DoD Auror i Drakar och Demoner (feedback till Fenix-artikel

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
Förslag på romantisk/doftande aura - Rollperson måste slå mot PSY för att kunna lämna platsen av egen kraft. Annars vill rollpersonen stanna i härligheten.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jag hade tagit bort hela "Spelledaren bestämmer"-alternativen som finns rakt igenom texten och istället pekat med hela handen.

Jag vet inte, det här känns som ett lager ovanpå stridsattacker. Du skriver om auror som att kunna motstå eld, men i listan ger du förslag på helt andra saker. Att sitta och rabbla upp en massa effekter i en text gör också att läsaren fäster sig vid dem. Det här går åt andra hållet från "spelledaren bestämmer" och pekar med hela handen.

Känns som om syftet är att krydda strider, men jag hade hellre låtit auror ersätta 1:an i attacker med en specialeffekt, för just nu känns det som kaka på kaka.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Vänskapsaura (inspirerad av Friendship KO från Mortal Kombat): Slag mot KAR eller bli helt övertygad om att monstret egentligen är en vänlig men missförstådd typ! Oväntad vändning: det kanske är så (antingen upp till SL eller slumpen att bestämma!) Den stridslystna vargmannen sänker sin tvåhandsyxa och tittar plötsligt djupt in i jättespindelns klase brandgula ögonglober. Tiden tycks stanna upp när den annars så blodtörstige krigaren sträcker fram sin tass mot monstrets håriga framben. "Vän... Den vill bli vår vän! SLUTA SLÅSS MOT DEN ANKDRULE! SER DU INTE ATT DEN ÄR INTELLIGENT!" [Ljudet av en spindelkäft som slår igen över vargmannens arm]
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Auror med effekter som skapar lite kaos och kan vara både positiva och negativa:

Urkraftsaura: magiska krafter är starka här, men svåra att kontrollera. Vid slag för besvärjelser räknas 5 och nedåt som drakslag och 15 och uppåt som demonslag, oavsett magikerns FV.

Blodaura: auran kräver blod. Alla attacker gör T4 extra skada, oavsett vem som utför dem. Alla personer och monster inom auran läker 2 KP varje runda (upp till max).

Tidsreveaura: tiden är ur led och sekunder tycks försvinna och läggas till. Varje gång någon har utfört en handling samlas alla initiativkort in, och nya delas ut till samtliga deltagare. Den med lägst kort får utföra en handling, och sedan upprepas det hela.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,464
Location
Stockholm
Jag skulle vilja ha en bredare ansats, inte bara fokus på monster och strid. Hur kan en oärlig handlare, en fanatisk präst eller en paranoid magiker använda auror?
Mycket bra tanke. Tror dock inte att jag kommer att mäkta med att expandera konceptet just nu, dock. :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,464
Location
Stockholm
Jag hade tagit bort hela "Spelledaren bestämmer"-alternativen som finns rakt igenom texten och istället pekat med hela handen.
Jag är inte mycket för att peka med hela handen. Vill inte heller "låsa" spelledare vid "hur det ska vara". Många SL som frågar om spelet är "rädda" för att göra fel, och jag tror att ett öppet ramverk som ger SL verktyg är bättre än "fasta regler" så att säga.

Jag vet inte, det här känns som ett lager ovanpå stridsattacker.
Precis! En sak som SL lätt kan använda för att göra strider mer intressanta genom att det är pågående effekter och att de täcker en yta och inte är låsta vid ett monster.

Det här går åt andra hållet från "spelledaren bestämmer" och pekar med hela handen.
Jag hänger nog inte riktigt med i hur det resonemanget går. Jag tänker (och skriver) att spelledaren får exempel på effekter som hon själv kan justera eller använda. Om jag inte ger exempel på effekter blir ju hela artikeln rätt oanvändbar, tycker jag.

Känns som om syftet är att krydda strider ...
Precis.

... men jag hade hellre låtit auror ersätta 1:an i attacker med en specialeffekt, för just nu känns det som kaka på kaka.
Hmmmmm ... men då påverkar ju auran väldigt mycket mindre själva striden och blir mycket mer svår för spelarna att scouta på förväg. Jag tänker att den är konstant på, så att säga, för att uppmuntra till olika strategier förutom "rusa fram och slå medans magikern skjuter magi på avstånd".

EDIT: Men det är en cool grej, att något händer vid 1 och kanske 20, så jag ska fundera på om jag kan göra något med det. Kanske inte inom ramen för auror så som jag tänker dem, men jag ska fundera.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,464
Location
Stockholm
att tappa sin tur helt låter inte kul alls, isåfall tycker jag dazed (som jag lärde mig från matt colville) passar bättre, du får antingen göra förflyttning eller handling, inte båda.
Bra inspel. Ska se över den.
 

Simsalabim

Rättvisa framför balans
Joined
18 Oct 2023
Messages
8
Vilken grym idé!

Nu bollar jag bara vidare utan djupare reflektion, men kanske finns det ytterligare nyans att hämta i avståndet mellan rollpersonerna och aurans kärna? Eller något mekaniskt som aktiveras vid vissa handlingar? Se nedan för en ödmjuk skiss :D

Svag:
En mild men märkbar omständighet med syftet att ge rollpersonerna en chans att förbereda sig och skapa atmosfär och spänning.

Exempel:
Från ingenstans kryper en fuktig kyla och rollpersonernas andedräkt blir synliga. Alla redan tända facklor slocknar och det går inte att tända någon form av låga.

Måttlig:
I nivå med de redan presenterade aurorna men nu i sin helhet!

Exempel:
Den onaturliga kylan tränger igenom alla barriärer. Fingrarna stelnar och omöjliggör alla former av fingerfärdighet – som att få upp spännet till packningen – endast föremål till hands går att bruka. Halverad eldskada eller något liknande. En rollperson som står helt stilla under sin tur fryser fast.

Kritisk:
Inom två meter av aurans kärna aktiveras ytterligare en effekt enligt aurans tema.

Exempel:
Rollpersoner som befinner sig bredvid aurans kärna måste klara ett slag mot FYS med nackdel för att motstå kylan. Vid misslyckande tar RP 1T4 i skada. Går rollperson på grund av kylan ner till 0 eller under i HP bildas ett lager av is runt kroppen, inga dödsslag krävs eftersom kroppen kylts ner kraftigt. Ett slag mot läkekonst går inte att utföra utan att först ta bort isen (som behöver göras varsamt utan att skada RP ännu mer). Värms den fallne ej upp inom rimlig tid går hjärtat från att slå oerhört långsamt till att till slut inte slå alls.

Situationsbaserat missöde:
Alla vapen med skida eller fodral fryser fast (om det ej redan är draget) och kräver en handling att dra loss. Påminner lite väl om första effekten men ni fattar poängen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jag är inte mycket för att peka med hela handen. Vill inte heller "låsa" spelledare vid "hur det ska vara". Många SL som frågar om spelet är "rädda" för att göra fel, och jag tror att ett öppet ramverk som ger SL verktyg är bättre än "fasta regler" så att säga.
Jag tror texten kan läggas upp på ett bättre sätt för att främja sådana tankar än att behöva skriva "spelledaren kan ändra själv" överallt. Exempelvis skriva "Exempel på auror".

Precis! En sak som SL lätt kan använda för att göra strider mer intressanta genom att det är pågående effekter och att de täcker en yta och inte är låsta vid ett monster.
Fast vad gör dem intressanta? När du dessutom skriver "blir mycket mer svår för spelarna att scouta på förväg" så är det, för mig, ett väldigt smalt tillämpning och sådana behöver man egentligen inte fundera kring, särskilt när du inte ens nämner det i artikeln. Det finns inte heller någonting som motsäger att "ersätt 1:an" inte skulle kunna upptäckas i förväg, precis som alla andra krigsmanövrar.

Fast återigen, vad gör dem intressanta? Jag tycker om strider där saker uppenbaras allt eftersom och som gör att spelarna måste anpassa sig till situationen. Nu vet jag inte hur FL-DoD:s attacker ser ut, men jag kan tänka mig att de bara beskriver skada. Jag hade gärna sett effekter som är mer bestående, som dina auror, som spelarna på något sätt måste ta ställning till och motverka. Det kanske bara är en 1:a, men det kanske även är att attack 1-3 gör att auran aktiveras (med attacken) tills spelarna lyckas undkomma den.

Jag tror också att om man tänker utifrån förutsättningen att man vill undkomma den så kan det uppstå intressantare situationer. Jag menar, vem som helst kan komma på ett extra slag, men kom istället på någonting som förändrar hela situationen. Jag tycker halva förflyttningen är intressant men hade kanske ställt upp den som "Om du rör dig längre än två meter på marken måste du lyckas med ett Smi-slag för att inte ramla".

Andra exempel:
  • En aura skulle kunna vara att tvinga motståndarna mot sig. Kanske inte är så intressant i sig, men om den med auran flyger över ett stup, om rollpersonerna måste bryta strid mot minions eller om marken (eller aura-utstrålaren) är skadlig blir det en helt annan grej.
  • Varje runda så ersätts en rollpersons handling med varelsens egna attacker - spelledaren bestämmer vem - och efter första gången detta händer kan någon ta ett tillstånd för att undvika att detta sker.
  • Magipoäng (eller vad det nu heter i DoD) kostar det dubbla tills någon tämjer auran med ett lyckat anfallsslag.
  • Varje person får 1T4 i skada tills spenderar en runda för att motverka det för sig själv. Ett lyckat slag hjälper även en vän.
  • Rollpersonerna riskerar att attackera varandra tills någon lyckas med ett Perceptionsslag (mörker, illusioner, etc).
  • Förkämpe. En varelse i auran utses till förkämpe, vilket gör att varelsen måste stå över en runda, men gör XT6 extra i skada resten av striden. Denna extra skada syns visuellt. Dör förkämpen utses en ny.
  • Auran skapar ett klot som läker 5 kroppspoäng på aura-utstrålaren varje runda. Ett klot skapas för varje gång auran aktiveras. Kloten kan förstöras skjutas ned.
  • Auran stjäl 2 magipoäng i början av varje runda från de som har vapen i sina händer. Vapnet ger ifrån sig en visuell effekt när detta sker.
Så alla exempel följer mallen "X händer om inte Y".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,464
Location
Stockholm
@Professor T
@Monokel
@MattiasS
@zonk
@Froste
@MetaLarsson
@Rickard
@hedmeister
@luddwig
@Simsalabim

Jag har jobbat vidare. Det var svårare än jag tänkte att skaka mig loss från min ursprungstanke, men jag har försökt ta hänsyn till olika saker ni skrivit. Inte allt.

Flera saker ni föreslår är superbra, men något jag skulle behöva en hel del mer tid på mig för att lista ut hur jag vill att det ska funka. Så det blir rätt basic ändå.

Men ni har hjälpt till, så när jag gör sånt här för Fenix skriver jag typ:

BOLLPLANK PÅ ROLLSPEL.NU

Och så era namn eller användarnamn, beroende på hur ni vill ha det. Så messa mig era namn om ni vill ha med det under bollplank, annars går jag på användarnamn!

Vissa vet jag ju redan vad ni heter, men messa ändå så att jag får kvitto på att ni vill ha med ert riktiga namn om ni vill det.

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,464
Location
Stockholm
Vilken grym idé!

Nu bollar jag bara vidare utan djupare reflektion, men kanske finns det ytterligare nyans att hämta i avståndet mellan rollpersonerna och aurans kärna? Eller något mekaniskt som aktiveras vid vissa handlingar? Se nedan för en ödmjuk skiss :D
Det här var superbra! Men det blev för svårt för mig att få ihop det till den här vändan. Men det är något som jag kommer att ta med mig framåt, när jag försöker utveckla tanken om auror.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,890
Location
Marjura
Måste säga att jag var initialt skeptisk till auror som koncept och tyckte att det verkade för invecklat/krystat/begränsat användningsområde.

Efter att ha läst artikeln har jag dock ändrat uppfattning, och ser klara användningsområden för att skapa stämning och variation för äventyrsplatser samt regler för naturfenomen/-miljöer mm. Bara en sån sak som att låta en plats där äventyrarna lyckats tillintetgöra t ex en dödsgast bli en (än mer) nekromantiskt/skräckinjagande färgad aura nästa gång de passerar.
 
Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Jag tycker namnet 'Aura' låter lite "fel" i mina öron. Som jag förstår det är det mer någon sorts 'områdeseffekt' eller 'areaeffekt'. För mig är aura något som omger en person (eller föremål).

Cog.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,890
Location
Marjura
Jag tycker namnet 'Aura' låter lite "fel" i mina öron. Som jag förstår det är det mer någon sorts 'områdeseffekt' eller 'areaeffekt'. För mig är aura något som omger en person (eller föremål).

Cog.
Jo, det var delvis det som fick mig att rygga litet initialt också, men som" platsaura" funkar det bättre.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,464
Location
Stockholm
Jag tycker namnet 'Aura' låter lite "fel" i mina öron. Som jag förstår det är det mer någon sorts 'områdeseffekt' eller 'areaeffekt'. För mig är aura något som omger en person (eller föremål).
Ska erkänna att det är en anglocism i min hjärna, alltså "aura effect", som gjorde att jag kallade det för en aura. :D
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,148
Location
Lund
Ska erkänna att det är en anglocism i min hjärna, alltså "aura effect", som gjorde att jag kallade det för en aura. :D
En snabb googling visar att 'aura effect' ibland används. Jag tycker ju att även en sådan benämning främst vore något som har att göra med en person (eller kanske föremål) och inte area-effekter i terrängen där man fajtas.

Kanske bara är jag som får de associationerna? :D

Jämför med förmågor som 'See aura' som ofta är att läsa av en persons (eller kanske föremåls) aura för att utröna information som sinnestillstånd eller så. Och söker man i SAOL (svenska.se) får man -> 'strålglans; utstrålning i ockulta sammanhang'.

För att vara tydlig så förstår jag vid genomläsning vad som anses i artikeln men när jag bara läser namnet så för det tankarna till någon sorts förmåga där en rollperson (eller slp eller monster) har en aura som ger viss effekt.

Även att det inte har lika koncist hade jag nog kallat det för terräng-effekter eller områdes-effekter.

EDIT: såg inte förslaget om 'platsaura'. Funkar också bra emm.

Cog.
 
Top