Att komma in i sin karaktär

Har du pratat med de andra i spelgruppen om detta? Jag tycker det kan vara kul när spelarna hjälper varandra att få en bra inlevelse runt deras rollpersoners personlighet. Om du blir stressad så kanske det är bra att berätta om det för de andra i gruppen så att de kan hjälpa dig med de. Det coolaste med rollspel är enligt mig när man hjälps åt 😊

Det är inte så mycket en fråga om vill ha. Jag vet att rollpersonen kommer att ta form medan jag spelar den, oavsett om jag har bestämt saker om den i förväg eller inte. Bestämmer jag minimalt i förväg finns det minimal risk att det kommer att kollidera med hur rollpersonen faktiskt blir.
Ja så är det ju så klart. Det är nog bara att vi har olika sätt att se på det. Rollpersoner är dynamiska, de ändras hela tiden efter vad som händer med dem och i omgivningen runt dem. Det kan ske förändringar både i personlighet och i karaktärens livsval beroende på var äventyret tar dem. Jag har inget problem med att den startar på ett sätt och att de sedan utvecklas och förändras beroende på vad som händer, bara att jag föredrar att de startar kompletta.

Anledningen till att jag undrar är för att jag själv är förhållandevis ny till att både spela och spelleda, och märker att jag kämpar med att förhålla mig till roller på det sätt som jag förberett. Inte sällan tycker jag mig märka att jag faller in i att mina karaktärer och npc:er blir lite småaggressiva för att jag själv blir stressad och osäker på hur jag ska låta rollpersonen agera.
Jag förbereder rollpersoner och SLPs väldigt olika.

Rollpersoner behöver jag "växa in i". Jag bestämmer aldrig personlighet i förväg, utan kör på och ser vad som händer. Rollpersoner måste kunna vara mångfacetterade eftersom de är med så mycket och driver spelet. Efter första spelmötet brukar jag göra någon kort anteckning så att jag kommer ihåg till nästa gång. Men det brukar ändå ta några spelmöten innan man blir mer bekväm. Det har lite att göra med vilka sorts situationer man har spelat ut. Glad, ledsen, full, förälskad, arg, överlägsen, underlägsen, rädd etc. Ju mer man har upplevt (i scener) desto mer "sätter" sig karaktären.

SLPs är helt annorlunda. De är ofta med så kort tid att det ger mer intryck att göra dem så enkelsidiga som man kan. Är det den "gråtande vakten" så ger det mer om den gråter nästa gång man stöter på den också (om man nu inte har löst dennes problem, då kan man gå 180 grader med den skrattande vakten istället). SLPs som är med mycket (och det behöver man inte bestämma i förväg) kan allt eftersom göras djupare och tillåtas få fler sidor allt eftersom.

Jag tror överlag att man som SL i högre grad ska betrakta sina SLPs som del av en rollbesättning (cast). Skapa variation genom att variera vilka som ingår i scenerna och välj inte alltid det uppenbara valet. Har orcherna intagit fästet - låt den gråtande vakten meddela. Har man lyckats besegra piraterna - kanske den virriga trollkarlen kan nämna det. Har någon skapat en magisk försegling av tunnelporten - låt pigan som hjälpte dem befinna sig på andra sidan. Låt SLP vara enkla och variera rollbesättningen istället. (Och sträva efter att hålla nere storleken på rollbesättningen för spelmötet. Tänk på att spelarna förmodligen kommer att dra in en del SLP också.)

Lite är hur man definierar Rollpersonens bakgrund. När man startar spel är ju allt bakgrund, ens färdigheter, grundegenskaper, kontakter, relationer till SLP och and RP allt det är bakgrund tänker jag. Jag tänker ju att persons personlighet formas av dess bakgrund. Med det sagt jag menar inte att man ska skriva långa bakgrundshistorier, men att veta var ens rollpersone kommer ifrån, vad den kan för något och vad den vill ha ut av livet menar jag är grunden till att få en dynamisk rollperson. Kan dessa saker dessutom kopplas till själva "äventyret" vi spelar tycker jag det är lättare att spela ut sin karaktär.

Med risk för att svära i kyrkan så tycker jag att rollpersonen i grunden är rätt ointressant. Jag ser hen mest som ett verktyg för det riktigt intressanta - det vi skapar kring spelbordet. Visst kan rollpersonens bakgrund ge input till spelledaren, men jag föredrar att ge den under spel, där det kan passa in. När spelledaren beskriver en SLP kan jag säga "det låter ju väldigt likt min syster, som kidnappades från vår by när hon var 13", utan att ha nämnt något om rollpersonens familj tidigare. Min bakgrundsberättelse har inte rälsat SL på något sätt, men den tillför något till SLP:n. Det spelar ingen roll att det kanske inte är systern. På samma linje har jag svårt för att något i rollpersonens bakgrund, personlighet eller beskrivning skaver mot äventyret. Mitt "verktyg" gör det som behövs för att göra spelpassen bra och att de rör sig framåt.

Det som jag inte trivs med det sättet som beskrivs ovan är att för mig finns det inget att komma in i. Jag känner att min rollperson blir platt om jag inte funderar på varför den gör det som den gör. Detta var mitt stora problem med DoD 24 det fann för lite att ta på, min karaktär blir platt. Jag personligen gillar att något att utgå ifrån när vi berättar historian vid bordet, och som sagt det behöver inte vara mycket men något konkret gillar jag.

Men jag fattar den andra sidan också, flera av de jag spelar med har mer av den approachen. De tycker att det är lättare att passa in sin rollperson i narrativet på det viset

Visst kan rollpersonens bakgrund ge input till spelledaren, men jag föredrar att ge den under spel, där det kan passa in.
Det här håller jag med om till hundra procent. Jag tycker att man som spelare ska skriva sin bakgrund så att det hjälper till med detta.

Kör man med mycket SL planering innan kampanjer och äventyr så kan det vara till nytta för SL att använda delar av bakgrunden till planeringen. Men annars så borde man sträva efter att bakgrunden ska "maximera" sin förmåga att bidra på detta sätt. Vissa har lättare att bidra om de har en utförlig bakgrund att ösa ifrån, andra har lättare ju mindre bakgrund som "hindrar" improviserandet.

Jag föreställer mig tre väldigt grova användningsområden:
  • Bakgrund för att bidra med material till SLs planering.
  • Bakgrund för att bidra i beskrivningar under spelmötet.
  • Bakgrund som enbart är till för spelarens förmåga att sätta sig in i rollpersonen.

Har du pratat med de andra i spelgruppen om detta? Jag tycker det kan vara kul när spelarna hjälper varandra att få en bra inlevelse runt deras rollpersoners personlighet. Om du blir stressad så kanske det är bra att berätta om det för de andra i gruppen så att de kan hjälpa dig med de. Det coolaste med rollspel är enligt mig när man hjälps åt 😊
Fint att du lyfter kommunikation och samarbete som så väsentligt, för jag har upplevt detta som några av dem trivsammaste aspekterna med rollspel som hobby. I en av grupperna jag är med i så har jag lyft mina frågetecken kring hur jag kan bli bättre, men kanske upplevt att vi är så långt från varandra erfarenhetsmässigt att vi knappt talar samma språk när jag frågar hur de går tillväga. Utan att mystifiera så misstänker jag att spelare som hållit på i 20+ år har en hel del strategier och tänk som är svårt att ens formulera. Det är ändå en väldigt fin grupp som ger mycket stöd, men då kanske mer i form av "bara kör så hjälper vi dig". Jag hade så gärna velat ha den typen av knep som "fokusera bara på det här" eller "släpp det där". Men desto mer jag skriver och läser i den här tråden så börjar jag fundera på om inte mycket av hur bra en är på att rollspela kommer sig av den trygghet som kommer med erfarenhet.

Jag förbereder rollpersoner och SLPs väldigt olika.

Rollpersoner behöver jag "växa in i". Jag bestämmer aldrig personlighet i förväg, utan kör på och ser vad som händer. Rollpersoner måste kunna vara mångfacetterade eftersom de är med så mycket och driver spelet. Efter första spelmötet brukar jag göra någon kort anteckning så att jag kommer ihåg till nästa gång. Men det brukar ändå ta några spelmöten innan man blir mer bekväm. Det har lite att göra med vilka sorts situationer man har spelat ut. Glad, ledsen, full, förälskad, arg, överlägsen, underlägsen, rädd etc. Ju mer man har upplevt (i scener) desto mer "sätter" sig karaktären.

SLPs är helt annorlunda. De är ofta med så kort tid att det ger mer intryck att göra dem så enkelsidiga som man kan. Är det den "gråtande vakten" så ger det mer om den gråter nästa gång man stöter på den också (om man nu inte har löst dennes problem, då kan man gå 180 grader med den skrattande vakten istället). SLPs som är med mycket (och det behöver man inte bestämma i förväg) kan allt eftersom göras djupare och tillåtas få fler sidor allt eftersom.

Jag tror överlag att man som SL i högre grad ska betrakta sina SLPs som del av en rollbesättning (cast). Skapa variation genom att variera vilka som ingår i scenerna och välj inte alltid det uppenbara valet. Har orcherna intagit fästet - låt den gråtande vakten meddela. Har man lyckats besegra piraterna - kanske den virriga trollkarlen kan nämna det. Har någon skapat en magisk försegling av tunnelporten - låt pigan som hjälpte dem befinna sig på andra sidan. Låt SLP vara enkla och variera rollbesättningen istället. (Och sträva efter att hålla nere storleken på rollbesättningen för spelmötet. Tänk på att spelarna förmodligen kommer att dra in en del SLP också.)
Skönt att höra hur det kan krävas ett per sessioner för att bli varm i kläderna i sin karaktär.

Det låter ju väldigt lätt och tilltalande att ge en SLP en enda enkel nisch, men du upplever aldrig att det kan bli lite platt? Eller gör du vanligtvis så att du spinner vidare och lägger in fler utmärkande drag? Självklart handlar det en hel del om fingerkänsla men senast jag spelledde och skulle ha med en SLP under en längre tid upplevde jag att det blev ganska b eftersom karaktären inte hade så mycket att bygga på. SLP:n var då en äldre man som som fallit offer för en utomjordisk parasit som styrde honom ganska dåligt. Beskrivningen i det färdiga scenariot som jag utgick från var ungefär "gör SLP:n som om denne led av minnesförlust och var sinnesförvirrad". Men ju längre scenariot pågick desto mer upplevde jag att det blev Call of Cthulhu möter Stefan och Krister, för att jag inte fick in några nyanser i karaktären utan bara upprepade samma svamlande.

Med risk för att svära i kyrkan så tycker jag att rollpersonen i grunden är rätt ointressant. Jag ser hen mest som ett verktyg för det riktigt intressanta - det vi skapar kring spelbordet. Visst kan rollpersonens bakgrund ge input till spelledaren, men jag föredrar att ge den under spel, där det kan passa in. När spelledaren beskriver en SLP kan jag säga "det låter ju väldigt likt min syster, som kidnappades från vår by när hon var 13", utan att ha nämnt något om rollpersonens familj tidigare. Min bakgrundsberättelse har inte rälsat SL på något sätt, men den tillför något till SLP:n. Det spelar ingen roll att det kanske inte är systern. På samma linje har jag svårt för att något i rollpersonens bakgrund, personlighet eller beskrivning skaver mot äventyret. Mitt "verktyg" gör det som behövs för att göra spelpassen bra och att de rör sig framåt.
Tack för att du delar med dig. Har förstått det som att det är väldigt olika hur folk gör. Jag tilltalas av båda sätten eftersom jag uppskattar världsbygge i spel och gärna vill att stora bitar sitter på plats, samtidigt som jag gillar att kunna skjuta från höften. Men jag upplever att jag är lite hämmad i att kunna komma på något på studs när SL slänger ut något jag inte såg komma, till skillnad från andra spelare, som jag kan uppleva har med sig en last med färdiga troper eller gamla idéer att kasta fram. För mig framstår rollspel många gånger som en slags elegant dans där jag inte fattar hur de andra förstår vart de ska sätta nästa fot. Det är som att jag famlar efter ett slags tempo utan att riktigt få kläm på det. Tror också att det kan vara därför jag försöker kompensera genom att forcera fram utförliga karaktärer så att jag ska ha något att luta mig mot. Har varit inne på det i andra svar men kanske är det enkelt och tråkigt som att jag behöver mer erfarenhet av spelande och spelledande för att bli bättre.

Skönt att höra hur det kan krävas ett per sessioner för att bli varm i kläderna i sin karaktär.

Det låter ju väldigt lätt och tilltalande att ge en SLP en enda enkel nisch, men du upplever aldrig att det kan bli lite platt? Eller gör du vanligtvis så att du spinner vidare och lägger in fler utmärkande drag? Självklart handlar det en hel del om fingerkänsla men senast jag spelledde och skulle ha med en SLP under en längre tid upplevde jag att det blev ganska b eftersom karaktären inte hade så mycket att bygga på. SLP:n var då en äldre man som som fallit offer för en utomjordisk parasit som styrde honom ganska dåligt. Beskrivningen i det färdiga scenariot som jag utgick från var ungefär "gör SLP:n som om denne led av minnesförlust och var sinnesförvirrad". Men ju längre scenariot pågick desto mer upplevde jag att det blev Call of Cthulhu möter Stefan och Krister, för att jag inte fick in några nyanser i karaktären utan bara upprepade samma svamlande.
Jag brukar försöka sträva efter kortare scener och då underlättar det nästan att de är ensidiga. Men det är bara starten, så fort det är ett problem med att de bara har en "egenskap" så lägger jag till ytterligare en. Gärna kontrast till den befintliga.

I ditt exempel med den sinnesförvirrade SLPn så hade jag tänkt att han kanske blir knivskarp kring någonting. Han kanske visar sig vara superbra på att räkna. Eller så har han väldigt bra koll kring en mystisk händelse för fyra månader sedan. Något att utforska? Det vanliga är väl att utöka med något annat som man kan spela på för stunden. Han kanske också visar sig vara arrogant eller feg eller något som skulle passa i scenen. Sedan är det bara att anteckna ner så finns det två saker att spela på till nästa gång.

Överlag brukar jag skriva ner konceptet för en SLP så här: "blyg receptionist", "brutal krigare", "feg monsterjägare". Och sedan när de uppgraderas "blyg receptionist som hatar orcher", "brutal krigare som gör allt för sin dotter", "feg monsterjägare som hatar pengar". Det brukar räcka långt, se bara till att de inte bygger på varandra - "stor krigare som är stark" är rätt värdelöst. "Liten fe som är oväntat stark" är mycket mer intressant.

Använder man dem ännu mer, kanske snarare som en egen agent i spelvärlden än statist, så får de mer detaljer, mål och tydligare beskrivning om resurser och kontakter som de använder.

Det jag har slutat med är att försöka göra SLPs "färdiga" från start. Ofta blir det för mycket ointressanta detaljer som gör att jag missar det viktiga. Risken är också stor att de blir otydliga för spelarna.

Sedan ska man inte vara så hård mot sig själv heller. Vissa SLP får man inte till. Det är bara att sluta använda dem så är de snart bortglömda. Ge de mest uppskattade mer utrymme istället.

Har varit inne på det i andra svar men kanske är det enkelt och tråkigt som att jag behöver mer erfarenhet av spelande och spelledande för att bli bättre.

Jag tror det någonstans är viktigt att komma ihåg att spela rollspel i mångt och mycket är en färdighet (eller kanske mer korrekt, ett sammelsurium av många färdigheter) och att man inte ska ha för hög press eller för stora förväntningar på sig själv. Det är som att måla, dansa, spela hockey eller gå på lina; Man kan lära sig hur mycket principer och teori som helst och förbereda sig hur mycket som helst, men någonstans måste det liksom nötas in genom övning och repetition, och det är helt enkelt genom att spela.

Det viktigaste är att du tycker om vad du gör och att du har roligt, hur du sedan skall åstadkomma det du vill åstadkomma måste du upptäcka genom att testa dig fram och bygga upp ett inre register av erfarenheter över saker du tycker funkar och inte funkar. Tillslut, särskilt om du också tillåter dig själv att våga och misslyckas, kommer det komma mer och mer naturligt. Ge dig hän bara, fortsätt spela, se till att du har kul och spelar med folk du trivs med, så kommer du en dag upptäcka att allt som kändes svårt tidigare plötsligt känns enkelt och självklart.

Mitt tips till hur man kan göra:

Stjäl saker, försök inte vara unik utan sno koncept och gestaltningar, fraser, personligheter och hela plots från annan media. Läs mycket böcker och serietidningar, se mycket film, TV serier och Anime, spela en del TV-spel (men överlag är antalet "karaktärsgestaltningar per timme" väldigt lågt i TV-spel så spelar du mycket redan kanske det är bra att byta ut en del TV-spel mot annan mediakonsumtion) och ta in den som inspiration. Var skamlös i hur mycket du plockar, oroa dig inte för att någon annan vid bordet kanske fattar vad du tar grejer ifrån. Det är helt okej om din karaktär är Gandalf, Deadpool, John McClaine, Han Solo, Dale Cooper, Furiosa eller Robin Hood nästan rakt av, den kommer ändå förändras så mycket av vem du är och vad som sker i spelet att den snart ändå inte är det.

Last edited:
Jag tror det någonstans är viktigt att komma ihåg att spela rollspel i mångt och mycket är en färdighet (eller kanske mer korrekt, ett sammelsurium av många färdigheter) och att man inte ska ha för hög press eller för stora förväntningar på sig själv. Det är som att måla, dansa, spela hockey eller gå på lina; Man kan lära sig hur mycket principer och teori som helst och förbereda sig hur mycket som helst, men någonstans måste det liksom nötas in genom övning och repetition, och det är helt enkelt genom att spela.

Det viktigaste är att du tycker om vad du gör och att du har roligt, hur du sedan skall åstadkomma det du vill åstadkomma måste du upptäcka genom att testa dig fram och bygga upp ett inre register av erfarenheter över saker du tycker funkar och inte funkar. Tillslut, särskilt om du också tillåter dig själv att våga och misslyckas, kommer det komma mer och mer naturligt. Ge dig hän bara, fortsätt spela, se till att du har kul och spelar med folk du trivs med, så kommer du en dag upptäcka att allt som kändes svårt tidigare plötsligt känns enkelt och självklart.

Mitt tips till hur man kan göra:

Stjäl saker, försök inte vara unik utan sno koncept och gestaltningar, fraser, personligheter och hela plots från annan media. Läs mycket böcker och serietidningar, se mycket film, TV serier och Anime, spela en del TV-spel (men överlag är antalet "karaktärsgestaltningar per timme" väldigt lågt i TV-spel så spelar du mycket redan kanske det är bra att byta ut en del TV-spel mot annan mediakonsumtion) och ta in den som inspiration. Var skamlös i hur mycket du plockar, oroa dig inte för att någon annan vid bordet kanske fattar vad du tar grejer ifrån. Det är helt okej om din karaktär är Gandalf, Deadpool, John McClaine, Han Solo, Dale Cooper, Furiosa eller Robin Hood nästan rakt av, den kommer ändå förändras så mycket av vem du är och vad som sker i spelet att den snart ändå inte är det.
Tyvärr låter det ju det du skriver väldigt vettigt. Hade ju varit najs om det fanns några enklare trick för att få till det såhär i början, men det är väl helt enkelt så att det krävs spelande för att bli bra på spelande. På sätt och vis befriande att tillåta sig vara kass på något där det inte finns så mycket erfarenhet. Samtidigt vill jag ju inte skapa trist stämning för resten av gruppen, genom att inte lyckas pejla vad som är rimligt att agera ut. Mycket av mina funderingar kommer väl sig av att jag halkat in i grupper, där många är vana spelare, och jag helt enkelt vill platsa för att fortsätta bli bjuden till nya speltillfällen. Men det kanske helt enkelt är så jag får stövla på i utforskandet och testa mig fram, medan jag ber om feedback.

Om du vill ha ett jättesnabbt trick för att spela en karaktär i en one-shot så spela en elak parodi av någon som du inte tycker om på riktigt. Liksom, spela killen du hatar på ditt jobb fast som vampyr, trollkarl eller vad ni nu spelar.

För mig är rollpersoner och SLPs samma sak, de kanske förberedas lite olika men som spelare eller spelledare är processen rätt lika för att lära sig att kunna ta beslut utifrån deras perspektiv. Oftast handlar det om att ha några punkter och veta vem personen är i situationen vi spelar, vad vill denna individ och varför, mycket kan sen få växa fram, ibland blir man överraskad i stunden bara för att saker inte riktigt blir som man tänkt sig. Exempelvis spelade vi The Pool för ett par år sen, en situation som utspelade sig i sverige under mitten av 1800-talet typ, en karaktär hade barn med en kvinna men de levde inte ihop, han var uppenbarligen alkoholiserad och hade sina egna problem. I mitt huvud tänkte jag mig henne som rätt arg på honom, men i spel kom hon fram som mycket mer ledsam, med drömmar att spelarens karaktär skulle visa sig stark och bli den hon trodde han en gång var men med förhoppningarna om det näst intill krossade. För att drömmen ändå skulle leva krävdes en rätt stor portion kärlek. Andra gånger tvärt om. Men, oavsett om det är en rollpersoner eller SLPs så växer de och man lär känna dem genom att spela dem. Så att komma in i rollen, eller som jag föredrar att tänka på det, att kunna föra deras talan och agera för dem, så finns ingen annan genväg än att spela och upptäcka dem.

Tyvärr låter det ju det du skriver väldigt vettigt. Hade ju varit najs om det fanns några enklare trick för att få till det såhär i början, men det är väl helt enkelt så att det krävs spelande för att bli bra på spelande. På sätt och vis befriande att tillåta sig vara kass på något där det inte finns så mycket erfarenhet. Samtidigt vill jag ju inte skapa trist stämning för resten av gruppen, genom att inte lyckas pejla vad som är rimligt att agera ut. Mycket av mina funderingar kommer väl sig av att jag halkat in i grupper, där många är vana spelare, och jag helt enkelt vill platsa för att fortsätta bli bjuden till nya speltillfällen. Men det kanske helt enkelt är så jag får stövla på i utforskandet och testa mig fram, medan jag ber om feedback.
Jag blir lite ledsen när jag läser detta. Det måste vara riktigt jobbigt att vilja ha en hobby och samtidigt känna att man inte platsar. Jag hoppas verkligen inte att det är så du brukar känna när du spelar.
Det enda rådet jag har i sådana fall är fortsätt leta efter andra grupper. Det finns allt från de som nästan har rollspel som sidoaktiviteten till att ses och äta chips till de super seriösa där aktiviteten ligger närmare teater. Förhoppningsvis hittar du en grupp som passar dig och din stil där du kan utvecklas (om det är ditt mål). Jag vet flera rollspelare som inte direkt blivit bättre rollspelare på 30+ år av aktivt spelande då det inte varit deras mål att utvecklas utan att ha roligt.

Jag blir lite ledsen när jag läser detta. Det måste vara riktigt jobbigt att vilja ha en hobby och samtidigt känna att man inte platsar. Jag hoppas verkligen inte att det är så du brukar känna när du spelar.
Det enda rådet jag har i sådana fall är fortsätt leta efter andra grupper. Det finns allt från de som nästan har rollspel som sidoaktiviteten till att ses och äta chips till de super seriösa där aktiviteten ligger närmare teater. Förhoppningsvis hittar du en grupp som passar dig och din stil där du kan utvecklas (om det är ditt mål). Jag vet flera rollspelare som inte direkt blivit bättre rollspelare på 30+ år av aktivt spelande då det inte varit deras mål att utvecklas utan att ha roligt.
Oj, då har jag inte gett en rättvis bild av mina grupper. Utan att ha så mycket erfarenhet så skulle jag beskriva det som stöttande grupper, särskilt en av dem. Men det här handlar nog snarare om att jag funderar på hur en gör att för att komma in i rollspelandet lite senare än majoriteten. Jag kan uppleva att jag blir lite bufflig och klumpig i mitt spelande, eftersom jag inte riktigt kan pejla takten i spelet som många mer vana spelare verkar ha utvecklat en förmåga att göra. Och som många andra varit inne på i tråden så finns det väl en inlärningskurva också för rollspel. Eftersom många kämpar med att hitta tid och ork för sitt spelande så vill jag väl egentligen skapa så bra förutsättningar som möjligt, för både gruppen och mig.

Det är också inte helt ovanligt att man är hårdare i sin kritik mot sig själv än mot andra, vilket kan fördröja att man blir varm i kläderna och lite mer bekväm.

Sedan, vad man kan göra för att bli bättre beror också på vilken spelstil som förväntas i gruppen. Förväntas system mastery för att göra spelmässigt optimala val, setting eller typ av äventyr som förutsätter kunskap om genrekonventioner, eller att man skall skådespela sin rollperson, osv.

För skådespelandet, rollgestaltandet, så kan samberättarspelen vara utmärkta för att bli bättre. T.ex. Utpost som kan laddas ner här (skrivet av Genesis här på forumet). På konventen brukar en spelomgång vara runt 5 timmar om jag kommer ihåg rätt, inklusive ca 1 timme då spelet förklarats och settingen skapas gemensamt. Så det fungerar bra för spontanspelande då folk råkar ha en lucka, än att binda upp sig på att spela t.ex. en återkommande dag månader framöver.

För mig framstår rollspel många gånger som en slags elegant dans där jag inte fattar hur de andra förstår vart de ska sätta nästa fot. Det är som att jag famlar efter ett slags tempo utan att riktigt få kläm på det.
En viktig lärdom är att spelare är mest glada för att någon är spelledare så även om du gör något som du tycker suger så är de glada för att ha spelat. En sak rollspel i regel är dåligt på är att lära ut spelledarrollen, utan det är någonting man får pussla samman och sitta och nöta. Spel som
InHuman avmystifierar spelledarrollen genom att bryta ned spelomgången till en klar struktur.

Back