I Twilight 2000 är det ju mer diegetiskt (säger jag utan att ha läst spelet). Men även där skulle jag ju föredra om det var möjligt att planera så pass bra, spela på sina styrkor så pass bra, att det inte var 30% risk att något går sönder varje gång man försöker göra något. (För om det är det så kommer jag garanterat att försöka metaspela bort tärningsslagen, som sagt).
Det är fullt möjligt i T2000 att spela på sina styrkor. Jag skulle säga att spelet
kräver det om inte RP ska dö, eller iaf att deras äventyr slutar på nått sätt. Men inte pga av
ett tärningsslag. För så funkar inte planer IRL heller. Men du kan, precis som IRL
minimera risken. Att den skulle bli noll i en postapokalyptisk dystopi är såklart naivt att tro. Men att planera utifrån den arsenal era RP har, vilka resurser ni tror att eventuella fiender har, vad ni vinner på olika lösningar etc är sådant som man har full kontroll över. Men har du bara två granater till er mortar så gäller det ju att ni hinner agera i det lilla fönster dessa detonationer ger o.s.v. Osäkerhetsmoment finns nästan alltid om det finns risk. Och om RP går runt med laddade vapen och strider mot desperata folk med laddade vapen så är risken relativt hög.
Men militärer talar ju ofta om
known unknowns och kanske ännu flummigare
unkown unknowns. Det är där din plan går åt helvete för det mesta. Inte för att det kompetensen är låg. Det kan såklart vara så. Någon blir nervös, ett skott går av. Kaos, panik. Död. Vi ser det på TV dessvärre ibland.
Det är detta jag anser att slag i rollspel motsvarar. Jag kan aldrig kontrollera omgivningen. Även om jag är expert så kan saker gå åt helvete.
Detta illustras väl i T2000. Bättre än något annat spel jag någonsin har spelat. Utifrån mitt perspektiv kan man inte komma mycket närmre riktig strid.
Det är såklart inte 30% risk att något går sönder varje gång man använder det men... Har du någon aning om hur många servicetimmar som måste läggas på olika krigsfordon för varje aktiv brukstimme? Det är inte en vettig ratio kan jag säga. Beror såklart på fordon men extremen är ju helikoptrar. Skulle aldrig sätta mig i en helikopter i en värld som saknar fungerande hangarer med utbildad personal.
Jag får helt enkelt inte ihop din vision om att simulera med verkligheten med hur du föreställer dig att verkligheten är. Jag jobbar med globala flöden (typ). Jag kan inte säga på rak arm hur stor risken är att det blir fel någonstans, men är den lägre än 30% blir jag väldigt förvånad!
En annan grej är att även om
@TomasFriaLigan menar att man kan slopa pressade slag i YZE så skulle jag ändå säga att man tappar en stor del av elegansen i systemet. Det är trots allt lika stor chans/risk att få upp en bra symbol som en dålig symbol (1:a resp 6:a) om man kör på poolvarianten. Och utan omslag så faller matematiken en aning. Det tycker jag vore synd för YZE är ett riktigt bra system, och det är fantastiskt kul att vi har ett eget D20 i Sverige!
Som sagt, jag har inget emot ansatsen, men jag tror att man nog måste designa ett spel, och inte minst en spelfilosofi runt spelet, för att dina tankar ska funka. För YZE är byggt för något helt annat. Och jag tycker att du ska göra det. Du är ju begåvad och gör bra grejer.
Ja, blev lite långt, men förhoppningsvis konstruktivt