DoD Auror i Drakar och Demoner (feedback till Fenix-artikel

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Hej!

Kan ni ge mig feedback på följande Fenix-artikel? Älskar idén men känner att det kanske behövs något extra för att lyfta det hela från "okej" till "fan vad bra!".

Auror i Drakar och Demoner

Utdrag ur ”Monster och vidunder i Dimmornas dal”, nedtecknad av Måns Skanke (okänt datum)

<LÄGG IN TREDJEPARTSLOGGAN>

TEXT

Magnus Seter

ILLUSTRATION
Namn Namnsson

GRAFISK FORM
Dan Algstrand

LAYOUT
Dan Algstrand

Detta material är publicerat under tredjepartslicensen för Drakar och Demoner (version 1.0). Drakar och Demoner och Ereb Altor är registrerade varumärken tillhörande Fria Ligan AB.

Många är de äventyrare jag sett lyfta packning och svärd för att dra ut i Dimmornas dal på äventyr, i jakt på spänning och ära vunnen under stor risk och fara. Inte sällan söker de monster att angripa och hjältemodigt nedkämpa, övertygade om sin egen förträfflighet. De drömmer att de kunskapar om att svinga ett svärd eller avlossa en pil de har tillägnat sig på Utkantes torg ska vara överlägsna de primitiva sagomonster som dväljs i våra skogar och marker.

Men verkligheten motsvarar sällan den trygghet närheten till värdshuset Tre hjortar ger de hoppfulla lycksökarna. När monstret stannar upp och vänder sig mot dem redo för kamp kan stridens förutsättningar snabbt ändra sig och skapa en situation ingen ömfot förberett sig för. Marken kan skifta under deras fötter, eld kan sprida sig från en okontrollerad magisk flamma, en demonisk närvaro kan sprida skräck bland de tilltänkta hjältarna, nästan vad som helst kan hända.

Vana monsterjägare och äventyrare kallar detta för auror. De kan skapas av magiska krafter, av naturens vrede, av brinnande hat, eller av hundra andra anledningar. Det de har gemensamt är att de direkt påverkar omgivningen och skapar nya förutsättningar för de handlingar som utförs inom aurans räckvidd.

Tips till spelledaren
Använd auror för att överraska spelarna och för att skapa en annorlunda dynamik för deras strider. De kanske vet exakt hur de ska hantera minotauren eller jättespindeln de har upptäckt i Järnskogen, men med en aura kan du snabbt och enkelt förändra förutsättningarna så att striden blir mer oförutsägbar och mer spännande.

Närvaron av en aura belönar även rollpersoner som är försiktiga och som undersöker sin fiende innan de slår till. Detta kan skapa roliga rollspelsmöjligheter, men också situationer där rollpersonerna drar sig tillbaks för att skaffa något som hjälper dem att besegra monstret trots närvaron av en aura. Och det kan i sin tur leda till andra äventyr där de letar efter just den rätta saken som gör att de kan konfrontera ondskan de spejat på i Dimmornas dal.

Räckvidd
De flesta auror är fasta, vilket betyder att de inte flyttar sig. För att drabbas av effekten måste en rollperson befinna sig inom aurans räckvidd. Spelledaren bestämmer vilken räckvidd en aura har och de flesta auror strålar ut 15 meter från ursprungspunkten men om kraften som skapar effekten är särskilt stark kan räckvidden i sällsynta fall vara 30 meter eller mer. Om spelledaren så önskar kan hon ge ett monster en personlig aura. Den påverkar då alla som står inom 2 meter från monstret och följer med om det förflyttar sig.

Effekt
Varje aura beskrivs med ett förslag på en effekt. Denna kan spelledaren själv justera, till exempel genom att minska eller öka skadan som tas om någon befinner sig inom aurans räckvidd eller genom att låta slag för att undvika effekten ske med en nackdel.

Påverkan
Hela tanken med detta tillägg är att göra monster farligare och strider mer intressanta, därför påverkar en aura först och främst rollpersonerna. Spelledaren bör dock skapa en förklaring till varför monstret eller monstren inte bryr sig om aurans effekt. Kanske minoturen har en magisk nosring som skyddar mot eld? En gast bryr sig självklart inte om en nekromantisk aura! Och en jättespindel struntar helt i hur terrängen ser ut eller förändras.

Till syvende och sist bestämmer SL vem som påverkas av auran och om du vill att även ett monster ska påverkas så kan det också skapa oväntade situationer som är roliga att spela.

AUROR
TYPEFFEKT
DrakoniskVirvlande drakonisk energi hettar upp platsen eldflammor som slår upp från oväntade håll. Varje runda spenderad i auran ger T4 i eldskada.
DemoniskDemoniska skratt ekar i rollpersonernas öron och det stinker av svavel. De stridande får en nackdel på alla slag.
NekromantiskPå platsen härjar osaliga andar som river och sliter i sina offer. Auran suger liv ur alla som befinner sig inom räckvidden. Slå ett slag mot FYS eller PSY varje runda (ingen handling) för att inte förlora T4 KP (rustning skyddar ej).
SkräckinjagandeEn känsla av kosmisk skräck vilar över platsen. Alla ljud är dämpade och kalla vindar blåser mot naken hud. Slå ett slag mot PSY varje runda (ingen handling) för att inte bli Rädd.
FörvirrandePlatsen är förtrollad av älvors magi. Regnbågsljus spelar i luften och av och till exploderar ett lokalt stjärnfall, som om någon kastat en näve glitter över skådeplatsen. Konstiga ljud som från en galen orkester klingar på avstånd. Slå ett slag mot INT varje runda (ingen handling), innan rollpersonens nästa tur. Om slaget misslyckas blir rollpersonen förvirrad och förlorar turen för den här rundan.
StinkandeStinkande gaser tränger upp från sprickor i marken. Det luktar ruttna ägg, svavel, galla och skämd fisk. Slå ett slag mot FYS varje runda (ingen handling) för att inte bli Krasslig.
OländigPlatsen är fylld av hala stenar och lömska rötter som gärna lägger krokben för alla som rör sig på platsen. Halverad förflyttning.
FöränderligMarken skakar och jorden glider och rasar under rollpersonernas fötter. Hål öppnar sig slumpmässigt och rollpersonerna dansar för att stå på benen. Slå ett slag mot SMI varje runda (ingen handling) för att inte ramla omkull.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
Kanske låta (vissa) auror ha både positiva och negativa egenskaper, så att man i de fallen mer ritar om utmaningen och inte bara lägger på en svårighet?
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Kanske inte vad du tänkt dig, men funderar över om auror kan skapa incitament att hantera strider annorlunda, förutom att de blir svårare. Blir genast sugen på att kunna "fånga in" monstrets aura för att sedan kunna använda den för eget bruk i en annan strid. Typ att man kan genomföra en ritual under striden (vilket tar några handlingar) och binda auran till det vapen man använder för att döda monstret. Eller att ritualen gör att man kan ta över auran, men bara så länge monstret är vid liv och fast i ritualens skyddande cirkel.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Kanske låta (vissa) auror ha både positiva och negativa egenskaper, så att man i de fallen mer ritar om utmaningen och inte bara lägger på en svårighet?
Bra tanke. Förslag? En fördel på slag för att det är ... najs? :D Har svårt att hitta fördelaktiga auror. :D
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Blir genast sugen på att kunna "fånga in" monstrets aura för att sedan kunna använda den för eget bruk i en annan strid. Typ att man kan genomföra en ritual under striden (vilket tar några handlingar) och binda auran till det vapen man använder för att döda monstret. Eller att ritualen gör att man kan ta över auran, men bara så länge monstret är vid liv och fast i ritualens skyddande cirkel.
Ascoolt! Har du fler tankar på hur man kan "kodifiera" det? Alltså regler?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
Bra tanke. Förslag? En fördel på slag för att det är ... najs? :D Har svårt att hitta fördelaktiga auror. :D
Kanske att en aura sänker skadan av en typ av element (eller tom skadetyp om man använder dessa?), men ökar en annan. Sedan om det är fördelaktig för dig eller monstret är upp till spelledaren... ;)

Skulle ju tex gå bra lägga "på burk" med Monokels förslag.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
Ascoolt! Har du fler tankar på hur man kan "kodifiera" det? Alltså regler?
Speltekniskt kanske man skulle behöva knyta auran till ett monster om den ska kunna plockas med (i så fall är väl Sigill efter dräpt monstret inte dumt) - eller har varje aura helt enkelt en Beskyddare, som mest är i vägen för aura-knyckandet? Tänker auran då är en engångs-tillgång och förbrukas efter användade (kostar inga vp). Frågan är väl för typ av föremål som auran skulle kunna bindas i?
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
111
Location
Göteborg
Lite förslag, ingen skribent så lite kortfattat. Effekt är olika förslag, kanske inte allt på en gång
AUROR
TYPEFFEKT
Vild magiMagiskt missöde på 19-20 etc, mer VP bonus?
Anti-magiNackdel på magi, alla besvärjelser kostar dubbelt, mindre skada
Anti-metall/rostandenackdel på metall vapen/eggvapen mindre skada / metal går sönder etc
Tung/ Ökad GravitationFörflyttning minskad/halverad/inga hopp/mer skada
Mörker/Dimma/RökNackdel på allt mer än 2m bort, enkelt att gömma sig
BrännandeKonstant skada HP el VP
StormandeAvståndsvapen nackdel/omöjligt, avståndsvapen får fart och ger mer skada
FrysandeNackdel på allt smi baserat
HaltAll Förflyttning kräver smi slag för att inte falla, ökad förflyttning
Dålig luftSvårt att andas, Fys slag
FörvirrandeSvårt att orientera sig
GiftigGift som skada långsamt
 
Last edited:

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Speltekniskt kanske man skulle behöva knyta auran till ett monster om den ska kunna plockas med (i så fall är väl Sigill efter dräpt monstret inte dumt) - eller har varje aura helt enkelt en Beskyddare, som mest är i vägen för aura-knyckandet?
Låter rätt rimligt att ett monster som passar ihop med auran kan få energi av den, och därför agerar "beskyddare" utan att så att säga vara utvald för uppgiften.

Tänker auran då är en engångs-tillgång och förbrukas efter användade (kostar inga vp). Frågan är väl för typ av föremål som auran skulle kunna bindas i?
Tänker nog något liknande, att auran kan användas ett begränsat antal gånger, eller att den falnar med tiden (efter ett tag gör den nekromantiska auran bara T2 skada, sedan ingen alls).

Några besvärjelser kring auror kanske kan vara på sin plats? Snärja aura, bryta aura... kanske skapa aura?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
Att alla varje runda slår slag för att inte drabbas är mitt största problem med auror, segar ned spelet ordentligt. Auror är en bra grej men typiskt enkelt att hantera i datorspel men inte i ett action rpg.
Håller med, extra slag kan vara bra undvika, gillar ditt första 1 förslag med - i linje på vad jag sökte med fördel & nackdel, utan komma på bra exempel.

Ett par trippade förslag från mig:

Trubbig Malör - alla vapens skadetyp räknas som krossande.
Kaosvindar - all skada tas som VP och alla förmågor och magi kostar HP.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Att alla varje runda slår slag för att inte drabbas är mitt största problem med auror, segar ned spelet ordentligt. Auror är en bra grej men typiskt enkelt att hantera i datorspel men inte i ett action rpg.
Bra tanke! Kanske alla får tilstpndet automatiskt?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Som alltid så är spna här små tillägg spännande för att det egentligen är så att de borde integreras i större utsträckning. Allt blir så mkt större jämt när jag frågar er om råd! :D
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Antiverbal Aura: RP och Spelare får endast använda enstavig ord i tre-ords-meningar
Kaotomotorisk Aura: Varje runda, slumpa RPs beteende med 1T6:
1. Förflytta dig så långt du kan, dvs max förflyttning
2. Attackera det som är närmast
3. Spendera maximalt med VP
4. Stå still och rör inte armarna
5. Skrik oavbrutet & ordlöst
6. Dansa (nackdel på att göra något annat samtidigt)
Att inte följa kommandot kostar 1T6 HP eller VP (spelarens val). Reglerna ska tolkas bokstavligt. Det är fullt möjligt att först förflytta sig innan man uppfyller 2, t.ex.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
368
Location
Stockholm
Antiverbal Aura: RP och Spelare får endast använda enstavig ord i tre-ords-meningar
Kaotomotorisk Aura: Varje runda, slumpa RPs beteende med 1T6:
1. Förflytta dig så långt du kan, dvs max förflyttning
2. Attackera det som är närmast
3. Spendera maximalt med VP
4. Stå still och rör inte armarna
5. Skrik oavbrutet & ordlöst
6. Dansa (nackdel på att göra något annat samtidigt)
Att inte följa kommandot kostar 1T6 HP eller VP (spelarens val). Reglerna ska tolkas bokstavligt. Det är fullt möjligt att först förflytta sig innan man uppfyller 2, t.ex.
Så, JOBBIGT. Och potentiellt jättekul.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Förvirrande Slå ett slag mot INT varje runda (ingen handling), innan rollpersonens nästa tur. Om slaget misslyckas blir rollpersonen förvirrad och förlorar turen för den här rundan.
att tappa sin tur helt låter inte kul alls, isåfall tycker jag dazed (som jag lärde mig från matt colville) passar bättre, du får antingen göra förflyttning eller handling, inte båda.
 
Top