Nekromanti Att låsa (igen)

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Definitivt oavklarat.

"Att sno saker och sedan påstå att det är en hyllning (när tydligen inte ens alla konstruktörerna kände till det) verkar lite billigt.)"

Icke desto mindre är det tämligen vanligt sätt att hylla de verk man gillar och deras upphovsmän.

Till exempel, Babylon 5s "psi-poliser" och hela psi-kåren är hämtade från en av Alfred Besters SF-romaner. Och mycket riktigt heter också ärke-psi-snuten i Babylon 5 just "Alfred Bester". Hittills har jag dock aldrig sett en tydlig skriven hyllning till författaren Alfred Bester någonstans, vare sig i förtexter, eftertexter, rollspel, plastmodeller, kepsar eller böcker om eller kring Babylon 5. Det var heller inte alla som kände till det förrän folk började dra upp det och knappt ens då.

Jag minns en annan replik i TV-serien: "Ivanova calling in on channel four" - en liten hylling till den brittiska TV-kanalen som vågade sända Babylon 5 när knappt någon annan vågade i Europa. Inte heller det syntes tydligt och skrivet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Definitivt oavklarat.

Hmmm, sant. Jag kände inte till detta, och jag var nog i vilket fall som helst lite för kategorisk i mitt uttalande.

Ditt andra exempel anser jag dock vara helt missriktat eftersom man bara nämner kanalens namn och inte plockar något av dess innehåll. Motsvarigheten i den aktuella debatten hade väl varit om det i Eon funnits en riddarorden som hette "Legendernas Riddare" eller något motsvarande.

Jag tycker ändå att det är en viss skillnad mellan det Straczynski gjorde i B5 och det Neogames gjorde i Eon (som det har beskrivits här - jag äger inte spelet själv), eftersom man till exempel använder skaparens namn, vilket ger det hela en större karaktär av internt skämt än att man rätt av plockar namn och så vidare. (Om Psikåren som den förekommer i B5 har väldigt stora likheter med den som den verklige Bester skrev om (till exempel psi-rankingsystemet; namn på befattningar, personer, baser, rymdskepp och så vidare; allmän "image") så anser jag även det vara rätt tveksamt.

Plagiat är inte hyllning. Pastisch kan vara det, men det är något helt annat.

Om det nu faktiskt var en hyllning till KoL så är det i alla fall välförtjänt, eftersom det är en liten guldklimp, om än något frustrerande att spela ibland. :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Eternal struggle

<SATIR>
En gång för mycket länge sedan, hade den onde fursten Mhar-coo, härskare över Niohh-Geymz, stulit de 10 stjärnstenarna från det sköna riket Orhigyn. Världen hotades av ondskans mörka krafter, och sjutton hjältar, med sir Rev i spetsen, gav sig av för att återhämta stjärnstenarna från det mörka riket. På vägen hamnade de i låsens trädgård, där den onda Trädgårdsmästaren satt på krönet av en hög port och skrattade åt hjältarna. Han basunerade med dov röst ut, att de aldrig skulle ta sig igenom låsens trädgård. Då tog sir Rev sina hopparstövlar och hoppade upp till den onda trädgårdsmästaren. Han skiljde den onda trä'dgårdsmästarens huvud från dennes kropp likt blasten på en rova med sitt trogna svärd stjärnbite. I samma sekund som trädgårdsmästaren dog, dog också alla de fasansfulla köttätande växterna i hans trädgård. Sedan tog sir Rev trädgårdsmästarens nyckelknippa och låste upp alla portarna i trädgården, och de kom ut på andra sidan.
Nu var de i det mörka landet Niohh-Geymz. Där satt furst Mhar-coo på sin tron av ben och såg ned på de sjutton hjältarna. Runtom honom, på 10 obestigbara bergstoppar låg de 10 stjärnstenarna placerade. Mhar-coo lindade in hjältarna i vackert tal, och lyckades oskadliggöra alla utom sir Rev själv och hans sidekick, lady Kornella. Då blev han vred och öppnade jordens inre, och ut strömmade horder av kri-leeh, de rävsvansade babylon 5-misslorna från jordens innandöme. Men sir Rev drog sitt svärd Stjärnbite och gav sig in i striden, och lady Kornella drog sin yxa Månegg och följde efter. Det dröjde inte länge innan alla Kri-leeh låg nedgjorda på den lavabeströdda marken.
Då tog furst Mhar-coo till sitt mest fruktansvärda vapen ditills, han DROG PÅ SEMESTER.
Kvar stod sir Rev och lady Kornella. De tog de 10 stjärnstenarnastenarna och begav sig hemåt till Orhigyn. men när de kom hem fann de bara ödemark och ruiner. Utan stjärnstenarna hade landet inte kunnat motstå kaos degeneration. De hade kommit försent!
</SATIR>

Observera att detta lilla inlägg inte ska ses som kritik mot någondera sidorna, jag var bara tvungen att skriva det. /images/icons/smile.gif

/Dnalor

Äh!
 
Top