Att renskriva improvisationsverktyg

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Nu har kampanjen förvisso gått en våldsam död till mötes, men verktygen som togs fram för att improvisera scenarier är jag oförskämt nöjd med och har till och från försökt renskriva för andras bruk.

Men det har visat sig superklurigt att skriva rent improvisations-/preppverktyg och jag tänkte att någon kanske har idéer kring hur det här kan gå att genomföra eller åtminstone preferenser kring hur du tycker det borde se ut.

Det jag känt hittills i renskrivningsförsöken:
  • Om det lämnas för öppet, "dra några kort och sen hittar ni på scenarier, yay!", så kommer det vara närmast obrukbart för ungefär alla som inte är bekväma med att improvisera. Oavsett om detta skulle ske under pågående spel eller som prepp.
  • Om jag skriver exempel utifrån dragna kort blir exemplen lätt för specifika. "Om ni drar exakt de här korten kan ni göra såhär" blir lätt exemplens innehåll.
  • Om jag skriver formella mekaniker/tekniker för hur du kan tolka kortkombinationer i generatorn blir det lätt att uppfatta som regler istället för verktyg; att du måste saker.
Det här har varit en betydligt större utmaning än jag trodde det skulle bli. Eller så gör jag det bara onödigt komplicerat för mig själv.

Vad tror wrnu-etern?
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Nu är jag hos svärmor på besök med familjen, och har bara hunnit ögna igenom allt översiktligt - men av det lilla jag hunnit uppfatta så ser det vid en första anblick elegant ut!
Vill gärna återkomma med lite feedback; du har onekligen investerat en hel del i det. Gillar det!
/Muggas, som gärna återkommer med feedback :)
 
Top