Nekromanti Att låsa (igen)

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Populära inlägg...

Återigen, jag tycker det är fullkomligt ointressant och meningslöst med metadiskussioner. Okej, jag skrev "man hittar aldrig till en diskussion" men jag menade det inte <EM>uttryckligen</EM>, jag menade att det blir krångligare då man inte vet var den är. Är det krångligare att hitta till en diskussion man tycker är intressant så är det mindre chans att folk letar upp den och alltså försämrar det för diskussionen.

Nya användare har lättare att komma in i en diskussion som precis har börjat och inte behöver gå igen alla inlägg och därefter försöka peta in något inlägg någonstans. När de sedan blivit varma i kläderna kan de bege sig in i "arkivet" och börja diskutera även där. Skulle de populäraste inläggen alltid hamna på förstasidan så är det första man möts av när man kommer till forumet 10 stycken väldigt långa diskussioner som man behöver traggla sig igenom för att få lite koll på vad som diskuteras och vad som är sagt och inte.

Jag tror helt enkelt att detta system är bäst för nybörjare och minst jobbigt för vana debattörer varför jag helst vill att vi har kvar detta tills möjligheten att varje person får välja själv.

Men observera att jag skriver jag tycker, tycker de allra flesta något annat så är det ju naturligtvis så vi ska göra.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Definitivt avklarat.

Jo... Du har väl rätt.
Men uppenbarligen vill folk diskutera detta synnerligen intressanta ämne.
Och kommer ni 'ta detta roliga ifrån dem' bara för att lyda era principer?
Det är tråkigt när folk går och blir så stela och byråkratiska...

Nåväl, ha det så bra.

MVH, Lycan
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Definitivt avklarat.

Saken är inte avklarad. Folk har fortfarande frågor att ställa som inte har blivit besvarade. Och om ingen tar illa upp av att saken diskuteras vidare och nya fakta eventuellt framkommer, så ser jag ingen anledning att låsa diskussionen?

/R
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Definitivt avklarat.

Jo. Det har inte tillkommit något. Detta är en metadiskussion. Detta har diskuterats ett flertal gånger redan tidigare.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Definitivt avklarat.

Neogames har fortfarande inte besvarat frågan varför KoL inte nämndes som inspiratör till Eon, varken i spelets förord eller i artikeln "Så skapades Eon". I själva verket teg man om saken tills någon på forumet frågade om det nu var OK att använda Neogames koncept i egna produkter.

Det anser jag vara en intressant fråga, och det vore ännu intressantare att se Neogames svar på den. Är inte detta nya fakta?

/R
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Definitivt avklarat.

Jag vet inte, men det är inte vi som tar upp tekniska frågor om hur forumet sköts, jag stänger hellre en tråd kring låsning när den kommer upp för fjärde, vänta femte, eller nej till och med sjätte gången (ja, jag orkar inte räkna). På så sätt kan vi istället ägna vår energi till att diskutera roligare saker, som till exempel forumfest, nya saker som vi skulle kunna ha på siten eller liknande.

Det är vi som är roliga och ni som är tråkiga - för att fritt tolka Thåström. /images/icons/smile.gif

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Definitivt avklarat.

Knappast nya fakta i denna diskussion.

När det gäller KoL så finns fortfarande diskussionen om KoL på Eon-forumet, det enda vi har gjort är att låsa en nyare tråd som inte tillförde något nytt och som endast innehöll grogrund för ytterligare ryktesspridning och tillförande av oklarheter. Det går fortfarande alldeles utmärkt att diskutera KoL/Eon i den ursprungliga tråden. Det är ju en av anledningarna till att jag tycker att denna diskussion är helt och hållet meningslös, vi har ju inte stört någon diskussion vi har bara försökt koncentrera diskussionen till samma ställe.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Definitivt avklarat.

"Neogames har fortfarande inte besvarat frågan varför KoL inte nämndes som inspiratör till Eon, varken i spelets förord eller i artikeln "Så skapades Eon". I själva verket teg man om saken tills någon på forumet frågade om det nu var OK att använda Neogames koncept i egna produkter."

I själva verket teg man tills någon frågade rent ut om KoL.

Orsaken till att det inte nämndes i vare sig förordet eller artikeln "Så skapades Eon" är att ingen annan av de miljooooner inspirationskällorna som vi inspirerades av nämndes där heller, så vi tänkte helt enkelt inte göra nåt undantag för Origin bara för att Marco råkade vara helsåld på den.

Den som vill kan roa sig med att leta efter mina små privata hyllningar till Babylon 5. De finns också om man vet var man ska leta, men Babylon 5 nämns inte heller i vare sig förord eller "Så skapades Eon". Eller Dragonheart. Eller Paksenarrion. Eller Star Wars. Eller The Dark Crystal. Eller Ivanhoe. Eller Rob Roy. Eller...

...poängen borde gå fram vid det här laget.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Definitivt avklarat.

Vem är det som avgör sådant då?
Neogames? Jag vill inte göra några anklagelser, men det börjar lukta illa på forumet. Och det är förmodligen inte någon som glömt gräddfilen sen julas.

Om ni inte förstår min metafor så försöker jag insinuera att det förekommer censur på forumet. Jag kanske tolkar allt fel (stäm mig!) men jag tycker att du formligen kryper för allas vårt favorit spelföretag min käraste Olle.

MVH, Lycan (Börjar kanske ana lite väl många ugglor i mossen, och annorstädes).
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Definitivt avklarat.

Vore det inte lite hövligare att avstå från att låsa tråden, eftersom det är enklare om man slipper klicka sig fram tre sidor tills man hittar rätt diskussion? Eller åtminstone posta ett nytt inlägg som innehåller länkar till den gamla diskussionen?

Även om det inte är "nya fakta" att Neo vägrat svara på frågan så kvarstår det faktum att de just inte svarat.

/Rev
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Definitivt avklarat.

Oj oj oj! Så du menar att ni stulit så pass omfattande element från så många källor?
För om ditt inlägg bär någon vikt så måste du mena att ni stulit lika mycket från samtliga uppräknade källor. Annars kan det knappast gämföras med den ganska grova namnstöld som ni utsatt Origin för...
(Att du stulit från Pakksenarion är jag förresten ganska medveten om, one word: Lyonia).

Nu vill jag inte verka överdrivet fientlig eller så... Men det var ganska fult av er att kopiera så mycket från KoL och låtsas som ingenting.

Försök inte slingra dig Krille? Eller tänker du köra med några av dina berömda superargument?
"Jag vet varför men om jag berättar det måste jag döda dig."

MVH, Lycan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Att göra en hönsfarm av en fjäder

"Jag kanske tolkar allt fel (stäm mig!) men jag tycker att du formligen kryper för allas vårt favorit spelföretag min käraste Olle."

Japp, du tolkar allt fel (stämning på väg till tingsrätten). Här har inte något censurerats.

Ingenting har tagits bort. Ingenting har sopats under mattan. Allt finns kvar för allmän läsning och besvaring. Till och med i tråden som inledde tjötet (den som låstes först) lade jag en hänvisning till den aktiva tråd där tjötet fortfarande pågick trots att forumet legat nere en månad eller så.

Personligen tycker jag att det verkar som att här håller en hel hönsfarm på att konstrueras av en enda ynkans fjäder.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Definitivt avklarat.

Jag anser personligen inte det vara frågan om små "personliga hyllningar". Jag anser att det är frågan om att Neo helt enkelt snott namn från en copyrightad produkt, ett rollspel till PC, och använt namnen mer eller mindre rakt av till motsvarande saker (alvklaner, etc) i ett bordsrollspel. Nu är jag inte så insatt i copyrightlagarna, men detta tycker jag verkar befinna sig i nån slags laglig gråzon.

Jag tycker absolut inte det är fel att du eller andra personligen hyllar inspirationskällor, tvärtom. Men hur mycket av det du använde som inspiration "lånade" du rakt av?

Finns det någon alvhövding som heter Han Solo? ;-)

/Rev
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Definitivt avklarat.

De har svarat och att starta en helt ny tråd med exakt samma frågor som besvarats i den tidigare är helt klart en låsningskandidat, egentligen borde den nog ha raderats till och med.

En ny besökare på forumet som hittar den senare tråden som inte innehåller något svar och som bara innehåller mer möjliga vägar till ryktesspridning letar sig säkerligen inte vidare i forumet för att hitta sitt svar utan tror säkert glatt att den som skrev inlägget kollat innan att svaret inte redan fanns.

Det var rätt att låsa den nya tråden och att stänga tråden underlättar diskussionsmöjligheterna, så länge ingen börjar med en massa metadiskussioner och skriva en massa inlägg för att klaga på något som ändå inte har skett.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Att göra en hönsfarm av en fjäder

Persoligen har jag mycket svårt att tro att redaktionen censurerar inlägg. Men jag vet inte om jag vill kalla ett uppenbart plagiat för "en ynka liten fjäder".

Jag kanske bör klargöra att jag inte på något sätt hyser illvilja mot Neogames eller deras anställda, frilansare, eller fans. Jag tycker bara att det vore intressant att höra någon Neogames-ansvarig svara på frågan som jag framställt i så många tidigare inlägg ;-)

/R
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Definitivt avklarat.

"Annars kan det knappast gämföras med den ganska grova namnstöld som ni utsatt Origin för... (Att du stulit från Pakksenarion är jag förresten ganska medveten om, one word: Lyonia)."

Lyonia är en förvrängning av Lyonesse, så du får nog anklaga mig får att sno från Geoffrey av Monmouth (död elvahundrakallt eller så). Och Origin snodde ju ordet "Krell" från MGM och "Förbjuden Planet".

"Nu vill jag inte verka överdrivet fientlig eller så... Men det var ganska fult av er att kopiera så mycket från KoL och låtsas som ingenting."

Du är överdrivet fientlig. Vi har inte låtsats som ingenting - tvärtom har vi ju till och med erkänt "brottet".

Vad gäller övriga "stölder" så kan jag bara svara för mig själv - jag anser mig inte ha "snott" något lika "grovt" som Marco "snodde" från KoL. Men de som känner till sin Babylon 5 kommer känna igen orden "naranek", "mira" och "delenn" i Alver: Förbannelsens Folk. Det ansågs inte vara fult när det kom upp på det gamla forumet, utan tvärtom kul.

Så varför denna plötsliga helomvändning?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Att göra en hönsfarm av en fjäder

Du har kanske rätt.
Tycker bara det är lite konstigt att just KoL-diskussionen flyttats utan någon egentligen förvarning.
Men att www.rollspel.nu har ett gott samband med NeoGames är väl aldrig något som aldrig förnekats...
Då kan man väl tänka sig att det bara är naturligt om NeoGames får lite bra reklam på forumet...
Inte bra om för mycket elak propaganda sprids av korkade upprorsmakare som undertecknad.
Hade varit intressant att se om Runan har kvar intervjun med Fabian Fridholm...
Nåväl, jag har kanske byggt ett jädrans hönshus, vi får se.
Och slutligen, varför, av alla personen, försvarar DU NeoGames Krille?
Nåväl, det finns väl saker som inte är menat för vanliga dödliga att förstå.

M(inte fullt så)VH, Lycan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Att göra en hönsfarm av en fjäder

"Men jag vet inte om jag vill kalla ett uppenbart plagiat för "en ynka liten fjäder"."

Uppenbarligen används fjädern som angrepp på att moderatorerna på forumen missköter sitt jobb. Det ser jag som ett typfall av hönsfarmkonstruktion.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Definitivt avklarat.

Nej, de har fortfarande inte svarat på varför de så uppenbart plagierade dataspelet Knights of Legend. Att "inspireras" är fullt acceptabelt, men det är rätt stor skillnad på att inspireras och på att "låna" namn ur en copyrightad produkt. Har de överhuvudtaget frågat företaget Origin om det var OK att de fick använda deras fantasykoncept från KoL till sitt eget rollspel? Om de inte gjort det är jag inte direkt säker på att hela affären är så oviktig som många försöker påskina.

/Rev, som antagligen kommer stiga flera "titlar" i grad innan de här diskussionerna är avslutade ;-)
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Att göra en hönsfarm av en fjäder

Hur svårt är det att förstå att:
* Vi inte har tagit bort något inlägg
* Vi inte stängt någon diskussion som pågick
* Vi inte censurerar
* Vi inte försökt undanhålla fakta (från någon part)
* Diskussionen om KoL fortfarande pågår (och hänvisas till från den låsta tråden)
* Neogames har svarat på de frågor som skrevs en gång till i den nya tråden
* Detta är en komplett och totalt meningslös tråd som inte tillfört någonting, vare sig om KoL-diskussionen, Låsning av trådar eller något annat som kan tänkas ha diskuterats här.

Nu skriver jag inte en rad till i dena tråd, jag har förgäves försökt förklara hur läget är men det verkar som om ni inte vill förstå, för jag kan inte vara så värdelös på att formulera mig att jag inte lyckats få fram vad jag menar trots att tråden är gigantisk.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Top