Att smyga in i en borg

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
I Drakar och Demoner-äventyret jag skriver kommer rollpersonerna att få smyga sig in i en borg som är bevakad av illvilliga piratankor. Jag tänker mig att möjligheterna till att smyga in ska påverkas av huruvida rollpersonerna väljer att ta sig in på dagen eller på natten. Min ursprungliga tanke var att borgen skulle vara mer välbevakad dagtid då många av piraterna sover om natten. Den dåliga sikten om natten gör det ju dessutom onödigt att ha vakter utplacerade som ska spana på murarna efter fiender. Men är det rätt tänkt av mig? Borde det kanske vara tvärtom, att i och med att fiender är svårare att upptäcka nattetid så borde det kanske vara fler vakter utplacerade då? Vad tycker ni?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Annars brukar ju ett alternativ brukar ju vara låta spelarna hitta någon mindre bevakad ingång/passage som underlättar infiltrationen. Alternativ orsaka någon form av distraktion? Känns roligare än bara ett SMYGA-slag, som dessutom kan gå väldigt fel - vad händer då?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,060
Jag tänker att det beror på huruvida ankorna misstänker att någon är på väg att smyga in. Jag skrev på ett DoD-äventyr förra året som just handlade om att ta sig in i en borg. Tidigare i äventyret kunde rollpersonerna upptäcka en spion som försvann iväg. Om de hann i kapp henom innan hen kunde varna de andra rövarna, skulle borgen vara mindre övervakad än annars.

I övrigt håller jag med @Professor T om att lägga till en eller flera alternativa ingångar. Min borg hade exempelvis ett avfallsutkast, där gallret hade rostat. Det var visserligen bebott av jättespindlar, men rövarna kände inte till det som ingång. Dessutom fanns möjligheten att låtsas ansluta sig till rövarna (om de inte var förvarnade).
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Utmärkt förslag att byta en utmaning mot en annan, så man har en flexibilitet för en spelgrupp. Tanken om konsekvenser är också bra - om man tex kan påverka bevakningen/väntas.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Du kan ju fundera på att ha olika typer av bevakning de olika tiderna? Det kan ju vara så att dagtid så är muren mer bevakad, eftersom de har god sikt kan de upptäcka fiender som är på väg att ta sig in tidigt, men nattetid har de istället vakter posterade inuti borgen om någon tar sig in. Då får du två olika typer av utmaningar: dagtid är utmaningen att ta sig in i borgen men väl inne är det lättare att ta sig runt, nattetid så är det istället så att det är lättare att ta sig in, men svårare att ta sig runt.

Fundera också hur du vill göra med sovschemnat; bland pirater vore det ju inte alls konstigt att de istället sover på dagen för att göra shady business nattetid. Speciellt då de lättare kan få syn på eventuella fiender tidigt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Annars brukar ju ett alternativ brukar ju vara låta spelarna hitta någon mindre bevakad ingång/passage som underlättar infiltrationen. Alternativ orsaka någon form av distraktion? Känns roligare än bara ett SMYGA-slag, som dessutom kan gå väldigt fel - vad händer då?
Hemliga gångar och mer obevakade passager kommer absolut också att finnas 😊
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag tänker att det beror på huruvida ankorna misstänker att någon är på väg att smyga in.
Superbra idé! Det hade jag inte tänkt på!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Du kan ju fundera på att ha olika typer av bevakning de olika tiderna? Det kan ju vara så att dagtid så är muren mer bevakad, eftersom de har god sikt kan de upptäcka fiender som är på väg att ta sig in tidigt, men nattetid har de istället vakter posterade inuti borgen om någon tar sig in. Då får du två olika typer av utmaningar: dagtid är utmaningen att ta sig in i borgen men väl inne är det lättare att ta sig runt, nattetid så är det istället så att det är lättare att ta sig in, men svårare att ta sig runt.

Fundera också hur du vill göra med sovschemnat; bland pirater vore det ju inte alls konstigt att de istället sover på dagen för att göra shady business nattetid. Speciellt då de lättare kan få syn på eventuella fiender tidigt.
Ah superbra input! Mer vakter i borgen nattetid ska det absolut bli, tack för tipset 🙂

Ja, har också funderat på om det kanske inte är mer rimligt att piraterna är vakna nattetid. Visserligen är dessa pirater i en situation där de halvt gömmer sig, men många av dem kanske är vakna, dricker rom och festar. Det känns mer piratigt än om de sover 🙂
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Framförallt förändras vaktmönstret på natt jämfört med dag.

Dagtid kan vakter se långt. Det finns en poäng att flera vakter som spejjar åt alla håll. Det är även mycket folk i rörelse för att de har arbete som måste utföras (piratskeppen måste lappas och lagas, plunder måste stuvas undan, etc...), och portarna står öppna för att folk måste springa in och ut genom dem stup i kvarten. Däremot kanske inte så många stationerade vakter vid just portarna (men antagligen en eller två), eftersom det ändå finns pirater i närheten hela tiden.

Det är riskabelt, men i praktiken kan någon våghalsig smyga in mitt på blanka dagen just eftersom alla förutsätter att någon annan har koll, samt att de är upptagna med annat. Men det är folk överallt. Chanserna att lyckas ökar om man lyckas se ut som en anka.

På natten ser man inte särskilt långt, ingen poäng att ha folk som spanar ut i mörkret. Alla portar är stängda och låsta/reglade, så ingen egentlig poäng att vakta dem heller*, för att ta sig in skulle ta lång tid och föra mycket oväsen. Det är också mörkt överallt**, så om någon försöker göra något fuffens måste de antingen famla i mörkret, eller tända en lykta vilket skulle vara väldigt lätt att upptäcka. Vad man däremot har är ett par vaktpatruller som cirkulerar runt i borgen med enga facklor för att se till så att ingen som försöker göra något fuffens kan jobba ifred, samt hålla ögongen efter eventuell åverkan (de rycker i dörrar och inspekterar lås). Sen sitter det även en mindre styrka och kurar i något vaktrum nånstans, redo att rusa till hjälp om en patrull slår larm.

Så dagtid: öppna portar, många fast stationerade vakter, mycket folk i rörelse.
Nattetid: låsta portar, få cirkulerande vakter, mörkt.

*En bastant, bra byggd dörr som är reglad innefrån är egentligen väldigt svår att ta sig in igenom. Man behöver karva sig igenom den vilket skulle ta ett tag. Stora portar och fällgaller kan kräva vinchar och annat vilket för oväsen och går långsamt. Men för att göra det mer "rollspeligt" kan man ju lägga till glipor, eller ersätta reglar med lås...

**Om du inte kör på tropen med att det sitter brinnande facklor överallt, men då är det väl de patrullerande vakterna som ser till att de hålls tända.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Nattetid=smyga och gömma sig.
Dagtid=hidden in plain sight, som t ex "Vi är gycklartruppen som ska uppträda på banketten ikväll! Var ska vi rigga upp våra grejer? Var är vår loge? Och vi blev lovade en tunna öl backstage!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Jag tänker mig att möjligheterna till att smyga in ska påverkas av huruvida rollpersonerna väljer att ta sig in på dagen eller på natten.
Ett annat sätt att se på det är att ha kravet att spelarna måste hitta på en förutsättning som gör att de får komma in. Att klä ut sig, bli tillfångatagna eller smyga in under natten skulle kunna vara svaret på kravet.

Min ursprungliga tanke var att borgen skulle vara mer välbevakad dagtid då många av piraterna sover om natten. Den dåliga sikten om natten gör det ju dessutom onödigt att ha vakter utplacerade som ska spana på murarna efter fiender
En annan tanke kan vara att låta spelarna fråga om platsen och så ger du svar.

"Finns det murkrön?"
"Ja"
"Finns det vakter på murkrönet?"
"Ja"
"Har de eldsprutande demonetter som cirklar runt borgen?"
"Ja"
"Det här är ett jättesvårt äventyr."
"Nu är det det." (shoutout @Genesis angående meningsbyggnaden)

Planera ett par saker som kan ställa till det för spelarna. Om de frågar om något du inte tänkt på, inkludera det.

Då slipper du tänka på vad som är realistiskt/trovärdigt, utan låter spelarna sätta ribban.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Ah superbra input! Mer vakter i borgen nattetid ska det absolut bli, tack för tipset 🙂

Ja, har också funderat på om det kanske inte är mer rimligt att piraterna är vakna nattetid. Visserligen är dessa pirater i en situation där de halvt gömmer sig, men många av dem kanske är vakna, dricker rom och festar. Det känns mer piratigt än om de sover 🙂
Då är det ännu rimligare att flera sover dagtid; dagtid kan de se på långt håll om ett hot kommer och har gott om tid på sig att varna andra (fundera därför om de har en beredskap för att larma om de upptäcker fara, vilket kanske kräver att RP får tänka om planen).

Det känns ju också som roliga piratiga saker att ha för sig. Kanske ska det vara så att de som är vakna dagtid har högre arbetsmoral och de nattetid är lite brokigare? Då sover de som varit vakna dagtid, men de kanske i sin tur försöker stänga ute festljuden…

Att också ha lite olika inställning mellan vakterna kan vara kul och ge mer lösningar. T ex kanske de har leveranser eller så på dagen som man kan smyga sig med, eller försöka bluffa sig in som. Men om de som är vakna nattetid gärna är en festande skara kan också erbjuda unika utmaningar: t ex kan det vara så att man får Fördelstärning att smyga nära de som festar, men blir du upptäckt har du fler att slåss mot. Eller så kanske man kan försöka platsa in i festskaran?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Att smyga sig in via toaletten som hänger ut i muren kan ju vara ett alternativ för den mindre kräsmagade?
toalett.jpg
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
Man måste tänka in att vi har med ankor att göra: Lite random facts från internettet til inspiration (YDMV):

"Ducks sleep with one eye open. When ducks sleep, they snooze with one side of their brain, allowing them to remain alert in the event of a predator approaching."

"Being semi-nocturnal, ducks can be quite active when the night falls."

"Ducks sleeping in a row appear to allocate guard duty to the ducks on either end of the row. "

"The majority of ducks take short naps during the day."


Givet att det är piratankor, hoppas man inte att det är en enögd piratanka som håller vakt på natten!

Lycka till!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Jag tänker att man behöver FLER vakter på natten och går det att klättra in över muren så har man naturligtvis lyktor på muren. Är det bebyggelse runt borgen?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Tänk på att det inte endast handlar om vad som är bäst ur vakthållningssynpunkt (well... så vida det inte är det du VILL att det ska handla om).

Man vill inte ha massor av vakter på natten eftersom de då måste sova på dagen och kan inte hjälpa till med faktiskt arbete. Man vill inte ha massa facklor och lyktor tända överallt, för varken facklor eller ljus är gratis.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Att också ha lite olika inställning mellan vakterna kan vara kul och ge mer lösningar. T ex kanske de har leveranser eller så på dagen som man kan smyga sig med, eller försöka bluffa sig in som.
Detta ska jag absolut ha med! Det vore kul om någon i samhället i närheten, som består av invånare som fruktar piraterna, i hemlighet samarbetar med dem och levererar varor till dom.
 
Top