Att växa ifrån rollspel

Jag funderade vidare på den här tråden.

Jag insåg att rollspel inte riktigt leder någon vart. Visst, man har kul tillsammans, skapar en berättelse och äter snacks. Och två veckor senare upprepar man proceduren. Det är värdefullt i sig.

Men man kan jämföra med hur andra hobbys utvecklas. Ett fotbollslag går upp en division. Ett band pressar en EP och åker på mini-turné. En löpare springer Stockholm Maraton på sin bästa tid någonsin. En fotograf blir publicerad i en tidskrift.

Finns det liknande saker i rollspel? Vilka mål kan man ha? Hur kan man utvecklas? Vilka utmaningar finns?
Jag lärde mig engelska. Jag utvecklade min språkliga förmåga. Jag lärde mig skriva. Jag studerade dramaturgi, demografi och drakars kostvanor. Jag skapade. Jag lärde mig mjukvara.

Alltså, 90% av mina teoretiska kunskaper kommer från rollspel. Typ.

Finns det liknande saker i rollspel? Vilka mål kan man ha? Hur kan man utvecklas? Vilka utmaningar finns?

Utmana dig själv med att spela med nya människor, spelleda på konvent eller arrangera konvent. Starta en podd om rollspel. Skapa något för publikation. Bli bättre på något relaterat till hobbyn så som att spelleda, skriva äventyr, rita kartor eller formge böcker.

Jag insåg att rollspel inte riktigt leder någon vart. Visst, man har kul tillsammans, skapar en berättelse och äter snacks. Och två veckor senare upprepar man proceduren. Det är värdefullt i sig.

Men man kan jämföra med hur andra hobbys utvecklas. Ett fotbollslag går upp en division. Ett band pressar en EP och åker på mini-turné. En löpare springer Stockholm Maraton på sin bästa tid någonsin. En fotograf blir publicerad i en tidskrift.

Själv jag ser mitt rollspelande/spelledande som en ständig uppåtgående utvecklingsprocess, både jag och min grupp blir ofast lite bättre för varje kampanj. Sen har det gett mig positiva bieffekter vad gäller kreativt tänkande, skapande osv. Jag både ritar och skriver kreativt på en nivå jag inte gjort på många år. Men visst, målet är väl i första hand att ha kul, inte att sätta press på ständiga framsteg, de kommer ändå. Vilket är ganska najs.

Ja, den här känslan känner jag igen mig i, men jag förstår också de mer tankedrivna invändningarna, som kommit här i tråden.

Självklart behöver inte en hobby leda någonstans för att vara meningsfull (om en ens vill kalla det meningsfullt) och det finns (uppenbarligen) goda exempel på när rollspel faktiskt visst leder vidare till annat meningsfullt.

Ändå kan jag få den här känslan @clarence redd beskriver. Den är inte ren och dominerande, men finns som ett stråk som jag påminns om ibland.

DEN HÄR POSTEN INNEHÅLLER SPOILERS OM STRANGER THINGS! LÄS PÅ EGEN RISK!!!

Sedan december har jag sett om de tidigare säsongerna av Stranger Things, för att därefter fortsätta på den nya och i går kväll såg jag, ett tag efter alla andra, det sista avsnittet. Jag har svårt att jämföra säsongerna med varandra, framförallt nu när jag sett dem i ett svep, men tycker mycket om serien. Den träffar mig som person, på ett både lite pinsamt och smärtsamt sätt. Framförallt gör den det med sitt återkommande tema kring att växa upp, lämna barndomen och låta livet bli minnen. Starka scener i förhållande till det här är till exempel när Will slår sönder sin koja, Hoppers manus (som han struntar i) när han ska prata med El och Mike och den sista scenen på hela serien, där Mike, Lucas, Max, Will och Dustin avslutar sin sista rollspelskampanj, lägger pärmarna på hyllan och stänger dörren till gillestugan.

Varje gång det här temat dyker upp i serien, drabbas jag av läsningen att det är ett smärtsamt budskap från Duffer brothers (skaparna av serien) till sig själva, till sin publik och till mig om att det är dags att växa upp och lämna nostalgin bakom sig. Mer konkret väcks tanken i mig om att jag kanske är färdig med rollspel, att det finns en vits med att släppa taget om det och annan kultur som tillhör ens barndom/ungdom. Det är inte meningen att provocera, ursäkta om någon tar det så, men jag undrar om det är någon som känner igen sig i den här läsningen eller känslan, från att ha sett Stranger Things eller rent allmänt? Hur resonerar ni vidare utifrån det?

Notera att det går att känna så här, och samtidigt välja att fortsätta spela rollspel (oroa dig inte, @Lemur ). Det får liksom plats flera motstridiga känslor och tankar i sinnet.

Jag har inte fortsatt med rollspelande av nostalgiska skäl, men jag kan definitivt känna nostalgi inför vissa typer av rollspel, äventyr och rollspelsrelaterade upplever, som till exempel det här forumet. Jag kan också bli nostalgisk när jag ser barn och unga upptäcka och utforska rollspelande så som jag en gång gjorde.

Det är helt naturligt att vår inställning till olika aktiviteter och sammanhang förändras, även om vi fortsätter att gilla och utöva dem. Trots allt förändras vi som människor en hel del över en livstid och det vore konstigt om det inte också påverkade hur vi förhåller oss till våra tidigare jag och saker de pysslade med en gång i tiden.

Om man vill läsa in något i Stranger Things och andra uppväxtskildringar så är det i så fall att det finns barnsligare och vuxnare former av kreativitet. Barnet och ungdomen spelar rollspel, medan den vuxne blir författare eller journalist (det var nog så mina föräldrar betraktade mitt rollspelande en gång i tiden). Det känns dock mer giltigt i en 80-90-talskontext. Idag har vi ju medelålders människor som lever på att spela in sina rollspelskampanjer och ge ut eget rollspelsmaterial samtidigt som rollspel länge inspirerat både filmer, tv-serier och datorspel.

Back