Nekromanti Avklädd fantasykonst, påklädd fantasylitteratur

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Inte bara fantasykonst utan även serier

"Va, tyckte du inte att Dr. Christmas Jones i 'The World is not Enough' var en trovärdig karaktär, med djupa dalar, ...öh, bottnar ska det vara."

Hur många Bondbimbos har någonsin haft ett uns av trovärdiget? Tajta latexdräkter och stillettklackar är alltid bästa klädseln när man ska smyga in i skurkens högkvarter. :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Re: Var finns alla kvinnliga serietecknare?

Ja, just det. Är de helt bortskrämda eller ägnar de sig åt mer konstnärliga saker? Läser inga tjejer/kvinnor superhjälteserier nu längre?
Nästan inga skulle jag tro. För att det ska bli bättre måste man jobba bort de värsta könsstereotyperna till förmån för mer intressanta personskildringar (av både män och kvinnor) och det kommer att ta tid. När superhjälteserierna blir bättre kanske de har en chans att hitta kvinnliga läsare.

Sedan är väl knappast superhjältar seriernas framtid. Det finns ju många serier, i alla fall på den svenska marknaden, som är riktade direkt till tjejer. Då snackar vi visserligen tjejer under 15 år, men ändå.

Men mer troligt är att seriemediet kommer att bli ännu smalare, eftersom den roll de en gång fyllde nu fylls av dataspel eller actionfilmer. Förut var man tvungen att läsa en serietidning om man ville se någon flyga, lyfta en skyskrapa eller slåss mot en dinosaurie. Nu kan, tack vare datorgrafiken, vilken B-rulle som helst visa upp sådana saker.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Bondbrudar

Tajta latexdräkter och stillettklackar är alltid bästa klädseln när man ska smyga in i skurkens högkvarter.
Det har jag ingen erfarenhet av, men om du säger det så är det säkert så! :gremwink:

/tobias, filtrerar ironi
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Läs serier utan superhjältar, då [TMÖ]

TMÖ = text, men överflödig

Alltså, förutsatt att tagen inte hindrat dig från att fortsätta läsa, varför inte läsa andra serier än just superhjälteserier? De är ju knappast hela marknaden. Läs Bone, eller Sandman, eller Transmetropolitan, eller Usagi Yojimbo, istället.



/Feliath - reagerar på X-Men-album som vampyrer reagerar på kors :gremgrin:
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Inte bara fantasykonst utan även serier

En av de bidragande orsakerna till att jag inte längre läser serier är just att de manliga huvudpersonerna var überhårda och alla kvinnor såg ut som kåta porrstjärnor
Varför sluta läsa serier? Det finns ju massvis av fräcka serier utan kroppsbyggande och silikonpumpande moralistmiffon i trikåer. Nog håller jag med om att det finns mycket skit men man kan ju sålla bort den och köpa intressanta grejer istället.

/Mats

edit: ändrade konstighet i rubriken
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Meeeen...

...läs inte Marvel då. Läs inte Star Träck-serier. Läs serier där folk är som de är och bilderna inte går ut på att frossa i folks urringningar. Det finns sådarna. Jag vet, för jag har sådarna i min bokhylla. :gremsmile:


Storuggla, som slutade läsa Sarai på grund av omotiverade smiskscener
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
I Japan? [ANT]

Ty därifrån kommer gott med serier ritade av kvinnor. Fushigi Yuugi, Kodacha, Paradise Kiss, Marmelade Boy och dylikt. Serier med en story istället för ett dekoletage.


Storuggla, som inte kan stava dekkoll... decko... urringning!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Inte bara fantasykonst utan även serier

"Tajta latexdräkter och stillettklackar är alltid bästa klädseln när man ska smyga in i skurkens högkvarter."

Jepp! Tajta kläder gör att man ungår upptäckt och inte fastna med en ärm i ett dörrhandtag och sådant och klackarna... uh.... nä, jag ger upp. Det är löjligt, jag håller med.


Storuggla, vit flagg
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Inte bara fantasykonst utan även serier

En av de bidragande orsakerna till att jag inte längre läser serier är just att de manliga huvudpersonerna var überhårda och alla kvinnor såg ut som kåta porrstjärnor.
Min favorit i den genren är "Axa", som bland annat finns i tidningen Magnum. Axa springer oftast omkring naken, slåss med svärd och tar omotiverade bad. Hon är liderlig, våldsam och ibland ändå totalt värnlös för att hon ska kunna bli tillfångatagen av starka män. Serien Axa skulle egentligen kunna vara riktigt bra eftersom den utspelas i en efter katastrofen-värld - lite Mutant-liknande. Nu är den mest komisk.

I samma Magnum fanns en period "Blondinen", en absurd serie där blonda mulliga damer binder varandra. Jag och min man har ansträngt oss men aldrig lyckats förstå en enda Blondinen-handling. Syftet med serien var uppenbart, ändå häpnas man över att så många vill titta på tecknade svartvita rutor där tjocka lår är snörda med rep. Eller kanske inte, eftersom Blondinen upphörde att visas i Magnum efter en tid.

Magnum kan man ändå läsa tack vare höjdare som Hermannserien Bernard Prince. Jag underhålls även av Cat Claw (!) som är fruktansvärt sexistisk men hysteriskt rolig.

Hela fantasy och sci-fi hobbyn är usel på att skildra trovärdiga kvinnoporträtt.
Inte hela! Du ska titta på TV-serier som Farscape eller enskilda karaktärer som den fantastiska Tasha Yar i tidiga Star Trek Next Generation (naturligtvis tog de kål på henne) och Ripley i Alien. Hos Asimov hittar man robotologen Susan Calvin och på fantasysidan har Ursula K LeGuin skildrat flera intressanta kvinnor. Det finns hopp för mänskligheten! På den tecknade sidan är ju Tank Girl lite skojig - jag har bara sett filmen som är kul om än skum.

Till och med en serie som Startrek måste naturligtvis segla med strömmen och hitta på den ena anledningen absurdare än den andra till att 7 of 9 studsar runt i en kroppsnära och synnerligen opraktisk dräkt.
Jag tycker att det är lite synd, eftersom 7 of 9 var en av de intressantaste karaktärerna i det bleka Star Trek Voyager. Jag är mycket imponerad av skådespelaren som lyckas jobba hela dagarna i en åtsnörd korsett. Men så har 7 of 9 ett lite stelt ansiktsuttryck också - I... cannot... breathe... in... this... thing!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Star Trek: Voyager

Jag tycker att det är lite synd, eftersom 7 of 9 var en av de intressantaste karaktärerna i det bleka Star Trek Voyager.
När den enda på hela jämra skeppet som ens har en antydan till personlighet är det automatiska akutläkarhologrammet är det något som verkligen är fel...

/tobias, avskyr Voyager, älskar TOS
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Inte bara fantasykonst utan även serier

Min favorit i den genren är "Axa", som bland annat finns i tidningen Magnum. Axa springer oftast omkring naken, slåss med svärd och tar omotiverade bad. Hon är liderlig, våldsam och ibland ändå totalt värnlös för att hon ska kunna bli tillfångatagen av starka män. Serien Axa skulle egentligen kunna vara riktigt bra eftersom den utspelas i en efter katastrofen-värld - lite Mutant-liknande. Nu är den mest komisk.
Har iofs bara sett den en gång, men är det inte meningen att den ska vara en parodi på hela fenomenet?

Inte hela! Du ska titta på TV-serier som Farscape eller enskilda karaktärer som den fantastiska Tasha Yar i tidiga Star Trek Next Generation (naturligtvis tog de kål på henne) och Ripley i Alien. Hos Asimov hittar man robotologen Susan Calvin och på fantasysidan har Ursula K LeGuin skildrat flera intressanta kvinnor.
Med risk för att låta som en skiva som hakat upp sig så vill jag nämna Storm Constantine, en briljant, nyskapande, kvinnlig fantasy/SF-författare.

På den tecknade sidan är ju Tank Girl lite skojig - jag har bara sett filmen som är kul om än skum.
Läs serien, den är inte lika mjäkigt återhållsam som filmen!

Jag tycker att det är lite synd, eftersom 7 of 9 var en av de intressantaste karaktärerna i det bleka Star Trek Voyager. Jag är mycket imponerad av skådespelaren som lyckas jobba hela dagarna i en åtsnörd korsett. Men så har 7 of 9 ett lite stelt ansiktsuttryck också - I... cannot... breathe... in... this... thing!
Det är väl inget att bli imponerad av? Se på William Shatner som går och håller andan för att suga in sin lönnfeta mage hela tiden!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Re: Inte bara fantasykonst utan även serier

Har iofs bara sett den en gång, men är det inte meningen att den ska vara en parodi på hela fenomenet?
Nu var det visserligen ett tag sedan jag läste Axa (och mina magnum-tidningar ligger nerpackade i källaren), men har för mig att serien verkade helt seriöst menad.

Med risk för att låta som en skiva som hakat upp sig så vill jag nämna Storm Constantine, en briljant, nyskapande, kvinnlig fantasy/SF-författare.
På den episka fantasyfronten är även George R.R. Martin extremt duktig på realistiska kvinnoporträtt. Eller realistiska porträtt överhuvudtaget, oavsett kön, för den delen.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Avklädd fantasykonst, påklädd fantasylitteratu

Jag borde nog pensioneras från forumet. Alla gånger jag tycker något verkar intressant, och har något att säga i ämnet, kommer troberg och säger samma sak, fast bättre och ofta innan jag...

/Mask
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Avklädd fantasykonst, påklädd fantasylitteratu

Jag borde nog pensioneras från forumet. Alla gånger jag tycker något verkar intressant, och har något att säga i ämnet, kommer troberg och säger samma sak, fast bättre och ofta innan jag...
Det känns oroande på så många olika sätt antar jag? :gremgrin:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
De gillar säkert att göra det de gör. Hoppas jag - annars är det ganska sorgligt. Men på vilket sätt skulle det vara en förmildrande omständighet?

Vadå "förmildrande"?
Om "felet" med nakerier på omslag antas vara att de görs i onda kapitalistiska syften som förleder proletariatet, MEN istället görs för att konstnärerna gillar det, så faller hela felet ifråga. Då måste du hitta på ett nytt fel med dem.

När jag snackar om cyniska företagspampar menar jag inte skaparen avl bilden i fråga, utan snarare den person på Saga-redaktionen som beslutade sig för att använda bilden på omslaget till sin tidning.

Um, Saga var ett fanzine. Det enda som skilde det från andra 'zines var att det fick Sverok-bidrag för att ha med några förbundssidor i varje nummer.

Jag har gjort bilder åt ett antal av både företags- och fanzineredaktioner genom åren. Fanzinen, som kan ge ut det de själva vill utan att behöva bry sig lika mycket om folks åsikter, har alltid varit villiga att ta ut svängarna längre än företagen på det här området... men även när Di Kommersielle har använt bilder på brudar har tongången alltid varit "WOAAH, vilken pangbrud! Jösses, den här MÅSTE vi ju ta med nånstans!!" - inte "WOAAH, vad mycket vi kan sälja om vi sätter den här på omslaget!" Snarare gjorde de sånt trots vetskap att den kunde bli bojkottad i enskilda butiker och därmed få minskad försäljning.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Så med andra ord är de bilder du behåller...

...mest kladdskisser som förmodligen bara jag kan se vad de föreställer (jag vet inte om andra tecknare brukar ha färdiga, genomarbetade bilder som bara ligger hemma och skräpar, men alla som jag gör går iväg nånstans så fort de är klara).

Däremot finns det ju grejs som görs för andras åsyn men inte för kommersiell publicering - privata beställningar, eller saker för nätet - och där kan nivån vara en annan. Den här, t.ex, ursprungligen en parodi på Boris Vallejos "1994 Mythology Calendar".

nekkid usagi

Sailor Moon-hentai är däremot ett ämne jag aldrig har lyckats begripa mig på. Uselt avritade figurer som beter sig irriterande out of character...

--
Åke
 
Top