T-I-D. ett mystiskt preparat som gör att man kan jobba 25 timmar om dygnet vore inte helt fel.. Tji. :gremtongue:
 
Joined
27 Mar 2004
Messages
77
Location
Enköping
Livet efter USA/Onamngett projekt

Vet du vad? Nu ska jag vara helt seriös ett helt inlägg :gremsmile:

Livet efter USA kommer troligen bli en artikel i spelledarfansinet Solace och kommer ge olika kampanjidéer för olika typer av kampanjer (som det ser ut nu: en militär, en diplomatisk, och en specialstyrkeaktig), samt ett inledningsäventyr. Eftersom jag gillar alternativ kommer det finnas olika orsaker och verkningar av det som utrotar USA:s befolkning, från realistisk till mer spooky.

Onamngivna projektet
Efter Solace tänkte jag ge ut en serie sammanlänkade rollspel, med olika grundböcker och en gemesam kampanj och den får ligga och vila tills Solace är klart och jag är mer erfaren inom självpubliceringsvärlden. Kanske kommer Solace avskräcka mig för all framtid?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Sisu (illustrerat!)

<center>
</center>

Konceptet i sig:
Sisu - Ishiriaels söner är ett rollspel som utspelar sig i den kalla, mörka stenen under oss, i den nära glömda tiden då den karga underjorden ännu befolkades av mystiska varelser vi senare kallat för troll, dvärgar och vättar. Spelets orginaltanke var att göra ett rollspel med dvärgar som inte var öldrickande minitanks, utan ett levande folkslag, med många nyanser och som främst närmade sig den gamla wotanistiska och nordiska synen på dvärgar: De små, lömska och intrigerande dvärgarna. Nu är de inte renodlat lömska och elaka, då det hade motverkat min tanke att göra ett nyanserat folk. Vidare finns trollen att finna lite överallt, och även dessa har jag försökt göra mer nyanserade, även om jag försökt hålla en viss Bauer-känsla över dem. Den allmänna teknologinivån ligger på följande: Pseudo-medeltid i den mån att man har relativt välutvecklad metallurgi, ande- och totemistisk dyrkan á la stenålder, krut finns(men ses inte på som en vetenskaplig egenskap, utan "eldmagi") och man utvinner bergsolja och stenkol för eldning. Mekanik är i princip obefintlig.
Tja, det räcker nog med koncept för nu. :gremsmile:

Utvecklingen:
Det går frammåt. Sakta men säkert. Jag har nyligen börjat skriva på själva spelreglerna, och det flyter på som bara den vid de tillfällen som jag inte måste göra något annat och sätter mig ner och skriver på det. Detta är på tok för sällan, tyvärr, annars hade produktionen i sig stannat av.

Vad kan jag säga om regelsystemet så här långt, då? Tja, som konstaterat tidigare idag så genomsyras stora delar av pysslighet, som jag tycker om. Exempelvis är rollpersonskapandet nästan helt befriat från slump, och erfarenhetsystemet är något som jag tror kan bli kul att sitta och knåpa med. Bägge av de nyss nämna har regelsystem som jag anser vara tämligen orginella, men som effekt av att jag velat uppnå saker som andra rollspelsystem inte riktigt tillfredställt, inte en strävan att vara annorlunda.

Överhuvudtaget så tror jag att regelsystemet är ganska ovanligt för ett rollspel, eftersom att det uppmanar till mycket som(i alla fall jag) inte känner igen som "normer". Min filosofi i skapandet hittills har varit att allt som är onödigt ska bort, detta inkluderandes regler som behandlar samma ämne, regler som inte tillför något och regler som är heltäckande men trista/irriterande i jämförelse med hur man kan göra det om man gör det mindre heltäckande.

Det som jag inte kommit lika långt på är världsbeskrivningen, på grund av att det är så mycket, och jag vet inte riktigt var jag ska börja och så. Större delen av världsbeskrivningen kommer dock skrivas på krönika, och jag har bestämt mig för att ta mycket inspiration av den mest sålda boken genom tiderna, vad gäller struktur.

Nåväl, thassit för den här gången. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Tellakhas

Reglerna har inspirerats av (snip) och lite av vad jag sett av Generica.
Kul! Får man fråga vad det är som du fastnat för?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Massa projekt

Jag har en massa udda projekt som mals i mitt huvud, det är värre med att få saker och ting nedskrivet.

[color:\\"red\\"]Virtuality[/color]
Mitt dystopiska närfuturistiska spel. Regelsystemet är skrivet och testat. Följderna blev att det eventuellt skall omarbetas i hur man använder färdigheter. Annars är det ett lätt system med få detaljer, men med stora skillnader i utövande mellan de som bemästrar en färdighet och de som är nybörjare i den. Trots detta är skalan på alla värden 1-5.

Världen har jag massa idéer till, men dessa idéer har jag beslutat mig för att bryta ned i mindre enheter som var för sig kan bli ett eget rollspel. Kärnan i Virtuality är dock kvar, Simulacrum är den virtuella värld ens karaktärers avatarer är bundna i.

[color:\\"red\\"]Equilibrium[/color]
Mitt eget lilla fantasyrollspel som är löst baserat på de fem elementen och en levande värld med en egen själ. Mytologin och skapelseberättelsen är nedskriven och justerad efter synpunkter och diskussioner från ett antal olika forumiter. Kortfattat kan sägas att hela planeten är en levande organism där de humanoider som bebor planeten behandlas så som de behandlar planeten själva. Det är en inneboende kamp mellan olika gudomar som var och en dyrkas av en stor samling humanoider på planeten ifråga och det är en ständig kamp dessa emellan. Utöver dessa fem civilisationer finns det också de som lever i skuggriket utanför dessa fem stora. Dessa är likt utstötta hänvisade till ödemark där de får klara sig bäst de kan.

Det är en arkadlik värld med modulbaserad strid & magi där man har olika komponenter som man använder sig av för att besvärja en besvärjelse. Likaså när man tillverkar saker och ting. Magin flödar i allting och det folk som dyrkar Elden till exempel bemästrar den utan att ens reflektera över att det de gör med elden är magi.

Tänkt att vara satt till d20 med nytt levellöst system och nytt magisystem men ändå bibehålla den balans som d20 bygger på.

[color:\\"red\\"]Socialrealistiskt Drama[/color]
Ett tärningslöst system som tar avstamp i Norén och andra socialrealistiska draman som producerats här i Sverige. Thorsten Flicnk är en annan stor inspirationskälla. Har ej kommit längre än till att skissa på det dock.

[color:\\"red\\"]SciFi Rymdspel[/color]
Ett spel som jag fått massa tankar kring efter att ha sett Solaris, läst Philip K Dicks böcker och sett filmerna med hans böcker som grund. Fett med häftigt men fett med mycket att sålla bort.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Inte särskilt mycket

Jag har knappt gjort någonting i den vägen, förutom att Derelict är på väg att skrivas om HELT ifrån grunden. Koncentrerar mig på annat för tillfället, men så småningom ska jag renskriva alla dessa förändringar och lägga upp på en hemsida.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Ännu icke namngivet projekt

...ja, det är för dåligt. Detta rollspel som jag och en kompis håller på med har en deadline satt till nästa år, vilket inkluderar att hitta på ett namn åt det!
Världen är steamfantasy, med ett flertal egna raser. Regelsystemet är ihoplappat från flera olika källor, det liknar b la. Viking till viss del.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Massa projekt

Ett spel som jag fått massa tankar kring efter att ha sett Solaris
Coolt! Älskar den boken och filmen (riktiga filmen alltså, inte den amerikanska varianten som bara är en ursäkt för att visa Clooney näck för att SciFi-tokiga killar ska kunna locka sinna flickvänner att se den).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
In the Dark

Okej, efter att letat rätt på förra tråden tänkte jag bocka av vad som blivit gjort och inte gjort. :gremtongue:

Reapercussions och HOPE (samt A Claim to Ascension som är inne på korrekturläsning för tillfället) har avslutats, medan kampanjen Heartstone and Winter faktiskt gått bakåt! (Det beror dock på mest att jag behöver mer akter på mig att reda ut de trådar jag hade planerade.)

Ett flertal andra projekt inom konceptet har dykt upp och gjorts klar under tiden, men

Av de som nämndesförra gången är Heartstone and Winter-kampanjen och Scenariot Dark Messiah båda under parallel speltest och utveckling. Scenarion Black Rose och Besvärjandets konst fortsätter att skrivas på, men har växt ytterligare i omfattning än de först var tänkt.

Även soloscenariot Vision Quest fortsätter att gå framåt och förhoppningsvis har jag snart nått hälften och därmed finns bara utförsbacken kvar :gremcool:

Dessutom arbetar jag med ett "hemligt" projekt till In the Dark då som jag hoppas bvara klar med om tre år :gremtongue:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Tja, eftersom jag numera har en massa andra saker för mig, sånt dumt som att jobba och träna en jäkla massa, så har jag inte hunnit göra allt för mycket.

Dessutom jobbar jag med ett par lite "seriösare" projekt som tyvärr tar tid från de gamla grejerna. Det är nämligen projekt som med lite tur kan betala sig i längden.

Annars? Tja, The Dark Spire kommer förhoppningsvis (eftersom jag numera har ekonomi) se dagens ljus någon gång i mitten på nästa år. I tokbegränsad upplaga, men i alla fall bokform. Nästa testkampanj är redan i startgropen.

Borderline G.A.T.E (förmodligen bara G.A.T.E framöver) ligger på is eftersom det är det projekt som blivit nedprioriterat för tillfället. Texter, planer och kontakter med PoD-människor finns kvar, men det kommer nog ta lång tid innan det blir klart.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Fabula Villmark

Modulen VILLMARK til rollespillet Fabula skulle skrives ferdig til spillkongressen Arcon i sommer. Ble syk, og klarte ikke få klar modulen til kongressen. Lovte meg selv (og andre) å gjøre den klar innen 1.august, men jeg sitter fremdeles og jobber med den.

Verden går fremover, og bakover, og av og til står den stille...

Akk :)
 
Top