Nekromanti Ausernas otrevliga historia

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Staffan;n52631 said:
Vilket bevisade Evokees tes ovan...

Det finns säkert enstaka européer/amerikaner som besitter kombinationen av kunskap om främmande kultur, färdighet i speldesign, och färdighet i att skriva väl. Men det finns inte tillräckligt många européer/amerikaner som besitter kombinationen av intresse för rollspel och intresse för denna främmande kultur för att skapa en marknad.
Sen när bryr sig rollspel om marknaden? Det är klart att det är kul om ens rollspel säljer väl, men i praktiken säljer rollspel så dåligt att det inte gör nån skillnad; om målet är att tjäna pengar, eller för den delen nå ut till stora mängder konsumenter, har man gett sig in i katastrofalt fel bransch.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Målet kanske inte är att tjäna storkovan, men om man ska vara en bra designer hjälper det mycket om man kan vara det på yrkesbasis, och det går inte om folk inte vill betala en för ens arbete. Som mest kan man få ur sig något enstaka guldkorn som sedan får ligga och förtvina i bokhyllan hos de närmast sörjande för att det inte finns någon support, och de som har råd att lägga pengar på vanity-projekt inte har tid att sitta och pula ihop en massa eget material att spela med.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Staffan;n52861 said:
Målet kanske inte är att tjäna storkovan, men om man ska vara en bra designer hjälper det mycket om man kan vara det på yrkesbasis, och det går inte om folk inte vill betala en för ens arbete.
Jag är den för närvarande mest produktive skribenten till Sveriges populäraste rollspel, och kan fortfarande inte ens vara i närheten av skuggan att vara det på yrkesbasis. Med detta säger jag absolut inte att jag inte aktivt försöker skriva grejer jag hoppas och tror att många av Eons spelare kommer gilla, men mängden människor som vill betala för mitt arbete är at the end of the day så extremt begränsad att jag egentligen lika gärna kunnat skriva ett nischat rollspel om insektoida buddhister som sitter i limbo och begrundar hur materia förhåller sig till anden om man korsar neoplatonismen med shunyata. I do it 'cuz I love it, helt enkelt.
 
Top