Nekromanti Ausernas otrevliga historia

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ashariens nomadfolk har inte haft det lätt. Århundranden av förtryck, förföljelse och folkmord har reducerat folket till enbart en handfull stammar, där den största bara innehar ca 200-300 individer. Men har de någon gång haft en högre typ av civilisation? På den här kartan i forntiden har ju inte Colonan helt käkat upp dem[128 e.D] utan håller sig mest i kustområdena. http://wiki.mundana.org/images/6/6f/Colonan2.png

Hur har dessa förföljeser sett ut? Massivt slaveri? Epidemier? Svält? Förstörelse av levnadsterritorium, djur att jaga, mark att odla? Väpnade missioner? Vilka var de största händelserna? Hur har de kunnat överleva fram tills nu? Finns det några kulturella yttringar som blivit uppblandat med den Ashariska kultren? Vad har närheten till Sunariskogen och alverna inneburit?
 

Prospolonius

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
6
Någonstans i antingen Asharien och Soldarn, alternativt Geografica Mundana, så nämns det att Auserna är ett av de två ursprungsfolken i Asharien - det andra är utdött. I en Fenixartikel om det Vita klostrets historia nämns Midin Cho som antingen Ausernas förfäder, alternativt syskonfolk. Enligt legenden ska detta folk haft rätt nära band till alverna. Detta andra folket lär ju ha haft rätt stor historisk inverkan på ausernas utveckling.

Angående högkulturer så finns den den selenotropiska pyramiden. Den kan ju vara en rest från någon tidigare eon, eller från en proto-ausiskt högkultur.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Personligen har jag alltid känt att det känns orimligt att auserna skulle ha överlevt i Asharien i så många år, och att deras koola koncept var lite bortslösat på en kultur som bara är en folkspillra. Så jag flyttade auserna långt, långt åt öster och lät dem bli de mystiska barbarer från Méaslätten som omnämnts i förbigående enstaka gånger i Eons moduler.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Ymir;n52061 said:
Personligen har jag alltid känt att det känns orimligt att auserna skulle ha överlevt i Asharien i så många år, och att deras koola koncept var lite bortslösat på en kultur som bara är en folkspillra. Så jag flyttade auserna långt, långt åt öster och lät dem bli de mystiska barbarer från Méaslätten som omnämnts i förbigående enstaka gånger i Eons moduler.
Varför tycker du det är orimligt att de överlevt så länge?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Evokee;n52075 said:
Varför tycker du det är orimligt att de överlevt så länge?
för att Ashaslätten är jätteliten, tämligen vältrafikerad, och att det rör sig om tidsperspektiv på tusentals år; asharierna borde helt enkelt ha jagat ned eller absorberat auserna för länge sedan. Men detta var inte min centrala anledning, min centrala anledning att flytta auserna var att deras koola koncept var bortslösat på en så marginell folkgrupp.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Ymir;n52155 said:
för att Ashaslätten är jätteliten, tämligen vältrafikerad, och att det rör sig om tidsperspektiv på tusentals år; asharierna borde helt enkelt ha jagat ned eller absorberat auserna för länge sedan. Men detta var inte min centrala anledning, min centrala anledning att flytta auserna var att deras koola koncept var bortslösat på en så marginell folkgrupp.
Enligt de gamla befolkningssiffrorna bord det knappt nån i Asharien, och ännu färre på Ashaslätten. Därför borde det väl finnas gott om mark för Auserna att uppehålla sig på och få anledningarna för Asharierna att jaga ner dem.

Vad är det som är coolt med asuerna btw? Jag har inte barabarer till hands, men i Asharien och Soldarn vill jag minnas att de bara var nå ripp-off på indianer.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Prospolonius;n52057 said:
Någonstans i antingen Asharien och Soldarn, alternativt Geografica Mundana, så nämns det att Auserna är ett av de två ursprungsfolken i Asharien - det andra är utdött. I en Fenixartikel om det Vita klostrets historia nämns Midin Cho som antingen Ausernas förfäder, alternativt syskonfolk. Enligt legenden ska detta folk haft rätt nära band till alverna. Detta andra folket lär ju ha haft rätt stor historisk inverkan på ausernas utveckling.

Angående högkulturer så finns den den selenotropiska pyramiden. Den kan ju vara en rest från någon tidigare eon, eller från en proto-ausiskt högkultur.
Vilket det andra ursprungsfolket kan ha varit är en intressant gåta. Den där selenotropiska pyramiden måste nog ha haft en viss inverkan: Dagens Asharier dyrkar ju den samoriska läran med sina solgudar, där bland annat den onde Dibuk beskrivs som 'Månvandraren'.
Finns en stor tråd där jag dryftar om det: https://www.rollspel.nu/threads/683...r som Jordemodern och soldyrkan i Samorismen?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ymir;n52061 said:
Personligen har jag alltid känt att det känns orimligt att auserna skulle ha överlevt i Asharien i så många år, och att deras koola koncept var lite bortslösat på en kultur som bara är en folkspillra. Så jag flyttade auserna långt, långt åt öster och lät dem bli de mystiska barbarer från Méaslätten som omnämnts i förbigående enstaka gånger i Eons moduler.
Att flytta dem så långt österut bryter mot etablerad canon. :wink:
Dessutom har de då blivit flyttade långt åt helvetet, likt Veddofolket, vilket ger det slutgiltiga resultatet att Auserna inte kommer att frekventeras speciellt mycket när man spelar.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Evokee;n52180 said:
Enligt de gamla befolkningssiffrorna bord det knappt nån i Asharien, och ännu färre på Ashaslätten. Därför borde det väl finnas gott om mark för Auserna att uppehålla sig på och få anledningarna för Asharierna att jaga ner dem.

Vad är det som är coolt med asuerna btw? Jag har inte barabarer till hands, men i Asharien och Soldarn vill jag minnas att de bara var nå ripp-off på indianer.
Precis, det bor ju bara 190.000 invånare i Asharien enligt de gamla siffrorna[Samt 70.000 i Soldarn, Jargien har 134.000 soldater och förklarat korståg!!!!] Men med de nya så blir ju invånartalet 2-4 miljoner vilket tightar till greppet på Auserna. Dock är ju Ashaslätten inte direkt gästvänlig och befolkad, vilket ger en luftficka för det asusika folket. Likt Veddo klarar kylan och snön, klarar Auserna värmen och torkan. Dock är de fåtliga.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Evokee;n52180 said:
Vad är det som är coolt med asuerna btw? Jag har inte barabarer till hands, men i Asharien och Soldarn vill jag minnas att de bara var nå ripp-off på indianer.
det är det som är koolt; hur vanliga är indian-inspirerade kulturer i tradfantasy liksom?

Men jag var eg. inte ute efter att behöva försvara min idé, jag ville bara nämna den utifall att någon skulle bli inspirerad av den, liksom.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ymir;n52240 said:
det är det som är koolt; hur vanliga är indian-inspirerade kulturer i tradfantasy liksom?

Men jag var eg. inte ute efter att behöva försvara min idé, jag ville bara nämna den utifall att någon skulle bli inspirerad av den, liksom.
Ödlefolken har ju deras kultur inbakade i sig! Sen blir det ju också historiskt passande att rödskinnen blir utrotade. Eller är det bara ett sammanträffande?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Kärlekscraft;n52201 said:
Precis, det bor ju bara 190.000 invånare i Asharien enligt de gamla siffrorna[Samt 70.000 i Soldarn, Jargien har 134.000 soldater och förklarat korståg!!!!] Men med de nya så blir ju invånartalet 2-4 miljoner vilket tightar till greppet på Auserna. Dock är ju Ashaslätten inte direkt gästvänlig och befolkad, vilket ger en luftficka för det asusika folket. Likt Veddo klarar kylan och snön, klarar Auserna värmen och torkan. Dock är de fåtliga.
Sen så torde det finnas en hel del monster och djur på ashaslätten att leva på för dem som vet hur man tar sig fram. Och eftersom Ashariens befolkning svälter (inte undra på när de är 4 miljoner på sån liten brukningsbar jordyta) så torde det finnas ett gott handelsutbyte där asuerna säljer mat och hudar och köper in sånt som inte går att få tag på på slätten.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Ymir;n52240 said:
det är det som är koolt; hur vanliga är indian-inspirerade kulturer i tradfantasy liksom?

Men jag var eg. inte ute efter att behöva försvara min idé, jag ville bara nämna den utifall att någon skulle bli inspirerad av den, liksom.
Det behöver du inte heller. Jag bara undra vad du gilla med dem. Tänkte att dem kanske coolats till i senare moduler.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Kärlekscraft;n52241 said:
Ödlefolken har ju deras kultur inbakade i sig! Sen blir det ju också historiskt passande att rödskinnen blir utrotade. Eller är det bara ett sammanträffande?
Jag tror poängen var att _människor_ med indianinspirerad kultur är ovanligt i fantasy.

Ödlefolk med mayincatekkultur är inte särskilt orginellt.
http://whfb.lexicanum.com/mediawiki/images/thumb/9/9c/Lizardmen.jpg/800px-Lizardmen.jpg

Sen tycker jag väl det har funnits en fantasytrend att historiska vita europeiska kulturer blir mänskliga fantasykulturer, medan utomeuropeiska i högre grad får analoger hos omänskligare folkslag. Jag skulle tro att överlag är väl fantasykultureren är på väg bort från såna klyschor, men de är kvar som nån slags defaultsetting.

Jag menar, om man tänker sig en fantasysetting där mänskliga kulturer främst är inspirerade av zulukrigare och mayincateker, ödlefolket vikingar och orcherna det feodala riddarsamhället så är det så långt ifrån vår invanda mall att det känns instinktivt fel.

Vilket förstås är mer än lite off-topic. Carry on.

/Joel
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Pendragon;n52547 said:
Jag tror poängen var att _människor_ med indianinspirerad kultur är ovanligt i fantasy.

Ödlefolk med mayincatekkultur är inte särskilt orginellt.
http://whfb.lexicanum.com/mediawiki/images/thumb/9/9c/Lizardmen.jpg/800px-Lizardmen.jpg

Sen tycker jag väl det har funnits en fantasytrend att historiska vita europeiska kulturer blir mänskliga fantasykulturer, medan utomeuropeiska i högre grad får analoger hos omänskligare folkslag. Jag skulle tro att överlag är väl fantasykultureren är på väg bort från såna klyschor, men de är kvar som nån slags defaultsetting.

Jag menar, om man tänker sig en fantasysetting där mänskliga kulturer främst är inspirerade av zulukrigare och mayincateker, ödlefolket vikingar och orcherna det feodala riddarsamhället så är det så långt ifrån vår invanda mall att det känns instinktivt fel.

Vilket förstås är mer än lite off-topic. Carry on.

/Joel
Jag tror att anledningen till att fantasy-genren har haft och har väldigt eurocentriska fanatsy-settings är för att fantasy framför allt produecrats och konsumerats av Européer. Jag tycker man mycket väl kan tänka sig fantasy-settings i vilka zulukrigare är normen och en feodala medeltida europisk kultur är det perifiera och onda. Men jag tror den typen av fantasy kommer konsumeras dåligt i Europa där nog inte särskilt många har särskilt lätt för att identifiera sig med någon slags zulu-fantasy. Inte heller tror jag europeiska fantasy-producenter är de som bäst kommer att kunna skildra en sådan typ av fantasy-setting.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Evokee;n52567 said:
Jag tror att anledningen till att fantasy-genren har haft och har väldigt eurocentriska fanatsy-settings är för att fantasy framför allt produecrats och konsumerats av Européer. Jag tycker man mycket väl kan tänka sig fantasy-settings i vilka zulukrigare är normen och en feodala medeltida europisk kultur är det perifiera och onda. Men jag tror den typen av fantasy kommer konsumeras dåligt i Europa där nog inte särskilt många har särskilt lätt för att identifiera sig med någon slags zulu-fantasy. Inte heller tror jag europeiska fantasy-producenter är de som bäst kommer att kunna skildra en sådan typ av fantasy-setting.
säg inte det, européer gjorde ett -fantastiskt- rollspel om det antika Kina, så everything's possible. Sen ska vi inte heller glömma att ett av de allra första och mest klassiska rollspelen, Tékumel, gjordes av en snubbe som var för indisk och mayinkatekisk kultur var Tolkien var för anglosaxisk. Men visst, det är ju ganska jävla typiskt då att det är han som är helt bortglömd idag, och inte Tolkien.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Evokee;n52567 said:
Jag tycker man mycket väl kan tänka sig fantasy-settings i vilka zulukrigare är normen och en feodala medeltida europisk kultur är det perifiera och onda. Men jag tror den typen av fantasy kommer konsumeras dåligt i Europa där nog inte särskilt många har särskilt lätt för att identifiera sig med någon slags zulu-fantasy.
Ymir;n52591 said:
säg inte det, européer gjorde ett -fantastiskt- rollspel om det antika Kina, så everything's possible.
God45;n52628 said:
Vilket bevisade Evokees tes ovan...

Det finns säkert enstaka européer/amerikaner som besitter kombinationen av kunskap om främmande kultur, färdighet i speldesign, och färdighet i att skriva väl. Men det finns inte tillräckligt många européer/amerikaner som besitter kombinationen av intresse för rollspel och intresse för denna främmande kultur för att skapa en marknad.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Evokee;n52567 said:
Jag tror att anledningen till att fantasy-genren har haft och har väldigt eurocentriska fanatsy-settings är för att fantasy framför allt produecrats och konsumerats av Européer. Jag tycker man mycket väl kan tänka sig fantasy-settings i vilka zulukrigare är normen och en feodala medeltida europisk kultur är det perifiera och onda. Men jag tror den typen av fantasy kommer konsumeras dåligt i Europa där nog inte särskilt många har särskilt lätt för att identifiera sig med någon slags zulu-fantasy. Inte heller tror jag europeiska fantasy-producenter är de som bäst kommer att kunna skildra en sådan typ av fantasy-setting.
Angående icke-standard-fantasy-kulturer så gjorde TSR en rätt cool grej till AD&D i slutet av 90-talet (har för mig att bokserien gavs ut strax efter att Wizards köpt dem, men den skrevs i TSRs egen regi), med en serie om tre böcker som beskrev samma setting.

Den första hette Jakandor: Island of War. Den beskrev folkslaget Knorrmen (ja, lite fjantigt namn om man är svensk, men...), ett stolt krigarfolk som blivit fördrivna från sitt hemland av svekfulla magi-älskande veklingar, men under sin flykt återfunnit sin tro på Krigsmodern, och funnit en ö som skulle bli deras förlovade land. De är typ en mix av vikingar och indianer - de håller strid och heder högt, och en hyggligt stor andel ingår i olika djurtotem-kulter. För dem är Jakandor ett nytt ställe att ta i besittning och utforska. Det största problemet för dem är att de har en tendens att stöta på band av onda nekromantiker och deras anhang när de utforskar ruinerna som finns på rätt många ställen på ön - och nekromanti är ju givetvis den ondaste av alla onda sorters magi, så dessa hemska typer måste givetvis utrotas.

Den andra boken hette Jakandor: Isle of Destiny. Den beskrev folkslaget Charonti - en urgammal högkultur som en gång i tiden behärskade stora delar av världen med hjälp av sin magi och framför allt sitt bemästrande av magiska portaler. Men så kom en pest som spridde sig som en löpeld, och deras imperium kollapsade totalt. Man har nu börjat återhämta sig, och försöker få de olika spillrorna av fornimperiet att smälta ihop till ett igen, men det är en långsam process. Mycket av det man en gång kunde är nu glömt, eller hålls som hemligheter i något av magikergillena. Den högsta dygden i deras kultur är att tjäna samhället, så till den grad att man gladeligen låter nekromantikerna zombifiera en när man är död, eftersom det nu är sådan brist på folk till att göra saker. Man har börjat återutforska ön Jakandor, som är Charontis hem-ö, men på sista tiden har stora delar av ön tagits i besittning av vilda barbarhorder som ställer till massvis med problem för Charontis expeditioner för att återupptäcka sitt svunna rike.

Den tredje boken, slutligen, var Jakandor: Land of Legend, och bestod delvis av en mer objektiv syn på saker och ting och delvis av en massa äventyrsuppslag. Men det jag gillade var just idén att beskriva samma situation från två olika perspektiv, och få båda sidor att framstå som "goda" respektive "onda" (även om konflikten i D&D-termer snarast är att beskriva som Lag mot Kaos).
 
Top