Re: Förmedlingsskillnader
Asså, jag tycker inte att allt skall förklaras. Jag blir sur när folk kommer med exempel i stil med ming-dynastikunskap i polisspel för då har man inte fattat vad det handlar om eller är ute efter att dryga sig. Fun and all, men inte så produktivt. Det jag menar är saker som förklarar varför världen ser ut som den gör, vad som har lett upp till det som vi har i dag och om den är på väg i någon viss riktning. Hur "uppför" sig världen och varför? Jag kan gärna spela spel som inte har det, men jag anser att de är ofullständiga och om jag får välja så vill jag att de skall förklaras, det är allt. Jag tycker att det i många fall är relevant just när jag är spelledare. Det kompletterar bilden och illusionen för mig och ger världen konsekvens. Bättre helt enkelt.
Jag vet, men samtidigt nämner Han M:UA som exempel på det som ni (?) menar och då håller jag inte med.Gurgeh said:Men vi försöker ju argumentera för att saker kan lämnas som mysterium (om man nu nödvändigtvis anser att det är ett mysterium bara för att det inte finns beskrivet i texten) för att de inte är viktiga. De kanske är viktiga om man är präst, eller vetenskapsman eller historiker i spelvärlden, men inte om man är spelledare.
Asså, jag tycker inte att allt skall förklaras. Jag blir sur när folk kommer med exempel i stil med ming-dynastikunskap i polisspel för då har man inte fattat vad det handlar om eller är ute efter att dryga sig. Fun and all, men inte så produktivt. Det jag menar är saker som förklarar varför världen ser ut som den gör, vad som har lett upp till det som vi har i dag och om den är på väg i någon viss riktning. Hur "uppför" sig världen och varför? Jag kan gärna spela spel som inte har det, men jag anser att de är ofullständiga och om jag får välja så vill jag att de skall förklaras, det är allt. Jag tycker att det i många fall är relevant just när jag är spelledare. Det kompletterar bilden och illusionen för mig och ger världen konsekvens. Bättre helt enkelt.