Nekromanti [Av jord är du kommen] De första tankarna

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Jag tänkte göra en krank - följande är en summering av mina tankar kring ett potentiellt rollspel. Jag ska försöka hålla mig kortfattad.

Bakgrund
Sverige, 201X. Världen ligger i dödsryckningar, och såren efter kärnvapnen är vidöppna. Ingen vet riktigt hur det började, eller varför, men effekterna var påtagliga. Även om Sverige inte träffades av direkta attacker så lider det av indirekta effekter. När kärnvapnen detonerade nära atmosfären över Europa slogs majoriteten av all elektronik ut av den elektromagnetiska pulsen. Radioaktivt nedfall sprids för vinden, och storstädernas gator kantas av strålsjukans offer. Sverige och världen är blott en skugga av sitt forna jag.

Situationen
Landet är i anarki. Utan tillräckliga kommunkationsmöjligheter kan ingen krishantering samordnas. Många av de personer som innehar nyckelroller inom krissituationer har inte överlevt. Räddningstjänst, polis och militär håller krampaktigt små regioner i kontroll, men det är bara en tidsfråga innan de släpper taget och var man och kvinna står för sig själv. Eller ännu värre, stärker grepper med fascistiska metoder där civilbefolkningen används som arbetskraft för att säkra makthavarens fortlevnad. På andra håll är det fritt fram för desperata plundrare att härja. Desperation och överlevnadsinstinkt kombinerat med total avsaknad av auktoritet driver individer till omänskliga handlingar.

Svärtan (temporärt namn)
Naturen och moder jord ligger skändad.‭ ‬Nästan död,‭ ‬men bara nästan.‭ ‬Människan har våldtagit jord och natur med sina kärnvapen och gifter, och detta har väckt uråldriga och slumrande krafter till liv.‭ ‬Blodiga rötter slingrar sig upp ur marken,‭ ‬mörka energiströmmar sveper över landet,‭ ‬och uråldriga väsen bevakar oss på avstånd.‭‭ ‬Mossa sprider sig som rost över ett döende samhälle. Jorden, kylan och fukten tränger upp genom den spruckna asfalten.‭ ‬Riksvägar och byggnader växer igen och försvinner utan spår,‭ ‬och naturen sprider sig med rasande fart. ‬Moder jord tänker sätta in nådastöten på mänskligheten,‭ ‬och döda den för gott.‭ “‬Av jord är du kommen,‭ ‬av jord skall du åter bli‭”‬.

De svärtade
Naturen infiltrerar de mänskliga leden där de är som svagast. Den talar till de som vill höra, lockar på dem genom viskningar, drömmar och visioner. De fördärvar de sinnen som är mottagliga, och utnyttjar dem. Den erbjuder makt ur de mörka energiströmmar som flödar, och driver sedan dessa 'häxor' att gå naturens bud. Men det finns de som balanserar på rakbladets kant, de som känner strömmarna och kan stjäla av dem utan att nödvändigtvis förpestas av naturen - en slags moderna schamaner. De spelar dock ett riskabelt spel, för fukten och jorden tränger även in i dem så småningom.

Rollpersonerna
Rollpersonerna är överlevare. De har fått lämna sitt bekväma liv bakom sig, och får nu kämpa för sitt liv för att åtgärda dagliga, basala behov. Troligtvis tillhör rollpersonerna de grupperingar med störst chans till överlevnad, såsom militärer, men kan även vara civila. De är helt enkelt mer eller mindre 'vanliga' svenskar som försatts i en extrem situation.

Uppgift
Grundtanken är att rollpersonerna sätts inför de svårigheter som den fallna världen hotar med. Målen och drivkrafterna är till stor del personliga, och sätts lättast upp genom frågeställningen "vad skulle du själv göra?" Exempel på motiv kan vara att ta sig hem (om de exempelvis strandsatts under en resa), hitta sin familj, ta sig till ett annat land, förskansa sig makt, hjälpa andra, återuppbygga samhället o.s.v. Med tanke på de hinder som står ivägen tjänar rollpersonerna på att samarbeta, vilket dock tillför ett nytt hinder - gruppdynamik. Situationen skapar enorm stress, och risken för att den tär på gruppens relationer är överhängande.

Nivå
Spelet skall vara gritty som bara den - inga överdrivna heroiska akter. En av anledningarna till att det utspelar sig i Sverige är just att vi skall kunna 'förstå' världen och dess invånare, och kan därför på något plan sätta oss in i vad om är möjligt. Vapen är mycket dödliga, strålsjukan sprider rädsla och sjukdomar och skador kan ge permanenta effekter.

Regler
Jag är ingen regelmekaniker och vill därför använda mig av något färdigt 'gratis' system till detta. I första hand överväger jag Impresa Express, alternativt T10-systemet, med vissa modifikationer av de båda. Jag vill att reglerna skall vara enkla och konsekventa. I strid skall de förspråka taktiskt tänkande och "riktig" militär strategi. Karaktärerna skall regeltekniskt bestå av tre större delar - attribut, färdigheter och egenskaper (typ för- och nackdelar). Karaktärsskapandet sker helt genom poängplacering samt ett enkelt lifepath-system indelat på fyra tidskategorier: Uppväxt, vuxenliv, yrkesliv och katastrofen.

Särskilda mekanik
Jag tror jag vill att mekaniken regeltekniskt skall stödja och/eller uppmuntra grupper (dynamik, ledarskap, taktiska situationer etc), moral (psykisk utmattning, viljan fortsätta, sanity) bosättningar och samhällen (infrastruktur, hierarki, struktur), strålsjuka, svärtan (kontakt med svärtan, resulterar i någon typ av shamanistisk ritualmagi/häxkonst baserat på naturen) och säkerligen fler saker.

Inspiration
Tänkte lägga denna först, men kom fram till att det är roligare om ni får läsa den sist av allt, och jämföra eventuella intryck.
Spel: S.T.A.L.K.E.R, Operation Flashpoint, Armed Assault, Fallout
Rollspel: Twilight 2000/2013, Hot War, Earth AD.2, Skymningsland, Rotsystem.
Böcker: Näh.
TV/film: Ehh.. Lite olika dokumentärer. Och Walking Dead kanske? Fast det är ju inga zombies här..
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

  • Jag har presenterat idéen för några ur min spelgrupp, och de har varit väldigt positiva och uppmuntrande.
  • Jag skulle själv vilja spela något sådant, och det får väl vara någon typ av måttstock.
  • Jag är en hyfsat kreativ person, och någon gång vore det roligt att ha skapat ett eget rollspel. Ungefär på samma sätt som det vore roligt att spela in några låtar, skriva en bok etc.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

Känns lite som en inpirationskälla skulle vara Nausicaä of the Valley of the wind. (Mangan, inte animen)

Konceptet har viss potential, men misstänker att beroende på hur mycket av dagens teknik som funkar så kan det vara svårt att köra en kampanj i sverige. Vi har helt enkelt för dåligt klimat här.. Systemmässigt så tror jag du får modda t10-systemet rätt hårt för att få det tillräckligt gritty.

/Ulfgeir
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

Ulfgeir said:
Känns lite som en inpirationskälla skulle vara Nausicaä of the Valley of the wind. (Mangan, inte animen)
Är inte inne på varken anime eller manga, så den har jag inte hört talas om. Måste kolla upp med andra ord! Eeeh.. Manga = serietidning va..? :)


Ulfgeir said:
Konceptet har viss potential, men misstänker att beroende på hur mycket av dagens teknik som funkar så kan det vara svårt att köra en kampanj i sverige. Vi har helt enkelt för dåligt klimat här.. Systemmässigt så tror jag du får modda t10-systemet rätt hårt för att få det tillräckligt gritty.
Ja, det är ju lite svårt att bestämma vad atombomber gör med det svenska klimatet eftersom det inte finns någon ordentlig testdata (och jag tänker inte försöka ordna någon...). Såvitt jag förstår finns det överhängande risk för atomvinter, om detonationen ville sig riktigt illa. Det resulterar i extrema temperaturer nedåt -30 grader om jag minns rätt. Men om detonationen var tillräckligt långt bort, och kanske inte riktigt vid atmosfären, så borde det inte bli riktigt så illa. Värt att nämna är ju också att 'svärtan' borde kunna hålla klimatet någorlunda acceptabelt, kanske för att själv överleva?

Angående T10-systemet så har du fullständigt rätt - en tanke var att ta bort en skadenivå, vilket gör spelet T10-kompatibelt men ändå mer gritty. Du kan läsa lite mer om den ändringen här. Tack för feedbacken, och mata gärna på om du kommer på något mer!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

Ohujeda mig så mörkt det. Här har vi dystopi där det inte finns något hopp. Hur vill du dö: jävligt eller ännu jävligare? En bra dag är då du gråter dig själv till sömns...

I love it.

Finns det andra spel som kan täcka in det? Säkerligen, men ser vi till svenska spel i efterkatastrofen-genren så är det onekligen gladlynta bidrag i jämförelse. Just det mörka, gritty och jävliga är vad som säljer mig på spelet. Mer sånt!

Vad jag kanske inte gillade var "De svärtade" - eller en del av dem. Som motståndare och så är de härliga, men jag är inte direkt såld på idén att det finns de som kan stå emot det och balansera. Jag ser hellre något liknande zombie-grejen. Blir du biten är det bye bye... Frågan är istället: hur lång tid dröjer det innan du försvinner. Vad gör du med tiden som är kvar?

De två första namnförslagan jag kommer på är Svärtan (som du döpte) och Atomvinternatt (härlig Dia Psalma-sång som passar in bra).
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

  • "Grön rost". Framkomligheten försvåras av att mossa täcker vägar, små vattendrag expanderar till stora träsk, alger förvittrar fundament mm.
  • Skogen. Kanske lever den? Lurar dig med en tydligt upptrampad stig, och när du färdats ett tag på den så vänder du dig om och stigen är igenvuxen.
  • Vattenväsen - vad händer om vattnet får någon typ av medvetande, eller något i det? Alger krälar sig upp ur den stinkande sjön och vittrar sönder betongen under den stora bron. Kanske hugger den tag i dig om du går för nära? En annan tanke är (ok, lite väl japanskt kanske) att tjocka alger, tentakler, bläckfiskarmar eller vad det nu kan vara, kan pressas in i ryggen på en människa och vidare upp i hjärnan. Kontrollen tas då över människan, som blir någon slags zombie, med en tentakel ut från ryggen som leder tillbaks ner till sjön. Svärtan kanske även kan fungera som 'näcken' och lockar ner en i sjön?
  • Äckliga djur - skalbaggar och liknande äckligt som i sann arkiv X-anda hittar en kroppsöppning och tar över dig. Fanns det inte nåt sånt i nån gammal svensk film som hette 'Det okända'? Typ Blair Witch fast på svenska?
  • De svärtade - de som förpestats av svärtan genom användande av energifälten. Jag ger gärna en viss häx-prägel på detta eftersom det ändå skall utspelas i Sverige. Släng in en dos ond shaman på det också förresten. Konstiga brygder, örter och växtdelar (som inte liknar de vi har idag) används för att inducera ett transliknande tillstånd som krävs för att kommunicera med svärtan. Eller nåt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

Tkullander said:
Hmm, jag kanske var otydlig här
Nej, du var inte otydligt. Det var jag som var. Så som du förklarar det uppfattade jag också det. Vad jag inte gillade var "De som kan utnyttja det kan "tap into" energin och använda den, lura svärtan att bevilja vissa tjänster till utnyttjaren." Men om det är garanterat att allt kommer gå åt helvete om man gör det, ja då blir det till ett mindre problem för mig.

Tkullander said:
Du nämner zombies.
Återigen, missförstånd. Vad jag menade var: i zombie-filmer när du blir biten, då blir du en zombie. Du kommer dö och det bästa är egentligen bara att blåsa skallen av sig och få det överstökat. Samma sorts känsla vill jag ha hos "De svärtade". De som leker med energin skriver på sin dödsdom automagiskt. Inget save-slag, ingen räddning. Det bästa du kan hoppa på är att det tar lite tid innan du dör.

Jag försökte ingalunda föreslå du skulle föra in zombier. Jag tycker det är charmigt att du inte valt den vägen och du istället kör på med svärtan istället. Den delen gillar jag. :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

Yupp Manga = serieteidning.
Anime = animerad film.

Anledningen att jag specade Mangan är att den är mycket bättre. Serien kom ut under tidigt 1980-tal och gjordes av Hayao Miyasaki.

Länk

/Ulfgeir
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

Tycker det ser riktigt intressant ut.

Jag har en lista checkpunkter som jag går igenom när jag skapar en setting för ett givet spel eller ett nytt spel.
1. Vad gör man. Här upplever jag att ditt koncept skulle må bra av att broderas ut lite även om jag tycker att det som du har är en bra start. Vad är det för värderingar som skall utmanas och hur? Vilka typer av utmaningar är det i första hand som du vill att spelet skall fokusera på? Är det att panga svärtaninfekterade zombies eller att bevara sin egen mänsklighet och sina förkatastrofliga värderingar? Vad är en typisk konflikt? Vad är färg och vad är funktion?
2. Vad har spelet/settingen för specialfeatures och hur skall de användas? Svärtan låter lagom ball och kan användas till många saker, men hur ser du den framför dig? Är den flyktig eller konkret? Du nämner även att Moder Jord vill eliminera mänskligheten. Betyder det att hon är medveten...?
3. Vad gör (och gör inte) spelsystemet? Du nämner gruppdymamik och regler för samhällen. Vad är det för output du vill ha ifrån de systemen?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

Spelet ska så klart heta "Av jord är du kommen". Bästa spelnamnet n%
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

Eller "...jord skall du åter varda" vilket är lite mörkare. Eller en passande modul.

Atomvinternatt lät för långt. Atomvinter då möjligen men Atom känns 1970 och osexigt. Tror du ska kika mer på Måns tankar kring "Av jord är du kommen..." Det är faktiskt riktigt bra.

Annars verkar du hittat en intressant setting.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

Härligt Ram, är har vi mycket bra frågor, och deras svar är långt ifrån färdiddefinierade, men ack så viktiga. Jag ska försöka formulera lite tankar om dessa när jag inte är förvirrat nyvaken!
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Måns said:
Spelet ska så klart heta "Av jord är du kommen".
Där har vi något. Klurade på att ha hela "Av jord är du kommen, av jord skall du åter bli" men tänkte aldrig på att kapa av meningen. Vi kör den som projektnamn, tack!


Niklas73 said:
Eller "...jord skall du åter varda" vilket är lite mörkare. Eller en passande modul.
Det blir ju ett givet namn på epxpansionsmodulen sen.. :gremwink:
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Jajemän, en stor inspirationskälla (till och med uppskrivet som inspiration). Då kan man ju undra varför inte köra det istället?
1. Twilight är jäkligt regeltungt. Och det kan ju vara fränt, men jag föredrar om det är lätt men ändock realistiskt.
2. Svärtan ska ge en lite otäckare tvist på det hela. Naturen borde dö ut, men istället avancerar den.
3. Att spela i Sverige gör att man förmodligen får en allvarligare syn på det hela - man kan relatera till samhället, och försöka sätta sig in i hur det ser ut som förstört. När man läser de flesta generiska apokalypsspelen tänker man sällan "Hmm, i den här settingen är jag själv, min familj, mina vänner och kanske hela min hemstad döda." På samma sätt som jag tycker första upplagan av Kult är mycket bättre än senaste amerikanska, mest pga att texten och exemplen är på svenska - det blir så mycket mer påtagligt då.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

Måns said:
Spelet ska så klart heta "Av jord är du kommen". Bästa spelnamnet n%
Jag har lite lust att förkorta det till "Av jord kommen". Det är lättare att säga, och AJK är en fungerande och uttalbar förkortning till skillnad från AJÄDK.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Harold: Kul att du gillar't! Summerland har jag aldrig snokat i, men jag känner att jag behöver lite fler inspirationskällor så jag får nog undersöka det. Tack för tipset.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

Klurade lite på det där med. Jag tror nästan att hela "Av jord är du kommen, av jord skall du åter bli/varda" fungerar bäst som en tagline, och beskriver kort hur naturen försöker dränka de spillror av samhället som finns kvar. Men "Av Jord Kommen" är ju som du säger enklare, så dyker det inte upp något annat så får det nog bli det.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Re: [Namnlöst rollspel] De första förvirrade tankarna

Vågar man föreslå "Av jord" som namn... eller till och med "Jord". Då går det ju inte att förkorta mer liksom :gremsmile:
 
Top