Nekromanti Att slåss mot Oraklet i Diamantäpplet

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Kaigon;n207345 said:
Japp, och om Magi-Nisse slår 14 måste han hantera en dissipation med svårighet 14 (dvs samma som han slog).
Alltså... ju närmre svårigheten man kommer utan att lyckas, desto svårare blir dissipationsslaget? Kanske hade varit rimligare med relativ effekt, dvs att man tar skillnaden och använder den som svårighet istället? I det aktuella fallet alltså 15-14=1 i svårighet? Eftersom man ändå var så pass nära att lyckas, menar jag?
Har aldrig förstått mig på mekaniken att man ska slå så högt som möjligt, fast om man misslyckas så är det bättre att misslyckas så grovt som det bara går. Känns väldigt kontraintuitivt.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Kuma;n207406 said:
Alltså... ju närmre svårigheten man kommer utan att lyckas, desto svårare blir dissipationsslaget? Kanske hade varit rimligare med relativ effekt, dvs att man tar skillnaden och använder den som svårighet istället? I det aktuella fallet alltså 15-14=1 i svårighet? Eftersom man ändå var så pass nära att lyckas, menar jag?
Har aldrig förstått mig på mekaniken att man ska slå så högt som möjligt, fast om man misslyckas så är det bättre att misslyckas så grovt som det bara går. Känns väldigt kontraintuitivt.

Som jag ser det så behöver man bara dissipera de filament som man lyckas frammana om man inte kan väva dem till en magi.

Så om man nästan lyckas så har man en massa magi runtom sig som precis inte kan användas och därmed blir risken för dissipation större ju svårare magi man kastar.

Annars kan ju vilken amatör som helst försöka kasta en magi med 1000 i svårighet och få en massiv dissipation som skulle påverka omgivningen drastiskt.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det är ungefär den här diskussionen som vi har haft internt. :grin:

Vi har stött och blött detta ett tag och är medvetna om att det regelmässigt är inkonsekvent men att det går att förklara med spelvärldens mekanik (med att man måste hantera fler filament etc). Man rekommenderas att ha Harmonisera ungefär lika högt som sina aspektfärdigheter. Men men, detta är inte helt spikat utan bara de regler vi kör internt med speltest just nu.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Siljestam;n207413 said:
Som jag ser det så behöver man bara dissipera de filament som man lyckas frammana om man inte kan väva dem till en magi.

Så om man nästan lyckas så har man en massa magi runtom sig som precis inte kan användas och därmed blir risken för dissipation större ju svårare magi man kastar.

Annars kan ju vilken amatör som helst försöka kasta en magi med 1000 i svårighet och få en massiv dissipation som skulle påverka omgivningen drastiskt.
Jag hade detta i åtanke också och kan på ett sätt köpa resonemanget. Men det är lite det som stör mig, att det måste till en logisk tankevurpa (i mina ögon) för att rättfärdiga den varianten.
Hade färdigheten Alstra [aspekt] från gamla Eon funnits kvar och använts på detta sätt, hade jag nog haft lättare att köpa det. Men som det verkar vara uppbyggt nu tycker jag att värdet i [Aspekten] är mer ett övergripande värde för kompetensen att hantera [Aspekten]. Dvs hur skicklig man är. Och då känns det bara inkonsekvent att det någonstans alls (men bara där!) ska vara bättre att slå lågt.

Men visst, att magi-Nisse med 2T6 i Pyrotropi ger sig på den kontinentförbrännande besvärjelsen Rodgorts Infernaliska Domedag med en magnitud på 1000, slår 1+1 och orsakar värre skada med den okontrollerade dissipationen (1000-2) än vad besvärjelsen i sig skulle kunna göra, blir väl inge vidare, det heller.
Relativ effekt är kanske inte den bästa lösningen, heller.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Kuma;n207637 said:
Jag hade detta i åtanke också och kan på ett sätt köpa resonemanget. Men det är lite det som stör mig, att det måste till en logisk tankevurpa (i mina ögon) för att rättfärdiga den varianten.
Hade färdigheten Alstra [aspekt] från gamla Eon funnits kvar och använts på detta sätt, hade jag nog haft lättare att köpa det. Men som det verkar vara uppbyggt nu tycker jag att värdet i [Aspekten] är mer ett övergripande värde för kompetensen att hantera [Aspekten]. Dvs hur skicklig man är. Och då känns det bara inkonsekvent att det någonstans alls (men bara där!) ska vara bättre att slå lågt.

Men visst, att magi-Nisse med 2T6 i Pyrotropi ger sig på den kontinentförbrännande besvärjelsen Rodgorts Infernaliska Domedag med en magnitud på 1000, slår 1+1 och orsakar värre skada med den okontrollerade dissipationen (1000-2) än vad besvärjelsen i sig skulle kunna göra, blir väl inge vidare, det heller.
Relativ effekt är kanske inte den bästa lösningen, heller.

Jag har husreglat att man måste slå Harmonisera för att använda Övertag med magi och att de överflödiga filamenten dissiperar utifall man misslyckas (men magin lyckas fortfarande på sin grundnivå).

Säg att magi-Nisse kastar en eldmagi med svårighet 5 och slår sina 2T6 och får resultat 20, då måste han slå Harmonisera mot 15 och kan utnyttja 3 övertag om han lyckas. Skulle slaget bli 12, till exempel, så får han 2 övertag och 3 filament dissiperar okontrollerat samtidigt som magin har sin effekt.

En mäktig magiker kan välja att då reducera sitt alstra-slag med valfritt antal T6 utifall hen vill utföra en enklare magi.
 
Top