Att skapa sociala sammanhang för skapande

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Kanske aningen OT, men jag tänker att det ändå är tillräckligt relevant.

Det jag värderar absolut mest med skaparkollektiv är att bli ifrågasatt, kritiserad, och sågad när man är uppslukad av något, samt att bli peppad och stöttad när man är less på något. Grejen blir alltid bättre av det, och det är lättare att ro den i hamn.

Att någon i kollektivet har någon form av specialkompetens är helt klart en bonus – men inte det viktigaste.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Efter att ha bott i Stockholm, Umeå, Linköping och Örebro under perioder av mitt liv och haft möjlighet till utbyten kan jag nog konstatera att en del är inte direkt skapta för att samarbeta (tittar mig i spegeln). Jag jobbar bäst själv. Hjälper gärna andra, kan ta beställningar. Men kommer det till kreativt utbyte så ger jag bara, kan inte ta emot (utan ansträngning och besvär). My loss, givetvis.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag kan bara tala utifrån andra kreativa sammanhang som jag varit del av, plus grupppsykologi som jag jobbar med. Kan inte säga något om kartellen egentligen. Men jag tror chrull har viftat med svaret flera gånger, fast flera kanske inte vill se för att det inte passar.
Peppa som fan, stötta, bejaka. Göra massa olika saker.
Om man har svårt att kompromissa för att det inte blir exakt som man vill, eller om man är ute efter att hitta mer ren kompetens, då tror jag det är svårt att vara i den typen av kreativa sammanhang.
Jag tror man ska släppa prestige, bejaka, skapa, hänga, konsumera saker ihop, ha kul. Och är det inte kul, då kanske man inte riktigt passar i ett kreativt kollektiv. Inget fel med det alls.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Jag skulle vilja slå ett slag för "game jams" också, alltså där man under mer eller mindre ordnade förhållanden samlas och skapar spel under en begränsad tid. Jag och en kompis som är duktig på regler och sånt anmälde oss till skolan Forsbergs Game Jam för några år sedan. Det är väl egentligen tänkt för digitala spel, men det sket vi i och gjorde istället ett brädspel under två dagar. Vi vann till och med pris för det!

Det var grymt roligt, och efteråt jobbade vi vidare med konceptet (någon av er kanske spelade det på DanCon, det var det där spelet där man bygger varsitt trollkarlstorn). Det blev aldrig helt klart så till vida att vi gav ut det, men hade roligt på vägen och lärde oss massor som vi kommer ha nytta av nästa gång vi gör något liknande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Jag skulle vilja slå ett slag för "game jams" också, alltså där man under mer eller mindre ordnade förhållanden samlas och skapar spel under en begränsad tid.
Ja, jag älskar utmaningarna som sker här på forumet. Hade dock gärna sett mer uppföljning med lite diskussion efteråt. Jag skapade bland annat en tråd efter Chronopiakvarters-utmaningen som jag hade mycket nytta av.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag kan bara tala utifrån andra kreativa sammanhang som jag varit del av, plus grupppsykologi som jag jobbar med. Kan inte säga något om kartellen egentligen. Men jag tror chrull har viftat med svaret flera gånger, fast flera kanske inte vill se för att det inte passar.
Peppa som fan, stötta, bejaka. Göra massa olika saker.
Om man har svårt att kompromissa för att det inte blir exakt som man vill, eller om man är ute efter att hitta mer ren kompetens, då tror jag det är svårt att vara i den typen av kreativa sammanhang.
Jag tror man ska släppa prestige, bejaka, skapa, hänga, konsumera saker ihop, ha kul. Och är det inte kul, då kanske man inte riktigt passar i ett kreativt kollektiv. Inget fel med det alls.
Jag var ganska många glas vin in när jag skrev svaren igår. Men det du säger stämmer.

De flesta av kartellens projekt är enmansshower supportade av andra. De största är tvåmansshower supportade av andra. Några mindre saker är många av oss inblandade i, men då måste man kasta alla heliga kor över ättestupan direkt, annars blir inget gjort alls.

Meningen med vårt kreativa koven är inte att alla ska göra allt hela tiden. Eller att alla ska få komma till tals. Vi peppar och feedbackar men designar inte som en kommitté.

Och många av oss arbetar också hårt med att sluta vara perfektionister som aldrig släpper något. Att andra peppar och stöttar kring det är oerhört värdefullt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Meningen med vårt kreativa koven är inte att alla ska göra allt hela tiden. Eller att alla ska få komma till tals. Vi peppar och feedbackar men designar inte som en kommitté.
Rätta mig om jag har fel, men Kartellen som vi känner den nu var väl inte från början tänkt som ett kreativt kollektiv utan som en kul grej så att ni kunde ha fräna jackor på er när ni åkte på konvent? Och sedan har det förändrats och mognat så att säga?

Alltså, det kanske är supersvårt att få till en till Kartell om man utgår från att man ska skapa ett kreativt kollektiv a la Kartellen, är min tanke.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Rätta mig om jag har fel, men Kartellen som vi känner den nu var väl inte från början tänkt som ett kreativt kollektiv utan som en kul grej så att ni kunde ha fräna jackor på er när ni åkte på konvent? Och sedan har det förändrats och mognat så att säga?

Alltså, det kanske är supersvårt att få till en till Kartell om man utgår från att man ska skapa ett kreativt kollektiv a la Kartellen, är min tanke.
Ja, i början var det mest att vi gillade att snacka rollspel och dricka öl tillsammans. Många spelade också rollspel tillsammans och hur mycket sånt som sker varierar stort från år till år. Skapandet var (och fortsätter att vara) sekundärt, och ofta individuellt drivet. Men visst såg vi fördelar i att ha en grupp människor vi litade på och tyckte om att umgås med som bollplank för idéer och speltest.

Förövrigt: Första stora släppet som är ett kartell-samarbete helt drivet av kartellmedlemmar är ju Death in Space och det är alltså 2 kartellister som även hyrt in några andra medlemmar för support (och såklart ett gäng icke-medlemmar). Och DiS kom ju typ nyss. Innan dess har vi mest arrangerat OSH (och det är typ äldre än kartellen och var länge en enmansshow) och släppt saker ihop med andra eller helt solokvist.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,505
Location
Göteborg
Angående att utöka sitt kreativa umgänge:

Jag gillar konceptet med öppna, regelbundna spelfikor på något trevligt ställe. Även om bara tre stycken kommer, dricker kaffe och spelar Exploding Kittens i en halvtimme.

Sätter man upp lite lappar (”Häng på, vi spelar spel och dricker öl varannan torsdag!”) - kanske vid lokala konstkurser, skrivkurser och designutbildningar - så kommer antagligen några nyfikna efterhand. Även jag som är relativt introvert uppskattar sånt anspråkslöst umgänge.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Ja, i början var det mest att vi gillade att snacka rollspel och dricka öl tillsammans. Många spelade också rollspel tillsammans och hur mycket sånt som sker varierar stort från år till år. Skapandet var (och fortsätter att vara) sekundärt, och ofta individuellt drivet. Men visst såg vi fördelar i att ha en grupp människor vi litade på och tyckte om att umgås med som bollplank för idéer och speltest.

Förövrigt: Första stora släppet som är ett kartell-samarbete helt drivet av kartellmedlemmar är ju Death in Space och det är alltså 2 kartellister som även hyrt in några andra medlemmar för support (och såklart ett gäng icke-medlemmar). Och DiS kom ju typ nyss. Innan dess har vi mest arrangerat OSH (och det är typ äldre än kartellen och var länge en enmansshow) och släppt saker ihop med andra eller helt solokvist.
Det är ju typ såhär som både Järnringen. FL och Helmgast har börjat. Och antagligen en mängd företag och sammanslutningar av olika slag.

Så rådet till alla därute är ju att bara göra det. Släng upp en tråd här på forumet. Det var så Kopparhavets hjältar föddes. Och antagligen en massa andra projekt med. Vi hade aldrig någon satt ambitionsnivå med KH. Jag hade absolut ingen aning om att det skulle bli ett tryckt spel. Det växte bara fram.

Ps. Jag och @Leon bor inte ens i samma land och @vije har jag aldrig träffat :) Det behöver inte vara så jäkla svårt!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Borde det inte finnas en grupp för detta på FB?
Jo det finns väl massor av rollspelsskapargrupper på Facebook? Men de tenderar ju att bli lite samma sak som rollspelsmakarforumet här. På sin höjd diskussioner mellan folk som är ytligt bekanta, men inget egentligt samarbete.

Jag tänker att Facebook inte är en så särskilt bra arena för att knyta närmare kontakter mellan folk. Man lär liksom inte känna varandra.

Jag tror nog egentligen mest på konceptet att skapa en fysisk samlingplats med rätt avslappnad stämning. Just någon form av pubkvällar är kanske det mest uppenbara, men också bästa, alternativet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Jo det finns väl massor av rollspelsskapargrupper på Facebook? Men de tenderar ju att bli lite samma sak som rollspelsmakarforumet här. På sin höjd diskussioner mellan folk som är ytligt bekanta, men inget egentligt samarbete.

Jag tänker att Facebook inte är en så särskilt bra arena för att knyta närmare kontakter mellan folk. Man lär liksom inte känna varandra.

Jag tror nog egentligen mest på konceptet att skapa en fysisk samlingplats med rätt avslappnad stämning. Just någon form av pubkvällar är kanske det mest uppenbara, men också bästa, alternativet.
Tänker att man kan initial kontakt där och vara tydlig med vad man vill och sedan ta det vidare i andra kanaler, eller träffas fysiskt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag tror nog egentligen mest på konceptet att skapa en fysisk samlingplats med rätt avslappnad stämning. Just någon form av pubkvällar är kanske det mest uppenbara, men också bästa, alternativet.
Åtminstone om alla inblandade (och en själv) gillar (och känner sig avslappnade på) pubar och/eller gillar alkohol… Och man bor i en så pass stor stad att det är realistiskt.

För många misstänker jag att discord/facebook/etc är det minst dåliga alternativet. Inte för att det gör det omöjligt – det finns rätt många som lärt känna varandra och byggt upp gemenskaper via olika sociala medier. Även om det såklart inte är utan utmaningar.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Åtminstone om alla inblandade (och en själv) gillar (och känner sig avslappnade på) pubar och/eller gillar alkohol… Och man bor i en så pass stor stad att det är realistiskt.

För många misstänker jag att discord/facebook/etc är det minst dåliga alternativet. Inte för att det gör det omöjligt – det finns rätt många som lärt känna varandra och byggt upp gemenskaper via olika sociala medier. Även om det såklart inte är utan utmaningar.
Givetvis, det finns knappast en universallösning som passar alla.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Jag har nån gång tänkt hojta i vrållådan på discord och skriva typ "Jag har kreativ blackout och kommer inte vidare på mitt ToC-scenario. Klockan 8 ikväll sitter jag i voice-kanalen. Kom och bolla idéer med mig." Det blir bevisligen inte av, kanske nån prestationsångest jag applicerar på mig själv?

Oavsett så borde det vara lätt att ta ett sådant första steg. Forumit X kanske hoppas in och vi klickar i hur vi tänker och det blir nåt att bygga vidare på. Worst case så bryr sig ingen och det skulle ju vara lite trist förstås.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
I något slags idealfall (för mig) så skulle man ju kunna ha något slags kontaktannonser i Kontaktforumet och matcha med varandra.

Typ:

Hej, jag heter Krank, jag kan bidra med:
  • Duglig layout och typografi
  • Okej redigering och korr
  • Gnäll på att regelsystem är för krångliga
  • Isometriska scifikartor som tar lång tid att göra
  • Eventuellt fotokollage
  • Teknisk hjälp överlag
Jag vill gärna samarbeta med folk som kan:
  • Skriva äventyr
  • Göra illustrationer
…för att byta tjänster.
Och sen testa lite, och se ur kompatibla man är.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Jag har funderat på att någon gång hyra vår bostadsrättsförenings föreningslokal och hålla en workshop i dungeondesign och kartritande. Typ köra sex timmar en lördag förmiddag-eftermiddag, och sedan kanske avsluta med pubhäng på lokalhaket i Solna för de som vill. Det skulle ju också kunna vara en grej för att få ihop folk och börja snacka samarbeten med varandra. Vet dock inte hur stort intresset skulle vara.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Delar av vårt skrivgäng byggdes också upp genom gemensamma spelskapardiskussioner i en öppen föreningslokal, Spelens hus i Malmö. Även där tyckte jag dock att lite avknoppning var nödvändig – i en allmän, öppen diskussion kommer det ju finnas folk som är intresserade av väldigt olika saker inom spel, så då är det ju naturligt att de som har likartade intressen hittar varandra mer.
 
Top