Nekromanti Avklädda kvinnor i spelillustrationer

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Recca said:
Max Raven said:
Recca said:
Khal Drogo. *Drool*
Hon är dessutom den person som får i uppgift att finna hans mänsklighet, vilket är väldigt romantiskt trots att han inte är mycket bättre än en neanderthalare. Men när hon väl finner dem är han ju väldigt mjuk och kärleksfull och fiercely protective. Och så är han snygg (och lång) också. :gremsmile:
Ah... "Jag kan förändra honom"-tänket? Är det här inte ett exempel på lite av attraktionen med den typiska bad boyen?

Kommer att tänka lite osökt på Leonardo DiCaprio i Mannen med Järnmasken. Och Draco i läderbyxor, förstås. :gremwink:
Jo fast det kanske är faran i sig som är en attraktion också...
Nu blir jag helt förvirrad här. Är det inte just den typen av chauvinism som Drogo uppvisar som feminister uppfattar som "rovdjurssexualitet" och som förstärker könsroller och annat elände? (med förbehåll, såklart, att feminister inte är en homogen grupp som tycker likadant).

Jag syftar nu på hans inledande beteende, med ägarbeteendet över sin kvinna, hur han mer eller mindre våldtar henne så att tårarna sprutar osv. Fast det kanske är ok om man blir snäll lite senare i förhållandet?

Det känns som att det är just sånt som feminister (och andra som är för jämställdhet, undertecknad t.ex.) kämpar mot.

Kort sagt; ska vi karlar vara farliga eller inte?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Recca said:
Jo fast det kanske är faran i sig som är en attraktion också...
Jag tror nog tv-seriens Khal Drogo mer triggar kvinnors önskningar om djuriskt sex. Det är ju lite neanderthalarstuk över det hela. Men när det gäller verklighetens bad boys, så är det, precis som du säger, faran som anses som sexigt. Det blir lite som ett lotteri. Ska man bli strypt eller knullad? Till saken hör att kvinnor älskar våld. Eller rättare sagt, de älskar personer som har makten att utöva våld. Det är också därför de gillar män i (vissa) uniformer.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Vad man attraheras av och vad man anser vara »önskvärt beteende« är inte alltid detsamma.

Främst för att det förra sker till stor del i de »primitiva« delarna av hjärnan och alltså är mer instinkt än logiskt resonemang.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Recca said:
Max Raven said:
Recca said:
Khal Drogo. *Drool*
Hon är dessutom den person som får i uppgift att finna hans mänsklighet, vilket är väldigt romantiskt trots att han inte är mycket bättre än en neanderthalare. Men när hon väl finner dem är han ju väldigt mjuk och kärleksfull och fiercely protective. Och så är han snygg (och lång) också. :gremsmile:
Ah... "Jag kan förändra honom"-tänket? Är det här inte ett exempel på lite av attraktionen med den typiska bad boyen?

Kommer att tänka lite osökt på Leonardo DiCaprio i Mannen med Järnmasken. Och Draco i läderbyxor, förstås. :gremwink:
Jo fast det kanske är faran i sig som är en attraktion också...
Det där är väl sexistiskt om nåt i dess rätta betydelse. Killar ska vara farliga. Sen är bara bar överkropp och läderbrallor en bonus, det funkar ju inte om Drogo varit en mes.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Arfert said:
Recca said:
Max Raven said:
Recca said:
Khal Drogo. *Drool*
Hon är dessutom den person som får i uppgift att finna hans mänsklighet, vilket är väldigt romantiskt trots att han inte är mycket bättre än en neanderthalare. Men när hon väl finner dem är han ju väldigt mjuk och kärleksfull och fiercely protective. Och så är han snygg (och lång) också. :gremsmile:
Ah... "Jag kan förändra honom"-tänket? Är det här inte ett exempel på lite av attraktionen med den typiska bad boyen?

Kommer att tänka lite osökt på Leonardo DiCaprio i Mannen med Järnmasken. Och Draco i läderbyxor, förstås. :gremwink:
Jo fast det kanske är faran i sig som är en attraktion också...
Det där är väl sexistiskt om nåt i dess rätta betydelse. Killar ska vara farliga. Sen är bara bar överkropp och läderbrallor en bonus, det funkar ju inte om Drogo varit en mes.
Är det inte en ganska klassisk/kliche story, kvinnan som "tämjer" badboyen och gör honom till en kärleksfull make (mot henne ialla fall).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Vän av ordning said:
Vad man attraheras av och vad man anser vara »önskvärt beteende« är inte alltid detsamma.

Främst för att det förra sker till stor del i de »primitiva« delarna av hjärnan och alltså är mer instinkt än logiskt resonemang.
Absolut, jag blir bara lätt förvirrad när det som i ena andetaget förkastas som manligt förtryckarbeteende i andra andetaget uppskattas som sexuellt upphetsande. Särskilt när det sker i samma diskussion.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Weird Quest said:
Ungefär som med alkoholförbudet i USA?
Hittar du på att jag är för förbud nu? För det är jag inte.

Minkar efterfrågan av att utbudet minskar? Delvis, och i vissa sammanhang. Ökar efterfrågan av att utbudet ökar? Nästan helt säkert.

Så även om man nu inte tror dig kunna minska efterfrågan, så är det ändå så att man genom att producera aktivt ökar den. Alltså är efterfrågan inget att gömma sig bakom moraliskt sett.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Vitulv said:
Absolut, jag blir bara lätt förvirrad när det som i ena andetaget förkastas som manligt förtryckarbeteende i andra andetaget uppskattas som sexuellt upphetsande. Särskilt när det sker i samma diskussion.
Var det samma person som förkastade och uppskattade?
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Det skulle jag nog vilja påstå att det var. Vet inte om jag vill säga vem jag tror att det syftas på. Har varit personens måltavla nog känner jag.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Nej, jag menar absolut inte att du är pro förbud, det jag menade var att där klippte (försökte man klippa) tillgången 100 %, men efterfrågan minskade inte precis...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Vän av ordning said:
Vitulv said:
Absolut, jag blir bara lätt förvirrad när det som i ena andetaget förkastas som manligt förtryckarbeteende i andra andetaget uppskattas som sexuellt upphetsande. Särskilt när det sker i samma diskussion.
Var det samma person som förkastade och uppskattade?
Jag uppfattar det som att det finns två läger i den här diskussionen. Vem som har sagt exakt vad vettfan längre, och i ärlighetens namn pallar jag inte bry mig.

Den här (och de besläktade) diskussionen är helt jävla bedrövlig och jag är uppriktigt sagt helt utled på rollspel.nu.

Det är riktigt sorgligt att ett forumet har reducerats från att ha varit sveriges bästa plats att snacka spel på, till att utgöra en plattform för feministisk politik (och några spridda SD-troll, eller ultra-någonting).

Liksom fuck, Arfert visade upp omslaget till det (imho) mest spännande som hänt hobbyn på rätt länge, och resultatet blev det här? Folk som reggat sig och inte har ett enda inlägg som inte handlar om feminism löper amok och andra forumiter, som vanligtvis är både resonabla och trevliga, får allmänt tuppjuck (undertecknad inkluderad).

För mig är inte rollspel.nu längre en källa till någon som helst glädje eller inspiration, utan bara ett sätt att få sin dagliga dos magont. Vad fan håller vi på med egentligen?
 
Top