Quadrante
Grisbonde
Så, finns det bra exempel på ”best practice” eller allmänna reflektioner och erfarenheter som ni kan dela med er av.
Det är en bred fråga eftersom sammanträffanden kan betyda mycket. […]
Om du menar att det, till synes av slumpen, sker en händelse som spelledaren behöver för att det får spelarkaraktärerna involverade: ger dem alternativ, räddar dem, ställer till besvär för dem etc. så kan det vara klokt att bygga in andra fraktioner och aktiviteter som kan, men inte behöver, blanda sig i av en eller annan logisk anledning.
Den här diskussionen sätter nog lite fingret på varför jag tycker det är svårt att skriva äventyr. Det tar väldigt mycket emot för mig att skriva äventyr med många ”behändiga sammanträffanden”, så jag tror jag behöver jobba hårdare för att få det hela att hänga ihop.
Sånt här är jättebra!Detta är min nästa utveckling av fisktanken, där jag skapar en värld i rörelse. Har speltestat den under två år.
- Skapa ett gäng fraktioner som har plot-trådar á 3-5 steg. Dessa kommer att hända om spelarna inte gör något.
- Välj ingångarna. Var någonstans börjar handlingen i vardera plot-tråd? Precis i början, i mitten eller i slutet?
- Låt spelarna välja att vara involverade i en av dessa fraktioner.
- Ge rollpersonerna incitament till att involvera sig i dom andra fraktionerna.
- Medan spelarna gör saker, gå till nästa steg i någon av fraktionernas plot-trådar.