Nekromanti Andra slut än att spöa slutbossen

Rickard

Urverk speldesign
Något jag irriterar mig på i mitt eget scenariomakande är att jag oftast har en slutboss som spelarna (eller i vissa fall deras rollpersoner) ska slåss emot för att klara scenariot. Vad finns det egentligen för slut i rollspel? En sak som jag funderar på är konstateranden, typ "Jaha, det var så. Men vi kan inte göra något åt det". Fast det känns lite antiklimax-aktigt. Något jag gillar är när rollpersonen uppnår något sorts mål i slutet av scenariot, men hur ska man kunna planera in sådant om man inte kör rent samberättande? Något som jag gillar är också när rollpersonerna har överkommit något utan strid och lyckas rädda världen. Fast hur får man till sådant?Vad finns det mer för slut som kan ske i rollspel?

/Han som slänger ut en fråga till folk att gnaga på under helgen

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Några jag kan tänka mig:

* Ett hot som är mycket mer kraftfullt än rollpersonerna. "Vinst" är inte att besegra det, utan att komma undan. Exempel: katastroffilmer.

* Finalen utgörs av ett moraliskt beslut, där inget av alternativen är bra. Större delen av scenariot är till för att bygga upp rollpersonernas och spelarnas investering i det beslutet rör, så att det blir genuint svårt att fatta det. Exempel: Watchmen.

Mer senare, nu dök Arvid upp och deklamerade saker och gav mig geléhallon.

Genesis

Ni dés ni maître
Vad finns det mer för slut som kan ske i rollspel?
* Rollpersonerna når en viktig insikt.
* Rollpersonerna tar ett avgörande beslut (att ta upp kampen, till exempel. Man behöver inte spela sista striden.)
* Spelledaren avslöjar hur det hela egentligen låg till, och hur allt passade ihop.
* Rollpersonerna tvingas att göra något de egentligen inte ville (de tvingas krypa till korset och erkänna att det var de som låg bakom brottet).
* Någon (eventuellt rollpersonerna, men det kräver en nivå av samberättande) utför en ödesdiger handling i tron att det är rätt (fast spelarna vet att det inte är så).

//Genesis har redan tänkt på det här, fast inte speciellt i situationen slutet på berättelsen.

(Angående resten av frågorna så kanske jag svarar imorgon.)

Grog

Swordsman
Det är för bra väder sa jag är snal med feeback:

Beast within
Rollpersonen/-rna inser att största orsaken till de problem som föreligger är dem själva. Ett ställningstagande till hur de ska förhalla sig maste tas, vill de vara Dr Jekyl eller Mr Hyde? Bör de döda deras Pet Monster Franky / Lawnmover man? Om de väljer de ena sidan kommer den andra givetvis att kämpa emot, dock inte nödvändigtvis via bomber och granater.

Sodivra

Champion
Precis som Bobby skriver så kan man avsluta med att rollpersonerna gör ett viktigt val, men det behöver inte vara ett moraliskt sådant heller. Du kan sätta upp en uttalad premiss i början på spelet... "Kärleken övervinner allt", "Tradition mot nyskapande" eller "Hur är den perfekta härskaren?" Premissen ställer alltid en fråga, om inte annat så ställer den frågan "Jaha, är det verkligen så?"

Rollpersonerna ska alla vara relevanta för premissen, vara en kommentar på den, ha en relation till den.

I slutet så väljer spelarna. Rollpersonerna visar med sitt handlande vad svaret på premissen är, och så slutar kampanjen med en poäng, ett budskap.

Johan K

Gammal & dryg
Vad finns det mer för slut som kan ske i rollspel?
Kanske att man lyckats få de svåra kontakter som man strävat efter hela äventyret, att man lyckats knyta de viktiga sociala kontakter elelr nått sådant. Elelr så kan man göra som i Vildhjarta: <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Att man plötsligt är vilse & måste fixa de där ledtrådarna för att överhuvudtaget hitta ut.</font></td></tr></table>
Att inte alltid det är en strid som gäller liv elelr död.

Pilzefrau

hon/henne
Vildhjarta-spoilern [SPOILER]

Fast det är ju inte slutet. Inte för att slutet heller är särskilt Slutboss-aktigt: efter att ha fått ihop tillräckligt många ledtrådar hittar du ut till en stuga i skogsbrynet och får en sten av en döende alv. Sen står det att SL kan slänga in jätteblotresen som slutboss om han vill, men men.

MrG

Swashbuckler
Jag tror jag ofta har haft slut som varit att spelarna har nått en insikt, ofta lite som en deckargåta som löses.

Alernativt så har jag ett startpunk som man bygger tillbaka till (låter kanske flunmigt, men lägg till att jag inte nödvändigtvis följer kronoligisk ordning).

-Gunnar