Nekromanti Att slåss mot Oraklet i Diamantäpplet

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Min grupp planerar att anfalla Oraklet efter att hon berättar vart nyckeln finns.

Trukhen tappade tålamodet med Mortis och Mortimer och anföll dem, så jag improviserade fram ett skräck slag med svårighet 60 när Oraklet gav honom hemska syner.

Jag tolkar det som att Oraklet är en demon och därmed svuren fiende till Maktah, så trukhen kommer med sin gudinnas hjälp anfalla.

Jag har tänkt att Oraklet ska kunna använda Hemska Syner som avståndsattack, liknande som Sorgedrickarens i grundboken men med 60 skräck istället.

Oraklet ska även kunna använda demonisk magi för att slita ut folks ögon på avstånd och telekinetiskt föra dem till sin mun så att hon kan äta dem. Jag tänker mig att hon har 6T6 mot svårighet 18 och att man kan motstå genom Kroppsbyggnad mot 16 om hon lyckas. Tänker mig att man då får 6T6 huggskada mot huvudet, men ögonen klarar sig!

Tänker mig att Mortis och Mortimer lägger en magi som skyddar mot solljus så att hon inte dör när de oundvikligen har sönder hyddan hon bor i.

Vad mer kan jag lägga till konflikten för att göra den intressant? Tänker mig att eftersom Oraklet inte har båda speglarna så kan hon inte förutse attacken.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Vill minnas att jag lärde mig ordet "träck" av texten om Oraklet. Nu har jag inte övergått till Eon IV så jag har inte särskilt bra koll på de nya reglerna, men kräv nån sorts Vilja-slag när spelarkaraktärerna försöker närma sig varelsens stank för att de inte tillfälligt ska behöva stanna upp i kväljningar eller värre?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Siljestam;n202299 said:
Min grupp planerar att anfalla Oraklet efter att hon berättar vart nyckeln finns.



Oraklet ska även kunna använda demonisk magi för att slita ut folks ögon på avstånd och telekinetiskt föra dem till sin mun så att hon kan äta dem. Jag tänker mig att hon har 6T6 mot svårighet 18 och att man kan motstå genom Kroppsbyggnad mot 16 om hon lyckas. Tänker mig att man då får 6T6 huggskada mot huvudet, men ögonen klarar sig!
I designen av monster och besvärjelser till Eon IV har vi generellt undvikit saker som är så här all-or-nothing. Ett undantag är Den blå hästen, som var menad som ett fruktansvärt bossmonster, men skillnaden är att dess förödande attacker antingen kräver en form av buildup (potentialförtäringen) eller dels kan undvikas/pareras, och sedan ger ett motståndsslag (det utomvärldsliga inflytandet). Den blå hästen har dessutom försetts med svagheter man kan utnyttja, likt Khata, så att en väl förberedd grupp har möjlighet att få en bonus på försöken att försvara sig mot den. Skulle en rollperson ändå faila sitt försvarsslag mot potentialförtäring har spelledaren valet att för alla praktiska syften dödförklara henom, eller hitta på en klyftig och invecklad ursäkt att låta kampanjen tidshoppa 1T6+17 år bakåt.

Så det är den ena vägen att gå om man vill ha ett dynamiskt encounter. Den andra är sättet vi löst all-or-nothing/save versus death-besvärjelser på i magisystemet, där tricket är att magikern som kastar spellen måste komma upp i ett antal övertag för att den ska få full effekt. Ett utmärkt exempel på sån här design är den Blå hästens tjänardemoners lesser version av utomvärldsligt inflytande; får de 0 övertag blir motståndaren omtöcknad, 1 övertag lamslagen, och först med 2 övertag hamnar hen under Blå hästens utomvärldsliga inflytande. Spellen 'Förstena' fungerar likadant; den ökar belastningen hos målet, och först på 2 eller 3 övertag (minns inte exakt) blir hen förstenad.

Så det är lite allmänna designtankar bara.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Min grupp slog faktiskt ihjäl Oraklet, eftersom det är vederstyggelse av sådant slag att man inte kan låta det leva. Väl medvetna om att det var ett helvetesväsen så utmanade vi det inte i öppen strid utan att bakband de stackars förhäxade barnen (så de inte skulle skadas eller förvarna) och tände eld på orakelkojan. Skriken från oraklet var så ohyggligt att samtligas förstånd blev, åtminstone tillfälligt, svagt... :D
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Ymir;n202336 said:
I designen av monster och besvärjelser till Eon IV har vi generellt undvikit saker som är så här all-or-nothing. Ett undantag är Den blå hästen, som var menad som ett fruktansvärt bossmonster, men skillnaden är att dess förödande attacker antingen kräver en form av buildup (potentialförtäringen) eller dels kan undvikas/pareras, och sedan ger ett motståndsslag (det utomvärldsliga inflytandet). Den blå hästen har dessutom försetts med svagheter man kan utnyttja, likt Khata, så att en väl förberedd grupp har möjlighet att få en bonus på försöken att försvara sig mot den. Skulle en rollperson ändå faila sitt försvarsslag mot potentialförtäring har spelledaren valet att för alla praktiska syften dödförklara henom, eller hitta på en klyftig och invecklad ursäkt att låta kampanjen tidshoppa 1T6+17 år bakåt.

Så det är den ena vägen att gå om man vill ha ett dynamiskt encounter. Den andra är sättet vi löst all-or-nothing/save versus death-besvärjelser på i magisystemet, där tricket är att magikern som kastar spellen måste komma upp i ett antal övertag för att den ska få full effekt. Ett utmärkt exempel på sån här design är den Blå hästens tjänardemoners lesser version av utomvärldsligt inflytande; får de 0 övertag blir motståndaren omtöcknad, 1 övertag lamslagen, och först med 2 övertag hamnar hen under Blå hästens utomvärldsliga inflytande. Spellen 'Förstena' fungerar likadant; den ökar belastningen hos målet, och först på 2 eller 3 övertag (minns inte exakt) blir hen förstenad.

Så det är lite allmänna designtankar bara.

Ymir, funderar på att göra Oraklets attack till en ren Nekrotropisk magi, Stympa, och räknar Ögon att ha samma svårgihet som Hand eller Fot (-2) men inte lika svår som Nacke (-4). Jag skulle låta henne använda Daimotropi istället som aspekt utan ökning i svårighet eftersom magin är enligt hennes väsen.

Så om Stympa har svårighet 14 blir det 16 filament, plus att räckvidden skulle utökas till Medellångt (+6 filament) vilket blir totalt 22 filament och därmed svårighet 22 för Daimotropi. Utifall magin misslyckas skulle då ingen skada åsamkas. Detta ökar balansen en del i alla fall. Kommer Stympa få en Remake där det krävs Övertag för att få full effekt?

Huggskada mot huvudet skulle kunna vara en separat attack (5T6 färdighet, 6T6 Huggskada, Avstånd) med egenskapen Precision och Genomslag 10, då hennes astrala klor lätt finner sitt mål och kan ta sig förbi rustning.

Hennes svagheter är: hon kan inte röra sig, utan är fast i sin grop. Hon är känslig mot solljus. Jag lägger även själv till att hennes krafter inte kan ta sig förbi salt, och att hennes kropp tar skada av salt (eftersom hon är delvis snigel). Hennes krafter är mer eteriska och salt har en mer jordnära effekt.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Stympa ser ut så här just nu:
Stympa
Filament: 10
Aspekt: Nekrotropi
Omfång: En varelse
Varaktighet: Momentan
Försvar: Kroppsbyggnad
Beskrivning: Magikern kan välja att orsaka en stukning (1 Sår) i hand, underarm, armbåge, överarm, axel, fot, vad, knä, lår eller höft.
[1 Övertag]: Magikern kan även välja ryggraden eller nacken.
[2 Övertag]: Ersätt stukning med benbrott.
[3 Övertag]: Ersätt stukning med amputation.

Försvar innebär att när man anfaller någon med magi måste man få minst lika mycket som 10 samt försvararens Kroppsbyggnad, från det högsta av försvaret räknar man sedan Övertag (precis som vid avståndsstrid).
 

Invinciblebug

Veteran
Joined
25 Apr 2014
Messages
21
Kul att få höra lite om hur magierna utvecklas efter introduktionen. Låter grymt!

On topic så är det något jag som SL funderat på då jag precis ska starta upp sylfens vrede, är orolig att mina spelare endast kommer villja döda Oraklet då de kommer se henne som nåt sorts monster. Hur för du storyn vidare efter det?
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Invinciblebug;n202750 said:
Kul att få höra lite om hur magierna utvecklas efter introduktionen. Låter grymt!

On topic så är det något jag som SL funderat på då jag precis ska starta upp sylfens vrede, är orolig att mina spelare endast kommer villja döda Oraklet då de kommer se henne som nåt sorts monster. Hur för du storyn vidare efter det?

Min grupp planerar att först få information från Oraklet och sedan döda henne. Om det gör detta på omvänt vis skulle jag tillåta dem att äta hennes ögon för att svara på en eller två frågor, med konsekvens att slå Skräck eller Nedbrytning mot svårighet 50 eller 60 (övernaturligt).
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Kaigon;n202517 said:
Stympa ser ut så här just nu:
Stympa
Filament: 10
Aspekt: Nekrotropi
Omfång: En varelse
Varaktighet: Momentan
Försvar: Kroppsbyggnad
Beskrivning: Magikern kan välja att orsaka en stukning (1 Sår) i hand, underarm, armbåge, överarm, axel, fot, vad, knä, lår eller höft.
[1 Övertag]: Magikern kan även välja ryggraden eller nacken.
[2 Övertag]: Ersätt stukning med benbrott.
[3 Övertag]: Ersätt stukning med amputation.

Försvar innebär att när man anfaller någon med magi måste man få minst lika mycket som 10 samt försvararens Kroppsbyggnad, från det högsta av försvaret räknar man sedan Övertag (precis som vid avståndsstrid).
Oraklets förmåga skulle kunna se ut såhär om jag använder nya mallen:

Förblinda
Filament: 10
Aspekt: Daimotropi
Omfång: En varelse
Varaktighet: Momentan
Försvar: Kroppsbyggnad
Beskrivning: Oraklet orsakar tillfällig förblindning (-1T6 på alla handlingar, -2T6 på alla handlingar som kräver syn) tills slutet på nästkommande runda.
[1 Övertag]: Offret slår Självkontroll varje runda och är förblindad tills slaget lyckas. Varje misslyckande sänker svårigheten med 4.
[2 Övertag]: Ett öga slits ut.
[3 Övertag]: Båda ögonen slits ut.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Kaigon;n202517 said:
Stympa ser ut så här just nu:
Stympa
Filament: 10
Aspekt: Nekrotropi
Omfång: En varelse
Varaktighet: Momentan
Försvar: Kroppsbyggnad
Beskrivning: Magikern kan välja att orsaka en stukning (1 Sår) i hand, underarm, armbåge, överarm, axel, fot, vad, knä, lår eller höft.
[1 Övertag]: Magikern kan även välja ryggraden eller nacken.
[2 Övertag]: Ersätt stukning med benbrott.
[3 Övertag]: Ersätt stukning med amputation.

Försvar innebär att när man anfaller någon med magi måste man få minst lika mycket som 10 samt försvararens Kroppsbyggnad, från det högsta av försvaret räknar man sedan Övertag (precis som vid avståndsstrid).
Lite off kanske men Betyder detta att reglerna för besvärjelser numera liknar systemet som fanns för ritualer i magiintroduktionen? Also, vad händer om man får mer än 3 övertag?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
jensofsweden;n202907 said:
Lite off kanske men Betyder detta att reglerna för besvärjelser numera liknar systemet som fanns för ritualer i magiintroduktionen? Also, vad händer om man får mer än 3 övertag?
Ja till viss del, även om Övertagen för introduktionens ritualer var ritualspecifika medan dessa till stor del är effektspecifika.

Övertagen kan kombineras så man kan exempelvis använda 4 Övertag för att orsaka en amputation vid nacken. Utöver de effektspecifika Övertagen så finns det alltid ett antal standardövertag där en är att öka omfånget med 1 för varje 2 Övertag (som kan användas flera gånger). Nu när du säger det så inser jag så klart att man ska kunna ha Övertag för att orsaka multipla sår/benbrott/amputationer mot samma mål.

Detta kan behöva balanseras ytterligare.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Aha ok, så det blir lite som 'icke-mystisk' strid med andra ord? Att man har en del standard-övertag (Antar att detta blir +Räckvidd, +Omfång, +Varaktighet, +Svårighet) men att man även har alternativet att välja Övertag som är unik för den effekten i fråga?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
jensofsweden;n202921 said:
Aha ok, så det blir lite som 'icke-mystisk' strid med andra ord? Att man har en del standard-övertag (Antar att detta blir +Räckvidd, +Omfång, +Varaktighet, +Svårighet) men att man även har alternativet att välja Övertag som är unik för den effekten i fråga?
Ungefär så ja
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Kaigon;n202517 said:
Försvar innebär att när man anfaller någon med magi måste man få minst lika mycket som 10 samt försvararens Kroppsbyggnad, från det högsta av försvaret räknar man sedan Övertag (precis som vid avståndsstrid).
Wait, betyder det att man slår mot 10 ELLER motståndarens försvar (om högre än 10), eller 10 PLUS motståndarens försvar (ie 10 + (3T6+2))?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
jensofsweden;n207293 said:
Wait, betyder det att man slår mot 10 ELLER motståndarens försvar (om högre än 10), eller 10 PLUS motståndarens försvar (ie 10 + (3T6+2))?
Den första.

Motsvarigheten i avståndsstrid är ju att befinna sig på medellångt avstånd (svårighet att träffa 10) och samtidigt slå 3T6+2 Undvika.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Ok då om jag har fattat rätt funkar spellcasting typ såhär.

Magi-Nisse vill kasta besvärjelsen döda på Bersärkar-Bob. Svårigheten är 10 och försvaret är Kroppsbyggnad. Magi-Nisse slår 16 på sitt slag för att kasta besvärjelsen, och Bersärkar-Bob slår 15 på sitt försvar. Magin träffar men Magi-Nisse får inga Övertag.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
jensofsweden;n207341 said:
Ok då om jag har fattat rätt funkar spellcasting typ såhär.

Magi-Nisse vill kasta besvärjelsen döda på Bersärkar-Bob. Svårigheten är 10 och försvaret är Kroppsbyggnad. Magi-Nisse slår 16 på sitt slag för att kasta besvärjelsen, och Bersärkar-Bob slår 15 på sitt försvar. Magin träffar men Magi-Nisse får inga Övertag.
Japp, och om Magi-Nisse slår 14 måste han hantera en dissipation med svårighet 14 (dvs samma som han slog).
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Ok gött, det verkar ju faktiskt ganska straightforward så att säga :)

(sorry en sista fråga)

Kommer det vara försvarsslag på spells man använder mot sig själv eller villiga mål också, eller antar man att de alltid fungerar om man klarar Svårigheten (dvd filament och eventuell transformering)?
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
jensofsweden;n207349 said:
Ok gött, det verkar ju faktiskt ganska straightforward så att säga :)

(sorry en sista fråga)

Kommer det vara försvarsslag på spells man använder mot sig själv eller villiga mål också, eller antar man att de alltid fungerar om man klarar Svårigheten (dvd filament och eventuell transformering)?
Det finns i grova drag tre utformningar av effekter mot individer:
  1. Effekter med Försvar: Försvarsslag slås alltid och man kan inte välja att misslyckas med dessa (dvs även när man vill påverka sig själv).
  2. Effekter som påverkar individer som specifikt är frivilliga: Primärt till för effekter där magikern vill påverka sig själv men fungerar även på införstådda allierade som vill påverkas av magi.
  3. Effekter som påverkar oavsett: Typexempel här är alla otvetydigt positiva effekter (som helning) men även vissa attackbesvärjelser som redan har inbyggda försvarsmekanismer, exempelvis Skräck (där man fortfarande slår Självkontroll då detta magimässigt sett inte är ett Försvarsslag).
 
Top