Vimes
Spionchef
- Joined
- 15 Jun 2000
- Messages
- 13,735
(i rollspelandet alltså (d.v.s. rollspelandet med "papper, penna, bord, tärningar")).
Att spelleda skräck är enkelt, tycker jag. Så länge jag inte låter något verkligen hända går det på räls och spelarna är verkligen på hugget. (Det enklaste brukar vara att något har hänt i en miljö och med personer som spelarna får interagera med.) Men när saker verkligen ska hända, när bomberna ska brisera, när de utomdimensionella fasorna ska sträcka sina skugglika klor efter rollpersonernas själar, när rollpersonerna ska bli jagade av frustande helveteshundar med hundra huvuden, ja då blir det genast platt och trist.
I början av mitt rollspelande var det bra mycket enklare. Det som var cooooolt i tanken blev också det i spelet, nästan oavsett hur det gestaltade sig. Mötet med den stora elaka draken var skitballt även om det egentligen mest bestod av tärningsrullande och bortsuddade KP, mest på grund av att draken var skitball i egenskap av att vara just en drake (och drakar är ju skitballa, det förstår ju varje 13-åring).
Nu blir äventyrets klimax för det mesta en rätt trist historia. Bara ett klimax på pappret, det vill säga. Det har liksom ingen betydelse om det är världens och/eller rollpersonernas liv som står i vågskålen, det blir mest "jaha, nu var det undergång och grejer"... Alla über-jävla-skithäftiga ondingar man kan tänka sig hjälper liksom inte. Jag har tråkigt som spelledare (mina spelare också) och jag har tråkigt som spelare när någon annan spelledare är där.
Så hur gör man? Hur når man äventyrets klimax, där bomberna verkligen briserar (för visst kan man skita i att låta dem brisera, och faktiskt ha en riktigt bra och spännande spelsession)?
/D
Att spelleda skräck är enkelt, tycker jag. Så länge jag inte låter något verkligen hända går det på räls och spelarna är verkligen på hugget. (Det enklaste brukar vara att något har hänt i en miljö och med personer som spelarna får interagera med.) Men när saker verkligen ska hända, när bomberna ska brisera, när de utomdimensionella fasorna ska sträcka sina skugglika klor efter rollpersonernas själar, när rollpersonerna ska bli jagade av frustande helveteshundar med hundra huvuden, ja då blir det genast platt och trist.
I början av mitt rollspelande var det bra mycket enklare. Det som var cooooolt i tanken blev också det i spelet, nästan oavsett hur det gestaltade sig. Mötet med den stora elaka draken var skitballt även om det egentligen mest bestod av tärningsrullande och bortsuddade KP, mest på grund av att draken var skitball i egenskap av att vara just en drake (och drakar är ju skitballa, det förstår ju varje 13-åring).
Nu blir äventyrets klimax för det mesta en rätt trist historia. Bara ett klimax på pappret, det vill säga. Det har liksom ingen betydelse om det är världens och/eller rollpersonernas liv som står i vågskålen, det blir mest "jaha, nu var det undergång och grejer"... Alla über-jävla-skithäftiga ondingar man kan tänka sig hjälper liksom inte. Jag har tråkigt som spelledare (mina spelare också) och jag har tråkigt som spelare när någon annan spelledare är där.
Så hur gör man? Hur når man äventyrets klimax, där bomberna verkligen briserar (för visst kan man skita i att låta dem brisera, och faktiskt ha en riktigt bra och spännande spelsession)?
/D