Det här med att att använda två att i rad är en grej

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Det här är en sak jag funderat över ibland, och som jag aldrig sett någon skriva om. Jag undrar lite hur ni gör, och även om någon känner till om det finns några rekommendationer eller så. Jag letar inte efter vad som är "korrekt", egentligen, utan mest om det finns något skrivet eller sagt om det. Om någon har tyckt till.

Såhär, va:

Vissa uttryck i svenskan avslutas med "att", följt av en bisats. Jag tänker att, du vet väl att, jo det är så att, etc. Det är också möjligt att använda ett verb i infinitiv, med "att", som ett substantiv, som också kan vara subjekt, och därmed komma först, i en bi- eller för den delen huvudsats. Att angöra en brygga är inte så lätt. Att ta tåget gör inte sällan att man blir försenad. Att köpa trisslotter i förhoppningen att bli rik är inget jag rekommenderar.

Med detta kommer att det är fullt möjligt att bygga en mening där, med tanke på hur dessa uttryck funkar, man rimligen borde ha två "att" i rad. Min språkliga instinkt säger att båda två borde vara kvar, för de är båda två mer eller mindre obligatoriska. Jag kan kanske säga "Jag tycker det är fint väder idag", men det känns inte som standardsvenska, utan talspråkigt eller dialektalt. Den frasen behöver ett "att": "Jag tycker att det är fint väder idag." Likaså kan jag kanske säga "Gilla det här vädret är galenskap", men det känns också inte lika standardiserat korrekt som att inleda den frasen med "att": "Att gilla det här vädret är galenskap."

Behåller vi båda dessa "att" så får vi ju då till exempel frasen "Jag tycker att att gilla det här vädret är galenskap". Det låter ju lite klumpigt, men också lite roligt. Min språkinstinkt är att båda ska vara där, men jag tror att många skulle plocka bort ett "att" för att det inte låter bra med ett upprepat ord: "Jag tycker att gilla det här vädret är galenskap." Det låter ju smidigare, men för mig känns det som att det fattas ett ord. Vilket "att" är det vi har tagit bort, liksom?

Hur säger och skriver ni? Jag antar att ett svar är "Undvik dessa konstruktioner och formulera om dig", men jag tycker att att undvika frågan inte är ett svar!
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
90
Location
Stockholm
Här är ett svar från en gymnasiesvensklärare (som alltså bör tas med en nypa salt):

Det är inte riktigt korrekt att de fraser du nämner avslutas med "att". I exemplen "jag tänker att", "du vet väl att" och "det är så att" är det (faktiskt inte) avslutande attet i själva verket inledningen på bisatsen. I följande exempel är bisatsen med sin bisatsinledare kursiverad. Jag tänker att du är hungrig. Du vet väl att bilen är trasig. Det är så att folketsfiende har koll på grammatik.

I ditt mycket intressanta exempel "Jag tycker att att gilla det här vädret är galenskap" ska det mycket riktigt vara två att men det beror på att frasen "att gilla det här vädret" är subjekt i bisatsen "att (bisatsinledare) att gilla det här vädret (subjekt) är (predikat) galenskap (subjektiv predikativ)". Frasen "att gilla det här vädret" är också den en bisats (dock med underförstått subjekt), vilket alltså betyder att bisatsen i huvudsatsen har en bisats som subjekt. Det här gäller även i exemplet som du har som trådnamn. Svenska är ett skojigt språk!

Om det är så, vilket jag inte ännu har noterat, att detta börjat glida över till att folk uppfattar att som en verbpartikel som ska följas av en bisatsinledare så har jag en ny pet peeve att gå runt och grumsa över.

Jag hoppas att mitt svar är begripligt.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
I praktiken hade jag formulerat om meningen för att slippa problemet. "Jag tycker att det är galenskap att gilla det här vädret" säger ju exakt samma sak. Jag hade nog till och med tagit bort det första "att"et för bättre flyt...

Men det säger kanske inte så mycket om vad som är grammatiskt korrekt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Behåller vi båda dessa "att" så får vi ju då till exempel frasen "Jag tycker att att gilla det här vädret är galenskap". Det låter ju lite klumpigt, men också lite roligt. Min språkinstinkt är att båda ska vara där, men jag tror att många skulle plocka bort ett "att" för att det inte låter bra med ett upprepat ord: "Jag tycker att gilla det här vädret är galenskap." Det låter ju smidigare, men för mig känns det som att det fattas ett ord. Vilket "att" är det vi har tagit bort, liksom?

Hur säger och skriver ni? Jag antar att ett svar är "Undvik dessa konstruktioner och formulera om dig", men jag tycker att att undvika frågan inte är ett svar!
Helt legitimt, och jag skriver gärna så på t.ex. Facebook, men det finns också kontexter där man borde låta bli för att det är lite klumpigt eller som minimum hoppar fram och visar upp sig för läsaren och antagligen distraherar när denne blir tvungen att bena ut meningen.

Att ta bort ett att där vore direkt fel, skulle jag säga. Vill man slippa det får man omformulera sig i stället.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Här är ett svar från en gymnasiesvensklärare (som alltså bör tas med en nypa salt):

Det är inte riktigt korrekt att de fraser du nämner avslutas med "att". I exemplen "jag tänker att", "du vet väl att" och "det är så att" är det (faktiskt inte) avslutande attet i själva verket inledningen på bisatsen. I följande exempel är bisatsen med sin bisatsinledare kursiverad. Jag tänker att du är hungrig. Du vet väl att bilen är trasig. Det är så att folketsfiende har koll på grammatik.

I ditt mycket intressanta exempel "Jag tycker att att gilla det här vädret är galenskap" ska det mycket riktigt vara två att men det beror på att frasen "att gilla det här vädret" är subjekt i bisatsen "att (bisatsinledare) att gilla det här vädret (subjekt) är (predikat) galenskap (subjektiv predikativ)". Frasen "att gilla det här vädret" är också den en bisats (dock med underförstått subjekt), vilket alltså betyder att bisatsen i huvudsatsen har en bisats som subjekt. Det här gäller även i exemplet som du har som trådnamn. Svenska är ett skojigt språk!

Om det är så, vilket jag inte ännu har noterat, att detta börjat glida över till att folk uppfattar att som en verbpartikel som ska följas av en bisatsinledare så har jag en ny pet peeve att gå runt och grumsa över.

Jag hoppas att mitt svar är begripligt.
Tack för bra svar! Jag är sjukt dålig på grammatisk terminologi, men att "att" är inledning till en bisats har jag inte tänkt på, men så är det ju såklart. Jag bara försökte komma på lite uttryck som kan leda till ett dubbelt "att" och analyserade det då utan eftertanke som en del av uttrycket.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Helt legitimt, och jag skriver gärna så på Facebook, men det finns också kontexter där man borde låta bli för att det är lite klumpigt eller som minimum verkar hoppar fram och visar upp sig för läsaren.

Att ta bort ett att där vore direkt fel, skulle jag säga. Vill man slippa det får man omformulera sig i stället.
Ja, det är ju definitivt inte så elegant. Jag har gjort det i talspråk när jag inte riktigt planerat mitt tal, och lite reagerat själv på det, och sedan hörde jag någon säga en liknande fras (minns inte exakt vad) och bara använda ett "att". I skrift skulle jag bara använda det som en medveten grej, för att det är lite kul. Vanligtvis hade jag omformulerat, som @Bolongo säger.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Nu är verkligen inte grammatik mitt starkaste ämne men borde det inte bli: "Att gilla det här vädret tycker jag är galenskap"? Alternativt Bolongos lösning för att hålla sig mer exakt till samma betydelse. Bara för att en mening är grammatisk korrekt behöver ju inte betyda att den är välskriven - eller ens förståelig.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
I ditt mycket intressanta exempel "Jag tycker att att gilla det här vädret är galenskap" ska det mycket riktigt vara två att men det beror på att frasen "att gilla det här vädret" är subjekt i bisatsen "att (bisatsinledare) att gilla det här vädret (subjekt) är (predikat) galenskap (subjektiv predikativ)". Frasen "att gilla det här vädret" är också den en bisats (dock med underförstått subjekt), vilket alltså betyder att bisatsen i huvudsatsen har en bisats som subjekt. Det här gäller även i exemplet som du har som trådnamn. Svenska är ett skojigt språk!
Som gymnasiesvensklärare vill jag bara påpeka ännu en krånglig sak med detta exempel: De två "att" som finns i meningen är två helt skilda ord som uttalas olika. Bisatsinledaren (subjunktionen) "att" uttalas "att", medan "att" i "att gilla" är infinitivmärket som uttalas "å".

@Genesis skriver i sin första post att det känns talspråkligt och fel att inte ha med "att" i vissa fall ("Jag tycker det är fint väder idag"), men min språkkänsla är att det är okej även i skrift. Det kallas att-bortfall och är en språklig process där infinitivmärket faller bort i anslutning till vissa verb, främst "kommer. "Jag kommer cykla till skolan imorgon", "I denna uppsats kommer jag undersöka..."

Nåväl, till originalfrågan:
Jag skulle rekommendera att skriva om meningen så att det inte blev två att på raken. Använd det opersonliga "det" som subjekt istället: "Jag tycker att det är galenskap att gilla det här vädret". På så vis undviker man att använda infinitivfrasen som subjekt, vilket nog var det som kändes märkligt. Och innan jag får ovett för att jag gjorde det OP inte ville, kommer här belägg:
"Narrativa bisatser (med fa-ordföljd) kan ha satsbas, men då undviks konstruktioner som innebär att subjunktionen att direkt följs av infinitivmärket att eller att subjunktionen att kommer två gånger i följd:
?Svensson insåg att att ha en person i Paris var nog bra. Jfr: Men Georg Svensson insåg att ha en person i Paris var nog bra […] (S)
?Det är klart att att spelet inte blir av är förstås tråkigt. Jfr: Det är klart att om spelet inte blir av är inte likgiltigt.
Svenska Akademiens Grammatik volym 4, SATSER OCH MENINGAR, s. 408.

Edit: Narrativ bisats definieras i SAG som "nominal bisats som vanligen inleds av att. Den narrativa satsen anger i sig ett sakförhållande med neutral fakticitet."
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Nu är verkligen inte grammatik mitt starkaste ämne men borde det inte bli: "Att gilla det här vädret tycker jag är galenskap"? Alternativt Bolongos lösning för att hålla sig mer exakt till samma betydelse. Bara för att en mening är grammatisk korrekt behöver ju inte betyda att den är välskriven - eller ens förståelig.
Bli och bli. Jag sade ju specifikt att jag inte var intresserad av det. Jag försöker inte få råd i hur man skriver väl, utan undrar om en konstruktion at det här slaget är grammatisk, vilket det ju verkar som att den är.

Men @hedmeisters citat är ju intressant!
?Svensson insåg att att ha en person i Paris var nog bra. Jfr: Men Georg Svensson insåg att ha en person i Paris var nog bra […] (S)
Här jag ju ett "att" bara rakt av plockats bort! Det r inte en omskrivning; det är fortfarande en bisats som börjar med ett infinitiv. Så om jag tolkar detta rätt så menar SA att man rakt av ska plocka bort ett "att" om de annars kolliderar? Vilket går emot vad till exempel @folketsfiende sade ovan.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Här jag ju ett "att" bara rakt av plockats bort! Det r inte en omskrivning; det är fortfarande en bisats som börjar med ett infinitiv. Så om jag tolkar detta rätt så menar SA att man rakt av ska plocka bort ett "att" om de annars kolliderar?
Ja, det är så jag tolkar den något svårforcerade prosan i SAG (som jag laddat hem som PDF med alla fyra volymer, 2758 goda sidor att CTRL+F:a i :D)!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Bli och bli. Jag sade ju specifikt att jag inte var intresserad av det. Jag försöker inte få råd i hur man skriver väl, utan undrar om en konstruktion at det här slaget är grammatisk, vilket det ju verkar som att den är.
OK. Skulle jag tvingas välja mellan ett eller två att skulle jag nog välja två. Vad jag menade var väl att en lösning kan vara mer eller mindre grammatiskt korrekt. Det finns ju fler exempel på två ord i följd. Finns det exempel i SAG?
I talspråk skulle jag lagt in en paus mellan "Jag tycker" och "att...". I skrift skulle man kanske kunna lägga in ett kommatecken?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
PS. Kan man inte sätta in ett kommatecken?
Det kan man nog, men har man "att att" måste komma komma före båda atten. Att sätta ett kommatecken mellan bisatsinledaren, som jag nu lärt mig att det är, och resen av bisatsen, känns inte så bra.

"Svensson insåg, att att ha en person i Paris var nog bra" tycker jag funkar. Men "Svensson insåg att, att ha en person i Paris var nog bra" tycker jag inte känns rätt. Om man nu behåller båda atten tvärt emot SAG:s rekommendation.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Det kan man nog, men har man "att att" måste komma komma före båda atten. Att sätta ett kommatecken mellan bisatsinledaren, som jag nu lärt mig att det är, och resen av bisatsen, känns inte så bra.

"Svensson insåg, att att ha en person i Paris var nog bra" tycker jag funkar. Men "Svensson insåg att, att ha en person i Paris var nog bra" tycker jag inte känns rätt. Om man nu behåller båda atten tvärt emot SAG:s rekommendation.
Och "Svensson insåg, att ha en person i Paris var nog bra"?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Och "Svensson insåg, att ha en person i Paris var nog bra"?
Då hellre med ett kolon, skulle jag säga. Då behövs inget "att" som bisatsinledare, för det blir en huvudsats istället.

EDIT: För övrigt hade jag velat byta plats på "nog" och "var" när det är i en bisats. "Svensson insåg att att ha en person i Paris nog var bra."
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Då hellre med ett kolon, skulle jag säga. Då behövs inget "att" som bisatsinledare, för det blir en huvudsats istället.

EDIT: För övrigt hade jag velat byta plats på "nog" och "var" när det är i en bisats. "Svensson insåg att att ha en person i Paris nog var bra."
Kolon är ju väldigt tydligt. Jag gillar även semikolon; generellt sett :)
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
OK. Skulle jag tvingas välja mellan ett eller två att skulle jag nog välja två. Vad jag menade var väl att en lösning kan vara mer eller mindre grammatiskt korrekt. Det finns ju fler exempel på två ord i följd. Finns det exempel i SAG?
I talspråk skulle jag lagt in en paus mellan "Jag tycker" och "att...". I skrift skulle man kanske kunna lägga in ett kommatecken?
Exemplen jag hade i min post är från SAG där det uttryckligen står att "att att" (subjunktion följt av infinitivmärke) skall undvikas. Det är alltså inte grammatiskt korrekt. Andra ord kan upprepas, som i denna mening: "Jag kommer nu ge flera exempel, exempel som kan få det att svindla i er språkkänsla!"

Att sätta ett kommatecken mellan bisatsinledaren, som jag nu lärt mig att det är, och resen av bisatsen, känns inte så bra.
I svenskan hade vi satskommatering förut, vilket innebar, att man satte kommatecken innan varje ny sats, och därmed innan såväl konjunktioner, som subjunktioner, vilka också kallas bisatsinledare, vilket kan se störigt ut för oss idag, eftersom vi använder oss av pauskommatering, som markerar då läsaren borde ta en paus.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Kolon är ju väldigt tydligt. Jag gillar även semikolon :)
"Den anförande matrissatsen följs normalt av kolon, och den anförda meningen krivs med stor begynnelsebokstav och med avslutande stort skiljetecken.
'Då tänkte vi alla: Håll du din stora trut tills du förstår saken bättre.'
'Eva undrade: Vad ska ni ha så mycket läskedryck till?'"
(SAG volym 4, sidan 870.)

Detta motsäger känslan om kolon. I såna fall borde meningen skrivas om till "Svensson insåg: Det vore nog bra med en man i Paris!"
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
I svenskan hade vi satskommatering förut, vilket innebar, att man satte kommatecken innan varje ny sats, och därmed innan såväl konjunktioner, som subjunktioner, vilka också kallas bisatsinledare, vilket kan se störigt ut för oss idag, eftersom vi använder oss av pauskommatering, som markerar då läsaren borde ta en paus.
Engelskan har väl kvar mycket av det?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Detta motsäger känslan om kolon. I såna fall borde meningen skrivas om till "Svensson insåg: Det vore nog bra med en man i Paris!"
Ja, det blir ju i presens och med stor bokstav. Men man kan allt fortfarande inleda med "att". "Svensson insåg: Att ha en man i Paris vore nog bra!"
 
Top