Nekromanti Att veta eller att inte veta...

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Jag antar att en liknande tråd varit uppe nån gång och ifall det var nyligen så skjut mig :gremgrin:.

Undrade mest om ni andra tycker att man ska veta allt i ett rollspel så man kan planera ut efter det eller genom att inte veta allt så att det finns det en massa överraskningar. Vad tycker ni?

Jag kanske borde lämna några exempel också, men jag gör det mest för skojskull, jag tror ni förstår vad jag menar.

Många gånger har jag tittat igenom D&D och känt "wow, en så cool spell" och sedan önskat att jag inte kände till den. Fast å andra sidan kanske jag vill känna till den då jag planerar min karaktär. Nu pratar jag inte bara koboldering utan om jag vet att det finns en massa läckra eld spells så kan jag ju faktiskt göra en cool eldmagiker.

En annan sak, som är lite av skälet till varför jag skriver den tråden, är att jag nån gång i framtiden skulle vilja testa Fireborn. Fireborn handlar om att världen förlänge sedan(väldigt länge sedan) var fylld av magi, magiska varelser och framförallt drakar(som konstant återföds). Sen gick världen under(av oklara skäl) och nu i nutid så har magi återvänt till världen och drakarna har börjat återfödas igen. Dock inte som sin gamla form utan i vanliga människor som sakta men säkert börjar minnas sina många liv(som drake) och tar upp kampen mot elakingarna. Detta vet så klart inte karaktärerna om utan det är nått dom sakta, men säkert upptäcker, då rollspelet i mycket går ut på att "upptäcka".

Nu till kruxet. Systemet är väldigt speligt och har massor av coola förmågor och små taktiska saker. Så när man gör sin karaktär vill man så klart kunna se de olika sakerna. Vad man också gör är att man skapar sin karaktär i de mytologiska tiderna, alltså sin drake, vilket medför att spelarna så klart vet om att dom är drakar...På ett sätt så säger jag gärna bara att det är en episk modern kampanj med en liten twist och att magi finns, men å andra sidan så är det ju ganska kul att få bestämma sina förmågor och kunna skapa en enhetlig karaktär som kanske på sitt sätt passar in i världen ännu bättre. Nån som har nått förslag?
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Jag vill helst veta rätt konkret vad ett spel handlar om, om än i förenklad form, helt enkelt för att det blir roligare då. Jag gillade till exempel inte att spela Kult förrän jag hade läst boken och fått koll på bakgrunden, och var inte så intresserad an Feng Shui när jag trodde det bara var nutidsaction. Jag har också planer på att kolla igenom Fireborn, och om det är tillräckligt intressant för att spelleda kommer jag inte att dölja för spelarna att de är återfödda drakar med häftiga krafter.

Men så är jag den sorten som hellre vill förstå mig på saker än bli överraskad av dem :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,600
Location
Helsingborg
Vad konstigt. Så få svar på tråden.

Ok, min ståndpunkt är att mina spelare inte får läsa i regelboken. Jag har det dels för att slippa regelgräl (eller undvika förvillning när jag ändrar reglerna) och dels för att jag helst vill spara alla hemligheter tills vidare. De kan dock få bläddra igenom boken för att få inspiration utav bilderna. Sådant är viktigt.

Sedan så orkar jag sällan läsa allting i en rollspelsbok, utan istället så introducerar jag saker efterhand medan spelmötena avbyter varandra. Läser jag ett kapitel om magiker så börjar det ploppa upp magiker efter ett tag. Det är främsta anledningen till varför mina spelare inte får veta allting.

Det jag tycker är tråkigast med långa listor av förmågor är att det tar så skitlång tid för spelarna att läsa igenom dem. Förslag för att korta ner den tiden har jag försökt diskutera om förut. Det kan .... öhm ... äh, jag har ju redan skrivit allt i den tråden. Läs den istället. :gremlaugh:

/Han som är tung i huvudet utav förkylning och trötthet
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Förskapa karaktärer?

Kanske har du svaret ett par trådar längre upp, om sl förbereder med att göra karaktärerna (skulle rekomendera i samråd med spelarna så klart), så kan man komma undan problematiken att man vill följa systemet, men behålla överraskningseffekten. Enda som då läser systemet är sl, så spelarna inte behöver känna till nån hemlis :gremwink:
 
Top