Att ta sig ur frysboxen.

Annars kanske det kan vara en idé att annonsera efter spelare på de andra mindre orterna i närheten? Brukar alltid känna när jag är och hälsar på släkten i Essunga kommun att det är så nära mellan alla småstäder: Vänersborg, Lidköping, Uddevalla, Alingsås, Herrljunga mfl. Kanske finns där fler ensamma spelare eller smågrupper.

Last edited:
Efter tråden hur hamnade du i frysboxen väckte det en frågeställning då jag själv befunnit mig där i 3 år nu och känner att jag börjar få frostskador och rollspelsabstinens som är out of this world.

Hur i hela hellsefyr tar man sig ur frysboxen

Jag känner att jag försökt plantera flera frön i marken och kasta ut flera krokar i sjön men inget växer på min åker och storgäddan vägrar att nappa på kroken.

Hur gjorde ni som tog er ur frysboxen

Jag vill tilläga att jag är medveten om alternativ som att spela online men är totalt ointresserad av det i dagsläget och vill komma ur frysboxen och in i värmen hos en spelgrupp som träffas fysiskt hemma vid spelbordet.

När jag läser igenom diskussionen känns det som du har två olika problem:

1) Hitta personer att regelbundet spela med.

2) Hitta personer som är lika engagerade i spelandet som du är och tar det på tillräckligt stor allvar för att prioritera det eller åtminstone höra av sig förväg god tid i förväg om de inte kan delta.

Om man verkligen är sugen på att spela regelbundet och med kontinuitet blir det extra jobbigt när spelmöten skjuts upp, kampanjer avslutas och spelande rinner ut i sanden för att övriga spelare inte kan delta (eller är lika engagerade som en själv är).

Tyvärr är det inte säkert att man kan välja och vraka mellan spelare och spelgrupper och det är inte ovanligt att även vuxna människor har dålig koll på sin kalender, är lättdistraherade och lovar saker de egentligen kan hålla.

Om förutsägbarheten och engagemanget är viktigt är det kanske det man ska prioritera över att ses ofta eller fysiskt? Förutsatt att du har möjligheten att göra det valet.

Ett sätt att få kampanjkänsla, fast man kör "oneshots" som tar en eller två kvällar att köra. Är att spela en serie oneshots med samma karaktärer, där det dessutom fionns möjlighet för olika spelare att delta vid varje oneshot
Ja. Detta är ett klokt förslag. Om du skräddarsyr kampanjen för det syftet kan olika konstellationer av spelare till och med ge ett visst mervärde för dig som SL. Jag SLade Arkham detective tales* (Trail of Cthulhu) på det viset, det var riktigt kul. Var nog inte fler 5 spelare som roterade men hade varit ännu bättre med 7-8.

* Det kräver så klart sin kampanj. I ADT är RPna poliser i NYPD, perfekt för att gå in och ut ur fall. Sen behöver SL fortfarande kalibrera äventyren så att de funkar för att låta RP komma och gå, men med ett sådant upplägg handlar det mest om timing på olika moment i utredningarna.

Jag och min kollega tillika vän klagade över att det inte hände något i livet. "Fan vi bara jobbar sen åker vi hem, det händer inget!". Så han frågade om inte han kunde få testa spela rollspel med mig då han visste att jag hade spelat en hel del innan. Sagt och gjort blev det så, jag hörde av mig till en annan kollega som jag vet var intresserad av rollspel och min kompis gjorde detsamma. Så vi blev en liten grupp med helt oerfarna spelare och en väldigt oerfaren spelledare. Men så jävla roligt vi har! Ångrar det inte en sekund!

När jag läser igenom diskussionen känns det som du har två olika problem:

1) Hitta personer att regelbundet spela med.

2) Hitta personer som är lika engagerade i spelandet som du är och tar det på tillräckligt stor allvar för att prioritera det eller åtminstone höra av sig förväg god tid i förväg om de inte kan delta.

Om man verkligen är sugen på att spela regelbundet och med kontinuitet blir det extra jobbigt när spelmöten skjuts upp, kampanjer avslutas och spelande rinner ut i sanden för att övriga spelare inte kan delta (eller är lika engagerade som en själv är).

Tyvärr är det inte säkert att man kan välja och vraka mellan spelare och spelgrupper och det är inte ovanligt att även vuxna människor har dålig koll på sin kalender, är lättdistraherade och lovar saker de egentligen kan hålla.

Om förutsägbarheten och engagemanget är viktigt är det kanske det man ska prioritera över att ses ofta eller fysiskt? Förutsatt att du har möjligheten att göra det valet.
1: Helt korrekt

2: Helt korrekt igen

Jag har blivit erbjuden att vara med och spela online så jag skulle redan nu om jag endast var ute efter kontinuitet och stabilitet kunna hoppa på den gruppen och spela online men det är i dagsläget inte vad jag söker efter.

Jag söker naturligtvis efter en grupp som kan erbjuda kontinuitet och stabilitet och förutsägbarhet men inte online utan i det fysiska rummet.

Jag har avböjt att spela online ett flertal gånger under dessa år som jag varit i frysboxen då det jag som sagt letar efter är en fysisk spelgrupp med viljan och dedikationen och engagemanget att kunna mötas och spela rollspel 3-4 timmar en vardagskväll eller en helgdag en gång i veckan

Back