Att vara rollspelare utan sociala medier

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
På nyårsafton 2018/2019 tog jag bort alla mina sociala media-konton (inklusive Messenger) jag var aktiv på förutom wrnu. Om någon går i samma tankar så tänker jag dela lite erfarenheter. TLDR; det var för mig helt rätt beslut.

Det var inget nyårslöfte, bara något jag funderat på en längre tid. Kanske hade timingen något att göra med alla bilder från flashiga nyårsfester som, trots att jag hade en riktigt fin nyårsafton, bara fick mig att känna mig mindre. Mest hade det att göra med att det störde mig i min koncentration, att jag blivit så pass hooked att jag hade stora svårigheter att få en timme fokuserat arbete gjort om dagarna utan att "bara kolla om det hänt något" var 15:e minut och därmed ödelägga min koncentration.

Fördelarna med sociala media för mig, att "komma i kontakt med människor", "att hålla koll på vad som händer som är intressant", "att få uppmärksamhet och credd för att skriva något fyndigt eller gjort något trendigt", uppvägdes för mig med råge av de otaliga timmar av tanklöst scrollande i ointressanta flöden fyllda av människor jag oftast egentligen inte har en värdefull relation med.

Ur ett rollspelarperspektiv så har sociala medier i ärlighetens namn varit i princip värdelöst för mig. Jag intalade mig länge att "jag kunde komma i kontakt med nya spelare" eller "jag kan hitta nya coola spel" eller "jag har koll på vilka konvent och grejer som sker" eller "mina vänner kan komma i kontakt med mig och koordinera spelträffar" men efter att ha slutat saknar jag ingen av de där grejerna.

"Jag kunde komma i kontakt med nya spelare" - Jag är välsignad med 5-6 schyssta lirare som jag spelat med och fortsatt spela med. Jag är rätt opepp på att bjuda in ett helt oprövat kort till spelbordet, mycket hellre då gå på vänners rekommendationer på folk som vill prova på än en "rutinerad rollspelare" som kommer in helt okänd i gruppen. Bekanta och bekantas bekanta har oftast något gemensamt vad gäller mentalitet, sociala normer, etc. och det hjälper såklart massvis.

"Jag kan hitta nya coola spel" - Men det kan jag ju ändå! Det kanske är lite lurigare att hitta de mer obskyra grejerna men där finns ju wrnu som en räddare i nöden och som stjäl mycket mindre av min uppmärksamhet än exempelvis FB. Här pratar vi rollspel och har bra moderatorer som sorterar bort de diskussioner som mest blir drama (drama är kul men kanske inte den drivkraft jag vill ha för att vara på en plats, och drama var absolut en stor del av varför jag hängde på FB). Googla funkar bättre än FB när det gäller att hitta spel.

"Jag har koll på vilka konvent och grejer som sker" - Dels går jag inte på så många konvent nuförtiden och dels är även de väldigt lättgooglade.

"Mina vänner kan komma i kontakt med mig och koordinera spelträffar" - Det här var det jag var absolut mest orolig för men den oron var ogrundad. De människor som vill komma i kontakt med mig har min mejladress och mitt telefonnummer och jag tror faktiskt att det, kanske av nöd, lett till mer kontinuerligt spelande. I en grupp använder vi trello vilket funkar riktigt bra med spelare osm har lite disciplin och i den andra kör vi via SMS vilket åtminstone leder till bättre återkoppling än en tråd i någon FB grup som lätt glöms bort. De som jag vill ha kontakt med regelbundet är inga problem, de som jag inte vill ha kontakt med regelbundet har jag i ärlighetens namn inte haft något emot att slippa.

Resultatet för mig av att ha loggat ut är att jag:
- Jobbar bättre
- Läser mer tidning, lyssnar mer på P1
- Har mycket lättare att slappna av
- Spenderar något mer tid på youtube, vilket jag kanske inte är så nöjd med men där lär jag mig iaf oftast något (intalar jag mig. Kanske är det nästa grej att trappa ner på)
- Spelar mer rollspel. Faktiskt. Att ha tid över gör att jag blir mer kreativ och lägger en halvtimme eller timme på prepp eller spelbokning som annars troligt hade gått till slösurfande.
- Jag känner mig inte out of the loop eller att jag missar saker.
- Jag håller inte på och jagar upp mig över att folk har fel på internet alls i samma utsträckning. Undantaget är någon gång då och då här på wrnu men jag tror att jag brutit en vana som inte var helt bra för mig.

Det har inte behövts några strategier eller liknande för att lyckas fortsätta spela rollspel. Kanske skulle det vara annorlunda om jag flyttade till en ny stad men jag tror inte det, google hjälper nog till om jag ber snällt i det fallet också :)

Så vad är era erfarenheter, farhågor eller motargument?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Så vad är era erfarenheter, farhågor eller motargument?
Jag hänger i princip bara här, på Discord och på Facebook. Jag har skurit ner en del på min fejja-tid – bland annat genom att plocka bort appen från min mobil samt installera en blocker som gör att jag inte kan besöka webbversionen. Det har gjort att jag läst väldigt mycket mer, framför allt böcker.

Men… Jag kommer nog inte att ge upp Facebook helt. Jag hatar att ringa till folk, och det finns ju en massa människor i mitt liv som jag inte bor i närheten av och som inte har Discord. Släkten till exempel, den bor ju mestadels norrut. Via Facebook ser jag vad de pysslar med och kan lätt kontakta dem. Eller gamla vänner – via Facebook har jag återknutit kontakten med flera gamla skolkamrater och jag tycker att det är rätt kul att hålla kontakten.

Facebook är också ett sätt för mig att komma i kontakt med politiskt likasinnade. Jag är helt ointresserad av fysiska politiska möten eller att engagera mig i något lokalt – då blir det ju bara lokalpolitik, och sånt skiter jag ju i.

Så… Jag blir glad när folk skriver att de helt kapat sociala medier och det funkat för dem. Jag antar att det ofta är människor som gillar, eller klarar av, att vara sociala på andra sätt. Jag funderar på det ibland, men har av bland annat ovanstående skäl kommit fram till att det nog inte är något för mig. Jag har lyckats få bort mycket av det som tidigare varit negativt för mig – även om jag fortfarande behöver träna mig i att inte ge mer tid åt politiska diskussioner än de är värda.

Ur rollspelshänseende är jag däremot rätt ointresserad av sociala medier. Jag letar inte spelgrupper eller spel t.ex. Ibland söker jag korrläsare eller illustratörer. Då är facebook också rätt trevligt.

Jag hyser hopp om att även fortsättningsvis kunna använda de positiva sidorna hos facebook men sortera bort de dåliga =)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alla mina spelgrupper och i princip hela resten av mitt sociala liv organiseras via facebook (eller okej, messenger), och personer som inte har facebook bjuds i princip aldrig att vara med. Därför har facebook, på gott och ont, blivit en oumbärlig komponent i mitt liv. Genom facebook (återigen snarare messenger) håller jag också kontakt med åtskilliga utländska vänner som i somliga fall blivit konsulter i mitt rollspelsskrivande. Dessutom är jag extremt törstande efter bekräftelse, och varje gång jag får positiv respons på något rollspelsmaterial jag skrivit gör det mig såå lycklig, för ett litet tag, och mildrar tillfälligt den förlamande depression som förstört mitt liv.

Att välja bort facebook är därför för mig helt otänkbart - alla mina utländska vänner hade försvunnit in one fell swoop. Just nu pågår förvisso ett projekt att flytta en del av mina spelgruppers konversationer till Telegram, en mindre storkapitalistisk app, men jag kan inte se att Telegram någonsin kommer fylla alla behov som facebook gör för mig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Jag trodde att Facebook redan var ute? Jag har aldrig använt sociala medier, så jag har dålig koll. Aldrig känt att jag lider av det, men så har jag aldrig vetat vad jag missar, heller.

Min stora grej var att sluta läsa nyheter, vilket jag gjorde 2018. Gav mig massor av tid och fick mig att sluta vara upprörd över saker jag inte kan göra något åt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Min stora grej var att sluta läsa nyheter, vilket jag gjorde 2018. Gav mig massor av tid och fick mig att sluta vara upprörd över saker jag inte kan göra något åt.
Ja, jag ska inte säga att jag har slutat med det, men jag tog bort alla nyhetskällor, politiska grupper, partier, lobbyister och allt vad det nu kan vara som jag vid något tanklöst ögonblick av en eller annan anledning valt att "gilla" eller följa. Vilket innebar att jag numera enbart använder Facebook till sånt som jag mår bra av, i.e inga långa politiska "diskussioner" odyl. Jag dolde även en hel del personer vars inlägg alltid/ofta skaver och stör.

I spelsammanhang använder vi det hyfsat så mycket i min spelgrupp för att boka tider, snacka skit och annat. Kopparhavet är hyfsat aktivt och jag kollar/läser/skriver i några spelgrupper. Det är för mig väl spenderad tid.

Ska vi snacka tidstjuvar? Ja, jag tittar på dig Vrållådan!
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Så vad är era erfarenheter, farhågor eller motargument?
Härligt! Har upplevt samma sak. Stängde ner ett par år helt. Kom tillbaka till FB gradvis efter en lång städning. Samma med andra sociala appar. Idag ser jag bara sånt jag har glädje av. Inga aviseringar till mobil från någon annan än de inlagda i kontaktlista. Gör ju underverk för koncentrationen.
När det gäller nyheter så gillar jag att hänga med och läser mest via Omni som aggregerar nyhetskällor, eller via streaming.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag använder endast Facebook för att hålla kontakt med mina spelare och ett fåtal gamla vänner som jag endast har på Facebook och som man snackar med nån gång ibland ....

Det finns dock ett problem med att inte vara online idag , iom att vi idag är in the age of internet så blir folk närmast bestörta när man ringer eller knackar på dörren för all kommunikation skall ske på Messenger eller via andra appar i dagens samhälle .
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Har i allmänhet ett rätt svalt förhållande till sociala medier sen länge och lägger inte så mycket tid där. Samtidigt blir de bara fler och nog stör de ibland.

Facebook ser jag idag som en kanal att fånga upp nyheter om rollspel. Och det har hjälpt min son att att hitta spelsammanhang också. Det finns ett gäng gamla kompisar där också men de flesta är som jag och skriver i stort sett aldrig något så den kommunikationen går ändå i andra kanaler.

Messenger används dock flitigt för spelgruppernas koordinering. Fast är det ett socialt medium? Hade sms-trådar funkat med allas telefoner hade det gått lika bra.

Annars har ju discord kommit in i mitt liv nu under pandemin. Det tar ju en del tid men är än så länge mest trevligt.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Jag loggade ut från FB för några år sedan, och finns idag bara här och ytterst sporadiskt på ett par andra forum. Hänger lite på Discord, men nästan bara min spelkompis egen server, så jag tycker knappt att det räknas.

Skälet att jag loggade ut var dels personligt (beroende, att dagligen behöva bevittna andras och eget självskadebeteende/narcissism/lajkjakt), dels politiskt (FB är onda as). Tiden jag fick loss har jag använt till att slösurfa och titta på jubbtubb och meditera.

Det enda jag har saknat med FB är möjligheten att rekrytera nya spelare; jag har haft väldigt svårt att hitta en spelgrupp i staden jag flyttade till hösten 2016, och hade kanske haft tillgång till fler spelare idag om jag inte slutat med FB våren 2018 (tror jag det var). Men å andra sidan försökte jag värva folk via FB och det gick väl sådär, ingen av de som jag kom i kontakt med blev kvar i gruppen. Sammantaget känner jag att det var helt rätt beslut att sluta på FB. Jag lekte med tanken när jag slutade med att gå med i något annat men kände att risken var rätt stor att få en ny tids- och energitjuv i mitt liv och landade i att bara hålla mig från (kommersiella) sociala medier (Discord är en kompromiss jag gör, hade hellre kommunicerat med mejl med mina spelare men ett par av dem är hårda Discord fans och jag har gett med mig för husfridens skull).
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
För android-användare kan jag även rekommendera att installera launchern Ratio som gör om UI:t för din telefon så att den tar mindre uppmärksamhet:




Företaget gör även egna telefoner som är utformade för att inte stjäla uppmärksamhet: https://www.blloc.com/

Vet dock inte om alla sorters appar funkar till telefonen, vilket är riskabelt med tanke på bankId här i Sverige. Launchern är dock helt säker att använda. Tog mig fem minuter att ta mig igenom en tutorial och kanske 15-20 minuter att sätta upp kategorisera appar som jag ville ha det. Detta görs automatiskt, men jag ville ha något mer personligt. :)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,969
Location
Linköping
Så vad är era erfarenheter, farhågor eller motargument?
Så ni koordinerar rollspelspassen utan gemensam chat? Där använder vi messenger (och om nån vill dela en artikel, visa nåt hobbyprojekt eller liknande så chattar vi där med) och det skulle bli rörigt om alla skulle sms'a runt varandra istället. Så nyfiken på hur ni gör här.

För egen del så har jag facebook (inte många minuter om dagen), discord (i princip aldrig igång om jag inte spelar online-rollspel) och wrnu (läser alltid, skriver "sällan", svårt att bedöma tid) som sociala medier. Ingen tidstjuv där tycker jag nog.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Så ni koordinerar rollspelspassen utan gemensam chat? Där använder vi messenger (och om nån vill dela en artikel, visa nåt hobbyprojekt eller liknande så chattar vi där med) och det skulle bli rörigt om alla skulle sms'a runt varandra istället. Så nyfiken på hur ni gör här.

För egen del så har jag facebook (inte många minuter om dagen), discord (i princip aldrig igång om jag inte spelar online-rollspel) och wrnu (läser alltid, skriver "sällan", svårt att bedöma tid) som sociala medier. Ingen tidstjuv där tycker jag nog.
Ja, messenger-koordinering var en jävla mardröm, aldrig-aldrig-aldrig igen! Nu sätter vi istället ett hyfsat schema med lite framförhållning, typ "hur ser den 3:e, 17:e och 31:a ut?" För oss fungerar det bra men det gäller ju när det är längre tidshorisonter att spelet upplevs som tillräckligt viktigt att inte ständigt nerprioriteras så snart något annat marginellt roligare dyker upp :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det jag upplevt besvärligt med sms och telefonkontakt är att det blir en himla massa ringande fram och tillbaka först ringa Olle och sen Lisa och sen tillbaks till Olle för att bekräfta att Lisa är med och sen ringa Pelle som inte är säker och skall ge svar på måndag och så får man starta om hela kedjan igen .

Med Facebook så lägger man inlägg i Facebookgruppen och man kan se när alla läst det och svarat och alla kan se varandras svar .
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,969
Location
Linköping
Ja, messenger-koordinering var en jävla mardröm, aldrig-aldrig-aldrig igen! Nu sätter vi istället ett hyfsat schema med lite framförhållning, typ "hur ser den 3:e, 17:e och 31:a ut?" För oss fungerar det bra men det gäller ju när det är längre tidshorisonter att spelet upplevs som tillräckligt viktigt att inte ständigt nerprioriteras så snart något annat marginellt roligare dyker upp :)
Och nu kom jag på att jag ju borde nämna att vårt utgångsläge är "spela varje söndagkväll" så det vi chattar om är ofta av typen "spela idag va?" ja, ja, tumme upp, ja.
I en tidigare spelgrupp körde vi doodle för att markera möjliga datum att spela (och då blev det ofta deppigt hur svårt det är att få alla att kunna samma dag... så jag är ett stort fan av fasta speldatum, men det bygger ju på att spelarna inte är timvikarier/skiftarbetare).

Men vi kanske ska ersätta mitt inlägg med ett "sätt man vant sig vid och fungerar för en själv är svårt att ifrågasätta varför det inte skulle funka för alla" :D
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Och nu kom jag på att jag ju borde nämna att vårt utgångsläge är "spela varje söndagkväll" så det vi chattar om är ofta av typen "spela idag va?" ja, ja, tumme upp, ja.
Ja, ett schema är nödvändigt oavsett. Gärna för kommande termin.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Vi använder för övrigt WhatsApp för att koordinera i vår grupp. Det finns ju gott om sådana appar som är lätta att skaffa sig. Signal, Viber, etc. Inget behov av Facebook för detta. Eller Discord, för den delen. När det gäller Hantverksklubben använder vi Discord (men spelar på ett regelbundet schema).
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Min fasta kampanjgrupp använder endast WhatsApp, eftersom två av spelarna är stränga motståndare till Facebook.
Vi övriga spelare, och lösare gruppkonstellationer, använder oftast Messenger för att dra ihop samkväm och one-shots. Vi testade att ha en privat facebook-grupp för rollspel för några år sedan men kommunikationen har till 100% övergått till direktchatten.

Jag tycker fortfarande att Facebook är väldigt praktiskt för att få koll på evenemang (ett normalt år, dvs) och jag är med i några kul grupper, men jag försöker alltmer undvika "startsidan". Jag skyr den som pesten och mitt förakt mot Facebook som företag växer för varje dag. De riktade annonserna är vidriga. Det kanske inte kunnat bevisas fullt ut, men det är en alldeles för obehaglig slump att jag spenderar en timme med att läsa in monologer för arbetet på telefonens röstmemo och vid nästa koll på facebook möts jag av en enorm annons för röstträning.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ogillar egentligen FB men använder trots det FB mer än vad jag borde. Dels för att jag har så många utländska vänner från de ställen jag rest till eller där jag bott som jag inte vill tappa kontakten med men också det där bekräftelsebehovet som Ymir nämner. Jag har haft depressioner och ångest från och till mer eller mindre hela livet, mitt liv har fungerat ändå tack vare min fru, mina barn och bra vänner. Men FB är som en drog ibland och det känns som jag behöver min dagliga dos, även om det inte alltid gör att jag mår bättre. Så jag har många gånger funderat på att sluta använda FB men det finns trots allt delar av FB som jag gillar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Min fasta kampanjgrupp använder endast WhatsApp, eftersom två av spelarna är stränga motståndare till Facebook.
Om folk inte vet så är Facebook bakom What's App. Detta står till och med på titelnskärmen när man startar appen för första gången. Här nedan är deras play store-sida:


Det första man ser i beskrivningen: "WhatsApp from Facebook"
 
Top