Att skapa sociala sammanhang för skapande

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu vill jag inte grusa någons planer, men Kartellen är lite speciell.
Att försöka göra samma sak som kartellen och tro att man får samma resultat är lite som att sätta kärran framför hästen.

En dålig liknelse:
Det dyker hela tiden upp trådar om grupper som söker spelare/spelledare och ett vanlgt problem i stugorna verkar vara att alla vill spela, men ingen vill spelleda.
Vi har det motsatta problemet: alla vill spelleda och man måste nästan ställa sig i kö för att få spelleda.
Vid ett par tillfällen har jag hört utomstående säga att de är lite avundsjuka på oss som har så många spelledare i gruppen.
Betyder detta att man kan skapa något liknande genom att skapa en ny spelgrupp och "tvinga" alla att spelleda så får man något liknande oss?
Nej, självklart inte!
Vad är då hemligheten med att vi alla vill spelleda?
Enkelt: vi träffades här på rollspel.nu, på forumsölar och på konvent. Det betyder att vi alla redan var spelledare redan innan vi blev en spelgrupp.

Samma sak med det kreativa skapandet.
Det fanns en röstnings-tråd för någon vecka sedan om hur många på forumet som skapat rollspelsprodukter.
Inte helt oväntat har en stor andel av forumiterna skapat rollspelsprodukter.
Det betyder att skapar man en spelgrupp bestående av ett halvdussin forumiter är det nästan omöjligt att få en grupp där inget skapat en rollspelsprodukt.
Kartellen hade lite "tur" då andelen rollspelsskapare i gruppen är lite större än genomsnittet på rollspel.nu.
Dessutom är många av våra vänner rollspelsskapare. Grovt uppskattat är väl halva rollspelsskapar-Sverige i vår bekantskapskrets.
I en sån miljö är det väldigt enkelt att tänka: "kan hen göra rollspelsprodukter kan jag det med" - sedan är bollen i rullning.
Sedan gör det givetvis en del att man som ny rollspelsskapare kan tala med och få råd av erfarna rollspelsskapare.

Faktum är att Kartellen inte skiljer sig så mycket från andra grupper som Bläckfisk, Urverk och Kalejdoskop
Ännu flergrupper är Hantverkargruppen, Myling och Linköpingsmaffian.
Vi hade bara lite "tur" att Mörk Borg blev en monsterhit.
Jag vill på intet sätt förringa mina vänner som skapade Mörk Borg och jag älskar spelet, men jag tror inte att det skulle ha blivit lika stort om det hade släppts för tio år sedan. Rätt tid och plats gör mycket.

Det har kommit förslag om brainstormingmöten och game jams i tråden - men jag vill även rekommendera det motsatta.
Jag har flera gånger spelat i kampanjer som initierats på rollspel.nu och där spelarna inte känner varandra sedan tidigare.
Det resulterar i att alla kommer 5 minuter innan vi börjar spela, man spelar i 4 timmar, sedan går alla efter 5 minuter - sedan uprepas proceduren var annan vecka.
Kartellen är annorlunda: även om rollspel är kittet som fört oss samman så är vi vänner även utanför rollspelsbubblan och vi träffas och umgås utan att tala rollspel.
Jag tror att det bidragit väldigt mycket att rollspel numera bara är en liten del som håller Kartellen samman och att icke-rollspelsdelarna nästan är större.

Kartellens rollspelsframgångar kan sammanfattas med tur och allt som inte har med rollspel att göra. :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
@wilper lyckades ju sätta upp ett samskapande för sitt cyberpunkspel. Jag har fått intrycket av att det flöt på bra. Samma sak med erebaltor.se som egentligen från början bestod av en kille som gjorde skitsnygga kartor och folk ville haka på och göra något.

Fast det handlar ju mer om ett projekt snarare än att man har ett community (som wrnu) som bollar idéer med varandras projekt, även om varje land i erebaltor blev ett eget projekt.

Jag har annars alltid gillat tanken bakom https://villages.io/ där man utbyter tid som valuta. Så vill folk jobba med ens sak så får de tid över till att köpa andras kompetens till sina egna projekt.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
@wilper lyckades ju sätta upp ett samskapande för sitt cyberpunkspel. Jag har fått intrycket av att det flöt på bra. Samma sak med erebaltor.se som egentligen från början bestod av en kille som gjorde skitsnygga kartor och folk ville haka på och göra något.

Fast det handlar ju mer om ett projekt snarare än att man har ett community (som wrnu) som bollar idéer med varandras projekt, även om varje land i erebaltor blev ett eget projekt.

Jag har annars alltid gillat tanken bakom https://villages.io/ där man utbyter tid som valuta. Så vill folk jobba med ens sak så får de tid över till att köpa andras kompetens till sina egna projekt.
Coolt! Vet du om det finns folk som använder det för kreativa projekt eller är det mer handfasta sysslor?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Mja, vi startade ju för att ingen i Borås ville speltesta mitt rollspel. Och här är vi nu 😛

Men ibland gör vi ju saker och typ delar också. Och delar varandras grejer.
Jag tänker att ni ju poddar ihop. Det är ju definitivt en form av skapande.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag tänker att ni ju poddar ihop. Det är ju definitivt en form av skapande.
Ah, ja. Men vi är ju inte ett ”podcastkollektiv” direkt. Då är det nog Mindy-kollektivet som är mest relevant att jämföra med.

Men ja, visst skapar vi saker tillsammans.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Har ni några andra exempel på hur sådana konstellationer har fungerat? Och är det något som man aktivt kan arbeta för att bilda, eller är det något som kräver en viss spontanitet, tur och social magi för att lösa sig?
Det finns en hel del forskning som tyder på att just små grupper om typ 5-10 pers är optimala för att skapa kreativitet på både individ- och gruppnivå. Exempel utanför rollspel inkluderar Bloomsburygruppen, innefattande bla Virginia Wolf och John Maynard Keynes, och den forskargrupp som la grunderna för dagens dominerande fåra inom miljöekonomi, som rör koldioxidpriser/-skatter.

Edit: det finns nog både element av tur och skicklighet. En viktig dimension är att gruppen får va hyfsat ifred från yttre krav. En annan att det finns rutiner för hur man delar ofärdiga alster och ger kritik på dem på ett sätt som upplevs konstruktivt och jämlikt, så att ingen upplever andra som fripassagerare. Därtill måste man såklart respektera varandras för området relevanta kompetens och lita på varandras vilja till ömsesidig hjälp.
 
Last edited:
Top