morkbollen_UBBT
Warrior
Jag antar att en liknande tråd varit uppe nån gång och ifall det var nyligen så skjut mig
.
Undrade mest om ni andra tycker att man ska veta allt i ett rollspel så man kan planera ut efter det eller genom att inte veta allt så att det finns det en massa överraskningar. Vad tycker ni?
Jag kanske borde lämna några exempel också, men jag gör det mest för skojskull, jag tror ni förstår vad jag menar.
Många gånger har jag tittat igenom D&D och känt "wow, en så cool spell" och sedan önskat att jag inte kände till den. Fast å andra sidan kanske jag vill känna till den då jag planerar min karaktär. Nu pratar jag inte bara koboldering utan om jag vet att det finns en massa läckra eld spells så kan jag ju faktiskt göra en cool eldmagiker.
En annan sak, som är lite av skälet till varför jag skriver den tråden, är att jag nån gång i framtiden skulle vilja testa Fireborn. Fireborn handlar om att världen förlänge sedan(väldigt länge sedan) var fylld av magi, magiska varelser och framförallt drakar(som konstant återföds). Sen gick världen under(av oklara skäl) och nu i nutid så har magi återvänt till världen och drakarna har börjat återfödas igen. Dock inte som sin gamla form utan i vanliga människor som sakta men säkert börjar minnas sina många liv(som drake) och tar upp kampen mot elakingarna. Detta vet så klart inte karaktärerna om utan det är nått dom sakta, men säkert upptäcker, då rollspelet i mycket går ut på att "upptäcka".
Nu till kruxet. Systemet är väldigt speligt och har massor av coola förmågor och små taktiska saker. Så när man gör sin karaktär vill man så klart kunna se de olika sakerna. Vad man också gör är att man skapar sin karaktär i de mytologiska tiderna, alltså sin drake, vilket medför att spelarna så klart vet om att dom är drakar...På ett sätt så säger jag gärna bara att det är en episk modern kampanj med en liten twist och att magi finns, men å andra sidan så är det ju ganska kul att få bestämma sina förmågor och kunna skapa en enhetlig karaktär som kanske på sitt sätt passar in i världen ännu bättre. Nån som har nått förslag?

Undrade mest om ni andra tycker att man ska veta allt i ett rollspel så man kan planera ut efter det eller genom att inte veta allt så att det finns det en massa överraskningar. Vad tycker ni?
Jag kanske borde lämna några exempel också, men jag gör det mest för skojskull, jag tror ni förstår vad jag menar.
Många gånger har jag tittat igenom D&D och känt "wow, en så cool spell" och sedan önskat att jag inte kände till den. Fast å andra sidan kanske jag vill känna till den då jag planerar min karaktär. Nu pratar jag inte bara koboldering utan om jag vet att det finns en massa läckra eld spells så kan jag ju faktiskt göra en cool eldmagiker.
En annan sak, som är lite av skälet till varför jag skriver den tråden, är att jag nån gång i framtiden skulle vilja testa Fireborn. Fireborn handlar om att världen förlänge sedan(väldigt länge sedan) var fylld av magi, magiska varelser och framförallt drakar(som konstant återföds). Sen gick världen under(av oklara skäl) och nu i nutid så har magi återvänt till världen och drakarna har börjat återfödas igen. Dock inte som sin gamla form utan i vanliga människor som sakta men säkert börjar minnas sina många liv(som drake) och tar upp kampen mot elakingarna. Detta vet så klart inte karaktärerna om utan det är nått dom sakta, men säkert upptäcker, då rollspelet i mycket går ut på att "upptäcka".
Nu till kruxet. Systemet är väldigt speligt och har massor av coola förmågor och små taktiska saker. Så när man gör sin karaktär vill man så klart kunna se de olika sakerna. Vad man också gör är att man skapar sin karaktär i de mytologiska tiderna, alltså sin drake, vilket medför att spelarna så klart vet om att dom är drakar...På ett sätt så säger jag gärna bara att det är en episk modern kampanj med en liten twist och att magi finns, men å andra sidan så är det ju ganska kul att få bestämma sina förmågor och kunna skapa en enhetlig karaktär som kanske på sitt sätt passar in i världen ännu bättre. Nån som har nått förslag?