Nekromanti Att låsa (igen)

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Eftersom diskussionen om låsning av tråden nedan låstes innan man hann svara på Gardeners inlägg så får jag väl öppna en ny tråd.
Att låsa en diskussion kan visserligen ha sina poänger, spciellt om tråden nyligen varit uppe. Men det finns några fall där jag inte tycker att man ska låsa:
1. bara för att en tråd varit uppe någon gång. Visserligen kan man söka, men ämnen kan utvecklas, och en sökning ger inte alltid resultat (se bifogat dokument), dessutom kan ämnen som en gång blivit inaktuella åter bli aktuella.
2. När en diskussion inte är slut. Ett bra exempel på detta är den låsta tråden nedan. Där har Gardener gjort ett inlägg som ingen har hunnit svara på, och därför tvingas jag nu öppna en ny tråd...
3. När gamla trådar i samma ämne redan är låsa. Eftersom jag ville följa råden man får här på forumet om att söka, så sökte jag inför detta inlägg på ordet "låsning", för att om möjligt hitta en äldre tråd i ämnet som var öppen. Resultatet kan beskådas i den bifogade bilden. Problemet med denna sökning är att samtliga trådar som kom upp och som är relevanta visade sig vara låsta. Var är det tänkt att man på forumet ska diskutera låsning av trådar om man inte kan skriva en ny tråd i ämnet eftersom det redan finns gamla trådar, och man inte kan skriva i dessa då de är låsta?

Så. ;)

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Om låsning

Hmmm...

Att låsa en tråd dödar inte heller diskussionen. Den flyttar den bara till ett annat forum (tex icq, irc, mail-listor, konvent).

Jag tror även att låsning av trådar tvärtom uppmuntrar till mer diskussion kring ämnet som avhandlas, utan att de som berörs har en chans att säga sitt. Detta bidrar i sig till ryktesspridning.

Samtidigt har redaktionen på rollspel.nu full frihet att låsa vad som helst eftersom det är deras forum...

Men...

Jag tycker inte om att någon säger till mig att en diskussion är slut, död, finito, den är inte intressant längre, eller något liknande.

Som fourmbesökare anser jag att det är upp till mig att bedöma vad JAG tycker är intressant.

Jag hoppas att låsning endast kommer att tillämpas på rena "flame-wars", eller att de konsekvent tillämpas på såna saker som är avhandlade, som till exempel EON vs KOL, Ereb vs. Chronopia, Mutant vs Chronicles, AD&D suger, och andra ämnen som dyker upp med jämna mellanrum.

Nathan
 
G

Guest

Guest
Re: Om låsning

I det aktuella fallet (dvs EON och KOL) så hade diskussionen redan avhandlats. Marco från Neogames hade gett sitt svar till det hela, i en tidigare tråd, samt förklarat hur och varför. I och med detta anser jag att diskussionen är avklarad, att det sedan igen dyker upp ett nytt inlägg om saken som ngn moderator låser med hänvisning till den tidigare tråden anser jag vara helt rätt. Varför börja rota i gamla saker som redan avhandlats?

BTW så var inlägget lite drygt skrivet, anser jag... Men nåja... Visst, jag håller med dig, låsning skall vara ngt man använder restriktivt - detta har även gjorts hittils.

Mvh,

Johnny


---
Johnny
johnny@sverok.se
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Hur man söker - lektion 2

Då Johnny svarat om diskussionen om trådar tar jag inte upp den igen, däremot tänkte jag dra ytterligare en lektion i hur man söker istället.

När du sökte på ordet "låsning" så får du bara upp de inlägg som har <EM>exakt</EM> det ordet i antingen texten eller rubriken. Du får inte med alla inlägg som har ord som "låst", "låsta", "låsa" osv. Det är därför bra att använda ordets grundform för att hitta så många inlägg som möjligt, böjningar och flera ord kan man använda sedan för att begränsa sökning om det blir för många träffar första gången.

Detta fungerar även när man söker i vårat länkregister och i alla sökmotorer som finns på nätet.

När det gäller forumtekniska frågor kan man även ta sig en titt i FAQ:n då den inte ingår i sökningen och det mycket väl kan stå något där.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Avklarat eller inte?

Öööh, vad menar du med "drygt skrivet"?

Samtidigt understryker du min poäng. JAG förbehåller mig rätten att bestämma om JAG tycker att ett inlägg eller en tråd är avklarad eller inte för MIN del (och alltså vill läsa mer eller inte läsa mer, eller göra fler inlägg).

Rollspel.nu har all rätt i världen att göra vad de vill med sina forum, men om man skulle börja göra det till en vana att bestämma för sina besökare vad som är intressant att diskutera eller inte så trampar man dessa besökare på tårna.

För mig är det en fråga om "netiquette" från rollspel.nu's sida. Rollspel.nu lever på att jag (och andra) besöker sidan. Då förväntar jag mig en viss respekt för vad jag tycker och tänker.

Poängen är väl att man ska diskutera det man själv tycker är intressant, och inte det rollspel.nu tycker är intressant, eller avklarat.

Du har rätt att det har varit restriktivt hittills, men jag vidhåller att det är farligt för själva diskussionsklimatet att försöka styra diskussionerna.

I slutändan tror jag att det är rollspel.nu som lider mest av det. Och anledningen till att jag diskuterar det nu är att jag inte vill få anledning att diskutera det senare.

Nathan
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Populära inlägg...

Inlägg som besvaras bör flyttas upp tycker jag...
Som på www.planetdiablo.com/forums; populära (besvarade) inlägg hamnar högst upp.

Jag tycker att det verkar som inläggen liksom dör ut när de har nått sida 2 /images/icons/wink.gif


[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "We're finally gonna thcore Beavith!"
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Definitivt avklarat.

Jag vet inte om det beror på att du vill tro att vi ska uppföra oss så taskigt som möjligt mot alla våra besökare eller om du bara inte läser vad vi skriver eller om vi är helt inkompetenta på att förklara vad vi menar.

Vi stänger inga diskussioner för att vi tycker det är kul eller för att vi inte vill att ni skall diskutera kring ett ämne. När vi stänger en tråd har vi en anledning till det, det kan vara att diskussionen har diskuterats grundligt på annat ställe och om man vill veta något om det är det bara att läsa i den tråden och om man då tycker att man har något att tillägga så gör man det i originaltråden, således har vi koncentrerat diskussionen till en plats och därmed förbättrat den och alla får en chans att diskutera på samma ställe och kunna läsa allting tillsammans. I vissa fall, när en diskussion har spårat ut och bara består av smutskastning eller är på god väg att bli det så kan vi stänga den tråden. Det kan också vara så att diskussionen har gått över till att handla om huruvuida det är bättre att klippa gräsmattan med sax eller med motorgräsklippare, dvs totalt Off Topic, då kan vi stänga den på grund av det. Detta för att alla eventuella intressanta inlägg drunknar i all OT och därför mår bättre att startas om på nytt om nu någon fortfarande är intresserad av den diskussionen (vilket inte är så jättetroligt, för isf hade det inte blivit så mkt OT).

Återigen, vi stänger trådar för att det är bättre för forumet och diskussionsklimatet, inte för att vi på något sätt vill bestämma hur eller om vad ni ska diskutera (förutom att det på något sätt, om än vagt, ska handla om rollspel i någon form).

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Populära inlägg...

Vi har haft även denna diskussion tidigare och vi kom fram till att vi har som det är nu, att trådarna ligger i den ordning de lades in. Bägge sätten har sina för- och nackdelar, detta sätt gör att det är enklare att hitta sin favvistråd då den alltid ligger på samma ställe (i förhållande till övriga trådar) och nya inlägg drunknar inte i någon extremt populär diskussion.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Ni verkar ta väldigt illa vid er...

... när man frågar varför ni låser trådarna och uppger en anledning till att de borde vara olåsta...

Ungefär som när man kallar en fjortis för "fjortis" och denne inser att man verkligen har rätt...

... inte för att jag ville säga något eller insinuera något med detta inlägg men jag undrar bara varför ni tar så illa vid er?


[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "We're finally gonna thcore Beavith!"
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Populära inlägg...

Problemet är då att de nyaste inläggen alltid kommer längst ner... men jag håller med dig; kunde man undvika det jag påpekade ovan så är sortering efter popularitet ett bra alternativ...

/RipperDoc - låsa hit och dit

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Re: Definitivt avklarat.

När vi stänger en tråd har vi en anledning till det, det kan vara att diskussionen har diskuterats grundligt på annat ställe och om man vill veta något om det är det bara att läsa i den tråden och om man då tycker att man har något att tillägga så gör man det i originaltråden, således har vi koncentrerat diskussionen till en plats och därmed förbättrat den och alla får en chans att diskutera på samma ställe och kunna läsa allting tillsammans.

Om ni då beslutar er för att låsa en tråd, skulle ni då inte kunna hänvisa till en annan i ett NT-svar sist i tråden innan ni låser den? Det skulle underlätta en hel del för ovana användare som kanske inte är härnså ofta, eller som just hittat hit.

Erik
__________________________
an'Lofir
I'm haunted by my own mind
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Definitivt avklarat.

"Jag vet inte om det beror på att du vill tro att vi ska uppföra oss så taskigt som möjligt mot alla våra besökare eller om du bara inte läser vad vi skriver eller om vi är helt inkompetenta på att förklara vad vi menar."

Låt mig säga så här: det kan finnas två anledningar till att ni låser en tråd (om vi utgår, vilket jag helt klart tycker att vi ska göra, ifrån att ni inte är taskiga); antingen är ämnet avklarat, eller olämpligt. Om ämnet är olämpligt är det sin sak, men om ni antar att ämnet är avslutat och låser, så räcker det ju med ett enda inlägg som ifrågasätter låsningen för att ni ska ha gjort en missbedömning, och alltså måste denna typ av låsning ske ytterst sparsamt.
Detta har förstås inget med er eventuella taskighet eller inkompetens att göra, och sådana antaganden avstår jag helt ifrån. Det borde ni också göra.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Populära inlägg...

Man kunde ju kanske tänka sig att sortera efter när ett inlägg senast lades till i tråden? Då kommer ju både nya trådar och gamla trådar med nya inlägg högt upp i listan.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Populära inlägg...

Det är precis så vi _kan_ göra, men vi gör det inte av ett flertal olika skäl, ett av de starkaste skälen när vi öppnade detta nya forum var att det skulle förvilla många användare av det gamla forumet. Det räckte med de små skillnader som fanns för att folk skulle bli helt uppgivna och efter att ha besökt det nya forumet en gång säga att de aldrig mer skulle komma tillbaka "för att det nya är så dåligt". Nu kanske de flesta har vant sig vid detta nya tillräckligt mycket för att det inte ska vara applicerbart längre, men jag anser personligen att det blir alldeles förvirrat med diskussionerna då, man hittar aldrig till en diskussion. Det blir istället det rakt motsatta, en diskussion som inte är lika populär (att lägga till inlägg till) försvinner iväg väldigt snabbt även om den är intressant att läsa.

Eftersom vi inte kan tillfredsställa alla så tror jag ändå på att ha kvar det som det är, lyckligtvis tror jag att det jobbas på att varje användare ska kunna välja detta i nästa version.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Ni verkar ta väldigt illa vid er...

Tror inte det är någon som tar illa vid sig, jag har dock lätt för att bli less på folk som inte läser vad man skriver.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Definitivt avklarat.

Kan hålla med om att forumet ska hållas fritt från Off Topic, men det är meningslöst att förstöra diskussioner genom att låsa dem. Och då menar jag verkligen att de förstörs. Jag klagar inte på ert omdöme om vad som är avklarat eller inte, men man kan förutse vad som skulle kunna tilläggas som tillför diskussionerna. Är inte forumen till för att man ska diskutera sig? Så varför gå in som övervakare och bestämma vad som är avklarat av vad som inte är det! Fåningt är vad jag kallar det.

Bekämpa istället OT genom att radera meddelandena och låt diskussioner avslutas när ingen mer har något att tillägga.

/Emil - Som retar sig extremt mycket på det fullständigt onödiga låsningssystemet!
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Power to the people

Är det inte möjligt att lägga till möjligheten för oss användare att välja om vi vill se trådarna efter första eller sista inläggsdatum? Eller det kanske är väldigt jobbigt att fixa detta?

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Populära inlägg...

man hittar aldrig till en diskussion

Var inte du en av dem som sa att man ska låsa diskussioner som diskuterats tidigare eftersom man kan söka och kolla in den gamla tråden? Eller har jag fel för mig?

/Emil
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Definitivt avklarat.

Ja, vilken bra idé, vem som helst kan få skriva i en låst tråd och om de gör det så öppnas den igen!

*slutar vara sarkastisk*

Eftersom jag och fler ur redaktionen har försökt förklara varför vi ibland (väldigt sparsamt) låser en tråd och ni inte godtog den förklaringen så var det enda jag kunde komma på att ni helt enkelt trodde att vi ville vara taskiga, speciellt som något dylikt insinuerades.

Som det verkar för mig så motsätter ni er någonting som inte finns, vilket är anledningen till att jag låste diskussionen om låsning.

Följande gäller för att vi ska låsa en tråd:
* Innehållet i tråden ska vara direkt olämpligt eller inte ha med ämnet att göra.
* Diskussionen finns på annat ställe där alla frågor som ställts i den nya tråden redan finns besvarade.
* Vi gör det sparsamt när vi anser det finnas anledning.

Anledningen till att denna diskussion dykt upp nu igen är, vad jag kan förstå, att den nya diskussionen om Knights of Legends dök upp igen och låstes. Den nya tråden innehöll ingen ny information och det hela hade dessutom besvarats i en tidigare tråd inte så långt bak i listan. Därefter låstes tråden om låsning, det skrevs en förklaring varför låsningar görs ibland och sedan låstes den, eftersom det enbart är onödigt och ointressant med en metadiskussion. Sen verkar det som om ni tror att vi lite slumpmässigt slänger ut låsningar lite här och där och därmed börjar ni motsätta er det hela. Det har inte, på något ställe i hela denna tråd, tillkommit något som inte besvarats i tidigare tråd om låsning och jag anser fortfarande att det var rätt att stänga även tråden om låsning.
Kanske var jag oklar i mitt inlägg i den första tråden men jag kan knappast ha varit det hela tiden i även denna tråd. Jag hade låst även denna tråd för länge sedan då den omöjligt kunde tillföra något (förutom möjligtvis det att det startats en helt annan diskussion om hur trådarna ska sorteras) men jag tänkte att ni kunde få diskutera av er en gång till om detta. Faktum är att följer de riktlinjer jag skrev ovan om varför vi låser trådar och jag kan inte se att ni egentligen vill något annat heller, ni verkar bara ha fått för er att vi uppför oss på ett annat sätt.

Återigen, låsning av trådar är <EM>inte</EM> till för att vi ska kunna bryta diskussioner vi inte "tycker om", det är <em>inte</EM> någon sorts censur-form och det är inte för att vi vill stoppa alla negativ kritik mot oss eller något dylikt.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 
Top