Att vara rollspelare utan sociala medier

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Och nu kom jag på att jag ju borde nämna att vårt utgångsläge är "spela varje söndagkväll" så det vi chattar om är ofta av typen "spela idag va?" ja, ja, tumme upp, ja.
I en tidigare spelgrupp körde vi doodle för att markera möjliga datum att spela (och då blev det ofta deppigt hur svårt det är att få alla att kunna samma dag... så jag är ett stort fan av fasta speldatum, men det bygger ju på att spelarna inte är timvikarier/skiftarbetare).

Men vi kanske ska ersätta mitt inlägg med ett "sätt man vant sig vid och fungerar för en själv är svårt att ifrågasätta varför det inte skulle funka för alla" :D
Ja men då är det ju väldigt likt det vi kör, fasta tider och ett "bekräfta" liksom, det jag tyckte var asjobbigt med Messenger var att det blev en massa randomprat i chatten och sen hittade en inte datumen :p Känslan av att vilja boka datum och ha 50+ oläst randomchat med bekräftelser på spel inblandat är inte min favorit. Vi (och jag kanske framför allt) har för dålig disciplin för Messenger, det inbjuder för mig allt för mycket till skitsnack :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
För android-användare kan jag även rekommendera att installera launchern Ratio som gör om UI:t för din telefon så att den tar mindre uppmärksamhet:




Företaget gör även egna telefoner som är utformade för att inte stjäla uppmärksamhet: https://www.blloc.com/

Vet dock inte om alla sorters appar funkar till telefonen, vilket är riskabelt med tanke på bankId här i Sverige. Launchern är dock helt säker att använda. Tog mig fem minuter att ta mig igenom en tutorial och kanske 15-20 minuter att sätta upp kategorisera appar som jag ville ha det. Detta görs automatiskt, men jag ville ha något mer personligt. :)
Installerat! Najs, mindre frestelser är bra för mig :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Om folk inte vet så är Facebook bakom What's App. Detta står till och med på titelnskärmen när man startar appen för första gången. Här nedan är deras play store-sida:


Det första man ser i beskrivningen: "WhatsApp from Facebook"
Det är nog allmänt känt, tror jag, men tråden handlar ju om sociala medier, och det känns svårt att klassa WhatsApp som det. Jag har inget emot Facebook som företag. De erbjuder en tjänst i utbyte mot din användardata. Jag värdesätter min data högre än deras tjänst, så jag använder den inte. Andra gör en annan bedömning. Jag värderar inte en ny bil till mer än tvåhundra tusen eller vad den nu kan kosta, men jag har inget emot företaget som säljer den.

I fallet WhatsApp är tjänsten krypterad, så Facebook kan inte läsa min kommunikation. Däremot har de tillgång till min adresslista och vilka jag kommunicerar med, såklart. Den informationen värderar jag just nu lägre än möjligheten att kunna planera speltillfällen med min grupp. Det finns andra tänster, som Signal, som jag också har installerat, men få använder dem. Men det kan vara ett alternativ för dem som inte gillar Facebook som företag.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har i princip aldrig använt facebook, men forum är ju också socialt media. Däremot tänkte jag gå med fb längre fram för att få tillgång till lite köp- och sälj-grupper inom rollspel och actionfigurer, men inget annat. Sociala medier eller ej, det finns ju massvis som man kan slösa tid på som också är oproduktivt så för mig känns det mest som att man väljer vad som känns värt det för stunden. Att binga Netflix, eller Youtube, eller spela tv-spel är sällan produktivt det heller.

Den stora grejen med facebook för mig är att det finns en inbyggd kultur som jag skiter i som ger upphov till onödig vardagsdrama, behov av självhävdelse, disinformation och så vidare och den vill jag inte ha att göra med.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Om folk inte vet så är Facebook bakom What's App. Detta står till och med på titelnskärmen när man startar appen för första gången. Här nedan är deras play store-sida:


Det första man ser i beskrivningen: "WhatsApp from Facebook"
Haha, det ska jag hälsa till mina spelkamrater! Jag hade i alla fall ingen aning om det. Men det är inte jag som varit drivande i den frågan.
Kanske kan vara så att de bara bojkottar själva "gammel-facebook" och inte företaget i stort. De tog bort sina facebook-profiler i alla fall.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Hur fungerar ratio, måste man roota telefonen och så? För den ersätter hemskärmen och låsskärmen å sånt?
Nu har jag precis börjat använda Ratio, men en launcher sätter sig ovanpå hemskärmen och "ersätter" den. Se det som ett skin/tema till telefonen. Kan inte uttala mig om låsskärmen, men jag märkte ingen skillnad från tidigare. Vad jag sett är det bara vissa åtkomster (som du nog inte ens behöver - men exempelvis att låta alla appar köra gråskala) som gör att man måste greja lite extra genom att koppla in telefonen i dator med USB-sladd.

Möjligheter till launcher har funnits i flera år på android.

Åh, widgets är (tyvärr) borta i Ratio, vilket jag kan förstå, då de är experter på att dra till sig uppmärksamhet.
 
Top