Nekromanti Att skapa en sol.

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Hej alla jodlande tomtar och troll!

Om man använder effekten för att värma upp en massa (tror det var 10 grader pär kilo) upprepade gånger på samma massa... säg en klump järn, kommer då temperaturen att stiga hela tiden?
Alltså att vid första besvärjandet höjs tempraturen till 10 grader (började på noll) och vid nästa besvärjande ökar temperaturen med ytterlikare 10 grader till 20 grader.

Om det fungerar på detta sättet, vad händer då om man skapar en artifakt med en demon i som är satt på att hela tiden höja temperaturen? Troligtvis kommer järnklumpen bli extremt het och börja smälta varav artifakten går sönder och demonen slipper lös (aj).
Men nu är det ju så att som vätte måste jag jämt busa så nu gör jag järnklumpen oförstörbar igenom alkemi. Tror ni att järnklumpen blir en mindre sol när det gäller hetta eller kommer den ta skada fast än den är oförstörbar då oförstörbara saker kan ta skada av magi(över ett år sedan jag hade tillgång till mystik&magi så jag kommer inte ihåg reglerna)?

Om nu den skojiga artifakten tar skada av magi trots sin oförstörbarhet, hur varm kan man få en diamant utan att den går sönder? Efter några försök, några diamanter och ett hav av pengar senare kan man alltid lägga på fler aktiveringsvilkor så att artifakten stängs av vid temperaturer nära diamantens smältpunkt och startar igen när den börjar svalna. Smältpunkten kan man få fram genom att räkna hur många besvärjelser det tog innan de första 5-6 diamanterna smälte.
Sedan vad man skall ha fanskapet till vet jag inte, men det borde ju räcka som intagningskrav till de flesta akademier. :gremwink:


När jag endå sitter och skriver. Hur kommer det igentligen sig att en ataxatropisk effekt som teleport (vilket är tämligen rent kaos) ska följa ett mönster i form av balans? Eller är det något annat än balans man strävar efter när man står på båda fötterna vilket är ett krav på att teleporten skall lyckas?

Ha en bra dag.
Mvh Vätten.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Om man ser på det utan att dra in någon form av spelbalans i det hela kommer just det upprepade värmandet vara intressant. Eftersom större delen av den hettan (den som dröjer kvar från tidigare effekter) är icke-magisk kommer föremålet antagligen inte skadas. Däremot kommer det antagligen sätta eld på allt annat i sin omgivning genom dne intensiva hettan, och till slut bränna sig igenom först golvet och sedan marken...
 

MarcelBongo

Veteran
Joined
8 Oct 2003
Messages
36
Location
Växjö
Med hjälp av någon gravitationsupphävande effekt samt ett grymt skydda-mot-hetta-fält och den nämnda makapären kanske man kan smälta/gräva sig igenom Mundana och titta ut på andra sidan. Eller så kan man ta båten... Men det är ju avgjort på förhand vad som är tuffast. :gremgrin:


No-Vir, Grisodlaren från vidderna.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Läste i Illustrerad Vetenskap om ett försök med att baka in en sond i smält järn och sen spränga ut ett fetstort hål i marken och hälla ner ~10 miljoner ton smält järn, som genom hetta och massa kommer att pressa sig igenom jorden ända in till mitten medans sonden skickar ut signaler så länge den orkar, för att då undersöka jordens innersta.

Byt då ut sonden och det smälta järnet mot en järnklump besvärjd med en temperaturökning med jämna mellanrum, låt den gräva sig ner genom jorden och så har vi snart kokande världshav på Mundana. :gremgrin:
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Vadå andra sidan? Alla vet ju att Mundana är platt... *står och hoppar vilt* Hädare!!!!
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Hmm ett svar på det hela är väll att effekten värma är en temporär effekt. vilket innebär att efter första gången kommer den att värma 10grader och kommer att vara i 60sec.
sedan tar det ca en runda (ca 5sec)innan den kan alstra och väva effekten värma igen. om man räknar lite på det så inser man att man kan komma upp i en max temp.

vad man annars kan göra är att välja att lägga efeckten värma på en vääääldigt liten del typ en spetts på ett svärd.
läger man då effekten på 0,001gram skulle det innebära med den exponering som står i boken få en temp på ca 1000000grader på första magnintuden. :gremgrin:

vilket kan tyckas är lite skumt och givet vis måste stoppas av alla spelledare om någon skulle få för sig det. :gremwink:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Inkorrekt.

"Hmm ett svar på det hela är väll att effekten värma är en temporär effekt"

Inkorrekt. Effekten 'Värme' är faktiskt momentan.


/Naug, rättar :gremwink:
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Re: Inkorrekt.

Hmm ok det gör att den faktiskt skulle gör det hela ännu mer svårt att genomföra....

alla kan ha fel även den bästa..... häders ju iofs. inte så ofta... :gremwink:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jäkla tankeläsare :D

"Däremot kommer det antagligen sätta eld på allt annat i sin omgivning genom dne intensiva hettan, och till slut bränna sig igenom först golvet och sedan marken..."

Vilket var exakt vad jag hade tänkt säga :gremsmirk:

Sedan förekommer ju också en hel del tolkningar av hur perpetuell indestruktibilitet egentligen fungerar. Det finns ju som bekant ett antal tolkningar av effekten. Frågan vi får fråga oss. Kan artefakten förstöras trots att objektet som den sitter i är oförstörbart på något vis? Kan det förekomma några lustiga magiska fenomen vid väldigt höga temperaturer? Magiska urladdnignar av termotropi? Om dessa fenom faktiskt uppstår, kan de skada artefakten så till vida att den faktiskt går sönder?

Frågorna är många. Om vi verkligen vill så kan vi säkerligen hitta någon teknisk detalj som den faller på. Exempelvis så måste alla projektorer i artefakter ha en magisk symbol på sig. Förstörs projektorn om denna magiska symbol förstörs?


/Naug, ställer (förhoppninsvis) utredande frågor
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Inkorrekt.

"Hmm ok det gör att den faktiskt skulle gör det hela ännu mer svårt att genomföra.... "

Faktiskt tvärtom. Det gör det helt klart genomfört. Vid varje vävning av besvärjelsen så ökar 1 kg massa 10 grader. Effekten är momentan och verkar alltså endast under den korta förhöjningen av värmen. Sedan är värmen helt omagisk och väldigt verklig. Alltså kan det göras om.

Momentan ska här inte blandas ihop med Permanent. Om effekten 'Värme' hade varit permanent så hade varje kastning höjt ett föremålsvärme 10 grader permanent. Föremålet skulle alltså ha 10 grader för hög temperatur i alla lägen vilket skulle leda till en massa jättejobbiga paradoxer. Därför kan inte 'Värme' permanentas.


/Naug, försöker förklara men misstänker att han misslyckas
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Re: Inkorrekt.

Hmm ok. men vad man får ha i åtanke är att temperaturen kommer sänkas på föremålet när den inte direkt påverkas av efekten.....
men ok föremålet kommer att tillslut att förgöras.

att göra den oförstörbar kommer fortsatt att leda till förstörelse av föremålet....
då de sista som gör att det går över gränsen kommer vara magiskt.....
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
intressant tanke

"att göra den oförstörbar kommer fortsatt att leda till förstörelse av föremålet....
då de sista som gör att det går över gränsen kommer vara magiskt....."


Intressant tanke. Temperaturökningarna i sig kan ju faktiskt betraktas som magisk påverkan. I funktion av att vara magisk så borde det ju kunna skada föremålet, trots att det är oförtstörbart.


/Naug, anser att Xenon löste "buggen" :gremsmile:
 

MarcelBongo

Veteran
Joined
8 Oct 2003
Messages
36
Location
Växjö
Platt - diskutabelt.

Det beror på hur man håller den nya fräsha kartan. :gremgrin:

No-Vir, Grisodlaren från vidderna.
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Är det en sol du vill ha så kan du ju testa att alstra en miljard heliotropiska filament och se vad som händer när dom dissiperar okontrollerat... du kommer att dö men du kan skryta med att du har utrotat hela mundana på några få sekunder! Det där med att alstra en (eller flera) miljarder filament är faktiskt en ganska kul tanke och inte bara med heliotropi utan med ganska många aspekt
 

Leopaexd

Veteran
Joined
16 Mar 2003
Messages
37
Location
Stockholm
Angående diamant. Diamant är kol, alltså bör det väl rimligtvis ha samma smältpunkt som kol, eller?

Kolatomerna i en diamant sitter alla ihop med varandra, så att diamanten blir en ända jättemolekyl. Det gör den till det hårdaste ämne som finns.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Sagan om Mundana och Helionen

"du kommer att dö men du kan skryta med att du har utrotat hela mundana på några få sekunder"

Faktiskt. Jag har räknat lite på det här så jag kan glatt meddela att en Helion av den miljardte rangen har en radie på 250.000 km vilket ger den en volym på ca 3,7 x 10^16 kubikmeter.
Jämför detta med Mundana som har en radie på 4593 km (uträknat från datan i S&P) vilket ger en volym på ca 2,3 x 10^11.

Helionen är alltså 16000 gånger större än Mundana! :gremsmile:


Problemet ligger dock i att få ihop en miljard heliotropiska kongelat för att utföra det här konststycket av idioti.
Nu, pondera att vi tar alla magiker i Legio Colonan och Thalamur tillsammans. De är ungefär 900 stycken.
Förutsätt senare att 2 av dessa kan kongelera 1 filament på 18 timmar (förutsatt att de aldrig misslyckas med kongeleringar och att de aldrig tar pauser och att de lever för evigt. Då kan dessa magiker producera 25 kongelat i timmen. För att uppnå en miljard kongelat så tar detta 40 miljoner timmar, vilket är detsamma som ca 1.666.666 dagar vilket motsvarar ca 4960 Mundanska år.



Men vi behöver faktiskt inte mer än en Helion som är exakt lika stor som Mundana. Alltså en Helion som har en radie som är lika stor som Mundanas, nämligen 4.593.000 meter vilket motsvarar en rang av 9.186.000. En struntsumma jämfört med en rang på en miljard.

Så många kongelat kommer i sin tur att ta (med samma antal magiker med samma osannolika fördelning av tur på sina alkemislag) "endast" 45 år.

Sen kommer ju problemet med att få tag på alla resurser och att undgå gudarnas och drakarns uppmärksamhet.


Så. Buss på :gremwink:


/Naug, räknenisse

PS
Jag reserverar mig för eventuella räknefel
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Min miniräknare dummar sig

Jag litar inte på min miniräknare för fem öre numera. Jag ska arra en ny, sen ska ni få riktiga siffror.


/Naug, letar räknare
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Oooookeej.

Tja.... det... kan väll funka antar jag. Men om nu inte alla 900 magikerna plötsligt drabbats av solsting (hohoho) och vill arbeta i sitt anletes svätt i 45 år? Och med tanke på de enorma mängder trollcola och vättebullar som skulle fraktas till fabriken skulle det hela nog inte undgå upptäck speciellt länge.
Men ett fåtal galna necromantiker skulle väll kunna lyckas? Om man har ca 40 necromantiker som alla gör sina lärjungar till belialer vilka då kan alkemi och effekter samt faktiskt kan vara uppe dygnet runt går väll det hela snabbare. Specielt om necromantikerna hela tiden tränar upp nya lärjungar, dom behöver ju inte nödvändigtvis vara frivilliga men de är mer lätttränade om de är det. Dessutom behöver du nog bara en helion med en trediedels radie för att förinta planeten. Möjligt att det tar lite längre tid men det blir lättare att dölja.

Rätt intresant kampanj för de som gillar episka räddavärlden-grejer. Att komma en mystisk kult på spåren som förespråkar domedagen innan mörkret "kommer och tar oss", och att sedan fly från horder av odöda för att försöka rida land och rike runt och övertala makthavarna att det är i allas intresse att bidra med trupper för att stopa kulten.

Mvh Vätten.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Angående diamant. Diamant är kol, alltså bör det väl rimligtvis ha samma smältpunkt som kol, eller?
Skepisk. Diamant har så mycket högra dencitet än kol så jag tror den har svårare att smälta än vanliga kolsammansättningar. Dessutom är nog diamant det närmaste du kan komma rent kol. Samt att jag tror diamanter ligger närmre till kristaller än kolföreningar.

Mvh Vätten... som så som alltid kan ha fel.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Icke-kemisten talar

Det har att göra med ämnets bindningar. Värmen måste vara så stark att den förmår bindningarna att lossna från varandra och inte förräns då kan den smälta. Diamant har väldigt starka inre bindningar i sin kristalliknande struktar, vilket ger diamanten den hållfastheten den har.


/Naug, inte kemist :gremwink:
 
Top