Nekromanti Avklädda kvinnor i spelillustrationer

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
w176 said:
Nej det har du inte, men uppfattade att du gjorde ett antagande att 99.99999% av alla spel är gjorde aför hetrosexuella män bland annat på grund av illustrationerna. Fuck. Typ bland de störta spel utvecklarna White wolf är ju asbra att riktta sig sexuellt mot kvinnor. I text och bild.
Du kan väl ändå inte på allvar mena att White Wolf är representativa för branschen i stort? För varje Vampire eller Mage finns hundratals taffliga male power fantasy-spel.

Det finns spel som inte riktar sig till heterosexuella män. Men det är riktigt, riktigt få. Jämförelsevis.



Själv är jag alldeles övertygad om att även kvinnor är en del av vår kultur, och att kvinnliga konstnärer därmed är minst lika bra på att reproducera sexistisk kultur som män. Jag bryr mig inte så mycket om vad enskilda kvinnor eller män tycker eller vill; jag är intresserad av strukturer och tendenser. Enskilda exempel är ganska värdelösa.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Det är inte alls få om vi ser till marknadsandelar. Ja skulle kunna argumentera ska man inte se till enskilda spel utan till stora köpetrender.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
w176 said:
Det är inte alls få om vi ser till marknadsandelar. Ja skulle kunna argumentera ska man inte se till enskilda spel utan till stora köpetrender.
Jag är medveten om att White Wolf säljer bra, antagligen bland annat pga deras betydligt bättre bilder och texter.

Det var därför jag skrev 99% av alla spel, inte av alla sålda spel.

Min poäng är nämligen inte att de stora företagen behöver ändra sig - där har jag ganska lite att säga till om - utan mer att man när man skapar ett spel bör ta sig en funderare över vilket som egentligen är vanligast. Behöver världen ännu ett sexistiskt high fantasy-rollspel? Finns det inte redan ganska många såna? Jag vet inte om jag tycker att det behövs fler spel med passiva sexiga brudar och aktiva hårda män.
 

OlleUtanTänder

Veteran
Joined
11 Apr 2011
Messages
41
Location
Stockholm
Tror nog att idealet är en form som inte låser en i rollen som subjekt eller objekt utifrån vilket kön man har, eller en form som inte ens bygger på en uppdelning mellan subjekt och objekt. På många sätt tycker jag att det handlar om att kanske inte hänge sig åt de mest ytliga och kitchiga sätten att skildra sexualitet, eller sexighet. Problemet med den här kritiken är ju att den inte riktigt biter på genrer som pulp eller go gammal fantasy, vars charm faktiskt ligger i kitchen. Så länge ingen lyfter fram kitchen som en spegel för vår verklighet har jag inte så stora problem med det, man får väl helt enkelt vara ärlig med att det bara står snäppet från porr i sin enkelhet. Nu pratar jag alltså inte om rollspel i det stora hela, där jag personligen tycker att det blir som mest spännande om man utmanar de värsta schablonerna. Schabloner som många här, av någon anledning, känner sig så manade att försvara.

EDIT: Tänker att The Sopranos kan vara ett bra exempel. Skulle hela serien bara handla om att Tony spöade töntar och knullade brudar så skulle hela serien bara vara något slags pulpig wank som man ganska snabbt skulle tröttna på. Nu vet ju alla som har sett serien att han drabbas av panikångestattacker, blir olyckligt kär och att serien i förlängningen inte ens alltid handlar om honom, att den handlar ganska mycket om andras sexualitet och problem. Det är där jag menar att skillnaden mellan schabloner/pulp och något mer intressant faktiskt blir tydlig.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Med hyllning till det w176 har skrivit vill jag försöka framföra mina åsikter och gissningar.

När jag kommer tillverka mitt rollspel kommer jag använda sexualliseringar, av samma anledningar som hon nämner.
Självklart kan man bara VETA vad som är sexualliserande för en själv och de som har precis samma smak som mig. I alla övriga fall kan man antingen fråga folk eller chansa.
I mitt fall kommer jag inte anpassa spelet efter vad någon annan tycker i text, så varför ska jag då göra det i bilder?


Angående VAD som är sexualiserande och vad osm är sexistiskt, detta är mina gissningar:

Att visa lättklädda kvinnor är sexualisernade för män och faktiskt attraktivt för kvinnor.
Att visa muskulösa alfahanar (inte nödvändigtvis lättklädda) är sexualisernade för kvinnor och attraktivt för män.
Att visa kvinnor i enbart passiva roller är sexistiskt och bör undvikas, även om de har full stridsmundering.

SÅ: Jag kommer ha majoriteten kvinnor, oftast i aktiva roller, och sexuella anspelningarna kommer flöda som bara den. Sexism kommer undvikas i alla texter, något jag tror jag kommer lyckas relativt bra med.

Så, frågan är då, kommer det spelet anses sexistiskt av rollspel.nu? Kommer rollspel.nus forumiter säga "jaja, men det där spelet gjordes ju av mansgrisen Telash?"

Ber on ursäkt för personlig off topic, men tycker just detta är jätteintressant.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,906
Telash said:
Så, frågan är då, kommer det spelet anses sexistiskt av rollspel.nu?
Kanske. Antagligen. Av de som har ett intresse av genusfrågor.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Telash said:
Så, frågan är då, kommer det spelet anses sexistiskt av rollspel.nu? Kommer rollspel.nus forumiter säga "jaja, men det där spelet gjordes ju av mansgrisen Telash?"
Rollspel.nu anser förstås ingenting, för det är ett dött ting.

Användarna däremot kan tänkas anse saker, men då de alla (med några undantag) är olika individer kommer de förmodligen att anse att antal olika saker.

För, tro det eller ej, den absoluta merparten av Rollspel.nu:s användare går inte till storms mot eventuell sexism och mansgriseri.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Man kan ju ifrågasätta om man bör mata sexualiserings-trollet. Behöver samhället mer oljade mansbringor och bara kvinnolår?

Jaja, sexigt material är jättefräckt och häftigt för att sex är jättefräckt och häftigt. Men jag undrar verkligen hur mycket som man behöver producera då det redan finns i sådana absurda mängder. En egen tråd kanske, men närbesläktat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vitulv said:
krank said:
Vitulv said:
Ska alla spel rikta sig till alla målgrupper, eller är det faktiskt okej att säga; "mitt spel riktar sig till folk som har liknande preferenser som jag har"? Det är ju okej att rikta sitt spel inom i princip alla andra områden, så varför är det så fel att även ha en smal/begränsad "sexuell" målgrupp.
Det tråkiga är väl att typ 99.999% av alla spel har samma "smala" målgrupp... =)
Självklart, och jag tror det beror på att ungefär samma andel rollspelsmakare är heterosexuella män. Jag tror också att spelmakare i huvudsak gör spel som tilltalar dem själva (du är undantagen, men du är sällan representativ).

Jag skulle verkligen vilja, mer än att heteromän gjorde spel för kvinnor och HBTQ-personer, att vi fick se en större andel spelmakare som inte tillhör "min målgrupp".

Jag tror att det är lösningen på det många av er ser som ett problem, snarare än att Arfert börjar göra bögspel.
Tom of Finland RPG.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Lite reflektioner

Arfert said:
De kvinnor jag visade bilden för gillade den.. och det är inga våp, två av dem är kända feminister, vänner till frun. Så jag konstaterar bara att folk är olika. Och lämnar det där.
Jag tänker mig att deras reaktion beror lite på hur du framför frågan och hur ni sedan diskuterar den? Det skulle också kunna påverka diskussionen hur de känner dig och vilken relation ni har.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Smrtihara said:
Man kan ju ifrågasätta om man bör mata sexualiserings-trollet. Behöver samhället mer oljade mansbringor och bara kvinnolår?

Jaja, sexigt material är jättefräckt och häftigt för att sex är jättefräckt och häftigt. Men jag undrar verkligen hur mycket som man behöver producera då det redan finns i sådana absurda mängder. En egen tråd kanske, men närbesläktat.
För att folk, både kvinnor och män, aldrig kan få nog av det? För en efterfrågan finns det absolut. Vore det inte så skulle det inte finnas så mycket.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Arfert said:
För att folk, både kvinnor och män, aldrig kan få nog av det? För en efterfrågan finns det absolut. Vore det inte så skulle det inte finnas så mycket.
Betyder efterfrågan alltid att man bör skapa en tillgång?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Arfert said:
För att folk, både kvinnor och män, aldrig kan få nog av det? För en efterfrågan finns det absolut. Vore det inte så skulle det inte finnas så mycket.
Betyder efterfrågan alltid att man bör skapa en tillgång?
Nej. Bara att det är så det fungerar. Och att det inte automatiskt är fel.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Nä, verkligen inte. Men om man vill få bort något man inte gillar är det inte tillgången man ska försöka ändra på, för det går inte. Det är efterfrågan man måste ändra på.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Behöver samhället flera rollspel? Jag har svårt att tro att mitt kommande rollspel kommer få fler att ge sig in i hobbyn, eller ens påverka de som redan finns i hobbyn särskilt mycket.

Med din retorik måste man vara skapligt innovativ för att något nytt konstärligt/kreativt verk ska ha existensberättigande. Jag känner själv samma sak inom musik, det är därför jag slutade komponera helt, efter flera år skola inom ämnet.

Nu finns det inte lika många rollspel som orkesterstycken i världen, men man måste ändå vara jävligt innovativ om man inte ska skapa något som redan finns.

Det var heller inte spelets existensberättigande jag ville diskutera. Det KOMMER att existera, jag var mer intresserad av hur folk kommer reagera på det.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Smrtihara said:
Man kan ju ifrågasätta om man bör mata sexualiserings-trollet. Behöver samhället mer oljade mansbringor och bara kvinnolår?

Jaja, sexigt material är jättefräckt och häftigt för att sex är jättefräckt och häftigt. Men jag undrar verkligen hur mycket som man behöver producera då det redan finns i sådana absurda mängder. En egen tråd kanske, men närbesläktat.
Å andra sidan, spelar man med sexuellt innehåll och sexuella spänningar (tex Vampire, eller A game of Thrones) tycker jag man ska reflektera detta i bildvalet.

Men spelar man Monsterhackande RPG utan något sexuell innehåll kanske man ska frågasätta att ha ett bildinehåll som inte matchar spelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Telash said:
Nä, verkligen inte. Men om man vill få bort något man inte gillar är det inte tillgången man ska försöka ändra på, för det går inte. Det är efterfrågan man måste ändra på.
Å andra sidan skapar tillgången efterfrågan, också. Det är inte ett ensidigt förhållande. Ganska många saker som efterfrågas idag efterfrågas enbart för att man numera vet att de finns.

Att påverka tillgången ÄR alltså ett sätt att påverka efterfrågan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Förvisso. Men i det här fallet kan du hoppa upp och sätta dig på att det är mer PULL än PUSH, för att tala marknadsföringsspråk.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag tycker att vi bör fortsätta diskutera varför hon har trosor på sig när ingen annan klätt sig liknande. Det är inte rikigt okey att säga: Männen har tangas på sig inne i boken. Nu diskuterar vi faktiskt omslaget som ju kommer ses hundra gånger mer än resten av illustrationerna. Det är inte heller riktigt okey att hänvisa till familj och vänner som sagt att det är okey. De är inte här och kan motivera sig i diskussionen. Det är inte heller riktigt okey att hävda sig vara för jämställdhet eftersom jag bara motsätter mig omslaget. Kan ni inte bara förklara för mig varför det ska vara okey att hon står där i trosor brevid fullt påklädda män?

Många av oss (spelare) har varit väldigt glada åt att det ser ut som att svenska rollspel och rollspelare har en bra syn på jämställdhet. Det här omslaget ger inte den bilden.

Så varför har hon trosor på sig? Vilken funktion fyller det?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,906
Recca said:
Jag tycker att vi bör fortsätta diskutera varför hon har trosor på sig när ingen annan klätt sig liknande. Det är inte rikigt okey att säga: Männen har tangas på sig inne i boken. Nu diskuterar vi faktiskt omslaget som ju kommer ses hundra gånger mer än resten av illustrationerna. Det är inte heller riktigt okey att hänvisa till familj och vänner som sagt att det är okey. De är inte här och kan motivera sig i diskussionen. Det är inte heller riktigt okey att hävda sig vara för jämställdhet eftersom jag bara motsätter mig omslaget. Kan ni inte bara förklara för mig varför det ska vara okey att hon står där i trosor brevid fullt påklädda män?

Många av oss (spelare) har varit väldigt glada åt att det ser ut som att svenska rollspel och rollspelare har en bra syn på jämställdhet. Det här omslaget ger inte den bilden.

Så varför har hon trosor på sig? Vilken funktion fyller det?
För att det är snyggt och sexigt. Det räcker för mig. För övrigt anser inte jag att Arfert ska behöva sitta här och försvara sig.
 
Top