Att skriva pedagogiskt OCH intressant

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Av dem har jag läst Star Wars och vad Grek Costikyan gör briljant är att plantera ett tankemönster (mycket får han av filmerna också) som gör att man intuitivt förstår (grokkar) reglerna. Jag kände, som vuxen, att jag inte kunde spelleda Star Wars men efter att ha läst hans mantran för hur man ska tänka som spelledare när man beskriver/improviserar visst jag exakt hur jag skulle göra. Det är ruskigt starkt.
Rekommenderar att läsa - men under inga omständigheter spela - Costikyans Designer X:s Violence.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Absolut. Jag tänkte att i den här tråden verkade vi med "regler" mena mekanik – tärningar, siffror och sådant. Inte "det finns en spelledare" eller "spelarna får inte hitta på saker utanför sina karaktärer".
Aha, jag räknade nog att in att sånt som inte är siffror och tärningar ibland också skulle kunna må bra av en ”så här gör du”-förklaring, eller bara nåt om hur allt hänger ihop. Iaf jag kan gilla det i vissa spel.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Regler får gärna vara utformade så att de lämpar sig att göra ritualer av. Alltså, något som ger alla en anledning att delta eller som alla vid spelbordet kan läsa av och förstå.

Hjälper om regler uppmuntrar det som är taktilt. Kryssa en ruta. Vända en tärning/kort. Tappa ett kort. Räkna ner ett tal. Flytta en markör eller kryssa av en box i en ”progress track”. …och sånt.

Till och med ”talking stick” eller handsignaler vid spelmoment skulle vara intressant.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Till och med ”talking stick” eller handsignaler vid spelmoment skulle vara intressant.
Ja, jag gillar handsignaler. Väldigt effektivt sätt att kommunicera regler utan att behöva avbryta fiktionen. Men jag vet inte om det gör regeltexten mer pedagogisk.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ja, jag gillar handsignaler. Väldigt effektivt sätt att kommunicera regler utan att behöva avbryta fiktionen. Men jag vet inte om det gör regeltexten mer pedagogisk.
Kanske inte i sig självt. Men om man medvetet försöker uppmärksamma/uppmuntra till det så kan det hjälpa en att skriva tydligt. Gör så här, det betyder detta.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Visualisering med objekt som regelstöd är kanske ett annat eget ämne, men något jag funderat en del på. Om regler kan representeras av fysiska objekt eller lätt tänkas som fasta enheter, tror jag de känns tydligare och lättare. Särskilt om det är samma enheter som återkommer, eller att det finns en tydlig och logisk relation mellan dem. (Till exempel 2-3-1 i förhållande till en sexsidig tärning).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Visualisering med objekt som regelstöd är kanske ett annat eget ämne, men något jag funderat en del på. Om regler kan representeras av fysiska objekt eller lätt tänkas som fasta enheter, tror jag de känns tydligare och lättare. Särskilt om det är samma enheter som återkommer, eller att det finns en tydlig och logisk relation mellan dem. (Till exempel 2-3-1 i förhållande till en sexsidig tärning).
Jag är i grund och botten inte en fan av visuella spelhjälpmedel, som säg tokens för vatten och alkohol, tärningar eller annat för att hålla reda på faser och sånt. Jag gillar rollspel som ren theatre of the mind, med undantag för rekvisita, och för mig blir visuella spelhjälpmedel för brädspeligt.
Det jag kan gilla med spel som har sådant är att det just ger en annan känsla och jag gillar variation.

Samma sak gäller för rutnät och figurer i strid, jag föredrar att inte ha det, men det är kul att köra med det då och då för den annorlunda känslan.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,152
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag är i grund och botten inte en fan av visuella spelhjälpmedel, som säg tokens för vatten och alkohol, tärningar eller annat för att hålla reda på faser och sånt. Jag gillar rollspel som ren theatre of the mind, med undantag för rekvisita, och för mig blir visuella spelhjälpmedel för brädspeligt.
Det jag kan gilla med spel som har sådant är att det just ger en annan känsla och jag gillar variation.

Samma sak gäller för rutnät och figurer i strid, jag föredrar att inte ha det, men det är kul att köra med det då och då för den annorlunda känslan.
Ja är både och ... jag gillar inte pluppar, tokens och brädspelspill när jag spelar rollspel. Men hjälpmedel som progress-track, hitpoint/kroppspoäng som rutor eller att man på annat sätt kan visuellt följa med i spel har jag upptäckt att jag uppskattar. Allt sånt som jag kan använda för att slippa hålla det i minnet under och mellan spel. Om det då är att plocka visst antal tärningar, visa en siffra med checkboxar eller vända tärning, spelar mindre roll. Figurer och spelplaner ogillar jag däremot skarpt. ... så det är lite kluvet.
 
Top