Att spela rollspel online

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
117
Vi spelar på roll20. Vi använder google drive för att dela dokument, typ anteckningar. Gällande musik kör vi med spotify (via discord). (y)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Spelar framförallt digitalt. På grund av att jag inte bor nära de andra i min spelgrupp, så inte egentligen relaterat till covid.

Vi kör Roll20/Discord.

Viktigt är att ha ett bra rollformulär. Måste inte nödvändigtvis ha en massa inbyggda regler men det är behändigt om vanliga slag finns med, som exempelvis attacker och färdighetsslag.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Kör lite kombinationer. Roll20:s ljud kan vara lite halvdassigt, så vi har landat i att köra snacket via Discord. Brukar sätta upp olika kanaler för olika syften också, som den populära kanalen "No Backstabbing" dit spelare kan hoppa in om de behöver diskutera spörsmål som de andra inte skall höra. Det är smidigt att dra och släppa folk i Discord, så det funkar extremt bra.

Roll20 används sedan för sina interaktiva rollformulär framförallt, för tärningsslag överhuvudtaget, och för att dela handouts, kunna sätta upp olika sidor (med kartor eller skisser eller whatever) för olika spelare. Det är faktiskt svårslaget som verktyg om du har asymmetrisk information av något slag.

När informationen är helt delad är Miro helt suveränt, istället, men just att regler och tärningsrullande är integrerat med rollformulären på Roll20 har gjort att det följt med.
 
M

monkiBonki

Guest
(Nu är jag ute i gråzon för att kapa tråden, så jag fimpar om @Leon vill)

Men är det ingen mer än Apan som kör Shmeppy? (nu är jag en ryslig minimalist/funktion-framför-form/tråkmåns, men ändå)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,407
Location
Maastricht
Roll20 används sedan för sina interaktiva rollformulär framförallt, för tärningsslag överhuvudtaget, och för att dela handouts, kunna sätta upp olika sidor (med kartor eller skisser eller whatever) för olika spelare. Det är faktiskt svårslaget som verktyg om du har asymmetrisk information av något slag.
Kan du utveckla hur ni använder Roll20s olika sidor. Slänger SL över en spelare till en sida som är skapad just för den spelaren med info och dylikt som enbart denne känner till, är inte helt med på hur ni trixar, men jag tycker det är väldigt intressant att läsa och se hur andra löser saker med sitt rollspelande online.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,429
Alltså, stating the obvious, efter att ha tittat på både Roll20 och Foundry, så känns det som att de är menade som ett sätt att ersätta rutnätet och tennfigurerna för de som använder sådant i sitt spelande.

Är man inte så tennfigursfokuserad kanske det inte är så stor nytta jämförst med någon VoIP och delade dokument
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,407
Location
Maastricht
Alltså, stating the obvious, efter att ha tittat på både Roll20 och Foundry, så känns det som att de är menade som ett sätt att ersätta rutnätet och tennfigurerna för de som använder sådant i sitt spelande.

Är man inte så tennfigursfokuserad kanske det inte är så stor nytta jämförst med någon VoIP och delade dokument
Vi använder inte figurer eller dylikt alls. Som många andra sagt är det för egen del just de interaktiva rollformulären som gör saker så enormt smidigt. Ta Alien som exempel. Då får man till och med tärningar som ser ut som de speciella Alientärningarna så man ser hits och facehuggers. Så man behöver inte köra dungeoncrawls för att roll20 ska vara något användbart.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Jag har aldrig spelat online före i år, men spelar regelbundet i 1-2 grupper nu och sporadiskt med någon mer. Föredrar definitivt video, speciellt när det är folk jag inte känner väl så att det är lättare att hålla reda på vem som pratar. Har kört antingen Zoom, Discord eller Whereby. Därtill någon tärningsbot, även om jag lika gärna skulle slå tärningar fysiskt. Har aldrig testat Roll20. Rollformulär fysiskt eller i gdocs.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Vi i min grupp spelade via Roll20 (med hjälp av Discord pga ljudstrul ibland) under en period i början av året när Covid var i ropet och vissa av oss ville isolera sig. 2 månader ungefär tror jag det var. Nu när vi inte isolerar oss längre så kör vi som vanligt. Innan detta har jag kört ett äventyr online via IRC i text med lite folk härifrån och wrnus IRCkanal.

När jag spellett har spelarna använt tärningsbotarna i Roll20 och jag kört fysiska tärningar. Material har mailats ut och jag har inte använt Roll20s många funktioner.
När andra spellett har det varit med färdiga tärningsbotar för speciella slag, digitala rollformulär, kartor och bilder i Roll20.
Noterade att ljud och bildstrul bara dök upp om man var fler än fyra.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Vi använder inte figurer eller dylikt alls. Som många andra sagt är det för egen del just de interaktiva rollformulären som gör saker så enormt smidigt. Ta Alien som exempel. Då får man till och med tärningar som ser ut som de speciella Alientärningarna så man ser hits och facehuggers. Så man behöver inte köra dungeoncrawls för att roll20 ska vara något användbart.
Jag håller med. Med min begränsade erfarenhet av Svärdets Sång på Roll20, tyckte jag det var smidigt att använda de olika Roll20-sidorna för olika scener, även om det bara rör sig om bilder som ger inlevelse. Vi hade olika sidor för världskarta, stadskarta/vy och för ett par olika byggnader och en dungeon. Vi kör utan rutnät och slängde in karaktärstokens med personporträtt på de olika lokalerna bara för att visa vilka som fanns där och som en referens. Smidigt att kunna rita på kartorna så att ser det också.

Handouts var också smidigt att kunna visa för utvalda eller alla spelare. Och givetvis det omfattande rollformuläret som sköter en hel del räkning automatiskt och med inbyggd tärningsfunktion.

Jag tyckte det fanns mycket att hämta även helt utan dungeoncrawlande och taktiska kartor.

Sen önskar jag att gränssnittet varit betydligt smidigare och mer intuitivt, men för att vara gratisversionen så kan jag inte klaga.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Alltså, stating the obvious, efter att ha tittat på både Roll20 och Foundry, så känns det som att de är menade som ett sätt att ersätta rutnätet och tennfigurerna för de som använder sådant i sitt spelande.

Är man inte så tennfigursfokuserad kanske det inte är så stor nytta jämförst med någon VoIP och delade dokument
Det finns ändå fördelar med roll20 (exempelvis):
  • Allt samlat på en plats
  • Interaktiva rollformulär
  • Bra musikstreaming
  • Lätt att hantera handouts samt vem som kan se vad
Edit: I all kommunikation runt Roll20 trycks hårt på dess förmåga att hantera rutnät och miniatyrer, så det är lätt att anta att det enkom är det plattformen är till för - även om så inte är fallet. :)
 
Last edited:

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
(Nu är jag ute i gråzon för att kapa tråden, så jag fimpar om @Leon vill)

Men är det ingen mer än Apan som kör Shmeppy? (nu är jag en ryslig minimalist/funktion-framför-form/tråkmåns, men ändå)
Jag gillar apor. Och minimalistiska koncept. Därför kommer den här skogstomten testa din setup.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Vi har gått över till Discord, kört både DnD5 och Edge of Empire. Ett tag blandade vi några på plats och andra digitalt, men det blev ofta strul med ljud och annat så vi slutade. Bara online har flutit på bra.

Vi två som har varit SL har inte pallat sätta oss in i ett tyngre system, utan vissa möten bara kört med Microsoft Whitboard. Det funkar fint.

Tycker att online är sämre än IRL. Som @luddwig jobbar jag mkt hemma och efter åtta timmar vid mitt skrivbord känns inte fyra till alltid så upplyftande. Snubben vi har med som är på spektrat tycker det blir svårare för honom att läsa av det sociala. Men, men. Det funkar. En i gruppen är riskgrupp. Detta är bättre än inte spel. Enklare att få till möten också. Är mer positiv än var jag trodde jag skulle vara.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dom gånger jag spelat online så har detta skett på lite olika sätt . Antingen så enkelt som ett Skype samtal och sen har man haft sitt fysiska rollformulär framför sig och rullat fysiska tärningar till att vi använt roll20 för det visuella samt digitalt tärningsrullande och digitala rollformulär och sedan discord för röstchat
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
I spelleder Forbidden Lands med chat och tärningar i Discord, och video över Zoom. Jag fotade våra fysiska rollformulär och la i ett google share och sedan har folk fått hantera dem själva. Jag har delat nåt google doc med lista över prylar eller nya talanger etc.

Sedan spelar jag Savage Worlds med en överambitiös spelledare som kört Roll20 och voice chat i Discord. Vi har precis gått över till Foundry VTT och Discord.

Jag skulle förvarna att man har en del jobb framför sig om man använder Foundry eller Roll20. Det är en hel del preppande. Även om man köper färdiga grejer så är det ett visst jobb att sätta upp.

En enkel voice chat och ett sätt att dela dokument är det man ska ha, tycker jag. Det ger lite mer känsla med video också, och jag tror google meet nog egentligen är bästa lösningen där. Det är vad jag skulle rekommendera någon som tänker på att börja spela online. Man kan rulla egna tärningar hemma, och tycker egentligen om den taktila upplevelsen, men jag skulle rekommendera en dicebot i Discord av den anledningen att man får den där känslan då alla lutar sig fram över bordet för att se vad det blir.
 

Innergnome

Bygger FictionBoard
Joined
13 Jun 2011
Messages
21
Location
Stockholm
Har spelat en del på Roll20 och Fantasy Grounds men tycker det har funkat sådär. På Fantasy Grounds körde jag 6 mnd med DnD och det funkar ju. Bra regelstöd men... blir så trött på att flytta fönster. Stör spelupplevelsen. Roll20 backade jag hårdt då de lanserade men jag är besviken på att det inte blivit bätter (gränssnitten)

Eftersom jag kört mest Fria Ligans spel senaste åren (förutom Kult och Itras By) så känner jag behov av andra berättarsätt.
Så... Jag bygger själv! FictionBoard VTT . Hoppas köra första spelsessionen i April.
 

Innergnome

Bygger FictionBoard
Joined
13 Jun 2011
Messages
21
Location
Stockholm
I spelleder Forbidden Lands med chat och tärningar i Discord, och video över Zoom. Jag fotade våra fysiska rollformulär och la i ett google share och sedan har folk fått hantera dem själva. Jag har delat nåt google doc med lista över prylar eller nya talanger etc.
Vore kul med input på mitt online character sheet för Forbidden Lands. Du kan spara ett character sheet per browser men jag kan tyvärr inte lova att det går att använda på riktigt före om 3-4 veckor när jag har mer stabil datastruktur och lagring/import/export.

Skulle ni använda något sånt även om det just nu är lite basic med funktionalitet? Om tärningrullare och mer regelstöd tillkommer?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Skulle ni använda något sånt även om det just nu är lite basic med funktionalitet? Om tärningrullare och mer regelstöd tillkommer?
Helt klart. Ser lovande ut, särskilt formulären har 1) enkel datastruktur, och 2) man kan exportera en json-fil för då kan man dra in formuläret i en discord-bot. Kan du starta en egen tråd om detta projekt?

Varför har du 21px som font-storlek? 16px brukar vara standard. Det är relativt oläsligt som det är nu.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag har faktiskt ganska lite nytta av elektroniskt regelstöd. För mig är det mer fråga om att hantera information så den kommer ut till spelarna. Regler och sådant vill jag inte ha i en VTT eller annat hjälpmedel. När jag spelleder så hanterar jag reglerna så mycket intuitivt att det inte tillför nåt att ha dem i nåt verktyg.
 
Top