Att läsa någons intentioner – möjligt eller omöjligt?

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,157
Förstår att det kan vara ditt perspektiv. Mitt är tvärtom: om man lyckas med allt bara för att spelaren kan argumentera, då känner jag att det är menlöst att rollspela.
Mina krav är inte högre än i lilla vasaloppet. Så länge man åtminstone försöker deltaga så får man medalj. Ser det inte som mer krävande än att du kan din rollperson eller vet hur reglerna funkar, och ingen brukar ha problem med dom två kraven.

"-Jaha Tage, nu har vi spelat Dungeons and Dragons tillsammans i 25 år, och du vet FORTFARANDE inte hur man slår för att ttäffa i strid. Bryr du dig ens? Ett minimum av ansträngning är väl.inte helt uteslutet om jag lägger ned ett par timmar i veckan för att komma på äventyr och skit?"
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Relaterat till det har jag ett liknande problem. Mina spelare vill gärna försöka "Genomskåda" diverse SLP, när de från min sida är helt improviserade och jag inte har tänkt på varken deras sinnesstämning, motivationer eller hur ärliga de är.
Parentetiskt så gav den här meningen min hjärna kortslutning, eftersom jag har så svårt att förstå hur man ens bestämmer vad en SLP ska säga eller tonfall etc utan att bestämma sinnesstämning, motivationer etc. Delvis är det kanske därför jag upplever det som så jobbigt att improvisera saker? Att jag, för att kunna använda en SLP, behöver veta ganska mycket om den? Om jag ska "improvisera en SLP" så blir det ju ganska fraktalt – om RP bara tittar på den så är det bara "en tjock fiskhandlare med yvig mustasch", men så snart de börjar prata med hen och jag ska börja göra hens röst (jag är en sån SL, ja) så måste jag ju veta ifall hen är irriterad, ifall hen är positivt eller negativt inställd till rollpersonerna, om hen vet något och isf vad…
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Mina krav är inte högre än i lilla vasaloppet. Så länge man åtminstone försöker deltaga så får man medalj. Ser det inte som mer krävande än att du kan din rollperson eller vet hur reglerna funkar, och ingen brukar ha problem med dom två kraven.
Rimligt! Kul att ni är överens.

Personligen skulle jag tycka att det tog bort hela spänningsmomentet för mig, så det är ju bra att vi spelar i olika grupper. Och anledningen att jag trycker på det är inte för att jag tycker att det ena är bättre än det andra – tvärtom vill jag bara understryka att det går att ha olika preferenser och att de inte inte är mer rollspel än det andra, och att det ena inte nödvändigtvis bygger på lathet och oförmåga.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,157
Rimligt! Kul att ni är överens.

Personligen skulle jag tycka att det tog bort hela spänningsmomentet för mig, så det är ju bra att vi spelar i olika grupper. Och anledningen att jag trycker på det är inte för att jag tycker att det ena är bättre än det andra – tvärtom vill jag bara understryka att det går att ha olika preferenser och att de inte inte är mer rollspel än det andra, och att det ena inte nödvändigtvis bygger på lathet och oförmåga.
Nä, oftast är det ju viljan som felas, åtminstone vad jag märkt med dom jag spelat. Man tycker det är "töntigt" eller är blyg, eller så gillar man svärdssvingande och problemlösande men inte skådsspel.
Men jag är såpass elak att jag tycker det finns "bättre" och "sämmre" rollspel, liksom jag tycker det finns bra och dåliga datorspel, filmer eller idrottsmän. Sedan är ju rollspel ett brett begrepp som innefattar såväl rollgestaltning som krigsspelsmekanik och en person som behärskar många av dessa egenskaper och gör upplevelsen större för mig och sina medspelare, han tycker jag är en bättre rollspelare än någon som talar om sin rollperson i tredjeperson. Inte sagt att han är sämmre människa för den sakens skull, bara en person jag tycker rollspelar dåligt. Men vad fan bryr du dug ens vad jag tycker ;) 'dansa som om ingen såg dig', som man säger.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Nä, oftast är det ju viljan som felas, åtminstone vad jag märkt med dom jag spelat. Man tycker det är "töntigt" eller är blyg, eller så gillar man svärdssvingande och problemlösande men inte skådsspel.
Men jag är såpass elak att jag tycker det finns "bättre" och "sämmre" rollspel, liksom jag tycker det finns bra och dåliga datorspel, filmer eller idrottsmän. Sedan är ju rollspel ett brett begrepp som innefattar såväl rollgestaltning som krigsspelsmekanik och en person som behärskar många av dessa egenskaper och gör upplevelsen större för mig och sina medspelare, han tycker jag är en bättre rollspelare än någon som talar om sin rollperson i tredjeperson. Inte sagt att han är sämmre människa för den sakens skull, bara en person jag tycker rollspelar dåligt. Men vad fan bryr du dug ens vad jag tycker ;) 'dansa som om ingen såg dig', som man säger.
Jo, verkar inte som att vi kommer någonstans i samtalet och nu verkar det rentav ha glidit ifrån trådens ämne.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,157
Jo, verkar inte som att vi kommer någonstans i samtalet och nu verkar det rentav ha glidit ifrån trådens ämne.
Jo, lätt hänt när man har kul.
Nåja, jag tror jag svarat ganska uttömmande i frågan samt efterföljande frågor som kan uppkomma, samt hur och varför jag gör på mitt vis.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,013
Orättvist nog är det mycket enklare att ljuga än att genomskåda lögner :(
ja men oftast funkar inte lögnen. Förutom den gången i Sirenens sång då vi sa till edsförbunds soldaterna att vi inte var ankan, minotauren och trollkarlen de letade efter utan helt vanliga ålfiskare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,052
Location
Ereb Altor
ja men oftast funkar inte lögnen. Förutom den gången i Sirenens sång då vi sa till edsförbunds soldaterna att vi inte var ankan, minotauren och trollkarlen de letade efter utan helt vanliga ålfiskare.
Ni brukar ju sådär härligt snärja in er i lögnerna utan att riktigt veta vad ni pratar om. Lite som Han Solo. Och plötsligt står ni där framför kejsaren och hävdar att ni är hans trillingar, eller nått sånt :)
 
Top