Att läsa någons intentioner – möjligt eller omöjligt?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
Det finns en färdighet i många spel som skaver ganska hårt på min världsuppfattning: I Exalted heter den Read intention, i D&D heter den Insight, Trail of Cthulhu Assess Honesty och andra kan kalla den för Intuition. Syftet med dem alla är att på relativt kort tid avgöra vad en SLP egentligen vill, egentligen menar eller har för planer/agenda etc. Jag talar inte här om magiska eller tekniska medel att göra detta utan enbart det som vem som helst kan göra. Vanligen är det något som går att träna.

Jag undrar hur ni använder er av sådana färdigheter i spel och hur förklaras hur det fungerar i spelet? Det som skaver för mig är alla de bias etc. som människan använder sig av för att ta genvägar när t.ex. andra personer skall bedömas. För mig är en sådan färdighet en omöjlighet men jag kan bli övertygad om något annat…
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Jag undrar hur ni använder er av sådana färdigheter i spel och hur förklaras hur det fungerar i spelet?
Jag kan normalt se vad folk tänker innan de säger det, så jag har inga problem med sådana färdigheter. Det är en del av min vardag.

Det är en kombination av attityd, situation och minimala minspel som jag tolkar. En gång så listade jag alla varulvar efter fem sekunder i ett maffia-spel, baserat på hur alla deltagare lutade kroppen.

Jag behöver inte höra vad folk säger för att förstå vad de menar. Jag kan känna igen vänner som är så långt borta att de är en liten prick, baserat på hur de går.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Erfarenheten från varulvsspelen är "ja, men bara om det a) är en ovan lögnare du har att göra med eller b) du har tillräckligt mycket data och tid för att analysera den datan".

Ovana lögnare ger ofta en del klassiska tells (defensivt kroppsspråk, kan luras att en sett igenom dem och därför erkänna ,etc) men så snart du eliminerar dem blir det pissesvårt. Säkert möjligt om du ägnar ditt liv åt att bli expert på att läsa sådana tells, men det lär inte vara särskilt bra hit rate då heller.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Jag brukar inte tolka sådana färdigheter som tankeläsning. Bara som att plocka upp icke-verbala signaler litet bättre än den genomsnittliga personer.
Alltså inte "Du anar att han gärna vill invadera Syldavien" utan snarare "Du märker att han är irriterad av dina frågor fast han försöker dölja det."
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
Jag kan normalt se vad folk tänker innan de säger det, så jag har inga problem med sådana färdigheter. Det är en del av min vardag.
Jag gillar att du tog dig själv som exempel! Har du någon gång räknat hur många gånger du har rätt eller fel? Jag tänker på Confirmation bias.

Jag funderar på om inte de som är "bra" på det här kanske rent av ägnar sig åt Cold reading? 🤔
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Jag gillar att du tog dig själv som exempel! Har du någon gång räknat hur många gånger du har rätt eller fel?
Handlar inte så mycket om rätt eller fel. Jag går inte omkring och antar saker om folk, utan mer att jag får en känsla av någonting och sedan får jag det bekräftat senare skälet till känslan. Det är snarare att jag missar information än att jag antagit fel saker, men det tar mig 1-3 sekunder för mig att se om någon är intresserad av mig eller ogillar mig.

Det jobbiga är när jag ser att folk vill säga något men inte vågar. Jag orkar inte dra ur folk saker, så jag låter det gå tid innan de själva avslöjar saker de gått och burit på. Folk gillar inte heller när jag säger saker de tänker på så det har jag slutat med. Jag tittar inte heller på folk lika mycket som förr. Vänder hellre bort blicken.

Så att få "en känsla" kombinerat med situation ("killen är misstänkt för kuppen") gör att jag kan dra slutsatser som jag kan luska kring mer.

Jag är inte någon magiker som tv-serierna Lie to Me eller The Mentalist. Däremot har jag avslöjat vad folk har för kort när vi spelar kortspel, mycket för att jag kan fiska och säga nummer och färger och se hur de reagerar. Det är inget jag utövar normalt, eftersom jag tycker det är fusk. :) Dåvarande pokermästaren Victoria Coren (nu Coren-Mitchell) använde sig mycket av detta upptäckte jag härom veckan när jag såg ett klipp.

Sociala typer är lätta att läsa medan det är omöjligt för mig att läsa asociala/introverta personer. Vänner är (naturligtvis) lättare än obekanta.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
För mig är en sådan färdighet en omöjlighet men jag kan bli övertygad om något annat…
Så pass? Jag pysslar nog med sånt här dagligen, i jobbet, i min relation, när det kommer till att uppfostra min unge, med mera. Och visst misslyckas jag eller fumlar rentav ibland, men hyfsat ofta blir det hyfsat lyckat.

Det förutsätter ju som tidigare nämnt att man har tillräckligt många pusselbitar för att kunna gissa rätt. Men det är väldigt mycket kommunikation som inte sker verbalt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
...och sure, att lista ut om någon vill ha något, någon är lite förtjust i någon, etc. är såklart väldigt möjligt och bara vanlig vardag (då är det ju ofta som folk faktiskt medvetet telegraferar det också...). Men att lista ut huruvida en åtminstone hyfsat van lögnare ljuger eller inte är way out there. Och jag tänker mig att det ofta är det som insight används till. Det blir ju en väldig skillnad om den som granskas är i en situation där den är på sin vakt.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
798
Det finns en färdighet i många spel som skaver ganska hårt på min världsuppfattning: I Exalted heter den Read intention, i D&D heter den Insight, Trail of Cthulhu Assess Honesty och andra kan kalla den för Intuition. Syftet med dem alla är att på relativt kort tid avgöra vad en SLP egentligen vill, egentligen menar eller har för planer/agenda etc. Jag talar inte här om magiska eller tekniska medel att göra detta utan enbart det som vem som helst kan göra. Vanligen är det något som går att träna.

Jag undrar hur ni använder er av sådana färdigheter i spel och hur förklaras hur det fungerar i spelet? Det som skaver för mig är alla de bias etc. som människan använder sig av för att ta genvägar när t.ex. andra personer skall bedömas. För mig är en sådan färdighet en omöjlighet men jag kan bli övertygad om något annat…
Min spontana tanke är att om man har bra koll på de bias som finns i listan så är det en resurs att ta till för att beskriva resultatet av ett misslyckat försök att läsa intentioner.

I övrigt är väl mitt svar att den fiktion som rollspel oftast är baserad på är fullproppad med situationer där det signaleras till läsaren/tittaren att någon har dolda intentioner och huvudpersonen antingen uppfattar det eller missar det. Om man vill inkludera den typen av scener i sitt spel så får man antingen bestämma om rollpersonen uppfattar det (antingen med tärningsslag eller överenskommelse) och spela därefter, eller enbart spela på spelarens uppfattning av situationen. Jag tycker att det blir roligare spel som spelare om jag kan slå för det, och att det innebär lite lägre krav på att en dialog måste spelas ut felfritt för att spelarna ska kunna analysera spelledarens gestaltning av SLPs intentioner.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Även om det i vår verklighet skulle vara en omöjlighet (ger mig inte in i en diskussion om det verkligen är det eller inte) så är det ju en typisk grej som förekommer i exempelvis film med coola hjältar som känner på sig saker och får rätt innan alla andra fattar galoppen. Batman och James Bond (filmernas Bond alltså) är rätt bra exempel på sådana karaktärer. Det kan ju därför finnas en poäng med färdigheten då det i ett heroiskt spel där rollpersonerna är bättre än de flesta är lite coolt om de känner på sig saker och får rätt i det (nu menar jag inte att alla de spel du nämner är heroiska eller designade för att rollpersonerna ska vara coola).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Det finns en färdighet i många spel som skaver ganska hårt på min världsuppfattning: I Exalted heter den Read intention, i D&D heter den Insight, Trail of Cthulhu Assess Honesty och andra kan kalla den för Intuition. Syftet med dem alla är att på relativt kort tid avgöra vad en SLP egentligen vill, egentligen menar eller har för planer/agenda etc. Jag talar inte här om magiska eller tekniska medel att göra detta utan enbart det som vem som helst kan göra. Vanligen är det något som går att träna.

Jag undrar hur ni använder er av sådana färdigheter i spel och hur förklaras hur det fungerar i spelet? Det som skaver för mig är alla de bias etc. som människan använder sig av för att ta genvägar när t.ex. andra personer skall bedömas. För mig är en sådan färdighet en omöjlighet men jag kan bli övertygad om något annat…
Kan du ge ett spel-exempel, en situation att utgå ifrån?
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
53
Men det är väldigt mycket kommunikation som inte sker verbalt.
Med lite välvilja(?) kan man även tolka in den verbala delen av en konversation i förmågan. D.v.s. att kunna avgöra om en histora i sig verkar rimlig eller inte, inklusive förmågan att ställa väl avvägda motfrågor.

- Jaså du behöver låna pengar för att åka och hälsa på din sjuka mor i skuggträsk? Vart bor hon då? Jag växte ju upp där.
- Jo, öh...på västra sidan?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Som psykolog säger jag så här: Det sker väldigt mycket kommunikation som inte är verbal. Att dölja sådan är betydligt svårare än att ljuga rent verbalt. Jag har alltid tolkat sådana färdigheter som att man inser att någon inte står rätt till med det människan säger. Man uppfattar att personen man försöker läsa är obekväm på något sätt.

Och ja, vissa personer är betydligt bättre på det än andra.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Sen håller jag absolut med på att det finns bias. Om man inte litar på någon kommer man betydligt oftare tro att den ljuge.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Det här är väl en jättebra utgångspunkt. Något kan verka fel, men att lista ut vad kräver mycket mer än kroppsspråk.
Precis, Min tanke är att detta leder till mer intressant spel. Personen man försöker "läsa" verkar obekväm, vad kan det bero på? Är han stressad över något annat, är han en del av komplotten, är han hotad av "the Big bad " osv.

Att bara säga rakt ut exakta intentioner är mer tveksamt, vi kan oftast inte läsa av någon så väl.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Precis, Min tanke är att detta leder till mer intressant spel. Personen man försöker "läsa" verkar obekväm, vad kan det bero på? Är han stressad över något annat, är han en del av komplotten, är han hotad av "the Big bad " osv.
Det är så jag brukar beskriva de typerna av färdigheter också. :) Å andra sidan är alla i min värld brutalärliga, mycket för att underlätta problemlösningsbiten för spelarna. Jag tycker inte det är så kul att klura kring om någon ljuger eller inte i rollspel, utan istället varför personen skulle vilja liera sig med X eller göra Y.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kan tänka mig att det borde vara lika svårt att motivera färdigheter som [upptäcka fara] och [detect evel]. Även finna dolda för den delen, även om det faller lite utanför diskussionen. Men jag ser det som att de finns med för att det är ett spel, mer än att det simulerar något i spelets verklighet. Men har man med magi så bör det ju inte vara så konstigt med andra förmågor ...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Det som skaver för mig är alla de bias etc. som människan använder sig av för att ta genvägar när t.ex. andra personer skall bedömas. För mig är en sådan färdighet en omöjlighet men jag kan bli övertygad om något annat…
Man kan ju tänka sig att de som har ett högt färdighetsvärde har färre fördomar, eller i alla fall är bättre på att ignorera dem.
 
Top