Nekromanti Att skapa en sol.

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Sagan om Mundana och Helionen*långt*

*Éfter ett försök att skriva ett långt inlägg här men sjabblat bort texten när han var nästan klar gör den galne vetenskapsmannen något som akademikerna fasar in i det sista för. Han förkortar och förenklar. *

Med tanke på den energi som finns i en helion tror jag att det skulle räcka flertalet gånger med en helion som har en radie som är mundanas radie/4. Alltså halva mundanas radie som diameter på Helionen. Detta skulle, enligt mig, bibringa nog med energi för att först bränna ett hål i mundanas yta större än Naugs badrumsmatta, för att (om man inte räknar med viktminskningen på mundana och vad gravitationsfält kommer att utsätta den för) sedan tillföra den kärna av Magma som finns i planetens inre en sådan stor mängd energi att samtidigt som det stora hålet där Helionen brände sig neråt kommer att agera ofattbart stor vulkan så kommer alla vulkaner samt tunna delar av jordskorpan (oftast under havet) att få utbrott genast och döda det mesta av livet i närområdet omedelbart och det mesta av livet på mundana inom kort sikt(räkna då att mundana finns kvar så länge och inte sugs in i ett svart hål på vägen)...

det matematiska i det hela är då:
4593/4=1148.25, något som vi i oexakthetens namn avrundar till 1148.
Denna helion skulle då ha volymen:
(4*pi*1148^3)/3=6337446024km^3= 6.337*10^9(avrundar återigen i vetenskapens skumma namn)...

detta skulle, skuren i hälften ha en area på 4*pi*1148^2=16561270km^2 och vara stort nog för att vara Naugs frukostbord.

Åter till frågan.

Med en diameter på 2296.5 km, dvs 2296500 meter, skulle bli en effekt på detsamma, 2296500...

på detta skulle 25 kongelat i timmen bli 91860 timmar, det vill säga 3827.5 dagar, som blir 10.48 år (skottår inräknat om vi nu skall följa våran fysik)... räknar man då att de kan jobba 12 timmar om dygnet med detta så får man den dubbla siffran. Skall de jobba 4h/dygn för att inte väcka misstankar för stora så kan denna "cult" på 900 magiker lyckas med denna feat på ca 63 år... Men som sagt, jag tror fortfarande storleken på den helion jag tog här uppe vida överstiger vad som faktiskt behövs för att genomföra det jag tänkt. Men det vore bara fler onödiga uträkningar att göra fler jämförelser.
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Re: Sagan om Mundana och Helionen

Annars kan man väll bara bestämma sig för att alstra en miljard heliotropiska filament, och "råka" fummla. VIPS så kommer det fram en helion av samma rang som antalet filament för att aega dig...
problem solved?
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Re: Finns ju ingen sådan "regel" i regelböckerna! [NT]

Man kan ju slita fram filament, då behöver man inte slå för att alstra. Om man fummlar en alstring får man inte fram några filament, så vitt jag tolkat reglerna. Men att slita fram dem går ju bra. Men då får man ju minus 1 i Quadosh för varje filament. Frågan är om man tynar bort innan man får fram alla filament? Förhoppningsvis gör man det, annars skulle en simpel trollkarl förgöra Mundana utan problem. Rent logiskt borde man vara tvungen att överleva slitandet, för att kunna göra något med filamenten. Men skall man ändå dö, är det ju bara att köra, en rang 15 helion tex, borde kunna förgöra ens baneman :gremlaugh:

/Funs1
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Finns ju ingen sådan "regel" i regelböckerna! [NT]

Fast om du behöver slå ett ålderslag så avbryts du ju i din alstring. Alltså kan du inte slita fram mer än 15 filament på detta vis såvidare du inte mot förmodn har mer än 0 i Qadosh(då -15 i Qadosh innebär åldringslag).
Personligen kör jag dock med husregeln att du kan slita fram lika många filament som ditt värde i alstra för den specifika färdigheten utan problem. På så vis blir antalet filament man kan slita fram konsekvent gentemot hur mycket du behärskar din aspekt.
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Jo, det finns det

Först: SLUTA NTa för bövelen
Sen:

Nedanstående text kommer direkt ifrån sidan 232 i min Eon(1) regelbok.
Okontrollerad dissipation: Utöver eventuell förlust av Qadosh kommer de dissiperade filamenten att frambringa en fientligt inställd helion som eventuellt kommer att anfalla magikern. Magnituden för helionen är lika med det antal heliotropiska filament som dissiperade. För mer information om kosmiska varelser och helioner i synnerhet, se 'Mystik & Magi'.
Eventuella stav fel är nog mina.
Och det står likadant(nästan) under samma underrubrik hos alla kosmiska aspekter.
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Men...

Bra regel att man kan slita fram fler filament om man är duktig. Dock, man åldras ett år för varje minus man får i Quadosh, så om man är 30 bast måste man slå åldringsslag efter fem framslitna filament, så då har man ytterligare en begräsning. Om man dessutom kommer under -15, måste man slå åldringsslag utöver den ålder man har, inklusive ett år per minus i quadosh. En spelare i min grupp var 37, fumlade med 5 filament, landade på -5 i Quadosh, och fick slå fem åldringsslag för att han åldras, men inga för borttyningen.

Räknade ut att om man har -14 i Quadosh, och fumlar med 5 filament, missar PSY-slaget, så måste man, om man är 35 år eller äldre, slå typ 9 åldringslag (om jag minns rätt) vilket är ganska tragiskt för magikern i fråga :gremgrin:

/Funs1
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Tankar angående borttyning och dissipation

"Rent logiskt borde man vara tvungen att överleva slitandet, för att kunna göra något med filamenten"

Om man tynar bort innan filamenten man sliter fram hinner dissipiera (vilket man riskerar att göra om man drar fler än 15, beroende på qadosh :gremtongue:), så borde ju effekten annulleras (stavas det så? :gremconfused:). Detta eftersom effekterna av okontrollerad dissipation (iaf i min synvinkel/åsikt) är till för att skrämma användaren till att inte göra det igen, alternativt ta död på honom (dvs. samma sak som borttyning gör). Om då magiken tonar bort så har ju inte naturen något kvar att slå tillbaka mot, då denne redan har tynat bort... :gremtongue:

Så jag skulle nog säga att effekten endast blir vad som skulle ha blivit vid kontrollerad dissipation, då filamenten bara återgår till naturen utan att ha något att slå till mot (den har ju ingen anledning att slå till mot någon annan varelse/person då denne inte gjort naturen något, så att säga).

/Yvian, som hoppas att något av det han skriver är tydligt nog att förstås...
 

Leopaexd

Veteran
Joined
16 Mar 2003
Messages
37
Location
Stockholm
Sen finns ju problemet att diamant brinner, ganska bra faktiskt. Jag tror det var någon tokig fransman som brände upp en stor diamant för att kolla om det stämde :gremtongue:
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Men det är ju sagt att de föremål du lägger effekten på inte blir påverkat av värmen eller elden i effekten
 
Top