Nekromanti Avklädd fantasykonst, påklädd fantasylitteratur

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Fasen, jag är inte riktigt säker på vad vi diskuterar här längre. (Misstänker att någon form av ämnesglidning omärkligt har ägt rum). Hur som hellst var min ursprungliga poäng bara att så länge sex säljer så kommer ringbrynjebikinin aldrig att försvinna helt. Det är inget "fel" med såndan konst (eller någon konst överhuvudtaget) eller de som målar dem. Det man kan invända mot är att de ofta används helt omotiverat i t.ex. rollspel och de i många fall förmedlar en lite skev kvinnobild.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Upprörande!

Jag har nu gjort ett test för att granska jämnställdheten i fantasykonst och konstaterade då till min förvåning att vi utgått från fel förutsättningar.

Det var betydligt vanligare med barbröstade män än med barbröstade kvinnor. Dessutom har en genomsnittlig barbar större bröst än en genomsnittlig kvinna.

Jag tycker det är upprörande! :gremshocked:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Ivanova!?

Jag tänkte mer på att Ivanova är en tämligen stark karaktär. Förvisso gör det inte ont att titta på henne, men hon är även tämligen tuff.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Eh jo...

"
...läs inte Marvel då. Läs inte Star Träck-serier. Läs serier där folk är som de är och bilderna inte går ut på att frossa i folks urringningar. Det finns sådarna. Jag vet, för jag har sådarna i min bokhylla."


Men det är ju dyra ju. Frank Miller är visserligen bra men hans seriealbum kostar lika mycket som en normal bok. Förutom att jag är snål så finns det också en massa tråkkurslitteratur som jag måste läs. Japp, jag har massor med ursäkter. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Ivanova!?

Jag tänkte mer på att Ivanova är en tämligen stark karaktär. Förvisso gör det inte ont att titta på henne, men hon är även tämligen tuff.
Du har inte sett avsnittet där hon drömmer om att hon går till jobbet näck eller där hon asvarar för en first contact med ett annat släkte va?

Lyta Alexander däremot, hon är tuff.

Men det går att vara tuff och lättklädd. Titta bara på Callisto i Xena. Hon är så underbart ond!

När det gäller starka kvinnor i TV-serier så går inte Theo i Jeremiah av för hackor heller. Hon är hård.
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Re: Omslagen

Det som är problemet är som jag ser det två saker.
Det är dels tecken på att folk i rollspelsbranchen inte växt upp. Det är väl inte många som köper ett rollspel för den "snygga" tjejen på omslaget? Jag skulle bli mycket förvånad det var så. Det visar bara på förakt för köparnas intelligens att dessa omslag fortfarande finns. Brist på fantasi spelar nog också in, det blir lätt att man inte orkar tänka längre än "sex säljer ju alltid".

Det andra skälet är väl att det knappast är positivt för möjligheten att rekrytera nya spelare till rollspelandet. Jag vet flera tjejer som reagerat synnerligen negativt på omslagen till vissa spel, även sådana som varit ganska positivty instämda till rollspel innan. Lägg därtill föräldrar som ska köpa det första rollspelet till någon unge, tror väl inte att tex första neotech skulle locka så många.
Just 1ed neotechs fula omslag med den där otroligt fåniga kombinationen av nakenhet (inte så vanligt med bikini på gatorna i storstäder..) och våld har föranlett sura kommentarer.
Det tråkiga är ju att inte mycket verkar ha skett här, inte i USA i alla fall. Tar man bilderna i L5R och den senare konverteringen tillo d20 så gick det ju åt det andra hållet. Det fanns Ytterst få porriga bilder (inte ens småporriga) vilket ju passade spelvärlden perfekt, man är lite pryd i spelvärlden. När det sedan blev d20 av det så "pryddes" omslaget av en porrig "kvinna" som stod svankande och i en allmänt underlig pose.

Fram för mer naturliga människor i bilderna och för en till spelet anpassad stil på dom.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Upprörande!

"Det var betydligt vanligare med barbröstade män än med barbröstade kvinnor. Dessutom har en genomsnittlig barbar större bröst än en genomsnittlig kvinna."

Öh, menar du att de barbröstade männen har större bröst än kvinnorna på omslagen eller riktiga kvinntimmer?


Storuggla, undrande
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Angela Channing

Det är en tuff kvinna det. Falcon Crest, för de av er som inte minns... :gremblush:


Storuggla, minns
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Upprörande!

"Större."

Plötsligt så är inte Kramers idé om en bysthållare för män ´så dum längre. The bro.


Storuggla, eller var det Mansseire?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Omslagen

Alltså, jag tror väl inte det är så ofta som det är en förälder som köper det första rollspelet till sin ungte. Är det inte ungen själv som brukar skaffa det. Tror inte det är så vanligt i vart fall.

Håller med om att det borde finnas mer naturliga människor i rollspelsböckerna, och ja naturligtvis ska de vara anpassade till spelens stil.
Jag tycker det är viktigt i synnerhet i spel som Neotech, Shadowrun och liknande som har cyberpunkmiljö.
Eller ja, i andra spel med. Men jag vill få rätgt stämmning, speciellt med cyberpunk och där tycker jag bilder hjälper åtminstone mig väldigt mycket...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Ivanova!?

Du har inte sett avsnittet där hon drömmer om att hon går till jobbet näck eller där hon asvarar för en first contact med ett annat släkte va?
Jo, det är klart. Men hon är ju inte den enda som betraktas som sexobjekt då och då - t o m Garibaldi blir ju tafsad på då och då.
Lyta Alexander däremot, hon är tuff.

Men det går att vara tuff och lättklädd. Titta bara på Callisto i Xena. Hon är så underbart ond!

När det gäller starka kvinnor i TV-serier så går inte Theo i Jeremiah av för hackor heller. Hon är hård.
Korrekt på alla punkter.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Omslagen

Visst så är det ju några knepiga situationer, helt kart... Men man får ju hoppas att man köper ett rollspel & oavsett om det är ett X mer eller mindre porriga bilder.
Synd att det blir som så att tjejer väljer bort rollspel för att det finns en mer elelr mindre naken tjej på omslagen. Kanske att man isåfall kunde tatt nått mer passande.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Re: Omslagen

Det är väl inte många som köper ett rollspel för den "snygga" tjejen på omslaget?
Måste erkänna att jag har ett antal cd-skivor i min samling som i princip blev impulsköpta bara för att det var någon snygging på omslaget. :) Sorligt men sant.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Omslagen

Det är väl inte många som köper ett rollspel för den "snygga" tjejen på omslaget?
En hel del folk jag kommunicerat med på nätet säger att de har låtit bli att köpa Avalanche Press' d20-produkter, just på grund av de porriga omslagen. Som jag förstått det håller deras saker rätt hygglig kvalitet egentligen (om man nu är intresserad av historiskt rollspel), men omslagen skrämmer bort en del kunder.

Frågan är naturligtvis om mängden bortskrämda kunder är större än mängden som köper prylarna p g a mjukporren.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Que what?

Tar man bilderna i L5R och den senare konverteringen tillo d20 så gick det ju åt det andra hållet. Det fanns Ytterst få porriga bilder (inte ens småporriga) vilket ju passade spelvärlden perfekt, man är lite pryd i spelvärlden. När det sedan blev d20 av det så "pryddes" omslaget av en porrig "kvinna" som stod svankande och i en allmänt underlig pose.
Vilken d20-konvertering av L5R rör det här sig om? :gremconfused:
Min Oriental Adventures-bok pryds i alla fall av en samuraj tecknad i pseudojapansk stil på omslaget. Hur man får det till en porrig kvinna är jag oklar över.


/Feliath - kisar förvirrat och försöker kolla på omslaget ur olika vinklar
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Que what?

Min Oriental Adventures-bok pryds i alla fall av en samuraj tecknad i pseudojapansk stil på omslaget. Hur man får det till en porrig kvinna är jag oklar över.
Desperation kan förvirra sinnena.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Que what?

Desperation kan förvirra sinnena.
Då får han vara rejält desperat - samurajens kabuto har skägg :gremgrin:

Mer seriöst har jag just bläddrat genom hela boken för att kolla vad han kan tänkas mena, och det porrigaste som finns i den (kvinnor, då; det finns gott om halvklädda manliga munkar) är en sohei - ett yrke som inte förekommer i Rokugan - och en Bog Hag :gremwink:
Om något är illustrationerna faktiskt bättre utförda till OA än den L5R-bok jag kommit i kontakt med, vars omslag pryds av en samurajvariant av Conan. Ahem. :gremcrazy:

/Feliath - visst, d20-taliban, men den här gången är det ett rent faktafel
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Bigger is Better

Själv älskar jag klichéfantasy. Vad som gör bra svulstig fantasykonst är barbarer med svällande muskler, nakna kvinnor och hemska monster i stora doser. Desto mer, desto bättre. Det är så det är, och jag hoppas det är så det kommer förbli.


mer svulstig klichéfanytasy åt folket nu!
 
Top