Varulv Avgångsklassen - spelet är slut

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag tror att jag klantade till det för ulvarna genom min pajasaktiga tidshållning. Skyller på att jag hade ont om tid och att @Anthrox kommentar om den 10:e fick mig att agera INNAN jag läst mitt eget startinlägg igen - det tar jag med mig in i evigheten som en idiotgrej.

Det gick också för snabbt när jag i den allmänna tråden meddelade att @Sidd cykel var luftad, tänkte inte på vilka konsekvenser det skulle få.
@Impetigo skrev om Ad-hoc vilket alltså inte var sant för det var EFTER jag som SL redan outat ett stretchgoal.
Plugghästar som luftar cykel?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Plugghästar som luftar cykel?
Jo det blev inte klockrent, ville ha en förmåga som kunde tolkas som att hindra andra i klassen att få högsta betyg....
Sen blev jag orolig att jag viktade spelet till ulvarnas fördel - alla vill ju vinna som ulv.... - så jag lade luftaren som bybo i nån tanke om balans.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
MEN ni får skylla er själva - jag skrev redan i början av mars:
Jag vet inte när jag blev tilltänkt som arrangör, jag fattar ju aldrig mekaniken i spelen utan kör på 30% Austen, 70% Jokern och sockrar med 15% Kaoskardinal….

så om nån saknade rim och reson i det här spelet känns det inte som mitt problem.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Tack @BiobunkerVII för ett mycket fint arrangemang! Den uuutdragna r1 kändes lite trist men jag som låg sjuk hela spelet tjänade ändå på det iom att jag var klart piggare från och med i går (så då kunde jag alltså varulva på heltid, living the dream).

Tack @Vimes och @Octagonal som fick stå ut med min odrägliga svada. Jag försökte som ni förstod hela tiden få er att bli stressade och tvinga fram misstag. Väl kämpat!

Tack byn som var riktigt het i r2. Jag trodde ju att ulvarna hade Anthrox röst som i en liten ask men det blev väldigt tydligt att Anthrox inte föll för något ulvaspel. Även Basse läste ju situationen helt rätt.

Jag är medveten om att jag var… bombastisk kanske är rätta ordet. Jag blev rätt trött på att hära min egen tjatiga dåliga vinnar-röst i huvudet efter att ha formulerar alla de där inläggen. Det sprang ur upplevelsen att allt såg så tydligt ut från mitt perspektiv och oro över att det var hopplöst att skilja ulv från bybo om man inte som jag hade grön färg på mig.

Älskade också att höra @Sidd s tankar om cykeln och vilken buse som kunde tänkas vilja honom illa ☺ det tog emot att be dig släppa det spåret men det var det byboiga draget så vad ska man göra?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Från mitt PM med Bb7:
”R1: Dagens diagnostiska test:
1. Freden i Stolbova.
2. Old Chitambo i nuvarande Zambia
3. 35 = PSY typvärde Kaoskardinal.


Jag kollar om Vaktmästaren kan laga min cykel👍

Jag svarade i alla fall rätt och vägrade släppa det här med cykeln🚲
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Tack för spel allihop! Kul som vanligt, även om jag verkligen föredrar att vara bybo :)

Jag tyckte det här var ett kul designat spel, @BiobunkerVII! Skoltemat var spot on och det diagnostiska testet kändes som en fräsch mekanik! Jag gillar också det här med lagagnostiska roller (precis som i @Genesis briljanta Häxmästar-spel). Det sagt tror jag att det här var viktat till bybornas fördel. Även om de tre röstmanipulerande rollerna framför allt är gynnsamma för ulvlaget (även om det just i det här spelet var byn, i form av en kvicktänkt @fjodorsenuba, som använde förmågan framgångsrikt) så fanns det alltså 3 byboroller som direkt grönar den som claimar den. Jag tror att det är för mycket på det här spelarantalet. Det hade gjort mycket för balansen om cykelluftaren varit lagagnostisk också, tror jag. Nu fick byn ett grönt namn redan i R1, som dessutom inte riskerar något i outningen (siare och väktare är en annan femma ju).

Det sagt så vann byn rättvist och med stil. Fjodors förmågeanvändning räddade inte bara Basse, utan grönade även Fjodor i byn ögon. @Impetigo tog kommandot i R2, var resolut, logisk och skarp. @Basenanji gjorde en analys av mig (som faktiskt var mycket psykologi/magkänsla/fluffelifluff, @Sidd och @Genesis!) som var spot on: jag försökte ju inte hjälpa byn utan försökte mest undvika att bli misstänkt själv och pliktskydligt sprida misstankar kring mig. Mycket bra läsning (vi har ju pratat om den här, typ empatiska analysen: kan jag känna igen mina egna känslor i den här andra spelaren?)! @Anthrox var byns motor i R1 (även om R1 gick åt röven för byn behöver det alltid finnas en motor, annars finns det inget att diskutera senare) och gjorde rätt i R2 (och presenterade därtill en fin analys av varför Impetigo var grön, oavsett hur mycket jag tjatade om att han var röd).

Så, även om spelupplägget gynnade byn hade byn inte vunnit om den inte hade varit så jäkla bra. En svagare by i R2 hade nog jag och @Octagonal klarat av att manipulera i vår riktning. Det sagt tabbade vi oss lite, speciellt jag!

Den här AW-historien var en scum tell! Men var inte så att jag gick in i tråden och såg att Basse var på väg ut och kallt bara struntade i att skriva. Nej, grejen är att det är fan jobbigt att vara ulv. Jag tyckte nog jag hade skådespelat mig själv ganska övertygande i R1. Efter första glaset rosé på onsdagseftermiddagen kände jag att "nä, nu pausar jag från varulvsspelandet ett tag, det borde vara lungt väl". Skönt att slippa ljuga ett tag, alltså. Så, min frånvaro var inte medvetet ulvspel, men omedvetet.

Jag gillar att fokusera på ulvarnas rationalitet när jag analyserar spel, men den här typen av mjukare faktorer får inte glömmas. Det är jobbigt och obehagligt att vara ulv (även om man förstås ibland känner sig som en maniskt kacklande superskurk!). Det är svårt att relatera till känsloläget i diskussionen i speltråden (Byns tråd!). Och så vidare. Ulvar är människor också!

---

Slutligen stort tack och förlåt till @Octagonal som kämpade på bra. Där i R1 kändes det ett tag som att vi spelade byn som ett piano, men säg den lycka som varar...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag har för övrigt en speldesign som kläcktes i sin helhet under det här spelet. Jag har reserverat juli - men om ingen annan är sugen på juni, och om det finns spelarunderlag (minst 7) så kan jag tidigarelägga min spot i schemat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Tack för spel allihop! Kul som vanligt, även om jag verkligen föredrar att vara bybo :)

Jag tyckte det här var ett kul designat spel, @BiobunkerVII! Skoltemat var spot on och det diagnostiska testet kändes som en fräsch mekanik! Jag gillar också det här med lagagnostiska roller (precis som i @Genesis briljanta Häxmästar-spel). Det sagt tror jag att det här var viktat till bybornas fördel. Även om de tre röstmanipulerande rollerna framför allt är gynnsamma för ulvlaget (även om det just i det här spelet var byn, i form av en kvicktänkt @fjodorsenuba, som använde förmågan framgångsrikt) så fanns det alltså 3 byboroller som direkt grönar den som claimar den. Jag tror att det är för mycket på det här spelarantalet. Det hade gjort mycket för balansen om cykelluftaren varit lagagnostisk också, tror jag. Nu fick byn ett grönt namn redan i R1, som dessutom inte riskerar något i outningen (siare och väktare är en annan femma ju).

Det sagt så vann byn rättvist och med stil. Fjodors förmågeanvändning räddade inte bara Basse, utan grönade även Fjodor i byn ögon. @Impetigo tog kommandot i R2, var resolut, logisk och skarp. @Basenanji gjorde en analys av mig (som faktiskt var mycket psykologi/magkänsla/fluffelifluff, @Sidd och @Genesis!) som var spot on: jag försökte ju inte hjälpa byn utan försökte mest undvika att bli misstänkt själv och pliktskydligt sprida misstankar kring mig. Mycket bra läsning (vi har ju pratat om den här, typ empatiska analysen: kan jag känna igen mina egna känslor i den här andra spelaren?)! @Anthrox var byns motor i R1 (även om R1 gick åt röven för byn behöver det alltid finnas en motor, annars finns det inget att diskutera senare) och gjorde rätt i R2 (och presenterade därtill en fin analys av varför Impetigo var grön, oavsett hur mycket jag tjatade om att han var röd).

Så, även om spelupplägget gynnade byn hade byn inte vunnit om den inte hade varit så jäkla bra. En svagare by i R2 hade nog jag och @Octagonal klarat av att manipulera i vår riktning. Det sagt tabbade vi oss lite, speciellt jag!

Den här AW-historien var en scum tell! Men var inte så att jag gick in i tråden och såg att Basse var på väg ut och kallt bara struntade i att skriva. Nej, grejen är att det är fan jobbigt att vara ulv. Jag tyckte nog jag hade skådespelat mig själv ganska övertygande i R1. Efter första glaset rosé på onsdagseftermiddagen kände jag att "nä, nu pausar jag från varulvsspelandet ett tag, det borde vara lungt väl". Skönt att slippa ljuga ett tag, alltså. Så, min frånvaro var inte medvetet ulvspel, men omedvetet.

Jag gillar att fokusera på ulvarnas rationalitet när jag analyserar spel, men den här typen av mjukare faktorer får inte glömmas. Det är jobbigt och obehagligt att vara ulv (även om man förstås ibland känner sig som en maniskt kacklande superskurk!). Det är svårt att relatera till känsloläget i diskussionen i speltråden (Byns tråd!). Och så vidare. Ulvar är människor också!

---

Slutligen stort tack och förlåt till @Octagonal som kämpade på bra. Där i R1 kändes det ett tag som att vi spelade byn som ett piano, men säg den lycka som varar...
Ja, i det här spelet känns det ju som att emotionell analys hade en roll att spela, även om jag tror att det var resonemangen om vem som hade vilken roll och hur denne hade agerat om hen var ulv som tog hem det. Mekanikanalys grönade Anthrox, Basse och Fjodde, så den emotionella analysen behövde bara hitta en ulv på tre spelare där bara en var bybo. Det jobbiga med den emotionella analysen är ju att även om man har rätt i sak kan man aldrig veta om man hade rätt i sin analys, eftersom man ibland är lika tvärsäker och har fel (allas läsning av Octa i bombspelet eller Xyas i Häxmästaren).

Jag slökollade lite på det här spelet och erkänner villigt att fram till slutet tyckte jag Impe kändes ulvigare än dig. Men när du fick all pressen på dig blev det lite den där ”fångad ulv har gett upp”-känslan, och när du sade ”det här är fan sämsta byn någonsin” så kändes det som en total scumtell. Vill minnas att BDG gjorde ett liknande uttalande när han åkte fast som ulv. Tror inte att en bybo någonsin skulle säga så. Undrar om du hade kunnat ta dig ur det om du hade #kämpasombasse? Fast det räddade ju inte Basse iofs, och han var ju bybo …
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Kul spel! Kände att jag själv spelade som en kratta i R1, och att gamet behövde steppas upp rätt rejält i R2. Det var typ massor med saker som hände som drog en åt olika håll.

1) Rundans längd. Ulvarna spelade svinbra i början. Hade rundan slutat när den borde hade vi nog förlorat, för då hade jag aldrig misstänkt Vimes.
2) Vimes aw. Fram tills dess var Vimes en av mina grönaste spelare. Men just att vår huvudmisstänkta så välplacerat fick stå oemotsagd gjorde att misstankar började väckas.
3) Sidds obegripliga röst på Basse. När den kom var jag säker på att Sidd var ulv. I kombination med att jag bett Basse väkta sig själv och jag vunnit testet kändes det rätt gött inför R1. Tills det visade sig att Sidd var bybo och att ulvarna inte nattmördat varken mig eller Basse. Då kändes det helt hopplöst istället.
4) Folk började vakna till liv i R2. Och jag var så jävla livrädd för att Impe var ulv. Jag vill aldrig någonsin hamna i ett spel med Impe som ulv, det kommer bli omöjligt att spela ju.

Bra spelat:
Ulvarna, fram tills luften började gå ur rundan och energin försvann till att upprätthålla positionerna.
Impetigo, som över 48 timmar går från en av de rödaste till en av de grönaste genom hårt slit.

Dåligt spelat:
Well, jag till stor del. Reagera i affekt vid ett drev. Feltolka signaler vid varenda hörn. Inte jättefantastiska argument i R1. Jag tryckte mest hela lasset framåt i hopp om att något skulle trilla av. Avslöja information i onödan. Ångrar bittert att jag avslöjade lite att jag även vunnit testet i R2, eftersom det hade behövt vara okänt för min plan i att försöka göra ulvarna osäkra på om det gick att nattmörda Basse.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Dåligt spelat:
Well, jag till stor del.
Nix pix. Du kan förstås slipa på vilka detaljer du så önskar i ditt spel men det är många rörliga delar så i slutänden får man låta resultatet tala för sig självt: Vi vann bekvämt och till stor del på grund av ditt spel. Du spelade uppenbarligen bra!

Kul att du är med och förhoppningsvis nu tecknar en prenumeration på varulvsspel.

Först när jag läste tillbaka fattade jag att a) Octa försökt spola mig och b) Basse framgångsrikt skyddade mig. Det är ta mig tusan ett helt episkt Abbepåbygg-ingripande, jag var heeelt säker på att inte bli nattmördad iom att jag och Octa hade en date i Thunderdome, det var ju därför jag försökte ge svaren till Basse. Vem skulle Octa vinna mot i en omröstning förutom mig liksom. Så att Basse sen förutser den spolningen 😳 legendariskt. Jag känner din smärta @Octagonal 👊
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Jag har för övrigt en speldesign som kläcktes i sin helhet under det här spelet. Jag har reserverat juli - men om ingen annan är sugen på juni, och om det finns spelarunderlag (minst 7) så kan jag tidigarelägga min spot i schemat.
Jag har ju bokat in Juni redan... :)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Kul spel! Kände att jag själv spelade som en kratta i R1, och att gamet behövde steppas upp rätt rejält i R2. Det var typ massor med saker som hände som drog en åt olika håll.

1) Rundans längd. Ulvarna spelade svinbra i början. Hade rundan slutat när den borde hade vi nog förlorat, för då hade jag aldrig misstänkt Vimes.
2) Vimes aw. Fram tills dess var Vimes en av mina grönaste spelare. Men just att vår huvudmisstänkta så välplacerat fick stå oemotsagd gjorde att misstankar började väckas.
3) Sidds obegripliga röst på Basse. När den kom var jag säker på att Sidd var ulv. I kombination med att jag bett Basse väkta sig själv och jag vunnit testet kändes det rätt gött inför R1. Tills det visade sig att Sidd var bybo och att ulvarna inte nattmördat varken mig eller Basse. Då kändes det helt hopplöst istället.
4) Folk började vakna till liv i R2. Och jag var så jävla livrädd för att Impe var ulv. Jag vill aldrig någonsin hamna i ett spel med Impe som ulv, det kommer bli omöjligt att spela ju.

Bra spelat:
Ulvarna, fram tills luften började gå ur rundan och energin försvann till att upprätthålla positionerna.
Impetigo, som över 48 timmar går från en av de rödaste till en av de grönaste genom hårt slit.

Dåligt spelat:
Well, jag till stor del. Reagera i affekt vid ett drev. Feltolka signaler vid varenda hörn. Inte jättefantastiska argument i R1. Jag tryckte mest hela lasset framåt i hopp om att något skulle trilla av. Avslöja information i onödan. Ångrar bittert att jag avslöjade lite att jag även vunnit testet i R2, eftersom det hade behövt vara okänt för min plan i att försöka göra ulvarna osäkra på om det gick att nattmörda Basse.
Du är en frisk fläkt i Varulvsgänget här och gör det med bravur, aktivt driver du byn så att alla andra oberoende fraktion måste positionera sig och visa sina kort. Jag tror att din spelstil denna gång tex är katalysatorn till att få igång hela startfältet vilket gör att Impetigo lägger pusslet så ulvarna hamnar i återvändsgränd. Att bybor gör helt felaktiga val och slutsatser i R1 måste byn räkna med, det är i R2 som bruset kan redas ut.

Min obegripliga röst på Basse i slutet kommer ur uselt spel från första början där jag ligger typ 6 tim efter alla er andra i tänket hela tiden och avslutar R1 sista 2 tim sittandes i bilen med privat-strul. Jag förbisåg Basses lilla outning och hade ju fastnat på denne som mest skrev om mig innan på dagen. Jag kollade igenom Basse vid lunch som då lyst på mig i 12 av sina då 15 inlägg. Det tyckte jag var misstänkt enkelspårigt + att Basse var lika borta som jag vad gällde luftningen i början kändes som att han bara ville ”vara på min sida” - så tokigt det kan bli. Sorry @Basenanji

Även fast det mest känns som att jag var på ligisternas sida så räknar jag helt otroligt in den här byasegern även på mitt resultatkonto. Skämmes på mig!

@Anthrox : hur kan du tycka att du gjorde en blek R1 när du direkt utmanade Varulvsnestorn denna gång och det visade sig ju stämma att @Vimes var ulv?: du var rätt ute flera dygn före oss alla andra👍
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Svinjobbigt att arrangera spel ju! Och med förmågor folk kunde kicka in lite när det passar kändes det här stressigare än att vara ulv!
Men också roligt att läsa allas tankar när man sitter med facit. Om ni tyckte att @Sidd tjatade om sin cykel i tråden så fortsatte det även i PM.

Skärmavbild 2023-05-13 kl. 11.08.16.png
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
@Anthrox : hur kan du tycka att du gjorde en blek R1 när du direkt utmanade Varulvsnestorn denna gång och det visade sig ju stämma att @Vimes var ulv?: du var rätt ute flera dygn före oss alla andra👍
Jag blev väldigt blind över att bli drevad, vilket ledde till att jag fokuserar på fel saker, förstorar saker och lyssnar för mycket på andra. Hade Vimes som sagt bara loggat in i slutet hade jag aldrig tänkt tanken på att han var ulv. Det var nog väldigt tur att vi fick ett dygn till på R1, för det tog en bra stund innan mitt ego reparerades.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Dåligt spelat:
Well, jag till stor del. Reagera i affekt vid ett drev. Feltolka signaler vid varenda hörn. Inte jättefantastiska argument i R1. Jag tryckte mest hela lasset framåt i hopp om att något skulle trilla av. Avslöja information i onödan. Ångrar bittert att jag avslöjade lite att jag även vunnit testet i R2, eftersom det hade behövt vara okänt för min plan i att försöka göra ulvarna osäkra på om det gick att nattmörda Basse.
Ursäkta, men även om du är jättebra på att spela varulvsspel så verkar din analys av vatulvsspelande behöva lite hjälp på traven.

Du var en stjärna igen Anthrox! Att ha fel som bybo är ju oundvikligt och att vara känslig för sådant som väcker ens misstankar en bra grundingrediens för att hitta misstänkta beteenden.

Så, lägg ägg, du var grym! :D
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag blev väldigt blind över att bli drevad, vilket ledde till att jag fokuserar på fel saker, förstorar saker och lyssnar för mycket på andra. Hade Vimes som sagt bara loggat in i slutet hade jag aldrig tänkt tanken på att han var ulv. Det var nog väldigt tur att vi fick ett dygn till på R1, för det tog en bra stund innan mitt ego reparerades.
Av nån anledning 😇hamnar jag oftast själv i drev och jag håller med om att det är jobbigt.
Men:
Du blev inte seriöst drevad.
Jag röstade tex inte på dig där och är övertygad om att de andra bara mer kände av läget på er två.
Kändes mer som att ni två skuggboxades rätt onödigt.
Nu med efterklokhetens ögon så var det alltså även en ulv som mest triggade.
Det visste vi andra förstås inte då vad som gällde på er status men byn behöver att det kommer upp olika saker till diskussion.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Av nån anledning 😇hamnar jag oftast själv i drev och jag håller med om att det är jobbigt.
Men:
Du blev inte seriöst drevad.
Jag röstade tex inte på dig där och är övertygad om att de andra bara mer kände av läget på er två.
Kändes mer som att ni två skuggboxades rätt onödigt.
Nu med efterklokhetens ögon så var det alltså även en ulv som mest triggade.
Det visste vi andra förstås inte då vad som gällde på er status men byn behöver att det kommer upp olika saker till diskussion.
Ja, till mitt försvar så var det ju absolut första gången det hände för mig att någon röstade på mig som bybo och jag fick en högre panik än vad jag borde få. Sen var det ju ganska psykologiskt jobbigt att det var just Vimes som var först på bollen och Impetigo som var andra, två spelare jag ser upp till väldigt mycket.
@Vimes var det medvetet spelat på att jag var ny i gamet, att försöka trycka till mig så tidigt i spelet? Eller hade det mer att göra med vad jag faktiskt skrev? Oavsett var det ju effektivt. Och lite elakt :p
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ja, till mitt försvar så var det ju absolut första gången det hände för mig att någon röstade på mig som bybo och jag fick en högre panik än vad jag borde få. Sen var det ju ganska psykologiskt jobbigt att det var just Vimes som var först på bollen och Impetigo som var andra, två spelare jag ser upp till väldigt mycket.
@Vimes var det medvetet spelat på att jag var ny i gamet, att försöka trycka till mig så tidigt i spelet? Eller hade det mer att göra med vad jag faktiskt skrev? Oavsett var det ju effektivt. Och lite elakt :p
:) Nja. Alltså, jag hade nog uppmärksammat potentiellt fiskande även som bybo, men jag vet inte om jag hade drevat på det som bybo (det var en ganska långsökt scumtell ärligt talat). Att du reagerade som du gjorde var ju bara att rulla med som ulv. Men nä, jag utsatte inte dig extra för att du är ny.
 
Top