Att sätta rätt ord på saker:

Loffeboll

Veteran
Joined
Mar 11, 2019
Messages
24
Poesi kanske? Till exempel kanske naturromantisk poesi kan ge en del uppslag till att beskriva skogar och dylika miljöer?
 

Genesis

Champinjon
Joined
Aug 17, 2000
Messages
7,741
Location
Göteborg
Problemet är dessutom dubbelt för SL kan ju bre på med burspråk och pergolor och ranunklar och suckulenter, men om spelarna inte känner igen orden så är ju vinsten rätt liten med att ha ett stort ordförråd?
Jag har inga problem med att man använder ord jag inte förstår. Jag vet inte vad en pergola är, men jag känner igen ordet, och det väcker fortfarande känslor och associationer. Jag vet i vilket sammanhang det hör hemma, och det känns mysigt och liksom … frasigt när sådana ord är med i beskrivningen.
 

Genesis

Champinjon
Joined
Aug 17, 2000
Messages
7,741
Location
Göteborg
Jag började någon gång att lägga in lite grejor i min Anki-lek, men det rann liksom ut i sanden. Den här tråden inspirerar mig att starta om detta projekt! Jag ska börja med den fantastiska ordlistan @Bunny länkade till. Ska ta och memorisera alla de orden. Tror att Anki eller annan SRS-programvara kan vara en hjälp för detta.

Generellt känner jag att den här typen av specifika ord verkligen lyfter en beskrivning. Man kan ge mer känsla och stämning på färre ord, och undvika trötta klichéuttryck. När jag beskriver saker relaterade till mitt yrke, eller spelar en rollperson som sysslar med liknande saker, så känner jag att jag verkligen kan prestera på en helt annan nivå än normalt. Ge mig en ingenjörsrollperson och jag kan gå lös på skjuvlaster, väteförsprödning och packningsstudier och verkligen leverera krunch. Det här kan tjäna samma syfte som teknobabbel i scifi-miljöer, fast det känns mer konkret och äkta eftersom det ÄR äkta.

En annan grej jag tycker verkligen lyfter en beskrivning är varumärken. Istället för att säga "Han tänder en cigarett" kan man säga "Han tänder en Parisienne" och det ger så mycket mer världsbygge. Även om du aldrig förut hört talas om märket! Ibland kan jag nästan tycka att det ger MER om man inte är bekant med märket, men kända märken ger såklart sin egen prägel. En person kan ju sitta på trappen och dricka en cola, men det ger ju så mycket mer om hen dricker en Coca Cola, eller en Jolt, eller en Cuba-Cola, eller Coop X-tra.
 

Genesis

Champinjon
Joined
Aug 17, 2000
Messages
7,741
Location
Göteborg
Man kanske kan beskriva saker med känslan som de ingjuter hos betraktaren? Typ "läskig borg", "oerhört motbjudande jordhåla" eller "dyster skog". Eller är detta att inkräkta på spelarens agens?
Som spelare har jag öppet hus i min agens. Jag älskar när andra tar kontrollen över min rollperson. Några av mina bästa spelupplevelser kommer från detta. Och jag tycker till skillnad från @Skarpskytten att många bra författare också jobbar på detta sätt. Men det är lite bredvid ämnet för den här tråden, så vi ska kanske inte gå in för djupt på det, om man inte vill starta en ny tråd.
 

Ymir

Kakmonster
Joined
May 18, 2000
Messages
9,926
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Skepp är väl kungen här. Det finns en extremt invecklad nautisk terminologi som varit i bruk i århundraden, men som vanliga mugglare idag är helt obekanta med. Det är nog inte för inte som nautiska romaner är en helt egen genre, vars författare uteslutande är brittiska gubbar med extrema historiska specialkunskaper. Så fort dessa romaner filmatiseras blir de också det mest historiskt korrekta known to civilised man *hostMasterandCommanderhost*
 

Ymir

Kakmonster
Joined
May 18, 2000
Messages
9,926
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Två andra knepiga områden är militaria och rymden. Rymden är extra knepig då den inte bara har tretusen unika ord och begrepp, utan dessutom är i 3D och inte funkar på något sätt som är logiskt för jordiska mugglare. När jag en gång skulle spelleda ett rymdslag hade jag därför preppat med en lång lista på ord att använda, där jag fokuserade på nautiska termer och flygplanstermer, snarare än rymdtermer, då jag behövde beskriva olika manövrar som rymdskeppen gjorde, och insåg att de enda punkter i miljön som skulle finnas att förhålla sig till geografiskt var de stora moderskeppen.
 

Skarpskytten

Urgammal drake
Joined
May 18, 2007
Messages
1,780
Location
Malströmmen
Tack! Ska ta mig till ett bibliotek och kolla in ett par av dessa. 🙂
På tal om det nautiska, har jag själv haft stor glädje av Berömda skepp. När du bara måste veta skillnaden mellan en brigantin eller galeas. Eller tog den där kanonkulan i krysstängstagsegelt eller kryssbramstagseglet?

Ett annat elände är historiska kläder. Vad heter de? Och om jag säger "barett" eller "dolman" - vad ser spelarna framför sig, även om jag råkar veta vad de borde se?
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
Oct 15, 2000
Messages
13,220
Visst, vi kanske har ord som vindbrygga, vallgrav, bröstvärn och fällgaller lättillgängligt när vi spelar, men hur är det med typ krenelering, parapet, balustrad och oubliette?
Varför ska du använda ord som är krångliga? Förvisso, jag gillar att använda ord som inte finns när jag spelleder surrealistiskt eller om jag vill skapa ett djup. "Det är så typiskt mariluker att försöka fixa saker". Så jag kan tänka mig att använda krångliga ord kanske hjälper men jag skulle bara använda de i ett sammanhang i sådana fall. "Ni ser hur lälarna kastar vaga ljus på väggen när de kryper under takutsprången".

Det fungerar dock dåligt i Coriolis om jag säger "kameez" för att beskriva en person. Just plaggen i Coriolis är svåra.

Själv har jag en lista med runt tio ord som jag ständigt upprepar i olika kontext under spelmötet. De ger mig inspiration, men de får inte vara alltför specifika. "Naken" kan jag använda i massor av olika sammanhang men "mandiblar" har jag svårare att lägga in naturligt. Under spelmötet kollar jag igenom listan och väver in dem i beskrivningen.
 
Last edited:

2097

living the dream
Joined
Sep 20, 2014
Messages
3,540
Elokvent vokabulär är kanske den främsta av många saker som jag mycket gärna delegerar till dom andra töntarna runt bordet för dom är mycket bättre på det än vad jag är♥ Jag låter som om jag har svalt en visselpipa och har fyllt munnen full av bomull och sen blivit full i Massachussets och fått tungan amputerad.

"Ni kommer till en… öh… vadhettere… [gestikulerar vilt]"
"Ett fällgaller?"
"Jajusteh!!!"
 
Top